Bästa (Och tystaste?) R9 280x kylaren ute idag?

Permalänk

Bästa (Och tystaste?) R9 280x kylaren ute idag?

Hejsan alla ni ute på sweclockers! Som titeln säger så undrar jag vilken R9 280x kylare (enligt er) är bäst och tystast idag? Jag har googlat en hel del men hittar bara äldre poster som säger "This is now the best of the ones out now" etc, gjorda innan alla märken hade kommit ut med sina.

Är väldigt intresserad av MSI's kylare då den verkar ha stora fläktar, och enligt min egen logik så borde den kyla lite bättre på lägre fläktvarv? Alternativt ASUS kort då jag bara hört positivt om den, men den ska inte vara lika tyst? Eller? Är väldigt förvirrad i det hela.

Jag sitter idag på ett XFX 7850 2gb och det går aldrig över 60 grader med en fläktkurva som går från 14% till 42% som max. 42% då satt vid 70c så den ligger oftast på cirka 38-38%. Vilket slutar med att kortet är <väldigt> tyst. Så vill inte byta upp mig för att sedan öka ljudnivån en massa istället.

Så helt enkelt, vilket märke är bäst enligt eran åsikt?

Med vänliga hälsningar,

Dennis.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem

Här är det jag hittat: https://www.google.se/?gws_rd=cr&ei=4le8UvC7NIjV4wSW9wE#q=+R9...

Men MSI och ASUS är de jag sett på och de verkar vara tysta iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

asus är rätt okej, 2 polare har varsin dock när den går i 100% fläkt så låter det som en jetturbin

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

asus är rätt okej, 2 polare har varsin dock när den går i 100% fläkt så låter det som en jetturbin

Vilket det inte skulle göra på de andra korten menar du eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Msi eller Asus, har själv asus kortet och är väldigt nöjd med det, både tyst och svalt. Att det låter som ett flygplan vid 100% är sant men med full överklockning och ultra på bf4 så behövs bara 35% för att hålla den under 70 grader så om den kommer upp i 100% på auto läge så blir jag förvånad

Permalänk
Medlem

Frågan är ju egentligen bara hur effektiv själva kylningen är. Så låg fläkthastighet med så låg temp som möjligt. Alla kort börjar ju låta vid kanske 40% oavsett vad för tillverkare du kör med.

Jag kör med Gigabyte rev 2, är nöjd. Asus-kortet lär också vara bra likaså MSi. Exakt vilken som är mest effektiv vet jag inte. Tippar på Asus. Men ett 280x ska ju klara runt 85 grader utan problem en längre stund, då kan man sänka hastigheten en hel del.

Mina förslag är nog vilket som egentligen (Gigabyte rev 2, Asus, MSI, Sapphire), förutom Powercolor.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Tackar alla! Det får bli ASUS Tackar så fjärtligt för alla fina svar.

Skrivet av GurreX:

Msi eller Asus, har själv asus kortet och är väldigt nöjd med det, både tyst och svalt. Att det låter som ett flygplan vid 100% är sant men med full överklockning och ultra på bf4 så behövs bara 35% för att hålla den under 70 grader så om den kommer upp i 100% på auto läge så blir jag förvånad

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Tackar alla! Det får bli ASUS Tackar så fjärtligt för alla fina svar.

Helt rätt. ASUS kylare är den bästa på 280x.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilket det inte skulle göra på de andra korten menar du eller?

Hejsan alla ni ute på sweclockers! Som titeln säger så undrar jag vilken R9 280x kylare (enligt er) är bäst och tystast idag?

jag gav han bara ett svar då han nämnde asus i tråden. du behöver några pepparkakor :)?

asus är nog bäst efter/vid msi, dock så låter alla kylarna som en jettrubin på max som jag skrev innan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

asus är rätt okej, 2 polare har varsin dock när den går i 100% fläkt så låter det som en jetturbin

Och du menar att andra grafikkort inte låter som en jetturbin om man kör med 100% fläkthastighet? Det är hur mycket korten låter när man kör med normal fläkthastighet som är det relevanta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
99:e percentilen

Jag byggde igår en dator med just MSI 280X Twin Frozr. Den kylaren är otroligt tyst i idle och inte på något sätt störande i load. Vi byggde i ett helt öppet chassi (som en testbänk ungefär) och man kunde knappt höra att datorn var på i idle.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

om man vill ha vad jag sett av de flesta recensioner tystaste 280x är det MSI som gäller.
har inte hittat recension på mitt powercolor kort men det är skapligt tyst måste jag säga

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

om man vill ha vad jag sett av de flesta recensioner tystaste 280x är det MSI som gäller.
har inte hittat recension på mitt powercolor kort men det är skapligt tyst måste jag säga

har samma kort, värdelös kyl om du tänkt cf men annars är den faktiskt helt ok, har undervoltat mitt kort och ligger runt 70c ifulload @40% fläkthastighet. (hörs knappt)

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

jag kanske är störd som läser på alla testsidor som finns. kan tycka det är underligt ibland trådar som denna. men alla är väl inte som mig =D

här har du sju kort med jämförande videos.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-280x-third-part...

en knepig grej är MSI som innan de gjorde bios uppdatering var väldigt tyst, men efter uppdateringen låter den ganska högt (som märks i filmen).
men utifrån det där testet så är ASUS TOP CU kylare helt överlägsen de andra märkena. Club 3D royalking imponerar också, Club 3D kanske börjar rycka upp sig? Sapphire är ju en riktig kalkon, för några år sen skulle jag inte tvekat rekommendera Sapphire men deras senaste skapelser är ju bedrövliga.

Permalänk
Skrivet av Halfow:

har samma kort, värdelös kyl om du tänkt cf men annars är den faktiskt helt ok, har undervoltat mitt kort och ligger runt 70c ifulload @40% fläkthastighet. (hörs knappt)

har skapligt mellanrum på mitt moderkort, kommer inte bli något problem till våren när jag köper tvillingen
kortet hörs inte alls när man spelar BF4 vilket är rätt skönt måste jag säga! kikade avg temp nu när jag spelade WoT, 70grader

edit: har den där turboduo modellen (röd), inte den "blåa" modellen om man så säger.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

har skapligt mellanrum på mitt moderkort, kommer inte bli något problem till våren när jag köper tvillingen
kortet hörs inte alls när man spelar BF4 vilket är rätt skönt måste jag säga! kikade avg temp nu när jag spelade WoT, 70grader

edit: har den där turboduo modellen (röd), inte den "blåa" modellen om man så säger.

ja då har haft båda^^ (köpte ett blått lämna tillbaka de när de röda kom på rea så tag jag två sånna)

funka inte alls för mig när jag inte hade någon slot i mellan korten, med en slot mellanrum klarade övre att hålla sig runt 80c med 70% fläkt lät ganska mycket tyckte jag

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

Sapphire är ju en riktig kalkon, för några år sen skulle jag inte tvekat rekommendera Sapphire men deras senaste skapelser är ju bedrövliga.

Sapphire's Toxic och Vapor-X är väldigt effektiva kylare, kanske inte en av tystaste men utan tvekan en av dom mer effektiva. Men det är väl grejen, dom har inte fattat att grafikkort inte behöver hålla lägre temperaturer för optimal prestanda och funktionalitet. I nuet är det en balans av tysthet och effektivitet som gäller.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Sapphires Toxic-kort med Tri-x kylaren är helt klart det bästa kortet (i alla fall enligt mig).
Synd att det kom senare så att många har missat det och det inte finns med i lika många test.
Det klarar högst stabil överklockning, låter inte mer än något annat i full load och håller väldigt bra temps.
Det är också sjukt mycket snyggare än de andra korten och det är ju aldrig fel.

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Och du menar att andra grafikkort inte låter som en jetturbin om man kör med 100% fläkthastighet? Det är hur mycket korten låter när man kör med normal fläkthastighet som är det relevanta.

amd kort gillar att gå varmt, då gillar fläkten att flyga iväg kolla swec test på amd kortet, högre ljud nivå med asus kortet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W