Permalänk
Medlem

Vilken switch till Telia Öppen Fiber

Hej

Har dragit cat6 kablar i huset till dubbeluttag runt om i kåken och ner till ett serverrum i källaren. Har Telia Öppen Fiber, sitter en Inteno mediaomvandllare.
Huset är i 4 plan (inredd källare+bottenvåning+övervåning+inredd vindsvåning). Sitter 2st 24p patchpaneler som jag börjar dra in kabel i.

Vi är dock enbart fyra som skall bruka huset (2 barn+2 vuxna). Vill använda internet för spel och nedladdning samt iptv på flera olika platser och tänkt sätta upp en trådlös accesspunkt på varje plan (gamla tjocka timmerväggar som ger dålig täckning mellan planen).

Kan inte komma fram till vilket switch jag bör köpa, har sneglat på Netgear och Cisco... Vill gärna komma igång relativt enkelt och slippa massor med omständigt underhåll..

NETGEAR GS724T PROSAFE GIGABIT SMART SWITCH 24-P verkar finna i flera olika versioner där v3 är den senaste???

Oklart om det är denna som dustinhome säljer för 1199 kr ( http://www.dustinhome.se/product/5010068754/netgear-gs724t-pr... )

Vad rekomenderar ni? Jag vill gärna ha en 16p eller 24p till vettig peng?

Tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GladaDansken:

Tack för tipset.

Hittade den lite billigare från amazon.co.uk
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003SLB0OS/ref=ox_sc_act_t...

Gratis frakt från England med "prime try out"

Permalänk
Medlem

Ang. Switch

Oj vet inte hur insatt du är men det är ganska mycket att tänka på före innan man köper en switch med lite intelligence.

Du har 4 olika våningar
Till varje våning vill du ha tel, tv, internet!?
Då kanske man vill sepparera de olika tjänsterna!? "bättre prestanda"

Låt oss tänka så här iptv vill vi ha QoS på så det sätter vi på ett eget vLan tex. port 2-5 bara tv!

vLan 1 = Tv (vilka förutsättningar behövs här) IGMP Snooping, Qos ..... klarar Switchen det? kolla med leverantör läs på om tvboxen etc.
vLan 2 = Tel. samma sak! fast för telefoni
vLan 3 = Vanlig Data trafik Wifi Ap etc....

Hp Switchar är bra Cisco också lite dyra kanske men frågan är vad som kommer att krävas och hur man vill att det ska se ut.
Jag har Telia Open fiber och min setup är fäljande

Jag har dragit 12 st Cat5e kablar runt i huset där jag tyckte att jag ville ha uttag som är kopplade till en 12 portars patchbox från Kjell&Co Cat5e =Gigabit det duger åt mig köpte även uttagen från Kjell&Co pilliga men det funkar.

Inteno mediaconverter/Switch som splittar de olika tjänsterna på tre st. portar
Tel. Inteno omvandlare IpTel. to Analog till första jacket (Har bara ett tfn Nr.)
Tv. --> TP-Link TL-SG3216 port 1-2 ( har 2 våningar där tv finns) vLan 1 = endast iptv.
Internet. --> Netgear R700 --> TP-Link TL-SG3216 som jag vLanar upp efter behov, enligt spec så skall den klara det som jag vill göra men vi får se om det går bra i så fall köper jag en till och confar på samma sätt och lägger på hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spesse:

Oj vet inte hur insatt du är men det är ganska mycket att tänka på före innan man köper en switch med lite intelligence.

Du har 4 olika våningar
Till varje våning vill du ha tel, tv, internet!?
Då kanske man vill sepparera de olika tjänsterna!? "bättre prestanda"

Låt oss tänka så här iptv vill vi ha QoS på så det sätter vi på ett eget vLan tex. port 2-5 bara tv!

vLan 1 = Tv (vilka förutsättningar behövs här) IGMP Snooping, Qos ..... klarar Switchen det? kolla med leverantör läs på om tvboxen etc.
vLan 2 = Tel. samma sak! fast för telefoni
vLan 3 = Vanlig Data trafik Wifi Ap etc....

Hp Switchar är bra Cisco också lite dyra kanske men frågan är vad som kommer att krävas och hur man vill att det ska se ut.
Jag har Telia Open fiber och min setup är fäljande

Jag har dragit 12 st Cat5e kablar runt i huset där jag tyckte att jag ville ha uttag som är kopplade till en 12 portars patchbox från Kjell&Co Cat5e =Gigabit det duger åt mig köpte även uttagen från Kjell&Co pilliga men det funkar.

Inteno mediaconverter/Switch som splittar de olika tjänsterna på tre st. portar
Tel. Inteno omvandlare IpTel. to Analog till första jacket (Har bara ett tfn Nr.)
Tv. --> TP-Link TL-SG3216 port 1-2 ( har 2 våningar där tv finns) vLan 1 = endast iptv.
Internet. --> Netgear R700 --> TP-Link TL-SG3216 som jag vLanar upp efter behov, enligt spec så skall den klara det som jag vill göra men vi får se om det går bra i så fall köper jag en till och confar på samma sätt och lägger på hyllan.

Hej

Tack för ditt utförliga svar.

Om du har orken är jag mycket tacksam om jag kan få ställa några kompletterande frågor?

Jag skall inte ha telefoni så jag behöver inte confa den.

men gällande tv och internet undrar jag om det är samma switch du har (TP-Link) eller är det två stycken lika dana? Vad är anledningen till att du har routern efter mediaomvandlaren på de portar som skall använda internet men inte inann tv?

Jag fick för mig att routern fördelade ip adresser internt även till de datorer som är kopplade i switchen efter routern? Behöver inte tvboxarna också få ipnummer från routern eller?