Kan en processor agera som ett grafikkort?

Permalänk

Kan en processor agera som ett grafikkort?

Kan en processor både vara en vanlig CPU och en GPU? För det är väl TYP samma sak, bara att de är dedikerade till just grafik och att processera saker? Eller? Jag menar att i många riktigt avancerade grafminiräknare typ så har man väl någon form av processor, men inget grafikkort?

Permalänk

En cpu kan "typ" ha dedikerat minne för en GPU. Det finns processorer med GPU's in byggda. Dock så ser jag faktiskt ingen mening med det.

Permalänk
Medlem

en del intel-processorer har ju integrerad grafik (vad jag förstått), så det vore väl inte omöjligt

kan inte påstå att det skulle kunna prestera särskilt bra dock

Permalänk
Medlem

Visst dessa har sina likheter men även många olikheter. Finnns många delar som diffar mellan CPU och GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Många processorer från både Intel och AMD har en inbyggd GPU, dessa fungerar till skrivborsarbete och flimtittning - alltså inget att spela på.
Sedan så tror jag att en GPU är mera optimerad för grafikberäkningar än vad en CPU är, så skulle man köra tex ett spel där man på något sätt lät prollen göra grafikberäkningar så tror jag att man skulle få svindålig prestanda.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Många processorer från både Intel och AMD har en inbyggd GPU, dessa fungerar till skrivborsarbete och flimtittning - alltså inget att spela på.
Sedan så tror jag att en GPU är mera optimerad för grafikberäkningar än vad en CPU är, så skulle man köra tex ett spel där man på något sätt lät prollen göra grafikberäkningar så tror jag att man skulle få svindålig prestanda.

de senaste spelkonsollerna har cpu/gpu kombinationer från AMD och AMD bundlar BF4 med sin senaste serie APU's som släpps inom kort så att det inte går att spela på dom är en stor lögn intel har också bundlat sina med GRiD 2 som rullar utmärkt på integrerad grafik i deras haswell cpu's och intel iris som har riktigt kraftfull grafik jämfört med föregående.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

de senaste spelkonsollerna har cpu/gpu kombinationer från AMD och AMD bundlar BF4 med sin senaste serie APU's som släpps inom kort så att det inte går att spela på dom är en stor lögn intel har också bundlat sina med GRiD 2 som rullar utmärkt på integrerad grafik i deras haswell cpu's och intel iris som har riktigt kraftfull grafik jämfört med föregående.

Han tänkte väll mer på 4k och ultra i bf 4:P

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det är sant att både cpu och god räknar ut saker, men de skiljer sig helt i instruktionsuppsättning och vad de kan göra. Tex, en intel processor har x86, och ofta med tillägg såsom SSE2, SSE3 med mera. Ett amd-grafikkort har inget av det, utan har istället openGL, directx osv

Processorer me integrerad grafik har helt enkelt två delar. En för vanliga beräkningar (x86) och en för grafik

Det finns fler saker som skiljer, men dessa är några av dem

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidicorei8:

Kan en processor både vara en vanlig CPU och en GPU? För det är väl TYP samma sak, bara att de är dedikerade till just grafik och att processera saker? Eller? Jag menar att i många riktigt avancerade grafminiräknare typ så har man väl någon form av processor, men inget grafikkort?

En CPU kan göra samma uträkningar som en GPU så vill man så kan man teoretiskt köra tex. DirectX på en CPU. Idag gäller väl nästan också det omvända att man kan göra samma sak på GPUn som CPU men jag antar att det fattas något i GPUn annars skulle folk köra sina OS bara på grafikkortet.

Men ok, varför kör man bara inte med dubbla, trippla eller fler CPUer på ett moderkort och skippar grafikkortet? Svaret ligger väl i att den ena typen av processor är ohyggligt mycket bättre än den andra typen av processor på vissa beräkningar. Man säger att de är optimerade för olika saker.

Tyvärr hinner jag inte skriva mer nu, jag kanske skriver mer sedan om det finns intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de senaste spelkonsollerna har cpu/gpu kombinationer från AMD och AMD bundlar BF4 med sin senaste serie APU's som släpps inom kort så att det inte går att spela på dom är en stor lögn intel har också bundlat sina med GRiD 2 som rullar utmärkt på integrerad grafik i deras haswell cpu's och intel iris som har riktigt kraftfull grafik jämfört med föregående.

Nu skulle jag inte försöka att spela bf4 eller liknande spel med integrerad grafik, eller en AMD APU. Ifall man bara spelar plants vs Zombies, monkey island och dylikt duger självklart en t.ex intel HD graphics utmärkt

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Nu skulle jag inte försöka att spela bf4 eller liknande spel med integrerad grafik, eller en AMD APU. Ifall man bara spelar plants vs Zombies, monkey island och dylikt duger självklart en t.ex intel HD graphics utmärkt

http://www.youtube.com/watch?v=ymoJOBJEMsg

det är inte långt ifrån, med mantle och lite optimizeringar samt snabba minnen och en blandning mellan low/medium så kan man nog lätt få det att flyta i runt 60 fps

http://www.youtube.com/watch?v=ElLaRlP_FQg

här är grid 2 som körs i 1080p med intel's exklusiva effekter och ser aldrig att de droppar under 35 fps vilket är mer än acceptabelt för ett bilspel.

kan lätt säga att en person som är van vid att sitta och spela i 30 fps på konsoller kan göra detsamma med integrerad grafik i ett budgetbygge för runt samma kostnad som en konsol idag men vi får se hur det blir senare, om det blir som förra generationsskiftet blev ju kraven helt extremt mycket högre från alla spel efter något år in i deras livscykel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.