Vivo tillkännager telefonen Xplay 3S med 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem

Ja tycker Galaxy S4 har både lagom storlek och upplösning för en mobil, den skall ju fortfarande ha en rimlig chans att få plats i fickan. Det är nog flera med mig som hellre skulle se att samma utveckling skedde på batterierna än vad det gör med skärmar, full HD i kombination med en effektiv batteritid på 2-3 dagar hade suttit fint. Som det är nu blir ju aldrig batteritiden bättre då skärmarna drar mer och mer ström.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Fortfarande så är det på tok för hög upplösning i en telefon, eller för hög är fel ord...onödig. Detta behövs i TV och datorskärmar. Tycker knappast min HTC ONE skulle behöva högre upplösning. What's the point really förutom högre priser?

Det brukar aldrig bli högre pris för att efterföljare av ett flaggskepp har bättre hårdvara, bara att du får mer/nyare hårdvara för samma pengar.
Om vi pratar flaggshepps telefoner så ska det vara det värsta på marknaden punkt. Finns gott om billigare telefoner om man föredrar det.

Så länge kanaler inte finns i 4K osv så känns det väldigt begränsat. Tycker att det borde vara standard med att sända i 1080p men icke...
Kabel TV är fint det .... vad sänds det i egentligen 480?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det brukar aldrig bli högre pris för att efterföljare av ett flaggskepp har bättre hårdvara, bara att du får mer/nyare hårdvara för samma pengar.
Om vi pratar flaggshepps telefoner så ska det vara det värsta på marknaden punkt. Finns gott om billigare telefoner om man föredrar det.

Så länge kanaler inte finns i 4K osv så känns det väldigt begränsat. Tycker att det borde vara standard med att sända i 1080p men icke...
Kabel TV är fint det .... vad sänds det i egentligen 480?

Är det ens i 480 :D?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Gillar när skärmar är lite större men aldrig att jag skulle ha en lur som är större än 5".
Tycker det är synd att alla high end Android lurar ska vara stora, finns inga mindre varianter
som ligger runt 4" för dom som föredrar den storleken. Känns som att dom tänker "Större är bättre"
vilket knappast stämmer för fem öre.

En fake iPhone är 4" och brukar oftast köra Android.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Batman:

Fortfarande så är det på tok för hög upplösning i en telefon, eller för hög är fel ord...onödig. Detta behövs i TV och datorskärmar. Tycker knappast min HTC ONE skulle behöva högre upplösning. What's the point really förutom högre priser?

Du har fel. 4K i tv är inte så nödvändigt, då 4k främsta fördel är när man kollar på nära håll, vilket du inte gör på en tv däremot mobiltelefon och och datorskärm sitter man väldigt nära och kommer dra nytta av 4k. Men ironiskt där 4k gör minst skillnad så hypas det mest dvs tv apparater..

Men speciellt på mobiler är det ju bra med ultra hög upplösning..
Jag har hoppat över 1080p på mobil väntat på quad hd...

Permalänk
Skrivet av rektor:

Snapdragon är ett väldigt bra soc med bra prestanda och är det bästa eller bland det bästa som går att få tag på idag.
Den kommer nog inte göra någon missnöjd.

Men nu kommer nya telefonerna som Oppo Find 7 och andra med Snapdragon 805 som har bättre grafikkrets och dramatiskt bättre minnesbandbredd.
Så då är det ju lite synd att den inte har den nya kretsen.

Snart är det Mobile World Congress 2014, i februari, räkna då med att tillverkare kommer presentera nya telefoner med Snapdragon 805.

Dock är det ju lite tråkigt att till och med nya Snapdragon 805 fortfarande inte har ARMv8 och 64-bit. Det har ju Apple, och är än så länge ensamma om.

Jag helt ärligt så fort jag såg att den hade snapdragon 800 så insåg jag direkt att det inte är ett tänkbart alternativ... 805 är så mkt bättre och framförallt har den stöd för h.265 vilket kommer bli vanligt snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Du har fel. 4K i tv är inte så nödvändigt, då 4k främsta fördel är när man kollar på nära håll, vilket du inte gör på en tv däremot mobiltelefon och och datorskärm sitter man väldigt nära och kommer dra nytta av 4k. Men ironiskt där 4k gör minst skillnad så hypas det mest dvs tv apparater..

Men speciellt på mobiler är det ju bra med ultra hög upplösning..
Jag har hoppat över 1080p på mobil väntat på quad hd...

Har fel? Det är min åsikt. Rent generellt har jag svårt att tro att det ens finns folk som tycker att 1080p i mobilen är för lågupplöst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Immersion:

Jag helt ärligt så fort jag såg att den hade snapdragon 800 så insåg jag direkt att det inte är ett tänkbart alternativ... 805 är så mkt bättre och framförallt har den stöd för h.265 vilket kommer bli vanligt snart..

Jo, men tänker man så då man ju aldrig något.

Nu har jag tänkt köpa Nexus 5 som använder Snapdragon 800, om jag istället väntar på Snapdragon 805 telefoner så kommer nästa Snapdragon vara runt hörnet med ARMv8 och 64-bit, då slutar ju 805 vara ett tänkbart alternativ det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alicorn:

En fake iPhone är 4" och brukar oftast köra Android.

Nej tack!

Permalänk
Medlem

detta är kanske en dum fråga men av vilken anledning har smartphones så högupplösta skärmar?

Permalänk

Batteritid, typ 4 timmar? 3200 mAh är väl lite snålt med den där strömslukande displayen(?)

Visst, bra att utvecklingen går framåt, men för 6 tum tycker jag personligen att 1080p är tillräckligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag köpte den första Samsung Note när den kom. Skärmen är på 5,3 tum och 1280x800 pixlar. Det borde vara max som ger noterbar ökning av skärpan. Men när S4 och Note 3 kom med 1920x1080 så var det som att ta på sig ett par glasögon. Samsung kommer med 2K skärmar 2014. 2015 kommer de med 4K till mobiler. 2016 skall de ha vikbar smartphone så att skärmen blir dubbelt så stor.

Allt snack om att fler pixlar är onödigt vet nog utvecklingsavdelningarna som har sett tidiga prototyper. Antagligen så ser man skillnad på en 1920x1080 och 4K skärm. Annars hade mobiltillverkarna inte investerat i utveckling av dessa.

Man kan inte se en enskild pixel på 1280x800 men 1980x1080 är märkbart skarpare och mer lättläst när man läser tidningen och så vidare.

4, 5 eller 6 tum stor skärm är upp till var och en. Tjejer med handväska kommer nog snart vilja ha 7 tum. Storlek är knappast några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Tjenare REKTOR, en fråga då som jag säkert ställt till 100 här inne ....Vad e det du är ute efter som du tycker att det var tråkigt att denna mobil ej har Snapdragon 805...

räcker ej prestandan till på Snapdragon 800??? Så vad använder du mobilen till iomed ``att prestandan ej är tillräcklig i Snapdragon 800????

Nej prestandan räcker inte.. prestanda som räcker är om SoC klarar 60 fps i alla spel stort sätt konstant.

Permalänk
Inaktiv

LoL.

11.1 i hörlurarna..? wtf?? Var det någon poäng med det?
Samma med upplösningen..

1280x720 är visserligen lite i det minsta laget på min 6,3" galaxy mega, men mer än 1920x1080 skulle jag inte vilja ha med en S800 SoC om vi pratar enheter som är under 10".

Permalänk
Medlem

"flest pixlar vinner", "telefon med flest kärnor är bäst", "störst skärm är coolast"...

Suck.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jisses alltså. Som många andra redan sagt, visst är det kul med tekniska framsteg överlag, men var fan händer på batterifronten? Mobilerna idag har ju tillräckligt med klös för tillfället, så det vore ju skönt att slippa ladda kolossen varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Skrivet av Royality:

Man undrar ju lite vad en mobil ska med dessa otroliga upplösningar till när dagens dpi-standard redan ligger på 300+. Kan själv känna att det skulle vara mer värt att lägga ner kraft på att få utvecklingen att kretsa kring nätverksanslutning och batteritid.

Känns som att dagens mobilmarknad börjar likna datormarknaden där man spyr ur sig att X är bättre än Y för att X har 3 fler pixlar än Y.
prestanda och skärmupplösning är vad de flesta har som största säljargument när man ser få skillnader mellan skärmarna och mobiltelefoner fortfarande inte har något vettigt användningsområde där det verkligen krävs hög prestanda (Ja jag vet att det är trevligt med prestanda men när använder man mobilen för att göra prestandakrävande saker?) där det är hårdvaran och inte mjukvaran som är det största problemet?.

Just i Asien har jag för mig att man tycker om höga upplösningar just pga att dom har tecken som är mycket mer detaljerade och som blir betydligt trevligare att läsa när det är hög upplösning än lågupplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av v11valni:

detta är kanske en dum fråga men av vilken anledning har smartphones så högupplösta skärmar?

Säger samma till dig^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

*kollar specifikationerna*
"Ooooh, intressant."
*kollar bilden*
> hårdvaruknappar
> dedikerad overflow knapp
...

Nej tack, sån skit accepterar jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Nej prestandan räcker inte.. prestanda som räcker är om SoC klarar 60 fps i alla spel stort sätt konstant.

Snapdragon 800 är faktiskt ett riktigt prestandamonster om den får sträcka på benen ordentligt.
Skulle den kunna köra i 2.3GHz konstant så finns det nog inte mycket den inte skulle klara av.
Problemet är att de flesta telefoner inte har tillräckligt bra kylning för att den ska kunna hålla sig i 2.3GHz mer än någon minut. Den hoppar oftast ner i ~1.5GHz för att undvika överhettning vid tung användning.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen vad konsumenterna vill ha?
När kommer en mobil med riktigt bra ljud? (musik)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Är detta verkligen vad konsumenterna vill ha?
När kommer en mobil med riktigt bra ljud? (musik)

Jag för min del vill se redig batteritid i lurarna. Som på den gamla, goda tiden när man laddade sin Nokia högst en gång i veckan.

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Bara jag som tänker på den gamla klassiska reklamslingan "du får mycket mer hos vivo" när man hör namnet

Det var det första jag tänkte på.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Fortfarande så är det på tok för hög upplösning i en telefon, eller för hög är fel ord...onödig. Detta behövs i TV och datorskärmar. Tycker knappast min HTC ONE skulle behöva högre upplösning. What's the point really förutom högre priser?

Precis min första tanke, suger bara grafikprestanda och systemresurser. Visst är det bra att tekniken utvecklas, men mången 15" laptop på marknaden har fortfarande bara hälften av upplösningen, där jag för övrigt kan se ett behov av förbättring. Full HD känns dock t.o.m. överflödigt på min 17" Dell XPS, så varför det inte skulle duga i en mobil med 1/3 av skärmstorleken kan jag inte förstå.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Precis min första tanke, suger bara grafikprestanda och systemresurser. Visst är det bra att tekniken utvecklas, men mången 15" laptop på marknaden har fortfarande bara hälften av upplösningen, där jag för övrigt kan se ett behov av förbättring. Full HD känns dock t.o.m. överflödigt på min 17" Dell XPS, så varför det inte skulle duga i en mobil med 1/3 av skärmstorleken kan jag inte förstå.

Min tanke: upplösningen duger och räcker för tillfället - mer fokus på bättre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Satt precis och försökte se pixlarna på min nya G2, vilket inte går. Så för mig räcker FullHD gott och väl.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Eu+NA är inte någon liten marknad, grejen är ju att dom inte har EN endaste såvitt jag vet
som är high end som inte är med megastor skärm.

Sony skall väl troligtvis släppa en Sony Xperia Z1 mini med identiska specs på allt utom skärmupplösning, så där har du något iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Sony skall väl troligtvis släppa en Sony Xperia Z1 mini med identiska specs på allt utom skärmupplösning, så där har du något iallafall.

Ptja, är ju inte till mig själv men man känner ju en del som (även om dom prövat) inte vill ha
4,5+ tums skärmar, många vill ligga på 4-4,3 ungefär och då är det synd
om det i princip bara finns budget lurar att välja på