Corsairs CS-serie: några åsikter?

Permalänk
Medlem

Corsairs CS-serie: några åsikter?

Hej, jag har suttit i några månader nu på två usla Corsair HX1050.
Det var så oturligt att min 4770 och 770 verkar hamna vid exakt 300W vilket är just där HX ljudlösa läge avaktiveras så var tionde minut så avaktiverades det sedan aktiverades igen vilket betyder att kylningen spinner upp till hundra och sedan ner till noll igen vilket väsnas, ett naturligt slags designfel i nätaggregatet helt enkelt.

Men jag har redan ett Corsair chassi, vattenkylning, minnen och ett tangentbord på G så att ha allt de tillverkar utom mus (föredrar nog SteelSeries Sensei, där) och SSD (Samsung leder vägen) är attraktivt för att bli en liten Corsair-boy.

Så i år har Corsair varit alldeles till sig och släppt inte mindre än fyra nya serier av nätaggregat varav den senaste är CS-serien.

Använder någon CS-serien? Av de recensionerna jag sett att döma så verkar de enastående: 80+ Gold, semi-modulära, tysta och för under 1000-lappen för 750W vilket står att jämföra med typ 1600 för HX.

Av allting att döma verkar de med andra ord vara jättebra all-round nätaggregat. Men det vet man såklart inte förrän man testat och jag har inte sett några recensioner av 750-wattaren som jag hade tänkt att välja dels eftersom den fortfarande är förbannat mycket billigare än min nuvarande och eftersom jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt och det verkar som att 650-wattaren ligger ca 30 dBA vid 300W belastning så 750 borde ju också hamna därom. 30 dBA stämmer väl överens med mina övriga delar.

Invändningar?

Permalänk
Medlem

CX serien är ett budget nätagg med billig fläkt (livstid,ljud?) skräp kondensatorer (som kan hålla allt från 6mån till 5år)!
Visst det är bland dom bästa budget nätaggen då det mäter bra när det är nytt men efter ett tag när skräp kondingarna har tappat en del ork (som kan vara allt från 2mån till ett par år) så är det väldigt LÅNGT ifrån säkert att det mäter bra längre.

Corsair överlag börjar bli ett märke att hålla sig undan från numera då dom börjar snåla in även på deras topp of the line modeller plus att dom har haft en hel del bekymmer med en del serier på senaste tiden (tex RM serien som kan överhetta för att fläkt kurvan var felaktig).

Några BRA nätagg jag rekomendera är dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1964150,1955879,2272513,... och tex g-360 och CM v-700 har jag själv och för att höra dessa fläktar så behöver jag ha örat 1-2dm ifrån utblåset (dvs förbannat tysta) när jag provkörde nätagget utan andra fläktar igång.

För lite mer tips om hur du hittar BRA nätagg så läs mina inlägg i denna länk http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

CX serien är ett budget nätagg med billig fläkt (livstid,ljud?) skräp kondensatorer (som kan hålla allt från 6mån till 5år)!
Visst det är bland dom bästa budget nätaggen då det mäter bra när det är nytt men efter ett tag när skräp kondingarna har tappat en del ork (som kan vara allt från 2mån till ett par år) så är det väldigt LÅNGT ifrån säkert att det mäter bra längre.

Corsair överlag börjar bli ett märke att hålla sig undan från numera då dom börjar snåla in även på deras topp of the line modeller plus att dom har haft en hel del bekymmer med en del serier på senaste tiden (tex RM serien som kan överhetta för att fläkt kurvan var felaktig).

Några BRA nätagg jag rekomendera är dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1964150,1955879,2272513,... och tex g-360 och CM v-700 har jag själv och för att höra dessa fläktar så behöver jag ha örat 1-2dm ifrån utblåset (dvs förbannat tysta) när jag provkörde nätagget utan andra fläktar igång.

För lite mer tips om hur du hittar BRA nätagg så läs mina inlägg i denna länk http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Nu var det dock inte CX han pratade om utan det nysläppta CS.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Förbannade Corsair! jag förstår inte varför dom behöver 9 olika modellserier när dessa enbart är uppdelat i 2 (möjligen 3) klasser vilka är budget och bättre (möjligen att det kan finnas en klass i mitten med).

Missade att det var CS det handlade om mestadles för att det oftas brukar vara CX det frågas om här på swec (troligen för att dom är billigare).
Men det förändrar inte saken direkt CS har enligt dom tester jag sett på 650w lite halv taskiga mätningar (så CX är bättre i det avseendet) men använder sig av nipppon kondingar på primär sidan dock bara 85° vilket är lite snålt (så bättre än CX denna punkt) men sämre kondingar på sekundär sidan (=CX).
Sen är det ju så att Corsair kan ju byta ut i stort sett allt inom samma modell serie så hur tex CS 750w mäter, har för kondingar kan vara nåt helt annat än 650w (och hittade inge tester på det).

Så allt som allt CS är inte ett bra nätagg det heller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag skulle gå på AXi serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Förbannade Corsair! jag förstår inte varför dom behöver 9 olika modellserier när dessa enbart är uppdelat i 2 (möjligen 3) klasser vilka är budget och bättre (möjligen att det kan finnas en klass i mitten med).

Missade att det var CS det handlade om mestadles för att det oftas brukar vara CX det frågas om här på swec (troligen för att dom är billigare).
Men det förändrar inte saken direkt CS har enligt dom tester jag sett på 650w lite halv taskiga mätningar (så CX är bättre i det avseendet) men använder sig av nipppon kondingar på primär sidan dock bara 85° vilket är lite snålt (så bättre än CX denna punkt) men sämre kondingar på sekundär sidan (=CX).
Sen är det ju så att Corsair kan ju byta ut i stort sett allt inom samma modell serie så hur tex CS 750w mäter, har för kondingar kan vara nåt helt annat än 650w (och hittade inge tester på det).

Så allt som allt CS är inte ett bra nätagg det heller.

Tja, CS-serien är ju 80+ Gold-klassad av Great Wall och CX 80+ Bronze av CWT tror jag och CS lär vara hälften så högljudd... säker på att du läst rätt recensioner den här gången? Obs att om man googlar på Corsair CS så får man faktiskt endast CX-träffar om man inte sätter CS inom "hakar."
Jag vet inte särskilt mycket om vilka inre delar som är de bästa och alla de här testerna mer än efficiency.

Men förresten så kom jag att tänka på nu att anledningen till att jag är uppe i 750W och snokar trots att jag bara drar 300W var att jag från början var intresserad av att hålla SLI öppet för framtiden vilket inte längre intresserar mig och att jag ville ha ett nätaggregat med Zero RPM-läge vid 300W men nu när jag mer eller mindre struntar i det så länge agget är tyst så kanske jag kan gå ner rätt långt till typ 550W igen?
Större agg har ju inte mindre minimum-ljudnivåer än mindre agg precis.
Vad jag vill ha är antagligen ett nätaggregat som antagligen är Zero RPM eller tyst (ca 30 dbA som högst) vid 300W.

Exempelvis skulle ett Seasonic G-550 kunna duga?
http://www.legitreviews.com/seasonic-g-series-550w-ssr-550rm-... (30 dbA vid maxload)
Enligt en PSU calc så med allt jag har i min dator plus en extra hårddisk, SSD, en till skivläsare och lite sånt så är jag bara uppe i 550W och de där PSU calcs räknar ju på någon slags maxvärde som jag bevisligen aldrig kommer upp i eftersom jag aldrig gått över ens 305W ännu.
Jag ska googla vidare på Zero RPM och se om det är värt att ge upp och så kanske jag skulle pröva ett mindre agg.