Permalänk
Medlem

Coilwhine?

Hej

Använder ett XFX XXX Edition 750W.

Med mitt nya GTX 780Ti ACX så låter det mycket mer än det gjorde innan. Varje gång jag startar ett spel så börjar det låta som en traktor i olika frekvenser. Det slutar låta när jag slutar spela.

Jag har tidigare haft problem med detta nätagg och fått det utbytt en gång men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Finns det nån inställing jag kan göra för att dämpa oljudet?

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Hej

Använder ett XFX XXX Edition 750W.

Med mitt nya GTX 780Ti ACX så låter det mycket mer än det gjorde innan. Varje gång jag startar ett spel så börjar det låta som en traktor i olika frekvenser. Det slutar låta när jag slutar spela.

Jag har tidigare haft problem med detta nätagg och fått det utbytt en gång men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Finns det nån inställing jag kan göra för att dämpa oljudet?

Mvh

Testa att undervolta grafikkortet i MSI-afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Testa att undervolta grafikkortet i MSI-afterburner.

Blir det inte strul med alla andra inställningar då? Samt prestandaförlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hej

Använder ett XFX XXX Edition 750W.

Med mitt nya GTX 780Ti ACX så låter det mycket mer än det gjorde innan. Varje gång jag startar ett spel så börjar det låta som en traktor i olika frekvenser. Det slutar låta när jag slutar spela.

Jag har tidigare haft problem med detta nätagg och fått det utbytt en gång men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Finns det nån inställing jag kan göra för att dämpa oljudet?

Mvh

Låter som att fläkten varvar upp bara. och det är fullt normallt. God Jul

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Låter som att fläkten varvar upp bara. och det är fullt normallt. God Jul

Stötte på ytterligare ett problem nu, datorn stängdes av helt och håller utan blåskärm och startade om sig.

Kan det vara att PSU inte klarar av överklock på både prolle och graffe? :S

Permalänk
Medlem

Det verkar som ju högre FPS = Desto mer oljud från nätaggregatet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Det verkar som ju högre FPS = Desto mer oljud från nätaggregatet

Det kan jag svara på.

Säg att du spelar BF4, ett ganska tungdrivet spel som du driver runt med ett 780 ti.
Säg att du får ut max 120 fps. Spelar du då med 120 fps jobbar grafikkortet alltså max viket också leder till att kortet drar max med ström.

Skulle du låsa fps:en till 60 så behöver grafikkortet jobba mycket mindre vilket också leder till att den drar mindre med ström.
Ju mer ström grafikkortet drar desto mer ström behöver nätagget spotta ut. Mer ström = Mer värme, eftersom att verkningsgraden aldrig är 100%.

Testa att slå på V-sync (som låser fps:en till 60). Detta borde både göra så att grafikkortets fläkt låter mindre, nätaggets fläkt låter mindre samt att eventuellt coil whine borde minska/försvinna.

För övrigt så är 750W mer än tillräckligt för ett 780ti. Se till så att du har senaste drivrutinerna för att det ska vara så stabilt som möjligt. Anledningen till att datorn stänger av sig kan vara att du inte höjt spänningen tillräckligt vilket leder till en ostabil överklock.