Moderkort brann, kan det ha skadat Nätagget?

Permalänk
Medlem

Moderkort brann, kan det ha skadat Nätagget?

Hej!

Mitt moderkort brann för några veckor sedan och jag fick ett nytt genom garantin. När jag skulle koppla in det nya kortet upptäckte jag dock att
en pin i 24-pinkontakten hade smält/bränts. Jag drog slutsatsen att detta hade hänt under "branden" på moderkortet, då det antagligen gått för mycket
ström till kortet.

Mitt problem börjar när jag ska försöka ta reda på hur jag kan få nätagget bytt. Då jag köpt kortet och nätagget hos olika butiker så hänvisar de bara
till varandra. Jag har gått ett steg längre och försökt reda ut detta genom att vända mig direkt till tillverkarna, men de har ännu inte svarat. Så nu vänder
jag mig till er.

Vem har egentligen ansvaret för att hjälpa mig med mitt nätagg (som fortfarande har gällande garanti)?

Permalänk
Medlem

Du tror inte att det var nätagget som gick och skickade en strömpuls till moderkortet, som i sin tur fick mer än vad det klarade av....?

Vad är det för nätagg?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tror mer på att det var nätagget som gick. Hade det varit fullt funktionellt hade överbelastningsskydd kickat in och stängt av datorn innan någon brand skulle startas..

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Det är ett Corsair HX750. Jag vände mig till butiken där jag köpt det först, men där blev jag avvisad direkt och kassören påstod att det var moderkortets fel. Han tittade inte ens på nätagget trots att jag hade tagit det med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av METN:

Det är ett Corsair HX750. Jag vände mig till butiken där jag köpt det först, men där blev jag avvisad direkt och kassören påstod att det var moderkortets fel. Han tittade inte ens på nätagget trots att jag hade tagit det med mig.

Det första jag skulle misstänka är nätagget, då det är den som ger strömmen.. men alla är vi olika.

Konstigt att de inte vill undersöka den iaf.. utan bara slår ifrån sig.

Någon lokal handlare eller en stor kedja?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nätagget är köpt hos webhallen. Jag tyckte också att det var väldigt märkligt att han inte ens tog sig en titt. Jag hade redan innan mailat deras kundtjänst om problemet och de bad mig att gå till en av deras butiker för att kunna undersöka.

Moderkortet som brann upp köpte jag hos inet och de har nu tagit sig an att undersöka nätagget, så de ska ha pluspoäng. Problemet blir väl om det nu visar sig att nätagget pajade moderkortet och inte tvärtom. Vad gör jag då?

Permalänk
Skrivet av METN:

Nätagget är köpt hos webhallen. Jag tyckte också att det var väldigt märkligt att han inte ens tog sig en titt. Jag hade redan innan mailat deras kundtjänst om problemet och de bad mig att gå till en av deras butiker för att kunna undersöka.

Moderkortet som brann upp köpte jag hos inet och de har nu tagit sig an att undersöka nätagget, så de ska ha pluspoäng. Problemet blir väl om det nu visar sig att nätagget pajade moderkortet och inte tvärtom. Vad gör jag då?

Om det visar sig vara så. Vilket verkar väldigt sannolikt så kommer inet antagligen att ta betalt för undersökningen. I så fall borde du kräva ersättning för detta från webhallen med tanke på att dom inte lyssnade på dig och sa åy dig att gå till inet med problemet. Samt självklart ersätta dig för nätagg och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av METN:

Nätagget är köpt hos webhallen. Jag tyckte också att det var väldigt märkligt att han inte ens tog sig en titt. Jag hade redan innan mailat deras kundtjänst om problemet och de bad mig att gå till en av deras butiker för att kunna undersöka.

Moderkortet som brann upp köpte jag hos inet och de har nu tagit sig an att undersöka nätagget, så de ska ha pluspoäng. Problemet blir väl om det nu visar sig att nätagget pajade moderkortet och inte tvärtom. Vad gör jag då?

Jag gissar att Inet tar moderkortet på garanti ändå. Expediten på webhallen kan inte ha gjort rätt om detta är under gällande garantitid, kan vara bra att PM:a webhallen som har konto här på sweclockers. Deras företrädare på sweclockers kan kanske hjälpa till, han är säkert även intresserad av att veta ifall någon i deras företag gjort fel.

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt!

Det låter som att det är ditt nätaggregat är trasigt, oturligt nog drog det med sig ditt moderkort. Som tur är täcks detta upp av konsumentköplagen

"Säljarens skyldighet att betala ersättning omfattar
också ersättning för följdskador på annan egendom
som tillhör dig eller medlem i ditt hushåll på grund av
fel i varan."

Så mitt tips till dig att du laddar ner konsumentköptlagen på en telefon eller surfplatta, Länk. Gå in till webhallen, stå på dig och citera lagen och visa upp texten. Skulle bli mycket förvånad om webhallen inte godkänner detta. Dom ska stå för alla kostander och egentligen så var det webhallen som skulle finansierat ett nytt moderkort till dig, under förutsättningen att det faktiskt är ditt nätaggregat det är fel på.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

Har redan hunnit skicka iväg nätagget till inet. Men jag kommer kontakta webhallens kundtjänst och se till så att de får lösa detta om det är nätagget som är källan till problemet.

Permalänk
Medlem

Givetvis ska webhallen stå för alla kostnader om det visar sig vara nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering. Trots alla tecken på att det var nätagget som pajade moderkortet, så visade inets tester att det var fullt funktionellt förutom en liten skada på en kontakt. Så de kommer skicka tillbaka det, och jag tror att jag slipper undan undersökningskostnaden.

Jag har kontaktat webhallen, men de har inte svarat på flera dagar. Hade de bara tagit emot nätagget och tittat på det, så hade jag sluppit skicka det till inet. Dessutom hade jag sluppit vara utan dator 1-2 veckor i onödan.

Ros till inet och ris till webhallen.