Permalänk

USB Bluetooth till aux?

Hej,

Funderade på om det är möjligt att konvertera ett vanligt bluetooth kort till datorn som man kopplar in via usb till att ta emot musik och skicka via aux? Att man då kopplar 5v+ samt jord på de yttersta "banorna" och aux kabeln på data+- i mitten?

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv

Nej. Vill du göra det rekommenderar jag att du köper ett headset med utbytbara hörlurar. Borde ge samma resultat (alternativt någon produkt som är gjord för det!

Permalänk
Medlem

Njaae, tror inte det du :P. USB gränssnittet och analoga ljudsignaler har inte mycket gemensamt.. Finns dock färddiga produkter till ändamålet. Jag har en Nokia blåtandsmottagre inkopplad till min stereo. Funkar bra. Annars har kjell nått liknande: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Vet att det finns att köpa, är mest intresserad av hur det fungerar Vad är det som skiljer mellan färdiga "aux-bluetooth enheter" och det jag föreslog?

EDIT: antar att jag behöver någon sorts digital->analog signal konverterare mellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Vet att det finns att köpa, är mest intresserad av hur det fungerar Vad är det som skiljer mellan färdiga "aux-bluetooth enheter" och det jag föreslog?

EDIT: antar att jag behöver någon sorts digital->analog signal konverterare mellan?

Skillnaden är att de färdiga grejerna är byggda med det som huvudsyfte. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut, men de har troligen ett speciellt bluetoothchip för ljudöverföring, någon slags D/A-omvandlare och förstärkare.

Hur som helst skulle det vara mycket enklare att bygga en hel sådan krets än att försöka bygga om din USB-dongel.

Permalänk

Som dagbro skrev så har dom färdiga enheterna ett syfte.
Kopplar du in en enhet till datorn vet datorn vad enheten kan användas till, tangentbord, modem mm. Bluetooth profile - Wikipedia
Det räcker ju inte med att bara skicka signalen, den andra bluetoothenheten (mottagaren) måste ju veta vad det är för signal, annars måste du bygga en sån också.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns halvfabrikat för ljudlänkar över blåtand att köpa på ebay om du vill bygga själv men en vanlig dongel är heldigital så den fungerar inte, men här har du tex ett mottagarkort med blåtand och dac
http://www.ebay.com/itm/Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Board-Wi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.