Permalänk
Medlem

Fråga om modulära kablar

Nätagg med modulära kablar är ju underbara!
Finns bara ett problem.
När datorn blir lite äldre och du lägger den på hyllan i nåt år och sen ska plocka fram den igen för att sälja av den, vart gjorde jag då av de modulära kablarna? ):

Så min fråga är nu, jag har modulära kablar från ett annat nätagg, och 4-pinssladdarna(gamla hårddiskkontakten) passar in i nätagget på det gamla, men endast i portarna som är avsedda för 6/8-pins grafikkort.
Kan det leda till problem om jag petar in min 4pins molex-modul i pci-e slotten istället?

molex-kontakten ska sen bli konverterad till ett 6-pins till grafikkortet (jävla meck jag vet, haha)

Ska försöka förklara.

Nätagget - 2 st 6-pinsuttag till PCI-e 6/8-pin(sladd som jag inte har).
Min modulära molexsladd har 6 pinnar i ena änden.
Min PCI-e sladd har 8pin i ena änden(passar alltså inte till gamla nätaggets 6pinuttag)
Därför tänkte jag koppla in 6-pinsmolexen i PCI-e slotten och sen konvertera tillbaks molexkontakten till en PCI-E för att sen försörja grafikkortet, funkar detta hemmasnickrande?

Permalänk

Jag är inte teknisk nog för att besvara din fråga. Multiman är det med råge men det jag lärt mig på detta forum är att man INTE ska använda modulära kablar från en annan tillverkare till en annan. Därför att mig veterligen inte finns ett standardiserat system för det. Kablarna kan mycket väl passa men risken för kortslutning och dylikt är mer än överhängande. Någon annan som kan det här får gärna rätta mig.

PS Jag bör tillägga att jag själv testade kablar från ett dött Corsairagg på ett annat märke och jag kortslöt moderkortet och nästan alla komponenter som var kopplade med det.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Hm, ajdå.. det låter ju inte alls så himla häftigt.
Har de mesta kablarna till det, moderkort, sata etc etc.. bara pci-eströmkablarna som fattas.
Tänkte att det var lite känsligt att mecka ihop nåt eget kablage, men känns sura pengar att köpa ett nytt nätagg bara för de fattas lite kablar...... haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddyao:

Hm, ajdå.. det låter ju inte alls så himla häftigt.
Har de mesta kablarna till det, moderkort, sata etc etc.. bara pci-eströmkablarna som fattas.
Tänkte att det var lite känsligt att mecka ihop nåt eget kablage, men känns sura pengar att köpa ett nytt nätagg bara för de fattas lite kablar...... haha

Märke och modell av nätagget? Vet att Corsair bla. säljer lösa modulära kabelkit till de flesta av sina modeller.

http://www.corsair.com/en/power-supply-units/psu-accessories-...

De kostar en hel del dock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen standard för änden som ansluts i nätdelen så har man inte originalkabeln måste man mäta upp att respektive stift i datoränden har rätt spänning, det har kommit ett par trådar med folk som tagit en kabel som passat men som gett fel spänning på stiften i andra änden och de har förstört komponenter på det sättet.

Ta det försiktigt med lösa kablar och vid minsta tvekan mät eller avstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Märke och modell av nätagget? Vet att Corsair bla. säljer lösa modulära kabelkit till de flesta av sina modeller.

http://www.corsair.com/en/power-supply-units/psu-accessories-...

De kostar en hel del dock.

Det är ett gammalt chieftec,
http://www.backoffice-europe.com/prod_uk/Chieftec_Industrial/...

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen standard för änden som ansluts i nätdelen så har man inte originalkabeln måste man mäta upp att respektive stift i datoränden har rätt spänning, det har kommit ett par trådar med folk som tagit en kabel som passat men som gett fel spänning på stiften i andra änden och de har förstört komponenter på det sättet.

Ta det försiktigt med lösa kablar och vid minsta tvekan mät eller avstå.

Hm, okej, har ju en polare som är elektriker så mätinstrument borde ju kunna gå att fixa.
Men hur vet man hur mycket spänning det ska va på alla pins? Finns det någon noobie-guide? Haha

Permalänk
Rekordmedlem

Sök på kontaktens namn och pinout:
Hittade en närmast komplett listning på kontakterna, allt normalt finns med där i artikeln:
http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-specificatio...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sök på kontaktens namn och pinout:
Hittade en närmast komplett listning på kontakterna, allt normalt finns med där i artikeln:
http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-specificatio...

åh, tack! Var rätt lost.
Så allt jag behöver göra nu är att mäta att det mäts 12v på båda gula sladdarna och GND på de svarta sen är det bara att köra om så är fallet?

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver veta att alla kontaktstift har rätt spänning och det beror på vilken kabel det handlar om.
Så om det räcker med 12V ser bara du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.