Permalänk

En fråga om fläktar!

Hej, jag har nyss byggt min dator o undrar varför min ENA fläkt inte börjar snurra när man startar datorn? Den börjar lysa, men jag måste själv röra på den så den börjar snurra, hur kan detta komma sig?

Ps: Om detta är fel tråd så snälla flytta mig!

Permalänk
Hjälpsam

Hur är den kopplad. . låter som den får för låg volt för att orka starta

Permalänk

Den sitter längst upp i moderkortet, och nätaggregatet sitter längst ner.. Har detta chassit http://www.inet.se/produkt/6911668/zalman-z11-plus-svart

Permalänk
Hjälpsam

Är alla fläktar i chassit kopplade till moderkortet direkt eller via nån kontroller i chassit? Då är det lite skumt om bara en inte snurrar.

tror dessa fläktar är 3-pins då borde dom få 12V o snurra på max

Har du möjlighet o kunskap så mät hur många Volt fläkten/fläktarna får

Permalänk

Jag har ett nät agg på 600 watt och ja alla är inkopplade till moderkortet,

Permalänk
Medlem

Testa plugga in i en annan header, kan ju vara fläkten/just den headern som är kass. Funkar inte detta, tar du dig en titt i bios. Försöker höja fläkt-kurvan start %, om möjligt. Kan också vara så att mobot av någon anledning tycker att fläktarna ska ha något mindre ström än vad de faktiskt behöver för att själv sätta igång och börja snurra (strömmen du säkert vet är det mer energikrävande att påbörja en rörelse än att upprätthålla den).

Pilla lite, se vad som händer och återkom sen.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Du har förmodligen tempstyrning eller så är den manuellt begränsad i bios, om du behöver bättre kylning får du gå in på rätt meny och justera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har förmodligen tempstyrning eller så är den manuellt begränsad i bios, om du behöver bättre kylning får du gå in på rätt meny och justera det.

Vart ändrar man det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farligafrasse:

Vart ändrar man det då?

du råkar inte fått med en manuell fläktkontroll som du kan koppla in den i?

annars får du nog läsa på lite ^^

vet du hur man hittar in i bios? det brukar finnas ett par olika fläkt profiler för chassi och processor kyl. hittar du så långt så är de bara att testa i Preformance eller liknande

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Halfow:

du råkar inte fått med en manuell fläktkontroll som du kan koppla in den i?

annars får du nog läsa på lite ^^

vet du hur man hittar in i bios? det brukar finnas ett par olika fläkt profiler för chassi och processor kyl. hittar du så långt så är de bara att testa i Preformance eller liknande

Jag har kollat runder lite och hittade något som hette "speedfan" fast det verkade inte funka.., och jag vet hur jag får upp bios.. men vet inte VART man ändrar skiten Det är lite komplicerat, har asus mother board :/

Permalänk
Rekordmedlem

Ffläktsyrningen finns i bios/uefi , så varför inte läsa manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.