Permalänk
Medlem

Acer Aspire V3 rengöra fläkt

Tjena!

Min gamer till brorsa kom in till mig idag och sa att hans dator har stängt av sig flera gånger i rad nu och frågade vad jag tror kan vara fel.
Jag tänkte därför börja med att öppna upp den och komma åt att rengöra kylfläkten som ofta samlar på sig damm,
inte minst i ett rum som ganska sällan städas.
Jag har lyckats väldigt bra hittills, men så kom jag till det där tangentbordet och jag fattar verkligen inte hu jag ska få loss det.
Vad jag förstått så sitter moderkortet monterat i bottendelen på datorn, och alla kåpor som ska lossas sitter på ovansidan(?)
Jag har lossat alla skruvar undertill som möjligtvis kan hålla tangentbordet på plats, även en liten skruv som satt ovanifrån.
Har även testat att försiktigt utan våld lyfta tangentbordet som att det vore "snäpp-fäst".
Trots det så får jag verkligen inte loss det.

Har ni laptop kunniga personer någon idé för mig så är jag väldigt tacksam för lite tips!

Tack på förhand. Mvh/Alex

Permalänk
Avstängd

kollat om det finns skruvar under batteriet?

kollat noga under datorn så att du har verkligen skruvat ur allt?

kika efter youtube klipp om du hittar något

Permalänk
Avstängd

Ofta får man tydligen skruva loss skärmen också verkar det som på en del modeller. Men vet att tangentbordet kan vara lite tuffare att få loss från en del Acer-modeller. Det sa han som jag lämnade in den till när han bytte min fläkt åtminstone.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

kollat om det finns skruvar under batteriet?

kollat noga under datorn så att du har verkligen skruvat ur allt?

kika efter youtube klipp om du hittar något

Batteriet är ute och jag har lossat 4 skruvar på rad där under, kollat väldigt noga efter fler.
Samma gäller undersidan av datorn, alla skruvar är borta det är jag helt säker på.
Tangentbordet verkar sitta fast mot mitten någon stans, det går att lätta på vid alla sidor men inte att få bort.
Det känns som att det skulle vara någon skruv underifrån som håller den men så verkar inte fallet vara.

Har letat på Youtube men konstigt nog inte hittat ett enda klipp som visar hur man öppnar den här modellen.
Flera andra modeller finns från Acer, men just denna har ett sammansmält tangentbord med den främre delen av kåpan,
och gallret för högtalarna i ett. Hittar ingen video om hur man gör detta på Youtube tyvärr.

Skrivet av Laxieboy:

Ofta får man tydligen skruva loss skärmen också verkar det som på en del modeller. Men vet att tangentbordet kan vara lite tuffare att få loss från en del Acer-modeller. Det sa han som jag lämnade in den till när han bytte min fläkt åtminstone.

Detta skulle kunna vara en lösning, jag ska kolla på det och testa mig fram.
Om jag behöver hjälp och tips, vet ni någon bra support man kan ringa för att få en hint om hur det ska göras exempelvis?

Tack! /Alex

Permalänk
Medlem

BUMP nån som har en idé? Det börjar dra ihop sig tidsmässigt för mig...

Permalänk
Medlem

Demonterade nyligen föräldrarnas Acer Aspire. Vet dock inte om det är samma kontakt som på Aspire V3, men kolla steg 7 i länken -> http://www.insidemylaptop.com/disassemble-acer-aspire-5740-as...

Dvs, dra upp det blåa fliket ca 45 grader, så ska det lossna.

Lycka till

Permalänk

Hej
Svaret kanske är för sent och dessvärre kan jag inte posta service-guiden här på forumet till din V3:a (behöver dessutom veta vad för V3:a du har då vi har 3 generationer) MEN ring oss på nedan nummer och be om instruktioner för hur man tar bort tangentbordet så kan supporten ge dig instruktioner till vilka skruvar du måste lossa!
Lycka till!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

Ledsen för mitt långsamma svar i den här tråden.
Jag hittade en guide på YouTube som visade någorlunda grundligt hur jag skulle göra detta. Dock visade det sig att felet inte låg i en smutsig fläkt utan att problemet var lite större än så. Vi skickade in datorn för reparation där hela moderkortet byttes ut.

@Acersverige: Jag hade ingen aning om att man får ta isär sin dator utan att häva garantin, stämmer det eller är detta något som görs på egen risk och därefter är garantin hävd?
Tack för tipset förresten, hade aldrig kommit på tanken att ringa supporten för att få hjälp med nånting sådant!

Skickades från m.sweclockers.com