Hetsen om mer watt på nätagget

Permalänk

Hetsen om mer watt på nätagget

Är det bara jag som tycker att det börjar bli väldigt löjligt när man ser människor bygga datorer och smackar in 1200W i en burk som drar ca 250W på 100% load?

Så därför skriver jag den här posten. Kan DU som har för lite watt på ditt nätagg posta här och beskriva din setup?
PicoPSU etc för HTPC exkluderat, detta är för gamingdatorer som har "riktiga" nätagg.

ps. Jag tror inte du finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macatonia:

Är det bara jag som tycker att det börjar bli väldigt löjligt när man ser människor bygga datorer och smackar in 1200W i en burk som drar ca 250W på 100% load?

Så därför skriver jag den här posten. Kan DU som har för lite watt på ditt nätagg posta här och beskriva din setup?
PicoPSU etc för HTPC exkluderat, detta är för gamingdatorer som har "riktiga" nätagg.

ps. Jag tror inte du finns.

Folk som vill ha ljudlöst nätagg gör så, inget konstigt med det.
Min burk drar under 700w men jag har 1200w Corsiar AX nätagg, det agget kommer såklart följa med i fler byggen framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För ett antal år sedan (antagligen mer än 10 år) så fanns iaf minst ett 510W nätagg som var *SLI-ready*.
men är antagligen stor skillnad på detta och sämre agg med samma/liknande watt.. detta klarar ju faktiskt högre watt än namnet anger. [detta är en gammal produkt som är EOL, idag är minsta i samma serie på 860W]

Citat:

PC Power & Cooling Turbo-Cool 510 SLI
A legend in the field, nothing beats the heavy-duty Turbo-Cool 510 SLI power supply for reliability.
510W (650W peak) @ 50°C
Ultra-reliable
7 year warranty
510W (650W peak) @ 50°C (industrial rated)
2X more actual power than "500W" home PSUs
Heavy-duty caps, inductors, heat sinks, etc.
Premium sag and surge protection (.99 PFC)
+12VDC output @ 34A/38A peak (Single Rail)
Ultra-tight voltage regulation (+VDC@ 1%)
Super-clean output (+VDC ripple @ 0.5%)
New, quieter fan speed control circuit
24-pin M/B and dual PCI-E connnectors
Industry's strongest warranty program (7 yrs)

------------------------------------------------------------------------------

Idag verkar det ju som grafikkorten är det som faktiskt kräver mera ström.
verkar ju som 2 grafikkort kan dra 500W... 3 kort 750W.
Så om man ska ha 3 grafikkort så är nog 1000W-1200W en bra ide.

Citat:

Nvidia GTX780/GTX780Ti/GTXTitan
Thermal and Power Specs:

95C Maximum GPU Tempurature
250W Graphics Card Power
600W Minimum System Power Requirement
Supplementary Power Connectors One 8-pin and one 6-pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Folk som vill ha ljudlöst nätagg gör så, inget konstigt med det.
Min burk drar under 700w men jag har 1200w Corsiar AX nätagg, det agget kommer såklart följa med i fler byggen framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Men kommer du någonsin att bygga nått som faktisk drar över 1kW? Vist det finns de som kör tre grafikkort och behöver så mycket effekt men de behöver normalt inte fråga för lägger man 15k på grafikkort så vet man förhoppningsvis vad man håller på med.

Det är en utbredd missuppfattning att ett kraftigt nätaggregat nödvändigtvis låter mindre vid samma last som ett svagare agg. Ljudnivån hänger mycket starkt ihop med verkningsgraden, möjligen så att ett kraftigare nätaggregat kan ha större kylflänsar och därför klarar sig med lite lägre fläkthastighet för att kyla bort samma effekt, om man inte bara satt en snabbare fläkt i agget.
Men köper man inte det bästa som finns redan så hade man tjänat mer på att lägga pengarna på ett bättre agg med högre verkningsgrad än ett med högre max effekt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

Men kommer du någonsin att bygga nått som faktisk drar över 1kW? Vist det finns de som kör tre grafikkort och behöver så mycket effekt men de behöver normalt inte fråga för lägger man 15k på grafikkort så vet man förhoppningsvis vad man håller på med.

Det är en utbredd missuppfattning att ett kraftigt nätaggregat nödvändigtvis låter mindre vid samma last som ett svagare agg. Ljudnivån hänger mycket starkt ihop med verkningsgraden, möjligen så att ett kraftigare nätaggregat kan ha större kylflänsar och därför klarar sig med lite lägre fläkthastighet för att kyla bort samma effekt, om man inte bara satt en snabbare fläkt i agget.
Men köper man inte det bästa som finns redan så hade man tjänat mer på att lägga pengarna på ett bättre agg med högre verkningsgrad än ett med högre max effekt.

Lustigt att du nämner verkningsgraden. Nätaggregaten är nämligen mest effektiva vid cirka 50% belastning. Verkningsgraden varierar beroende på belastning och det går således inte att jämföra två nätaggregat rakt av beroende på deras certifiering.

Ljudnivån hänger definitivt inte ihop med verkningsgraden i denna bemärkelse. Verkningsgraden varierar med ett par procent beroende på belastning. Energiförbrukningen däremot kan påverka värmeutvecklingen markant med över 100%. Skulle du gå från 400W till 800W så fördubblar du direkt värmen som genereras. Verkningsgraden blir endast viktig och avgörande när du jämför två olika nätaggregat, men även där får man vara försiktig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Men kommer du någonsin att bygga nått som faktisk drar över 1kW? Vist det finns de som kör tre grafikkort och behöver så mycket effekt men de behöver normalt inte fråga för lägger man 15k på grafikkort så vet man förhoppningsvis vad man håller på med.

Det är en utbredd missuppfattning att ett kraftigt nätaggregat nödvändigtvis låter mindre vid samma last som ett svagare agg. Ljudnivån hänger mycket starkt ihop med verkningsgraden, möjligen så att ett kraftigare nätaggregat kan ha större kylflänsar och därför klarar sig med lite lägre fläkthastighet för att kyla bort samma effekt, om man inte bara satt en snabbare fläkt i agget.
Men köper man inte det bästa som finns redan så hade man tjänat mer på att lägga pengarna på ett bättre agg med högre verkningsgrad än ett med högre max effekt.

Om nästa bygge skulle dra 1KW så skulle jag nog skaffa mig ett 1500W nätagg, jag vill bara att fläkten ska gå på lågvarv annars är det bortkastat med vattenkylning om nätagget för mest väsen i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

För ett antal år sedan (antagligen mer än 10 år) så fanns iaf minst ett 510W nätagg som var *SLI-ready*. men är antagligen stor skillnad på detta och sämre agg med samma/liknande watt..

SLI-ready säger egentligen ingenting om nätagget kapacitet. Det var nått Nvidia hittade på den tiden ATX12V-specen krävde att ingen lina fick belastas över 240VA och jag tror att ett av kraven var att PCIe-kontakterna skulle ligga på separata 12V-linor.

Skrivet av lideri:

Det är en utbredd missuppfattning att ett kraftigt nätaggregat nödvändigtvis låter mindre vid samma last som ett svagare agg. Ljudnivån hänger mycket starkt ihop med verkningsgraden, möjligen så att ett kraftigare nätaggregat kan ha större kylflänsar och därför klarar sig med lite lägre fläkthastighet för att kyla bort samma effekt, om man inte bara satt en snabbare fläkt i agget.

Skrivet av Korkskruv:

Lustigt att du nämner verkningsgraden. Nätaggregaten är nämligen mest effektiva vid cirka 50% belastning. Verkningsgraden varierar beroende på belastning och det går således inte att jämföra två nätaggregat rakt av beroende på deras certifiering.

Ljudnivån hänger definitivt inte ihop med verkningsgraden i denna bemärkelse. Verkningsgraden varierar med ett par procent beroende på belastning. Energiförbrukningen däremot kan påverka värmeutvecklingen markant med över 100%. Skulle du gå från 400W till 800W så fördubblar du direkt värmen som genereras. Verkningsgraden blir endast viktig och avgörande när du jämför två olika nätaggregat, men även där får man vara försiktig.

Du har rätt i att nästan all ineffekt blir till värme i en dator men nätaggets verkningsgrad avgör absolut hur mycket av ineffekten som blir till värme i nätagget. Om det är CPUn eller GPUn som genererar värmen så kommer det inte att påverka nätaggets fläkt (om inte cpu- och gpuvärmen leds genom nätagget så klart). Således kommer effektförlusterna i nätagget att vara avgörande i hur snabbt nätaggsfläkten måste snurra.

Kylflänsarnas storlek har naturligtvis en betydelse hur effektivt värmen leds bort från komponenterna i nätagget, men det är fläkten som måste transportera bort luften ur nätlådan. Det finns inget som säger att ett nätagg med lägre effekt måste ha mindre kylflänsar eller ha komponenter dimensionerade för lägre nätaggstemperatur. Modell avgör vad du får i din hand.

En eller två procent skillnad i verkningsgrad är av största betydelse och kan ge stor skillnad i effektförlust. Ett exempel på hur avgörande några få procent kan vara i verkningsgraden. Nedan en kurva för 500W och går vi från 92% till 89% verkningsgrad så har vi helt plötsligt genererat nästan 50% mer värme i nätagget!!! Kurvan visar också hur katastrofala följderna kan bli om man väljer fel nätagg när man har stora effektbehov.

Har diskuterat det här i en annan tråd och visat att för stor effekt på nätagget leder till högre värmeutveckling.
#14195239

Skrivet av lideri:

Men köper man inte det bästa som finns redan så hade man tjänat mer på att lägga pengarna på ett bättre agg med högre verkningsgrad än ett med högre max effekt.

Håller med till viss del. En kombination av båda är bäst men man har köpt ett agg som klarar maxeffektbehovet man ställer så är det ofta tillräckligt och högre verkningsgrad är det som ger bäst resultat då.

Permalänk
Medlem

Tvelanders 1200W räcker inte för hans rigg. Han kör 1200W + 860W.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

lägga pengarna på ett bättre agg med högre verkningsgrad än ett med högre max effekt.

En regel jag försöker hålla mig till, och som alla borde försöka hålla sig till.

Ibland kan det dock vara svårt att hitta ett bra agg för (Jag vet att det är utanför given topic men..) en htpc.
Väldigt svårt att hitta ett Guld/plat agg på ~350w som inte kostar löjligt mycket.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Hetsen är nog något som okunniga är duktiga på att skapa helt i onödan. Man räknar på vad man behöver och lägger på 25-30% extra. Och tar naturligtvis höjd för nätaggregatets certifiering och recensioner. Är ingen direkt vetenskap så länge man vet hur man använder addition. Och har man problem med att få fram värdena för enskilda komponenter på förhand så finns det Internet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Om nästa bygge skulle dra 1KW så skulle jag nog skaffa mig ett 1500W nätagg, jag vill bara att fläkten ska gå på lågvarv annars är det bortkastat med vattenkylning om nätagget för mest väsen i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/recension/12096-video-corsair-ax12...

men ett AX1200 verkar aldrig gå på lågvarv så alltså är det inte rätt val?
1253-1293 är inte lågvarv speciellt inte med en 140mm fläkt,

har sett trådar här på SweC med gnäll på att AX1200 låter för mycket.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Om nästa bygge skulle dra 1KW så skulle jag nog skaffa mig ett 1500W nätagg, jag vill bara att fläkten ska gå på lågvarv annars är det bortkastat med vattenkylning om nätagget för mest väsen i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte helt säker på att man skaffar sig vattenkylning för att det skall vara tyst. Då skaffar man sig en helt passivt kyld dator(och t.o.m där kan spolarna avge ljud om de är lösa och/eller när strömförbrukningen ökar).

Vattenkylning kan vara ett extremt krav om man har t.ex 3-4 grafikkort som är fabriksöverklockade som saknar radialfläkt till ett utblås och samtidigt har en överklockad CPU. Då brinner det(inte bokstavligt talat) inom någon minut på Crysis(1:an) på första banan bland grafikkorten vid enbart 3:e stycken fabriksöverklockade 7970:or utan radialfläkt med utblås(säg att de har fläktar som bara vispar runt värmen) oavsett antal fläktar i själva burken. Tänk dig då fyra stycken 7970:or där alla är fabriksöverklockade och samtidigt så tar den ena upp 3 stycken expansionsplatser(pga originalkylaren) vilket gör att det inte är lätt att få in dom i burken och få kontakt med PCI-e anslutningarna utan en PCI-e förlängare.

Det är då vattenkylning blir ett krav. Sen så är det samtidigt kul att försöka pressa ut mer ur komponenterna när man kyler med vatten. Jag har nyligen t.ex slängt ut samtliga radiatorer och ersatt dom med en vattenkylare. Låter helt klart mer, men när CPU:ns kärnor visar 8-12 grader i vila(runt 7 på paketet) och runt 23 grader vid Intel Burn Test så känner man att ljudet är sekundärt. Samtidigt så behöver man inte köra vattenkylaren om man inte spelar eller belastningstestar och då slipper man ännu mer ljud.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjäxa:

http://www.sweclockers.com/recension/12096-video-corsair-ax12...

men ett AX1200 verkar aldrig gå på lågvarv så alltså är det inte rätt val?
1253-1293 är inte lågvarv speciellt inte med en 140mm fläkt,

har sett trådar här på SweC med gnäll på att AX1200 låter för mycket.

Nej, men AX1200i däremot

När jag körde det med 580 SLI så snurrande inte fläkten för jag var uppe runt 550W.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Är det bara jag som tycker att det börjar bli väldigt löjligt när man ser människor bygga datorer och smackar in 1200W i en burk som drar ca 250W på 100% load?

Aldrig sett.

Sen så varför skulle folk sitta med för klena nätagg? Då har dom väl redan bytt vid det här laget.

För övrigt så vill jag nämna att även om min dator ofta drar 250-450 watt eller något sådant vid spelande beroende på spel och settings så har jag ändå registrerat upp till 750 watt usage. Och jag har varken 2011 eller custom loop än.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Är det bara jag som tycker att det börjar bli väldigt löjligt när man ser människor bygga datorer och smackar in 1200W i en burk som drar ca 250W på 100% load?

Så därför skriver jag den här posten. Kan DU som har för lite watt på ditt nätagg posta här och beskriva din setup?
PicoPSU etc för HTPC exkluderat, detta är för gamingdatorer som har "riktiga" nätagg.

ps. Jag tror inte du finns.

Definitionen för vad ett riktigt nätagg är?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Kan bara hålla med trådskaparens grundtanke. Sitter iofs på 650w i spelburken, men HTPCn (gammal speldator med 650w) har fått lämna över till en NUC som drar 80w, Filserver med 450w har övergetts till förmån för en NAS på 60w, Frugans speldator (600w) till förmån för en laptop som drar 150w. Sparar m a o över 1400w vid max belastning. Dock har jag vindgenererad el, så jag känner att jag gör rätt för mig ändå.

Permalänk
Medlem

Jag är varken insatt eller har speciellt bred kunskap om nätagg.
Men jag köper hellre ett nätagg med högre watt så jag vet att jag klarar mig än att lägga mig precis på gränsen.
Då finns ju risken att man blir tvungen att köpa nytt ändå ifall man skulle få för sig att uppgradera sitt grafikkort som ett exempel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Tvelanders 1200W räcker inte för hans rigg. Han kör 1200W + 860W.

Nej, men är det många som ens komma i närheten av hans setup?

Nej, precis.

Permalänk

Egentligen hade jag för lite watt (560W) när jag satte ihop datorn eftersom det rekommenderades 600W till GTX770 just då, nu har kraven på GTX770 sjunkit till 550W så den klarar gränsen ganska precis. När jag mäter effekten med kilowattmätare så drar min dator ca 45-50W idle och vid absolut max drar den ca 320W (furmark+wprime samtidigt).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Nej, men är det många som ens komma i närheten av hans setup?

Nej, precis.

Nej, men ville bara lägga till det i diskussionen som ett skämt. Det finns ingen anledning för dig att svara med sådan attityd.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Min signatur, inga problem ännu efter ett år eller så

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Veni:

Det är då vattenkylning blir ett krav. Sen så är det samtidigt kul att försöka pressa ut mer ur komponenterna när man kyler med vatten. Jag har nyligen t.ex slängt ut samtliga radiatorer och ersatt dom med en vattenkylare. Låter helt klart mer, men när CPU:ns kärnor visar 8-12 grader i vila(runt 7 på paketet) och runt 23 grader vid Intel Burn Test så känner man att ljudet är sekundärt. Samtidigt så behöver man inte köra vattenkylaren om man inte spelar eller belastningstestar och då slipper man ännu mer ljud.

Måste vara jobbigt att sitta och spela i frysen?

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Hedersmedlem

Att tänka på med majoriteten av kvalitativa agg är att de oftast håller sig inom specen med rejäl "överbleastning" utan att svettas.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nej, men ville bara lägga till det i diskussionen som ett skämt. Det finns ingen anledning för dig att svara med sådan attityd.

Ber om ursäkt ifall du tog illa vid dig, menade inget negativt, bara svarade på det du kommenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag är inte helt säker på att man skaffar sig vattenkylning för att det skall vara tyst. Då skaffar man sig en helt passivt kyld dator(och t.o.m där kan spolarna avge ljud om de är lösa och/eller när strömförbrukningen ökar).

Vattenkylning kan vara ett extremt krav om man har t.ex 3-4 grafikkort som är fabriksöverklockade som saknar radialfläkt till ett utblås och samtidigt har en överklockad CPU. Då brinner det(inte bokstavligt talat) inom någon minut på Crysis(1:an) på första banan bland grafikkorten vid enbart 3:e stycken fabriksöverklockade 7970:or utan radialfläkt med utblås(säg att de har fläktar som bara vispar runt värmen) oavsett antal fläktar i själva burken. Tänk dig då fyra stycken 7970:or där alla är fabriksöverklockade och samtidigt så tar den ena upp 3 stycken expansionsplatser(pga originalkylaren) vilket gör att det inte är lätt att få in dom i burken och få kontakt med PCI-e anslutningarna utan en PCI-e förlängare.

Det är då vattenkylning blir ett krav. Sen så är det samtidigt kul att försöka pressa ut mer ur komponenterna när man kyler med vatten. Jag har nyligen t.ex slängt ut samtliga radiatorer och ersatt dom med en vattenkylare. Låter helt klart mer, men när CPU:ns kärnor visar 8-12 grader i vila(runt 7 på paketet) och runt 23 grader vid Intel Burn Test så känner man att ljudet är sekundärt. Samtidigt så behöver man inte köra vattenkylaren om man inte spelar eller belastningstestar och då slipper man ännu mer ljud.

Vad har du för rumstemperatur ifall processorn kan ha temperaturen 8-12 grader?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Är väl kanske något offtopic, men jag köpte ett AX1200 för framtida bruk, hade ingen direkt användning för det då men nu när jag kör mina Titaner i 1200Mhz och CPU i 4.8Ghz så toppar jag på 978watt om jag kör 1080p ultra settings i BF4 så helt onödigt var ju köpet inte.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Måste vara jobbigt att sitta och spela i frysen?

Bara att höja volymen i spelet så ignorerar man oljudet, och kompressorn stängs av vid 16,9 grader(går att ställa ner till 4 grader men jag är rädd för kondensskador) och sparkas igång tidigast vid 18 grader(egentligen 18 grader samt att minst 2-3 minuter gått sedan den stängde av kompressorn).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Vad har du för rumstemperatur ifall processorn kan ha temperaturen 8-12 grader?

Rumstemperaturen vid vila ligger på runt 22 grader, men det är helt orelevant i förhållande till CPU:ns temperatur med tanke på att det är en vattenkylare som hanterar jobbet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Rumstemperaturen vid vila ligger på runt 22 grader, men det är helt orelevant i förhållande till CPU:ns temperatur med tanke på att det är en vattenkylare som hanterar jobbet.

Du kan aldrig komma under rumstemperaturen med luft/vattenkylare. Edit: Men du har kompressorkylning?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless