Felplacerade pengar

Permalänk

Felplacerade pengar

Tjenare! Igår märkte jag att någon satt in pengar (17000) på mitt konto. Jag frågade runt med det var ingen som jag kände som hade gjort det. Så det måste ha varit en som satt in fel. Hur man nu lyckas med det. Vad ska jag göra? Jag antar att jag kommer bli kontaktad. Men om jag inte blir det. Vad ska jag göra då.? Känns inge bra att ha någon annans pengar.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Kontakta din bank så kan dom säkert skicka tillbaka pengarna på kontot som dom kom ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Tjenare! Igår märkte jag att någon satt in pengar (17000) på mitt konto. Jag frågade runt med det var ingen som jag kände som hade gjort det. Så det måste ha varit en som satt in fel. Hur man nu lyckas med det. Vad ska jag göra? Jag antar att jag kommer bli kontaktad. Men om jag inte blir det. Vad ska jag göra då.? Känns inge bra att ha någon annans pengar.

Kontakta din bank, de borde kunna reda ut varifrån pengarna kommit.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Kontakta din bank, de borde kunna reda ut varifrån pengarna kommit.

Skrivet av dozix:

Kontakta din bank så kan dom säkert skicka tillbaka pengarna på kontot som dom kom ifrån.

Tack!. Är det lätt att misslyckas med en överföring?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Tack!. Är det lätt att misslyckas med en överföring?

Gäller väl att råka skriva in en fel siffra bara.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Ja, det är du som måste säga till banken att skicka tillbaka pengarna, eftersom att pengarna nu är dina, men försök att få kontakt med den "generösa" själen som skickat pengarna så kamske du med gott sammvete kan få behålla en liten "hittelön" för din ädla moral! Fint att se i juletid!

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Nej pengarna är inte kontoinnehavarens.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Tack!. Är det lätt att misslyckas med en överföring?

Vad gäller en vanlig överföring mellan konton så är det väl bara att skriva fel kontonummer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Gulketchup:

Ja, det är du som måste säga till banken att skicka tillbaka pengarna, eftersom att pengarna nu är dina, men försök att få kontakt med den "generösa" själen som skickat pengarna så kamske du med gott sammvete kan få behålla en liten "hittelön" för din ädla moral! Fint att se i juletid!

Skickades från m.sweclockers.com

Så pengarna äralltså mina?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Så pengarna äralltså mina?

Nej. Men du har pengarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Lindqvist:

Så pengarna äralltså mina?

Ja, som jag förstått det så är det så.

Skickades från m.sweclockers.com
EDIT: JAG SKREV FEL, DU HAR INTE RÄTT TILL PENGARNA! SORRY!

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Lindqvist:

Tjenare! Igår märkte jag att någon satt in pengar (17000) på mitt konto. Jag frågade runt med det var ingen som jag kände som hade gjort det. Så det måste ha varit en som satt in fel. Hur man nu lyckas med det. Vad ska jag göra? Jag antar att jag kommer bli kontaktad. Men om jag inte blir det. Vad ska jag göra då.? Känns inge bra att ha någon annans pengar.

finns ju flera som blir lurade när dom ska sälja prylar. kontakta banken be dom returnera pengarna.
ta inte ut pengarna och ge till den person som säger att han/hon äger kontot/pengarna

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nej. Men du har pengarna.

Skrivet av Gulketchup:

Ja, det är du som måste säga till banken att skicka tillbaka pengarna, eftersom att pengarna nu är dina, men försök att få kontakt med den "generösa" själen som skickat pengarna så kamske du med gott sammvete kan få behålla en liten "hittelön" för din ädla moral! Fint att se i juletid!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Flygman:

Gäller väl att råka skriva in en fel siffra bara.

Tack för hjälpen. Får gå till banken imorgon så stackaren får sina pengar.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Det stämmer INTE!!! Vet att personer som trott det tidigare blivit återbetalningsskyldiga för att kontot visat fel belopp. Var ärlig och prata med din bank så får du se. Får du inte tag i den som satt in pengarna så avvakta ett par månader. Någon kommer att sakna pengarna och att slösa någons 17k skulle jag personligen inte gjort. När du handlar något så känns det bra när man förtjänat det, du kommer bara må dåligt av att slösa någons pengar.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Skrivet av Lindqvist:

Tack för hjälpen. Får gå till banken imorgon så stackaren får sina pengar.

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Rattigheter-och-skyldigheter/Betalning-av-misstag/

Du bör som sagt kontakta banken, men försök få kontakt med personen som skickat dem, kan ju mot förmodan vara så att pengarna är ämnade för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Tack!. Är det lätt att misslyckas med en överföring?

Oavsett bank och kontosystem så har alla kontrollsiffror, så jag tror det är relativt svårt att skriva fel. Om det inte framgår av kontoutdraget varifrån pengarna kommer så lär du inte få den informationen från banken pga banksekretessen. Gissar på vänlig släkting eller arbetsgivare.

Läste om detta för ett tag sedan men kommer inte ihåg riktigt vad som gäller så ta följande med en nypa salt: Har för mig att man får ju inte behålla pengar som inte är ens egna, samtidigt kan den som gjort insättningen inte heller ta tillbaka pengarna hur som helst (om man ska följa lagen). Så är man skrupelfri kan man spela dum och hävda att det är årets bonus från arbetsgivaren, eller så har man ett samvete och meddelar banken detta. Om ingen gör anspråk på pengarna så tillfaller dom sedan dig ändå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

Det stämmer INTE!!! Vet att personer som trott det tidigare blivit återbetalningsskyldiga för att kontot visat fel belopp. Var ärlig och prata med din bank så får du se. Får du inte tag i den som satt in pengarna så avvakta ett par månader. Någon kommer att sakna pengarna och att slösa någons 17k skulle jag personligen inte gjort. När du handlar något så känns det bra när man förtjänat det, du kommer bara må dåligt av att slösa någons pengar.

Nu förstår man vad du syftar på men använd citatfunktionen i fortsättningen, blir så rörigt annars!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Tjenare! Igår märkte jag att någon satt in pengar (17000) på mitt konto. Jag frågade runt med det var ingen som jag kände som hade gjort det. Så det måste ha varit en som satt in fel. Hur man nu lyckas med det. Vad ska jag göra? Jag antar att jag kommer bli kontaktad. Men om jag inte blir det. Vad ska jag göra då.? Känns inge bra att ha någon annans pengar.

Ärligheten varar längst! som övriga är det bästa att kontakta din bank och så får dom spåra vem som hade råkat sätta in 17k på ditt konto.

Permalänk
Avstängd

synd att det inte var ett par miljoner, då borde du köpt bitcoins för allt och flyttat utomlands!

Visa signatur
Permalänk

Lol, det kan vara Kamprad som satte in pengarna felaktigt.

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga till att det verkar råda en missuppfattning här inne; det är mycket, mycket svårare att få tillbaka pengar som man skickat fel än det är att behålla dem. Eftersom banken inte får ta pengar från kontot bara sådär och "reversa" transaktionen på något sätt, så måste antigen mottagaren göra det självmant eller så måste det vara till en domstolsorder för att det ska ske (krav på återbetalning).

Vilket innebär att om du nu ska vara en jävla ful fisk så är det inte alls svårt att se till att få behålla pengarna, de flesta människor orkar inte gå genom hela rättssystemet för att få tillbaka sina pengar.

Teoretiskt sett har man inte "rätt" till att behålla pengarna, men det måste bevisas att transaktionen var till fel person (det räcker inte att hävda "det var inte tänkt till honom") och det måste bevisas att personen som tagit mot dem dessutom borde ha insett att det inte är hans pengar.

Har jobbat/jobbar på bank i ungefär 2.5 år nu, har sett detta hända alldeles för många gånger. Ofta är folk välvilliga av sig, men är de fula människor kan det gå fel, och ta tid.

Men eftersom du nu faktiskt är en vänlig själ så är detta inga problem, kontakta banken och de ska kunna ta fram uppgifterna på personen, och kontakta denne, så att du kan skicka tillbaka pengarna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Bara att kontakta din bank och låta en bankman överföra tillbaka pengarna. Annars åker du dit på 6-7 brott... Det vill du verkligen inte!

Visa signatur

|||

Permalänk
Skrivet av KiwiÄrGott:

Bara att kontakta din bank och låta en bankman överföra tillbaka pengarna. Annars åker du dit på 6-7 brott... Det vill du verkligen inte!

Nja, det enda han inte får göra är att använda pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

TILLÄGG: Läs Mithras inlägg ovan ditt, det är bra. Sen är ju tråden iprincip avslutad då ts redan sagt att han ska kontakta banken!

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

Hände mig också en gång men det visade sig att jag betalade extra till ett företag för ungefär ett år sedan och när de hade årsredovisningen/bokslut så retunerade de mina pengar. Riktigt sjyst faktiskt, hade annars gått mig omärkt förbi

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."