Permalänk
Medlem

Fråga gällande Mantle.

Tjena.
Har läst lite här och där om mantle som ska släppas.
Det skulle göra en massa gott prestandamässigt om jag fattat det rätt.
Mina frågor är:
När släpps mantle?
Kommer det via en uppdatering via Drivers till grafikkorten?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Ge dig till tåls... å vänta som alla andra gör Det är ett eget program.

Permalänk
Skrivet av Al3xswe:

Det är ett eget program.

Nej. Mantle är inget eget program. Mantle är ett API utvecklat för att jobba närmre hårdvaran än DirectX och på så sätt minska overhead för CPU samtidigt som det ökar antalet ritanrop som en applikation kan skicka till en GPU med Graphics Core Next-arkitektur.

Mantle kommer att implementeras i framtida drivrutiner av AMD, och eventuellt av andra företag som hänger på tåget.
Spel med Mantle kommer att inkludera API:t själv, mest troligt, och man kommer att kunna välja DirectX eller Mantle.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

och man kommer att kunna välja DirectX eller Mantle.

Känns som den gamla goda tiden:

Renderer:
Software
DirectX
Glide

Och i flera fall så fanns även OpenGL med i listan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Känns som den gamla goda tiden:

Renderer:
Software
DirectX
Glide

Och i flera fall så fanns även OpenGL med i listan.

Man får bara hoppas att fler hänger på Mantle än glide!

Jag tror verkligen att detta kan bli något, särskilt om Nvidia för en gångs skull struntar i att maximera vinsterna på kort sikt och ser till utvecklingen på lång sikt istället, och hoppar på tåget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Man får bara hoppas att fler hänger på Mantle än glide!

Jag tror verkligen att detta kan bli något, särskilt om Nvidia för en gångs skull struntar i att maximera vinsterna på kort sikt och ser till utvecklingen på lång sikt istället, och hoppar på tåget.

Jag tror många eller troligen alla kommer hänga med, eftersom mantle kommer till XboxONE och PS4. Mantle kommer göra det enklare att utveckla spel som ska fungera på alla plattformar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Intel3770:

Tjena.
Har läst lite här och där om mantle som ska släppas.
Det skulle göra en massa gott prestandamässigt om jag fattat det rätt.
Mina frågor är:
När släpps mantle?
Kommer det via en uppdatering via Drivers till grafikkorten?

Mvh

Det sades i December, eftersom månaden ännu inte är slut hoppas jag att det stämmer.
Kommer antagligen som uppdatering av drivrutinerna och en patch i de spel som stödjer Mantle, närmast är BF4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Veni:

Känns som den gamla goda tiden:

Renderer:
Software
DirectX
Glide

Och i flera fall så fanns även OpenGL med i listan.

Half Life 1 Vilka minnen

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Riva TNT (hette det va?) för Half Life - 32bitars färg ftw! Hah, det var länge sen nu

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag tror många eller troligen alla kommer hänga med, eftersom mantle kommer till XboxONE och PS4. Mantle kommer göra det enklare att utveckla spel som ska fungera på alla plattformar.

Xbone och PS4 använder ett annat API än mantle. Dock ska det API:t som används i PS4an vara mycket likt mantle, vad jag hört.

Xbone kör väl någon variant på DirectX? Men det borde i teorin kunna köra mantle men det sätter väl MS stopp för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Xbone och PS4 använder ett annat API än mantle. Dock ska det API:t som används i PS4an vara mycket likt mantle, vad jag hört.

Xbone kör väl någon variant på DirectX? Men det borde i teorin kunna köra mantle men det sätter väl MS stopp för.

Har för mig att det är så. Xbone kör med DirectX för att.. Ja, Microsoft är så tjuriga att det inte förvånar mig. De tror ju fortfarande att DirectX är framtiden.. PS4 kör med sin egen API som tydligen ska påminna om Mantle.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bf4 har väl redan förberett för mantle har jag för mig?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Bf4 har väl redan förberett för mantle har jag för mig?

Mantle är väl tekniskt sett ute, bara det att inget använder det och de alla väntar på är att BF4 ska släppa en update med Mantle vilket ska visa hur väl Mantle avbelastar CPUn vilket och minska bottlenecks för grafikkortet. Som jag förstått det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood