Hur mycket ström fick jag i mig?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket ström fick jag i mig?

Jag hade strömkabeln ikopplad i väggen tills jag då drog ut den. Jag hade även nätaggregatet avstängt,k alltså den var på 0 på 0/l. Jag skulle byta uttag, så drog ut kontakten, och i all hast kom jag åt dom två pinnarna och kände att det brände till, så min fråga är hur mycket ström jag kunde ha fått i mig?

Permalänk
Medlem

Kom du åt båda med samma finger gick strömmen ingen farlig väg.

Mer troligt är att de var varma. Du hade känt stötar om det varit ström

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vilka kontakter?
Får du en stöt ifrån ett väggurtag så VET du att du fick det (egen erfarenhet)

Var det pinnarna på nätagget så är det så låga spänningar att du inte tagit skada,men det kan ju kittla lite

Obs! Som alltid när du får en kyss av en elektrisk pryl så är det akuten som gäller -ASAP

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen fara. Jag har själv fått många kyssar från kylskåpet och datorn när jag höll på att fippla med grendosor. Men jag lever än!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Hade de varit strömmen från vägguttaget hade du satt dig på arslet och haft värk i fingrarna, så de va nog möjligen statisk uralddning eller liknande du lyckades med

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pokelia:

Obs! Som alltid när du får en kyss av en elektrisk pryl så är det akuten som gäller -ASAP

How do you figure?

Permalänk
Medlem

Var nog ingen större stöt du åkte på! Fick själv en kyss av en kondensator i ett nätagg, kändes i hela armen och in i bröstet! Gick bra som tur va

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns ju kondensatorer i nätagget som lagrar lite ström, så vill man tömma agget helt så kan man dra ut sladden och trycka på ON-knappen på datorn några gånger.

Jag åkte själv på en stöt från 230v igår när jag bytte nätagg på en switch, kom åt den med ena handen. Det kändes genom hela armen och ut genom nästa arm, och det gjorde ont och spände lite i några muskler några timmar efteråt, plus att jag kände mig lite skakis i nån timme eller så. Men nu är det som vanligt igen. För övrigt inte första gången jag lyckas med liknande, man tycker ju att man borde lära sig. Men det är lätt hänt när man är lite stressad.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HCP:

Hade de varit strömmen från vägguttaget hade du satt dig på arslet och haft värk i fingrarna, så de va nog möjligen statisk uralddning eller liknande du lyckades med

Det hade jag nog Jag kände att det var fingret som fick betala för hela kalaset.

Permalänk
Medlem

Om strömmen går mellan fingrarna på samma hand är det oftast inte farligt men väldigt otrevligt. Går strömmen t ex från ena handen till den andra passeras hjärtat och då är det ordentligt farligt. Sedan spelar det roll om man är fuktig om händerna eller inte.

De som chansat en gång för mycket skriver inte längre på detta forum. De skriver nog inte alls. Så var försiktig.

Permalänk

Hade det varit ström från uttaget hade du löst ut jordfelsbrytaren eller om du hade tur blåst proppen..
Jag tror du bara fick en liten statisk kyss s.a.s
En musjävel hade tagit sig in under diskmaskinen en gång och gnagt på sladden, när jag öppnade maskinen och tog i övre "buren" på insidan fick jag en kyss som skickade mig på drygt 100 kilo baklänges och jag landade på röva kanske 2 meter från diskmaskinen.
Tro mig det känns när man får hushållsström genom kroppen även om det är "relativt ofarligt" så länge man har jordfelsbrytare och inte har pacemaker eller hjärtfel, det är inte skönt, ingenting man gör frivilligt men dödligt är det inte för en "vanlig" svensson.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Om strömmen går mellan fingrarna på samma hand är det oftast inte farligt men väldigt otrevligt. Går strömmen t ex från ena handen till den andra passeras hjärtat och då är det ordentligt farligt. Sedan spelar det roll om man är fuktig om händerna eller inte.

De som chansat en gång för mycket skriver inte längre på detta forum. De skriver nog inte alls. Så var försiktig.

Sluta överdriva nu det är knappast högspänning från stamnätet man får i kroppen, då snackar vi grillfest..
Så länge man har jordfelsbrytare och inget fel på hjärtat så är man till 99.9999% safe. Obehagligt - visst, livsfarligt, nej!
Farliga el-lekar är att ta sig in i transformatorstationer och klippa jorden för att sno kopparkabeln medans trafon brummar, då lär du inte komma levande ut..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Om man tittar på hur strömsladden ser ut så kan du inte ha fått ström av den, du fick förmodligen något litet från agget bara som låg kvar i någon kondning eller så.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Sluta överdriva nu det är knappast högspänning från stamnätet man får i kroppen, då snackar vi grillfest..
Så länge man har jordfelsbrytare och inget fel på hjärtat så är man till 99.9999% safe. Obehagligt - visst, livsfarligt, nej!
Farliga el-lekar är att ta sig in i transformatorstationer och klippa jorden för att sno kopparkabeln medans trafon brummar, då lär du inte komma levande ut..

Du vet inte vad du pratar om. Det finns folk som har fel på hjärtat. Det finns inte jordfelsbrytare överallt. Det räcker med 240 volt genom kroppen för att det ska vara livsfarligt. Att sedan högspänning är värre förstår väl alla.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

Vilka kontakter?
Får du en stöt ifrån ett väggurtag så VET du att du fick det (egen erfarenhet)

Var det pinnarna på nätagget så är det så låga spänningar att du inte tagit skada,men det kan ju kittla lite

Obs! Som alltid när du får en kyss av en elektrisk pryl så är det akuten som gäller -ASAP

Hur mådde du efter din stöt och vad gjorde de på akuten för att rädda dig?

Permalänk
Avstängd

Detta har ingenting med vägguttaget att göra då sladden var utdragen. Som sagt kändes det i fingrarna på ena handen då det antagligen var där strömmen gick. Kändes det obehagligt? Ja. Tur att man är ung iallafall
Någon skrev att det hade var kondensatorerna som spökade, och jag tror på det då jag kom i kontakt med pinnarna sekunderna efter det var utdraget.

Permalänk
Medlem

Det sitter filterkondensatorer mellan fas och nolla i ett nätagg, det var dem du urladdade med ditt finger. Det kan kännas otrevligt, men är inte farligt. Sen förstår jag inte varför det alltid skall bli ett jäkla liv i trådar där det snackas el och stötar, och antingen överdrivs det så in i norden med farorna, eller sen är det total nonchalans som också är illa. Respekt för elektricitet skall man ha, men man behöver inte söka sig till akuten bara för att man råkade ladda ur en kondensator med sitt finger...

Permalänk
Medlem

Får man en stöt genom handen så brukar det göra lite ont men inte mer än så, det är värre om man lyckas få en stöt genom kroppen.

30mA genom hjärtat är det som krävs för att ha kål på en vuxen frisk människa enligt vad jag fick lära mig när jag blev utbildad till elektriker. Därför bryter också de flesta jordfelsbrytare runt där.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Avstängd

Huvudsaken är ju att datorn fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

Obs! Som alltid när du får en kyss av en elektrisk pryl så är det akuten som gäller -ASAP

Whut?
Detta må vara sant för personer med specifika hjärtproblem, men för alla normalt friska människor så behövs ingen åtgärd.
Detta skapar bara fler vårdköer och hindrar folk som faktiskt är skadade att få den hjälp de behöver...

Permalänk
Medlem

Akuten skall man åka till pga ev brännskador på inre organ, ingenting som syns på utsidan men man kan vara rejält trasig på insidan, framförallt om strömmen färdats genom hela kroppen, t.ex från en arm och ut genom andra. Jordfelsbrytare är fantastiska men har man ingen sådan så kan man definitivt få en dödlig dos även av hushållsel. Så ge fan i att sitta å tycka om saker ni inte har en aning om, vilket tyvärr börjar bli standard på detta forum.

EDIT: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elolycko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Sluta överdriva nu det är knappast högspänning från stamnätet man får i kroppen, då snackar vi grillfest..
Så länge man har jordfelsbrytare och inget fel på hjärtat så är man till 99.9999% safe. Obehagligt - visst, livsfarligt, nej!
Farliga el-lekar är att ta sig in i transformatorstationer och klippa jorden för att sno kopparkabeln medans trafon brummar, då lär du inte komma levande ut..

Är det så enkelt Reinfeldt?

Citat:

Hur farlig är strömmen?

Sambandet mellan spänning, ström och resistans är att ju högre resistans, desto högre spänning krävs det för att leda igenom ström.
Hur mycket ström människokroppen leder beror på flera olika faktorer: hur hög spänningen är, hur stor del av kroppen som blir utsatt,
hur fuktig huden är, hur strömmen passerar genom kroppen samt om det är lik- eller växelström.
Hur farlig strömmen är beror också på hur länge kroppen utsätts för den.

1 mA kan kännas i fingrarna.
1-10 mA uppfattas som mycket obehagligt men är ofarligt.
Vid 10 mA och däröver får man muskelkramper.
Redan vid 15 till 20 mA kan man inte släppa greppet.
Från 30 mA ökar blodtrycket och hjärtat börjar slå oregelbundet (det är här jordfelsbrytaren stänger av strömmen).
Över 30 mA i 0,5-1 sekund kan vara dödande.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/...

Från Elsäkerhetsverket!

Citat:

Kontakta läkare

Även elolyckor som inte upplevs som allvarliga kan ge svåra följder. Därför ska du alltid kontakta en läkare om händer eller fötter känns avdomnade eller om kroppens muskler reagerar underligt.

Uppsök alltid sjukvård efter:

ström genom kroppen
verkan av ljusbåge
medvetslöshet
brännskador
domning eller kramper
verkan av blixtnedslag.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Elolyckor/Skador-vid-en-el...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det här med hur farligt el är kan ni ju diskutera till döddagar. Precis som med allt annat så skiljer det sig enormt från person till person hur pass man påverkas, saker som kroppsstorlek och om den i huvudsak är uppbyggd av fett eller muskler spelar även in.

Somliga klarar 230v utan större problem medans andra dör av mindre stötar och där finns ingen lista över vilka som fixar vad, det enda man kan vara säker på är att risken ökar om man har hjärtfel och dylikt.

Permalänk
Medlem

El kan vara farligt

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Är det så enkelt Reinfeldt?

Dina länkar blandar in likström och det är fan så mycket farligare men det är ingenting folk får ur uttagen i det här landet.
Vanlig hushållsström ska det mycket till för att man ska dö av, fråga vilken elektriker som helst dom flesta av dom har fått ett helt gäng "kyssar" genom åren..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Det förutsätter först att man har jordade uttag, men det visste säkert en sådan intelligent varelse som du!

Jag har bara jordfelsbrytare till uttaget i badrummet..

Jordfelsbrytare fungerar även i ojordade uttag om denna sitter i elcentralen. Kort sagt kan man säga att personskyddet är likvärdigt, skillnaden är att jfb ej löser ut förrän nån tar i den defekta apparaten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Dina länkar blandar in likström och det är fan så mycket farligare men det är ingenting folk får ur uttagen i det här landet.
Vanlig hushållsström ska det mycket till för att man ska dö av, fråga vilken elektriker som helst dom flesta av dom har fått ett helt gäng "kyssar" genom åren..

Likström och växelström är både farliga fast i olika situationer så man kan inte säga att det ena är farligare än det andra generellt som exempel är det större chans att växelström stannar ditt hjärta medans likström gör det svårare för en att släppa greppet.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokelia:

Vilka kontakter?
Får du en stöt ifrån ett väggurtag så VET du att du fick det (egen erfarenhet)

Var det pinnarna på nätagget så är det så låga spänningar att du inte tagit skada,men det kan ju kittla lite

Obs! Som alltid när du får en kyss av en elektrisk pryl så är det akuten som gäller -ASAP

Varför akuten vid en liten stöt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jordfelsbrytare fungerar även i ojordade uttag om denna sitter i elcentralen. Kort sagt kan man säga att personskyddet är likvärdigt, skillnaden är att jfb ej löser ut förrän nån tar i den defekta apparaten.

Absolut.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Varför akuten vid en liten stöt?

Skickades från m.sweclockers.com

För att 8 timmar senare kan du få en hjärtattack!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless