Xbox 360 kontroll Raspberry pi. Vad måste jag ha?

Permalänk
Medlem

Xbox 360 kontroll Raspberry pi. Vad måste jag ha?

Hej!

Kollat runt lite på videos på nätet och vill köpa mig en raspberry pi.
Finns guider hur man gör för att få en xbox 360-kontroll till att funka. Men min fråga är, måste jag ha en bluetooth-dongle ipluggad eller ej? I många guider nämner dom inget eller använder xbox egen sån.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Använder väl RF, inte bluetooth.
http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=8659

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Aha okej, då måste det vara PS3-kontrollen som använder bluetooth. (Fanns i samma guide hur man använder xbox och ps3-kontroll)
Då behöver jag alltså inget mer än själva kontrollen!?!?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Aha okej, då måste det vara PS3-kontrollen som använder bluetooth. (Fanns i samma guide hur man använder xbox och ps3-kontroll)
Då behöver jag alltså inget mer än själva kontrollen!?!?

Du behöver mottagaren till kontrollen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Du behöver mottagaren till kontrollen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det är den MatteN länka förmodar jag!?

EN fråga till. : Har läst att folk har problem med spänning osv om dom ska köra retropie med emulator. Står ju i guiden ni länkade högre upp i tråden också.
Men tänkte skaffa en usb-hub, är det då en sådan hub som man kopplar i vägguttaget? Någon ni rekommenderar på svenska onlinebutiker?
Om jag vill lira med 2 xbox-controller, då kommer jag behöva en hub eller det drar inte mer ström för att jag använder 2 genom xbox-mottagaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Och det är den MatteN länka förmodar jag!?

EN fråga till. : Har läst att folk har problem med spänning osv om dom ska köra retropie med emulator. Står ju i guiden ni länkade högre upp i tråden också.
Men tänkte skaffa en usb-hub, är det då en sådan hub som man kopplar i vägguttaget? Någon ni rekommenderar på svenska onlinebutiker?
Om jag vill lira med 2 xbox-controller, då kommer jag behöva en hub eller det drar inte mer ström för att jag använder 2 genom xbox-mottagaren?

Japp det är en sådan. Finns även i svenskabutiker om du söker lite. Vill du hellre köra med ps kontroller måste du ha en bluetoothsmottagare istället.

Skulle tro att mottagren drar lika mycket om du har en eller två kontroller inkopplade. Har själv en setup med retropie och två trådlösa xbox kontroller.
Funkar bra utan usb hub med extern strömkälla men ska du koppla in en trådlös wifi-adapter också så kan det bli lite problem. Se till att köpa ett ordentligt nätagg bara.