Projekt: Raspberry Pi Inbrottslarm/Hemlarm/Övervakning

Permalänk
Medlem

Projekt: Raspberry Pi Inbrottslarm/Hemlarm/Övervakning

Hej,
Detta blir mitt tredje projekt med Raspberry Pi. I min föregående tråd skrev jag om hur man styr GPIO via PHP. I den här tråden kommer jag bygga ett hemlarm med Keypad (för pinkod, larma på/av), magnetkontakter och webkameror.

Det jag vill åstadkomma är ett hemlarm som ljuder och skickar e-post när larmet triggas, antingen av magnetkontakterna eller webkamerorna.
Byggde en prototyp för ett tag sedan som fungerade bra, dock var det lite jobbigt att behöva surfa in på min hemsida för att larma av. Så nu blir det med en keypad vid dörren istället, plus att webkamerorna ska integreras.

Skriptspråk blir, HTML,PHP,Python

I dagsläget tror jag inte att jag kommer lödda, men vi får se.

Kommer ni på en bra ide till mitt projekt, håll det inte för er själva!

GPIO pins Rev 2.0
------------------------------------
3v3 ------- | ----- 5v
GPIO2 ----- | ----- 5v
GPIO3 ----- | ----- GND
GPIO4 ----- | ----- GPIO14
GND ------- | ----- GPIO15
GPIO17 ---- | ----- GPIO18
GPIO27 ---- | ----- GND
GPIO22 ---- | ----- GPIO23
3v3 ------- | ----- GPIO24
GPIO10 ---- | ----- GND
GPIO9 ----- | ----- GPIO25
GPIO11 ---- | ----- GPIO8
GND ------- | ----- GPIO7
------------------------------------
VIDEO out |
------------------------------------

Inköpslista (Mycket är köpt på Ebay):

1.a Raspberry Pi (OS, Rasbian Weezy). 349:-
1.b SDHC 4GB. 119:-
1.c Strömadapter. 149:-
1.d Mini/Slim USB WiFI dongel. 80:-
1.e Inbyggnadslåda för Raspberry Pi, Breadboard och kopplingar (19x19x7cm). 100:-

1.f "Breadboard" 20:-

1.g Labborationskablar (JumperCables) ha-ha, ha-ho 40pack. 18:-

1.h Resistorer/motstånd blandat (270Ohm, 1kOhm behövs) Ebay. 10-20:-
1.i Kopplingsplint 19:-

1.j VELLMAN SV3 12volt siren 30:-

2.a Matrix Keypad "0-9 *#". 10:-

2.b Inbyggnadslåda för kablage (Keypad klistras på locket). 35:-

2.c RJ45 10m hane-hane. 60:-
(Matrix Keypad 4x3 behöver 7 ledare till GPIO, rj45 har 8)

2.d Moduljack RJ45 "tool-free" för enkelheten att flytta keypad, byggs in i lådan. 35:-

3.a Magnetkontakt (Larma dörr/fönster) 49:-

3.b Kablage 4 ledare telefonkablage 6:-/meter

4.a Foscam Webcam (wifi) ca 400:-

5.a SMS tjänst (http://www.textlocal.com/)

Ritning.

Keypad:

Kommer använda mig av en RJ45 kontakt för att koppla in Keypaden, i lådan kommer "JumperCables" koppla samman RJ45 kontakten med keypaden.

Chassi för Raspberry och Breadboard:

Här kommer alla kablar att kopplas in till Raspberry PIs GPIO via breadboard, Kabelplinten är för att snabbt kunna flytta på lådan.

Kod:
Edit 2013-12-26.

Har med hjälp av Gaven McDonald på Youtube lyckats skapa ett Pythonskript som är tänkt att ta emot input från keypaden. Här hittar ni videon:

Började med att labba med olika loopar, tanken är att man knappar in koden och avslutar med "#", om man skriver fel, radera allt med "*":
http://softwaist.se/raspberrypi/projekt2/keypad.py

correctPassword = '1234#' passwordCount = '' password = '' # Keypad password check while True: if password == '#' and passwordCount == correctPassword: print("Password Correct") #Call external script, external script checks if alarm is going to be set on or off. #os.system("HomeSurveillance.py 1") passwordCount = "" password = "" if password == correctPassword: print("Password Correct") #Call external script, external script checks if alarm is going to be set on or off. #os.system("HomeSurveillance.py 1") passwordCount = "" password = "" elif passwordCount != correctPassword: password = input("Enter PIN ") passwordCount += password if password == "*": print("Keypad Reset") passwordCount = "" password = ""

Sedan gick jag vidare med skriptet som Gaven har skrivit:
keypad_pincode.py

Koden är testad! 2014-01-21
:Uppdaterat:
- def för siren
- kontrollera status för larmet via textfil

############################################### # Created by Gaven MacDonald # # http://www.youtube.com/watch?v=yYnX5QodqQ4 # # # # Modified by Ted Elmenheim # ############################################### #KEYPAD LAYOUT #---------- #|1 2 3 | --7 ----\ #|4 5 6 | --6 ---\| #|7 8 9 | --5 -- || #|* 0 # | --4 - \|| #---------- \||| # | | | |||| GPIO.BCM # | | | ||| \---7---- 4 # 1 2 3 || \----6---- 3 # | | | | \-----5---- 2 # | | \ \------4---- 10 # | \ ---------------3---- 9 # \ ------------------2---- 8 # --------------------1---- 7 #GPIO pins Rev 2.0 #------------------------------------ #3v3 ------- | ----- 5v #GPIO2 ----- | ----- 5v #GPIO3 ----- | ----- GND #GPIO4 ----- | ----- GPIO14 #GND ------- | ----- GPIO15 #GPIO17 ---- | ----- GPIO18 #GPIO27 ---- | ----- GND #GPIO22 ---- | ----- GPIO23 #3v3 ------- | ----- GPIO24 #GPIO10 ---- | ----- GND #GPIO9 ----- | ----- GPIO25 #GPIO11 ---- | ----- GPIO8 #GND ------- | ----- GPIO7 #------------------------------------ # VIDEO out | #------------------------------------ import RPi.GPIO as GPIO import time import os GPIO.setmode(GPIO.BCM) #Setup PIN CODE CHECKER correctPassword = '1234#' passwordCount = '' password = '' #Setup GPIO for siren GPIO.setup(11, GPIO.OUT) #Define sounds def SoundSiren_PIN_Correct(): GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) def SoundSiren_PIN_Reset(): GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) MATRIX = [ [1,2,3], [4,5,6], [7,8,9], ['*',0,'#'] ] #GPIO BCM rev.2 ROW = [7,8,9,10] COL = [2,3,4] #Setup GPIO COL output pins for j in range(3): GPIO.setup(COL[j], GPIO.OUT) GPIO.output(COL[j], 1) #Setup GPIO ROW input pins for i in range(4): GPIO.setup(ROW[i], GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_UP) try: while(True): time.sleep(0.2) for j in range(3): GPIO.output(COL[j],0) for i in range(4): if GPIO.input(ROW[i]) == 0: #print(MATRIX[i][j]) #KEYPAD PIN CODE CHECKER password = MATRIX[i][j] passwordCount += str(password) print(passwordCount) if password == '#' and passwordCount == correctPassword: print("Password Correct") #Sound siren SoundSiren_PIN_Correct() #Get status of alarm 1=on 0=off if "off" in open("alarm_status").read(): SetActive = open('alarm_status','w') SetActive.write('on') SetActive.close() #Call external script to turn on Alarm. #os.system("HomeSurveillance.py 1") print("Alarm Active!") else: #Set status to "off" SetDisabled = open('alarm_status','w') SetDisabled.write('off') SetDisabled.close() #Call external script to turn off Alarm. #os.system("HomeSurveillance.py 1") print("Alarm Disabled!") passwordCount = "" password = "" if password == correctPassword: print("Password Correct") #Call external script, external script checks if alarm is going to be set on or off. #os.system("HomeSurveillance.py 1") passwordCount = "" password = "" if password == '#' and passwordCount != correctPassword: print("Wrong PIN - Keypad Reset") passwordCount = "" password = "" #Sound siren SoundSiren_PIN_Reset() if password == "*": print("Keypad Reset") passwordCount = "" password = "" #Sound siren SoundSiren_PIN_Reset() while(GPIO.input(ROW[i]) == 0): pass GPIO.output(COL[j],1) except KeyboardInterrupt: GPIO.cleanup() print("...............") print("Script terminated - GPIO reset!") print("...............")

Larm via SMS
Skapat ett gratiskonto på http://www.textlocal.com/, fungerar bra, verkar också ha helt ok priser (83 SMS för 68sek, ca 80öre/st).
Kommer använda mig av följande guide för att skicka larm:

#!/usr/bin/python #----------------------------------- # Send SMS Text Message # # Author : Matt Hawkins # Site : http://www.raspberrypi-spy.co.uk/ # Date : 30/08/2012 # # Requires account with TxtLocal # http://www.txtlocal.co.uk/?tlrx=114032 # #----------------------------------- # Import required libraries import urllib # URL functions import urllib2 # URL functions # Define your message message = 'Test message sent from my Raspberry Pi' # Set your username and sender name. # Sender name must alphanumeric and # between 3 and 11 characters in length. username = 'joebloggs@example.com' sender = 'RPiSpy' # Your unique hash is available from the docs page # https://control.txtlocal.co.uk/docs/ hash = '1234567890abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234' # Set the phone number you wish to send # message to. # The first 2 digits are the country code. # 44 is the country code for the UK # Multiple numbers can be specified if required # e.g. numbers = ('447xxx123456','447xxx654321') numbers = ('447xxx123456') # Set flag to 1 to simulate sending # This saves your credits while you are # testing your code. # To send real message set this flag to 0 test_flag = 1 #----------------------------------- # No need to edit anything below this line #----------------------------------- values = {'test' : test_flag, 'uname' : username, 'hash' : hash, 'message' : message, 'from' : sender, 'selectednums' : numbers } url = 'http://www.txtlocal.com/sendsmspost.php' postdata = urllib.urlencode(values) req = urllib2.Request(url, postdata) print 'Attempt to send SMS ...' try: response = urllib2.urlopen(req) response_url = response.geturl() if response_url==url: print 'SMS sent!' except urllib2.URLError, e: print 'Send failed!' print e.reason

DIY:

Idag har jag påbörjat bygget, fick hem keypaden och var på kjell och handlade en inbyggnadslåda 120x70x20 och en "keystone CAT6 UTP Toolless" RJ45 hona.

Borrade hål i locket så att kabeln kom igenom och klistrade på keypaden (Självhäftande baksida). Sågade sedan ett jack i kortsidan så att RJ45 kontakten fick plats.. inte helt hundra då kontakten var för stor, fast jag sågat av alla fästen...menmen, det blir ok, kommer inte se undersidan. Limmade sedan fast RJ45 kontakten med kontaktlim så att den inte ska kunna röra sig (Den är dock fastkilad).

Så här ser den ut stängd. kommer visa kabeldragningen i dosan vid annat tillfälle, har inte fått mina "jumper cables" än.

2014-01-11:
Limmade fast kopplingslisten och laborationsplattan i lådan.
Borrade två hål (3mm) för att fästa RPi. Det gick inget vidare att limma fast muttrar i plasten, men det gör inte så mycket då undersidan har gummifötter. Satte även distanser av krympslang mellan RPi och lådan.
Borrade 1 hål (10mm) i ena sidopanelen för att dra ström och andra kablar igenom.

2014-01-21:
Har äntligen tagit mig tiden att fixa kablaget för keypad-dosan. I och med att jag inte följde någon Ethernet-standard så fick jag snällt använda mig av en multimeter för att se vart kablarna gick

Gick ändå ganska smidigt, kopplar på min patchkabel och drar in den i min låda

Snyggt och prydligt.. eller hur..eeeh.. om jag bara orkat sparka igång löddkolven så hade jag minskat antalet kablar lite.
3st 1kΩ (Ohm) resistor kopplas emellan mina columns. Hade också kunnat köra 4st men då för row. (Keypaden är 3 kolumner och 4 rader)

Editerade sedan skriptet för Keypaden. Uppdaterade med funktion (def) för sirenen och av/på funktion via textfil för att vet om jag ska sätta igång larmet eller stänga av det.

editerade rader:

#rad 49 (används för att skriva till en textfil): import os #rad 60-75 (Funktion för ljud/siren): #Define sounds def SoundSiren_PIN_Correct(): GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) def SoundSiren_PIN_Reset(): GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) #rad 116-136 (sirenen kallar på en funktion istället. On/Off funktion tillagd): #Sound siren SoundSiren_PIN_Correct() #Get status of alarm 1=on 0=off if "off" in open("alarm_status").read(): SetActive = open('alarm_status','w') SetActive.write('on') SetActive.close() #Call external script to turn on Alarm. #os.system("HomeSurveillance.py 1") print("Alarm Active!") else: #Set status to "off" SetDisabled = open('alarm_status','w') SetDisabled.write('off') SetDisabled.close() #Call external script to turn off Alarm. #os.system("HomeSurveillance.py 1") print("Alarm Disabled!") #rad 149-155 (Om man slår fel kod, får man en Keypad Reset): if password == '#' and passwordCount != correctPassword: print("Wrong PIN - Keypad Reset") passwordCount = "" password = "" #Sound siren SoundSiren_PIN_Reset()

2014-02-02:

Kopplingsdiagram för magnetkontakter

Kopplade dock ihop det med separata GND och 3.3v, hade inga ha till ha jumper cables och orkade inte luska ut något annat

Skrev lite kod för att får input från magnetkontakterna:

#!/usr/bin/python #GPIO pins Rev 2.0 #------------------------------------ #3v3(used)-- | ----- 5v #GPIO2(used) | ----- 5v #GPIO3(used) | ----- GND #GPIO4(used) | ----- GPIO14 #GND ------- | ----- GPIO15 #GPIO17 ---- | ----- GPIO18 #GPIO27 ---- | ----- GND #GPIO22 ---- | ----- GPIO23 #3v3(used)-- | ----- GPIO24(used) #GPIO10(used)| ----- GND(used) #GPIO9(used) | ----- GPIO25(used) #GPIO11(used)| ----- GPIO8(used) #GND(used)-- | ----- GPIO7(used) #------------------------------------ # VIDEO out | #------------------------------------ # Import required Python libraries import RPi.GPIO as GPIO import time import subprocess # Use BCM GPIO references instead of physical pin numbers GPIO.setmode(GPIO.BCM) #Remove warnings GPIO.setwarnings(False) # Front door GPIO24 GPIO.setup(24, GPIO.IN) FrontDoor_Input = GPIO.input(24) # Back door GPIO25 GPIO.setup(25, GPIO.IN) BackDoor_Input = GPIO.input(25) #Check doormagnet for input def home_surveillance_2_0(): while True: #assuming the script to call is long enough we can ignore bouncing time.sleep(0.2) if ( GPIO.input(24) == False ): #Front Door - ALARM! #this is the script that will be called (as root) #os.system("python /var/www/sendmail.py") ##subprocess.Popen("python /var/www/sendmail.py", shell=True) ##subprocess.Popen("python /var/www/alarm.py on", shell=True) ##subprocess.Popen("date >> /var/www/status.txt", shell=True) print("Front Door OPEN!") time.sleep(2) if ( GPIO.input(25) == True ): #Back Door - ALARM! #this is the script that will be called (as root) #os.system("python /var/www/sendmail.py") ##subprocess.Popen("python /var/www/sendmail.py", shell=True) ##subprocess.Popen("python /var/www/alarm.py on", shell=True) ##subprocess.Popen("date >> /var/www/status.txt", shell=True) print("Back Door OPEN!") time.sleep(5) try: home_surveillance_2_0() except KeyboardInterrupt: GPIO.cleanup() print("...............") print("Script terminated - GPIO reset!") print("...............")

Skript och magnetkontakter.
Permalänk
Medlem

Ska blir väldigt intressant hur detta blir *följer med spänning

Permalänk

Låter som ett spännande projekt! Kommer du publicera scripten?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Är det för att lura eventuella kodknäckare, som panelen är bakofram...?

Annars intressant projekt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Skaffade mig själv en raspberry-pi nyligen.

Permalänk
Medlem

Tänker du skaffa någon backup-kraft om du har tjuvar som bryter strömmen? Eller det är kanske bara på film som de gör det?

Permalänk
Medlem

Kommer du använda motion till övervakningen? eller finns det något annat med bättre fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Låter som ett spännande projekt! Kommer du publicera scripten?

Skripten kommer upp så fort jag fått hem grejerna, keypad mm. Kodade lite ikväll, tror jag har löst input funktionen för pinkod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Kommer du använda motion till övervakningen? eller finns det något annat med bättre fps?

Kommer köra på inbyggda funktionen i kameran för att skicka upp bilder till ftp, sedan matcha mot tidstämpel i namnet... är det tänkt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Tänker du skaffa någon backup-kraft om du har tjuvar som bryter strömmen? Eller det är kanske bara på film som de gör det?

Hehe, nja inga planer på ups ännu, bor i radhus-lgh. Annars kan man nog koppla ett mobilbatteri mellan strömadaptern och pajen... men hela systemet bygger på wifi i dagsläget, så det finns lite att fixa då. En sms gateway hade varit bra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det för att lura eventuella kodknäckare, som panelen är bakofram...?

Annars intressant projekt..

Hehhe, vet inte vad sketchup programmet höll på med. Spegelvände bilden.. men ingen dum ide?? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant! Detta skall följas

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Intressant! Gillade ditt förra lampprojekt så det ska bli kul att följa detta.

Vill du spara några kronor på din ip-camera knske detta kan vara av intresse: http://www.codeproject.com/Articles/665518/Raspberry-Pi-as-lo...

Amazon ska ha en rätt ok texting service, kanske kan vara värt att kika in:
http://learn.adafruit.com/sms-texting-pet-food-dish

Har du tänkt att lägga till trådlösa sensorer och fler kameror också eller ska allt vara med kabel till PIn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Intressant! Gillade ditt förra lampprojekt så det ska bli kul att följa detta.

Vill du spara några kronor på din ip-camera knske detta kan vara av intresse: http://www.codeproject.com/Articles/665518/Raspberry-Pi-as-lo...

Amazon ska ha en rätt ok texting service, kanske kan vara värt att kika in:
http://learn.adafruit.com/sms-texting-pet-food-dish

Har du tänkt att lägga till trådlösa sensorer och fler kameror också eller ska allt vara med kabel till PIn?

Den sms-tjänsten verkar ju vara något, finns många olika till varierande priser. sett den här? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fjarrstrombrytare/fjarrlarm/sms-sandare-och-mottagare-p50134

Jag har redan två st FOSCAM trådlösa IP kameror att köra på, så det är löst. Men den kamera modulen skulle man kunna ha i keypaden, så man ser vem som larmar av/på.

Funderar på att koppla in tellstick eller något liknande för att tända, släcka lampor.

Permalänk
Medlem

Såg att du tänkte använda magnetbrytare till dörrar och fönster. Hur löser du det om man in stället för att öppna fönstret slår sönder det?
Finns galskross deckare men dom behöver spänningsmatning. (iaf back in the days när jag höll på med larm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Den sms-tjänsten verkar ju vara något, finns många olika till varierande priser. sett den här? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fjarrstrombrytare/fjarrlarm/sms-sandare-och-mottagare-p50134

Jag har redan två st FOSCAM trådlösa IP kameror att köra på, så det är löst. Men den kamera modulen skulle man kunna ha i keypaden, så man ser vem som larmar av/på.

Funderar på att koppla in tellstick eller något liknande för att tända, släcka lampor.

Har själv inte använt sms-tjänsten utan bara mail notifications. Men det verkar helt klart fräckare med sms
En kompis använder den kjell o & grejen till sin sommarstuga för att sätta på värmen men tror det kan vara svårt att koppla in den till Pin. Eftersom du redan har din PI kopplad till ditt wifi kan du bara skapa en global hemsida som du styr reläer med ifall du vill (precis som din lamp server).

Aldrig testat att göra trådlösa sensorer men det verkar som om folk använder xbee eller någon arduino med wifi shield för att få det trådlöst

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Den sms-tjänsten verkar ju vara något, finns många olika till varierande priser. sett den här? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fjarrstrombrytare/fjarrlarm/sms-sandare-och-mottagare-p50134

Jag har redan två st FOSCAM trådlösa IP kameror att köra på, så det är löst. Men den kamera modulen skulle man kunna ha i keypaden, så man ser vem som larmar av/på.

Funderar på att koppla in tellstick eller något liknande för att tända, släcka lampor.

Vad hände med projektet kommer det nån update snart

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

Vad hände med projektet kommer det nån update snart

Det kommer! Fick hem inbyggnadslådan och motstånd igår. Inväntar nu keypad mm som borde anlända i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Var hittade du bra inbyggnadslådor?

//z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Det kommer! Fick hem inbyggnadslådan och motstånd igår. Inväntar nu keypad mm som borde anlända i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

kan du göra en lista med länkar var man får tag på sakerna och totalpris

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

kan du göra en lista med länkar var man får tag på sakerna och totalpris

Det kan jag göra. Kommer löpande uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hej!

Var hittade du bra inbyggnadslådor?

//z

Kolla på kjell.com, de har många mindre storlekar. Jag köpte från Ebay, ett företag i UK som säljer större. Kollar på den här länken

Permalänk

Coolaste projektet nånsin

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Idag har jag påbörjat bygget, fick hem keypaden och var på kjell och handlade en inbyggnadslåda 120x70x20 och en "keystone CAT6 UTP Toolless" RJ45 hona.

Kolla under DIY i projektet!

Permalänk
Medlem

Leverans!

Fick mina Jumper cables (Ha-Ho) idag, så nu fick jag äntligen testa Keypad-skriptet. Det fungerade inte riktigt, vägrade addera knapptryck till en lång sträng "1234#"... men efter några sökfraser på bing.com... skojade, google är det som gäller... och lite felsökning fick jag ihop det. Kopplade även in sirenen så att den kan tjuta två gånger när man slagit rätt kod, en gång om man kör en "reset".
så här ser den rätta koden ut (finns även längst upp i projektet)...Hugger de stycken som ändrats, se [bold]

#Setup PIN CODE CHECKER correctPassword = '1234#' passwordCount = '' password = '' #Setup GPIO for siren GPIO.setup(11, GPIO.OUT) try: while(True): time.sleep(0.2) for j in range(3): GPIO.output(COL[j],0) for i in range(4): if GPIO.input(ROW[i]) == 0: #print(MATRIX[i][j]) #KEYPAD PIN CODE CHECKER password = MATRIX[i][j] passwordCount += str(password) print(passwordCount) if password == '#' and passwordCount == correctPassword: print("Password Correct") #Sound siren GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25) #Call external script, external script checks if alarm is going to be set on or off. #os.system("HomeSurveillance.py 1") passwordCount = "" password = "" if password == "*": print("Keypad Reset") passwordCount = "" password = "" #Sound siren GPIO.output(11, True) time.sleep(0.25) GPIO.output(11, False) time.sleep(0.25)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Fick mina Jumper cables (Ha-Ho) idag, så nu fick jag äntligen testa Keypad-skriptet. Det fungerade inte riktigt, vägrade addera knapptryck till en lång sträng "1234#"... men efter några sökfraser på bing.com... skojade, google är det som gäller... och lite felsökning fick jag ihop det. Kopplade även in sirenen så att den kan tjuta två gånger när man slagit rätt kod, en gång om man kör en "reset".
så här ser den rätta koden ut (finns även längst upp i projektet)...Hugger de stycken som ändrats, se [bold]

Det tar sig
Blev det några trådlösa sensorer till fönster osv? eller ska du dra långa kablar genom huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Det tar sig
Blev det några trådlösa sensorer till fönster osv? eller ska du dra långa kablar genom huset

Till att börja med blir det kabel till magnetkontakter.. två dörrar.. sen blir det någon lösning med rörelsedetektion med kamerorna. Kan hända att jag adderar någon arduino för andra dekkare.. får se... ska först få ihop det här och min 3d skrivare...

Permalänk
Medlem

1år och 3 dar Hur har det gått?

Sitter själv i tankarna att låta en enkortsdator agera larm. Men är aldeles för dålig på programmering för att lösa det själv.

Har en massa sensorer som sitter som förra ägaren låtit installera, centralenheten har dock fått tuppjuck pch behöver service. 10.000 :- plus moms ville firman ha för att serva och komplettera med modul för anslutning till larmcental. hua...

Har letat som f** efter någon som designat och säljer en DIY lösning runt en Rpi, Beaglebone, eller Arduino, eller en kombo...

Mycket vill naturligtvis ha mer. Det sitter ett servo i låskistan på ytterdörren som är kopplad till larmet, som vore riktigt nice att få till en NFC styrning till också...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk

10/10 för länkar till kjell.

Nejmen fasen va fräckt, detta blir ju något att visa för framtida rPi kunder. Koolt!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36