Vem i hela världen kan man lita på?

Permalänk
Medlem

Vem i hela världen kan man lita på?

Jag tycker mig ha sett allt fler Varning för företag X den senaste tiden, det fick mig att börja fundera på var man egentligen kan handla någonstans. Så jag sökte igenom konsumenträtt-forumet och plockade ut alla inlägg där titeln innehöll ordet "varning" samt ett företagsnamn. Resultatet var slående, det finns tydligen inte många att lita på.

Jag satte samman denna graf över de värsta syndarna (ja, jag vet att ett par av dem inte är med oss längre).

Det finns även ett gäng first time offenders med endast en varning per företag, de följer här:

Alien Computer Parts, Apple store, bigpockets.co.uk, BoNet, Caseking.de, Computer City, Computers AB, Dataknuten, Dataprince, Dialect IT, Dino.se, e-outlet.se, E-ztore.se, fordonsvarderingen.se, Gamecom, Glocalnet, Göteborgs Data Akut (Dataakut), GTEK, Importservice.nu, Infracom / JX Hosting, iphonereparation.se, Itel i Lund, Jens of Sweden, julhuset.net, KLARNA, Markosgames / TVspelsshopen, Mediamarkt, megapart.se, Meramobil, Microstore, Multimediashoppen, mySafety.se, Netgiganten, NetOnNet, OnOff, PAYEX, PC Center i Kista, Posten, QXL.se, SEGER inkasso AB, specitek.se, swedmetal, Tbh.se, Techzone, Tele2, The Phone House, trkablar.com, Webhallen, wsw.se, xp-data, Zepto

Värt att notera är att både Posten och Klarna finns med bland dessa, vilket kanske begränsar möjligheterna till ehandel en aning.

Det finns kanske två slutsatser av detta - antingen köper vi allt via Inet, får det levererat av Schenker och betalar med internetbank.
Eller så funderar vi på om en persons upplevelse vid ett köptillfälle verkligen är representativt för ett helt företag.

God jul! Var försiktiga i julhanden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Eller så funderar vi på om en persons upplevelse vid ett köptillfälle verkligen är representativt för ett helt företag.

Där är svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Valanalyserat och ungefär precis vad jag själv brukar tänka på, men inte orka backa upp med fakta när någon startar den typ av tråd du nämner

Permalänk
99:e percentilen

Den statistiken tar jag med en simbassäng salt:
- Vissa av dessa "Varning för"-trådar är inte legit, vet vi av erfarenhet.
- Vissa av de med din metod funna trådarna skulle mycket väl kunna heta något i stil med "Varning för nätaggregat från ..." eller "Webhallen: 'Varning för hackare'".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara goda erfarenheter av Netonnet och kan lätt säga till andra att dem kan man iaf lita på Hur enkelt som helst att nyttja ångerrätt, bra priser m.m.
Dessutom hade de råkat sätta mitt nuvarande moderkort på fel hylla så det stod att det kostade 600kr ist för de 1100kr som det skulle kosta. Jag såg i kassan att de drog de 1100 och sa att de stod ju på en annan hylla, då fick jag moderkortet för 600kr för det var deras fel ;D

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig haft problem med Inet, Komplett, Dustin, Webhallen. Jag handlar inte från Inet längre dock utan det är mest Komplett.

Sen tar jag aldrig poster som "varning för" seriöst. Jag har läst så mycket trådar där personen känner sig missnöjd och sen kommer det fram till att företaget inte gjort fel.

Permalänk

Det går ju också att handla på Inet i butik c:

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Du menar att du har gjort statistik över "konsumenträtt-forumet" här på sweclockers? I så fall kan man ju lägga ner hela denna tråden!

Permalänk
Medlem

Haha! Utmärkt post keyser

Permalänk
Medlem

Ojojoj nu är det många på forumet som börjar svettas, var ska de nu handla?!?! Underbart gjort keyser! Sen att folk inte verka förstå syftet med denna tråden... Tja.. Inte förvånad

Permalänk
Medlem

Bra gjort, lite larvigt hur uppspelata vissa blir.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Personligen finner jag dessa "varning för" trådar väldigt underhållande, speciellt om man hör hela versionen sen från företaget och det visar sig att personen som startade tråden har undanhållit information.

Tänk om vi alla skulle starta en tråd så fort det uppstått problem vid ett köp eller garantiärende? Skulle bli en hel del trådar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tror att de företag med FLEST klagomål också har FLEST kunder? Är det inte så?

Behöver inte vara så, nej. ClickOK t.ex. har väldigt många klagomål på sig via blocket som de tagit bort. Vet inte om de kan mäta sig med t.ex. Webhallen, Komplett, Inet, Dustin, CDON etc...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Man kan lita på Hulk Hogan

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Lite fail att endast göra det utifrån trådtiteln. I många av dessa trådar har det ju sedan visat sig att det är TS (inte ts i denna tråden) som är komplett idiot.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lite fail att endast göra det utifrån trådtiteln. I många av dessa trådar har det ju sedan visat sig att det är TS (inte ts i denna tråden) som är komplett idiot.

Jag tror du missat syftet med denna tråden till ungefär 100%

Permalänk
Medlem

Man får också tänka på att folk som har haft en bra upplevelse med en butik oftast inte kommer att gå in på Internet och skriva om det. För varje person som klagar så finns det många andra personer som inte klagar.

Man kan alltså inte titta på endast antalet folk som klagar på en butik, titta istället på hur butiken sköter returärenden, reklamationer, kundservice osv. och välj sedan om du vill handla hos butiken utifrån detta.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem

Lika bra att inte lita på någon, för att vara på den säkra sidan

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Trust no one.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Lika bra att inte lita på någon, för att vara på den säkra sidan

Jag litar inte ens på mig själv!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

VARNING för ALLA butiker!

HANDLA INTE DÄR!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addek83:

Jag tror du missat syftet med denna tråden till ungefär 100%

Inte omöjligt och inte första gången heller

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Själv har jag bara goda erfarenheter av Netonnet och kan lätt säga till andra att dem kan man iaf lita på Hur enkelt som helst att nyttja ångerrätt, bra priser m.m.
Dessutom hade de råkat sätta mitt nuvarande moderkort på fel hylla så det stod att det kostade 600kr ist för de 1100kr som det skulle kosta. Jag såg i kassan att de drog de 1100 och sa att de stod ju på en annan hylla, då fick jag moderkortet för 600kr för det var deras fel ;D

Håller med dig! Sen jag började handla hos NetOnNet så har jag alltid blivit bra behandlad samt så tycker jag att deras kundservice är helt fantastiskt!
Behöver man returnera en vara så går det undan och man har redan en ny produkt 2 dagar senare. Och deras pris är inte heller fy skam. Annars är det alltid Inet som gäller för min del och Komplett. Men nu är NetOnNet alltid första valet.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Generellt sett litar jag inte på någon som startar en "varning för" tråd. Oftast så verkar dom vara griniga jäklar som vill ha pengarna tillbaka för handhavande fel från deras sida, inte butiken

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Vem i hela världen kan man lita på?

Mamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zubbe:

Absolut inte mamma... Tomten var inte alls på riktigt!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Alla företag och butiker får klagomål. Skillnaden är hur dessa klagomål behandlas. Att som vissa företag, ta kunden till domstol är ett utmärkt exempel hur klagomål INTE ska behandlas - därmed inte sagt att företag alltid ska "ta smällen" och ersätta kunden på något sätt ifall kunden är missnöjd. Företag som är konsekventa och hjälpsamma i sin kontakt med missnöjda kunder är oftast de som får minst "Varnings-poster" på forum som denna.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

"Jag köpte produkt X på Blocket/Tradera fastän det uppenbarligen var scam, blev blåst hela summan.
Nä sista gång jag handlar något på Blocket/Tradera."

Känns som en vanlig historia, jag har då aldrig blivit blåst på över 10år med internethandel nästan dagligen, men då köper inte jag iPhones till supermegapris men förskottsbetalning till konto eller kameror från no-name butiker på Prisjakt.

När det krånglar med en butik så löser jag det med butiken, i stället för att ställa krav som envis 10åring och sen gråta ut på internet när jag inte får mina krav igenom.

Under 10år så har jag handlat nästan uteslutande genom:

  • eBay

  • Tradera

  • Blocket

  • Dustin Home

  • Inet.se

Har aldrig varit med om minsta antydan till krångel, t.om på eBay brukar allting lösa sig bra med säljare.p

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Jag tycker mig ha sett allt fler Varning för företag X den senaste tiden, det fick mig att börja fundera på var man egentligen kan handla någonstans. Så jag sökte igenom konsumenträtt-forumet och plockade ut alla inlägg där titeln innehöll ordet "varning" samt ett företagsnamn. Resultatet var slående, det finns tydligen inte många att lita på.

Jag satte samman denna graf över de värsta syndarna (ja, jag vet att ett par av dem inte är med oss längre).
http://i44.tinypic.com/2ezh62s.jpg

Det finns även ett gäng first time offenders med endast en varning per företag, de följer här:

Alien Computer Parts, Apple store, bigpockets.co.uk, BoNet, Caseking.de, Computer City, Computers AB, Dataknuten, Dataprince, Dialect IT, Dino.se, e-outlet.se, E-ztore.se, fordonsvarderingen.se, Gamecom, Glocalnet, Göteborgs Data Akut (Dataakut), GTEK, Importservice.nu, Infracom / JX Hosting, iphonereparation.se, Itel i Lund, Jens of Sweden, julhuset.net, KLARNA, Markosgames / TVspelsshopen, Mediamarkt, megapart.se, Meramobil, Microstore, Multimediashoppen, mySafety.se, Netgiganten, NetOnNet, OnOff, PAYEX, PC Center i Kista, Posten, QXL.se, SEGER inkasso AB, specitek.se, swedmetal, Tbh.se, Techzone, Tele2, The Phone House, trkablar.com, Webhallen, wsw.se, xp-data, Zepto

Värt att notera är att både Posten och Klarna finns med bland dessa, vilket kanske begränsar möjligheterna till ehandel en aning.

Det finns kanske två slutsatser av detta - antingen köper vi allt via Inet, får det levererat av Schenker och betalar med internetbank.
Eller så funderar vi på om en persons upplevelse vid ett köptillfälle verkligen är representativt för ett helt företag.

God jul! Var försiktiga i julhanden!

Mycket bra initiativ nu i jultider.
Credz till dig ts och god jul:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift