Cooler master 310 hårddisk vibrationer

Permalänk
Medlem

Cooler master 310 hårddisk vibrationer

Hej

Jag kör cooler master 310 som server chassi och har 3st diskar i en på 160gb till os samt 2st 500gb Hitachi diskar. Alla diskar är på 7200 rpm.

Chassit för ett fruktansvärt oväsen som är mycket irriterande någon som har varit med om nåt liknande och har tips till mig? det går inte att hänga diskarna i gummiband eller något annat.

Tacksam för tips och råd.

MVH
Jyrki

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att hänga upp dem i gummiband? Är det för ont om plats?
Det är annars ett jättebra (och jättebilligt) sätt att få bort alla vibrationer mellan disk och låda.

Att köpa 10 mm självhäftande ljuddämpningsmatta på Biltema, klippa till och klistra in i lådan kan ha en mycket välgörande effekt också. (Värt att prova eftersom 1 m² kostar under hundringen.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Hej d97jr0

har provat dämpningen från bitema men det fungerar inte. Kollade idag och det verkar som hårddisken tar i den ena sidan av chassit. konstigt tycker jag då det är 2 st. standard 3,5 tums diskar. Är trött på dessa billiga chassin. har en define r4 som inte låter alls högt och är kanon nöjd med den. Funderar på att köpa en begagnad antec 1200 som server chassi.

Permalänk
Medlem

Men du har ju 4 st. 5,25"-platser i Cooler Master 310 vad det ser ut som på bild när jag söker på chassit. Borde det inte vara plats på att hänga upp diskarna med resår i det utrymmet?

Antec-spåret du nämner kan säkert vara bra. Alla Antec-chassin jag har varit i kontakt med tycker jag har varit riktigt bra.
Ett alternativ är Bitfenix Outlaw, om man petar lite:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Men det borde gå att göra motsvarande installation i ditt nuvarande. Fast det hänger ju på om man vill julpyssla lite eller om man är trött på eländet och bara vill skruva in och köra någon annanstans (typ i ett Antec-chassi).

Fractal Design har jag bara mer erfarenhet av Define Mini, men hårddiskupphäningen där tycker jag är helt värdelös. Den fick jag riva ut och hänga upp i resår eftersom det blev högljudd konstant (!) resonans i hela lådan av att ha en (1) mekanisk disk installerad. Ridå. R4 tror jag har samma upphängning, men i och med att den är större är kanske självsvängningsfrekvenserna bättre i den; alla jag vet som har R4 är ju nöjda med den lådan.

Visa signatur

/Joakim