Mellandagarna från en butiksanställd

Permalänk
Medlem

Mellandagarna från en butiksanställd

Hej alla. Jag jobbar i en större elektronik kedja, vilken är ointressant för ämnet.
Jag har nu i två dagar läst om hur folk ska gå tillväga för att anmäla butiker. För en massa olika saker.
Jag tycker överlag det är galet, jag ser det från andra sidan disken.
Klockan 08.00 på juldagen strömmen det inom folk mer folk än vi var beredd på den tiden. Klockan 10.00 börjar varor ta slut sakta men säkert. Trycket är något extremt. Kunder som kommer vi tolv blir sura för att lagersystemen är överbelastade och släppar efter.
Där står vi i butiken, självklart försöker vi erbjuda en alternativ produkt den kanske är dyrare men vi har inget val.
Jag förstår konsument men ofta försöker butikerna nog göra vad som står i deras makt. Men du måste stå bakom disken för att förstå hur snabbt det går ibland.
Så vad är era tankar om det som nyheter pratar om nu, hur man anmäler butiker och liknade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tycker det är helt barnsligt att anmäla butiker pga av det....
Såklart jag själv blev lite sur när jag såg att tangentbordet jag skulle köpa tagit slut men det är dock mitt fel att jag kom försent och det var bara att köpa ett annat

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobin89:

Hej alla. Jag jobbar i en större elektronik kedja, vilken är ointressant för ämnet.
Jag har nu i två dagar läst om hur folk ska gå tillväga för att anmäla butiker. För en massa olika saker.
Jag tycker överlag det är galet, jag ser det från andra sidan disken.
Klockan 08.00 på juldagen strömmen det inom folk mer folk än vi var beredd på den tiden. Klockan 10.00 börjar varor ta slut sakta men säkert. Trycket är något extremt. Kunder som kommer vi tolv blir sura för att lagersystemen är överbelastade och släppar efter.
Där står vi i butiken, självklart försöker vi erbjuda en alternativ produkt den kanske är dyrare men vi har inget val.
Jag förstår konsument men ofta försöker butikerna nog göra vad som står i deras makt. Men du måste stå bakom disken för att förstå hur snabbt det går ibland.
Så vad är era tankar om det som nyheter pratar om nu, hur man anmäler butiker och liknade?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle aldrig anmäla en butik om varan har tagit slut,har den gjort det så har den,Inget o sura efter! nej då tar man nya tag och snackar med personalen och får samma erbjudande (samma dag) och får den till samma pris,det har nästan hänt mig när jag var sugen på en TV elgiganten i E-tuna (natt öppet) hade 2K rea på Panasonics 42" 9995 ord då 7995 endast 2 tv kvar, stod och kollade i säkert 1h och sedan så var det 1 kvar. då säger säljaren om det tar slut så beställer jag hem en åt dig för samma pris,det är inte alla i personal som är så sjysta,men tog den sista och var mycket nöjd.

Permalänk

Om någon på riktigt tror att en rea-vara ska räcka till så att hela Sveriges befolkning ska få ett exemplar så har man sannerligen en rejält vriden verklighetsuppfattning. Rea är för att locka kunder, kampanjvaror är till för att ta slut.

You win some, you lose some.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Varorna tar slut för att ni annonserar ut en vara som ska dra folk, ni vet att den kommer ta slut på en timme för att ni har nästan inga i lager, det är en lockvara..
Du som anställd borde ju inse hur din arbetsgivare med sin marknadsföring vilseleder konsumenterna.
Hade det stått i annonsbladet "den och den TV:n för 5000:- vi får in 4 i lager på Kungens Kurva" så hade folk aldrig kommit.
Klart du som säljare vill sälja en alternativ och dyrare vara, gärna med försäkring som egentligen är helt onödig, du har väl en viss provision på det du säljer...

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Materialismen och konsumtionen i samhället har blivit helt jävla skev. Har faktiskt inget bättre att säga. Håller med om att det är helt galet om att butiker ska anmälas(?) kring en rea?

Var en kort sväng på stan idag, köpte ingenting. Folk blir som bananas och sliter och trängs. Är inte värt det för mig. Köper hellre 1 vara till fullpris en vanlig vardag, än kanske 1,5 eller 2 varor till reapris för samma peng mitt i kaoset.

Skrivet av statsministern:

Varorna tar slut för att ni annonserar ut en vara som ska dra folk, ni vet att den kommer ta slut på en timme för att ni har nästan inga i lager, det är en lockvara...

Fast.. Det är ju det reorna är till för, att butikerna sänker priset för att bli av med lager av gamla grejor dom inte fått sålt!
Det är ju inga jävla allmosor där dom ska sälja till 0 profit eller förlust bara för att svensson ska ha råd att köpa nått dom annars inte handlat?
Det gnälls ju främst på elektronik, men ta t ex klädaffärer, extremt ofta populära storlekar tar slut fort (Vad jag förstått, av vänner som brukar whajna )

Permalänk
Medlem

Att varor tar slut har jag väl inget problem med, så länge de faktiskt fanns i butiken när den öppnade.

Det jag däremot har problem med är prissättningen.. smyghöjningar innan och sedan sänka till normalpris vid rean.
Eller som jag läste i någon av kvällsblaskorna på nätet, att TV:n var 500kr dyrare än tidigare..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag jobbar också i butik och kan instämma att det finns rätt mycket ärkepuckon. Folk som blir arga för att köerna är för långa, att man inte öppnar innan tiden som är skyltad och att saker är slut.

Bästa var nog faktiskt att en kund som hade fått ett annons blad hem till sig och ansåg att det var ett bindande avtal att vi var tvungna att ha hemma produkten i oändligt lager och skulle då stämma oss. Sedan att trycker på att dom jobbar som jurist gör ju inte hoppet för mänskligheten bättre.

Permalänk
Avstängd

Ingen anmäler er för att varorna är slut utan för att ni fuskar med prissättningen...

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Hela jäkla mellandagsrean-hysterin är ett stort skämt i sig. Förstår verkligen inte att folks intellekt och beteende kan sjunka till den neandertalarenivå som otroligt många visar upp. Var för 2 år sen på både MediaMarkt och Elgigantens s.k mellandagsrea och jag stod inte ut mer än 5min i respektive butik, folk sprang bokstavligt in i butiken, knuffade, ja knuffade varandra, för att kunna roffa åt sig den vara man spanat in.
Minns att en av butikerna hade en riktig vass deal det året på en iPad eller liknande som det tydligen var extra lite i lager av, där stod jag och såg på när 2 fullt vuxna människor stod och drog i varsin ända av kartongen...stod och skrek åt varandra att den ene minsann var först och si och så.
Vid den tidpunkten bestämde jag mig för att jag för all framtid hade fått nog av den "riktiga IRL" mellandagsrean.

Folk är som djur alltså när det kommer till att spara pengar. Betydligt skönare att sitta hemma vid datorn sin och handla i lugn och ro vet ja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att varor tar slut har jag väl inget problem med, så länge de faktiskt fanns i butiken när den öppnade.

Det jag däremot har problem med är prissättningen.. smyghöjningar innan och sedan sänka till normalpris vid rean.
Eller som jag läste i någon av kvällsblaskorna på nätet, att TV:n var 500kr dyrare än tidigare..

Så ? Om folk köper bara för de står rea så låt dem göra de!? Eller vill du att alla elektronikkedjor ska gå under ? Nästan ingen som går plus nummera med de "vanliga" priset och folk kräver reor och tycker det är dyrt...

Elektronikhandeln ses som nån jävla välgörenhet och folk gör vadsomhelst för en bra deal....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Ingen anmäler er för att varorna är slut utan för att ni fuskar med prissättningen...

Väntq med o handla tills trettondagen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Det här blev man ju inte förvånad över.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18083930.ab

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det här blev man ju inte förvånad över.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18083930.ab

Vilka jävla blodsugare..

Borde få ett eget program som "Sveriges snålaste"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Skulle en butik höja priset strax innan en rea för att sedan sänka det till ordinarie pris och kalla det för rea är det ett övertramp mot marknadsföringslagen. Vilket de flesta butiker gör ! Klädbutiker gör detta fenomenet vid nästan varje REA då dom höjer klädesplagget till "Ordinarie pris" ( Vad varan kostade första dagen den kom ut i butiken )

Mina egna händelser när jag råkat vara på en butik som har rea på produkter jag redan tänkt köpa
Elgiganten höjde vissa varor 1000 - 2000 Kr än vad dom var veckan innan REA började. ( Bärbara datorer samt massage dynor som jag skulle inhandla åt min dåvarande sambo )
Klädesbutiker höjer väldigt ofta sina produkter till ordinarie pris då det är REA. Har även en god kamrat som äger en klädbutik som erkänner detta fenomen och får in groteska pengar på "gammalt" sortiment.

Så ja. Det är inte konstigt att folk försöker stämma butiker för falsk marknadsföring.
Sen ja det finns alltid folk som tycker olika. Bara att hänvisa till gällande lagar.

Hade jag varit multi miljonär så hade jag gjort en affär med all den senaste tekniken av Datorer,Tv,konsoller och dylikt för struntsummor för ca 49.50 KR. Dock hade jag inte sålt några produkter till en djävul bara för att reta gallfeber hos folk som kom in i butiken och tror att dom får handla

Permalänk
Medlem

Nån borde sälja vapen på parkeringen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Haha, folk förblir alltid folk. Speciellt under reatider. Man slutar aldrig att förvånas.

Permalänk
Medlem

Köpa från en fysisk affär är nästan omöjligt om man vill fynda.
Min far har jobbat både med kläder och elektronik och har förklarat för mig i ung ålder vilka tricks dom kör med.

Först kör dom med lock varor, enbart ett få om några på lager, när man då vill köpa en sådan vara finns den såklart inte och man blir erbjuden en dyrare vara istället, sen smyg höjer dom varorna innan mellandags rean börjar.

Har stått i kö en gång tidigt på morgonen, jag stod som 2a, det var när el giganten var nya, jag skulle köpa en dator som fanns utannonserad och kostade då knappt 6000:- som var mycket billigt då, jag joggade fram till datorerna och haffade en anställd, och frågade då om datorn jag ville ha, han svarade såklart att den var slut och erbjöd mig en annan för högre pris, jag började skratta trots att jag blev irriterad, jag sa då till honom att jag är den första idag som frågar efter denna dator hur kan den då vara slut vilket han inte kunde förklara.

Var med om liknande historia en annan gång runt 2007 när jag skulle köpa en Plasma tv, var kanske 10a in och ändå var den slut, folk knuffa sig fram och dom hade bara 4st på lager.

Det är rent ut sagt ett skämt.

Efter det har jag aldrig vänt mig till en fysik affär när det gäller mellandags rea, jag går knappt ändå aldrig till en elektronik kedja längre då jag köper allt genom nätet.

Om man nu ska ha mellandags rea åt folket, men annonser på tv, stereo osv får man såklart se till så man har ett stort lager på dessa prylar, för dom vet att dom säljer som smör, men icke, man erbjuder dyrare varor istället som även dom var billigare tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobin89:

Hej alla. Jag jobbar i en större elektronik kedja, vilken är ointressant för ämnet.
Jag har nu i två dagar läst om hur folk ska gå tillväga för att anmäla butiker. För en massa olika saker.
Jag tycker överlag det är galet, jag ser det från andra sidan disken.
Klockan 08.00 på juldagen strömmen det inom folk mer folk än vi var beredd på den tiden. Klockan 10.00 börjar varor ta slut sakta men säkert. Trycket är något extremt. Kunder som kommer vi tolv blir sura för att lagersystemen är överbelastade och släppar efter.
Där står vi i butiken, självklart försöker vi erbjuda en alternativ produkt den kanske är dyrare men vi har inget val.
Jag förstår konsument men ofta försöker butikerna nog göra vad som står i deras makt. Men du måste stå bakom disken för att förstå hur snabbt det går ibland.
Så vad är era tankar om det som nyheter pratar om nu, hur man anmäler butiker och liknade?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte sett dessa nyheter men
Update: Såg den på Aftonbladet nu. Detta nådde inte nyhetshöjd på DN.

Syftet med anmälan ska ju vara att få företagen att ha sjysst reklam och inte luras. En vara kan ju ta slut, men sätts det i system är det ju inte okej. Samma sak gäller prissättningen, jag själv kollade på minidisc för många år sedan. På Julaftonsmorgonen var priset stort och rött medans ett gammalt högt pris lagts till ovanför. Detta är ju någonting som jag tror är ganska vanligt förekommande bland alla tusen produkter för att det dels är väldigt effektivt och för att företagen inte tar reglerna på så stort allvar. DET är absolut någonting värt att anmäla, men det är ju alla vi bakom diskarna som får ta smällen för vad de med kontorslön gör.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått grejen med mellandagsrea, eftersom 9/10 gånger kan du får den lika billigt eller billigare resten av året så länge du köper vid rätt tidpunkt. Reor händer året runt och är inget ovanligt.

Kommer aldrig gå till en affär under mellandagsrean, så länge jag inte ska ditt för att filma en dokumentär angående djurens näringskedja.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Vill man spendera juldagen med att slåss om lågprisvaror på ett köpcentrum så bör man vara beredd på att bli besviken.
Klart att fusk och ojust marknadsföring inte är okej men om man känner sig lurad pga någon viss annons bör man ha i åtanke att man var lurad redan dagen man bestämde sig för att fira jul på Elgiganten.
Kan verkligen förstå att det som butikspersonal inte är kul att ta emot all skit från konsumenterna som väller in kl 08 på en röd dag.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Aftonblaskan uppmanar ju folk att anmäla så fort de ser något litet misstag. Dom hatar företag och kommer alltid göra det. Jävla dubbelmoralister är vad de är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det här blev man ju inte förvånad över.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18083930.ab

Citat:

Om det inte är en lockvara heter jag Arne, säger Anders som egentligen heter något annat.

Bästa!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Så ? Om folk köper bara för de står rea så låt dem göra de!? Eller vill du att alla elektronikkedjor ska gå under ? Nästan ingen som går plus nummera med de "vanliga" priset och folk kräver reor och tycker det är dyrt...

Elektronikhandeln ses som nån jävla välgörenhet och folk gör vadsomhelst för en bra deal....

Så du menar att det är helt ok att elektronikkedjorna bryter mot svensk lag? Det hela är ett bedrägeri och lurar konsumenter som inte vet bättre..

Finns en kedja som har skippat detta vad jag vet.. Netonet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Rean är ju oftast bluff dock, detta har bevisats av många flera år i rad, speciellt hos bland annat de största lågpriskedjorna. Priserna på de flesta sakerna som säljs ut till påhittade "reapriser" har legat lägre i pris 1-2 månader innan mellandagsrean. För att butikerna sedan ska höja priset i november. För att sedan kunna säga att det är rea och sänka priset igen.

Vad säger du om detta som jobbar i en större elektronikkedja? Det är väl inte galet att anmäla de som gör på detta viset alls eller tycker du det? Sen så finns det vissa butiker som kör lockvaror som inte finns i butiken när dörrarna öppnas. Är det illa att anmäla detta också?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Jobbar också som butiksanställd i en välkänd kedja, och blir också trött på att folk inte fattar att vi bara är människor som gör så gott vi kan, har inte riktigt med tråden att göra men folk som kommer in och tror att bara för man står bakom disken så ska man kunna allt om allt, så är det ju verkligen inte, alla har sina olika områden.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Varför höjs inte priserna om varorna tar slut efter 2 timmar?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hade dem trott att det skulle finnas 10k ex av varje grej som annonseras? Det är väl allmänt känt att det inte finns någon tillgångsgaranti på mellandagarna? De som väntar utanför butiken klockan 8 kommer med störst sannolikhet få grejen man var ute efter, medan idioterna som kollar lagersaldot klockan 12 på dagen, inte bör förvänta sig att få tag i en.

Citat:

Tv:n i fråga var en Samsung på 46 tum som var nedsatt med 3 000 kronor – från 6 990 till 3 990.

– De sa att de inte hade haft så många, så de hade tagit slut direkt. Men det står ju ingenting om någon begränsad upplaga eller så i reklambladet, säger Erik Hjeltman.

Really? Måste man skriva "Vi har 12st i lager, skynda hit!"? Det är så långt lagret räcker. Idioti på hög nivå från herr Hjeltman.

Citat:

Även Josefine Ekholm, 23, från Motala fick åka hem tomhänt från Elgiganten. Hon och hennes sambo hade tittat ut ett hemmabiosystem från Samsung som var nedsatt från 4 990 till 2 990 kronor. Efter att ha kollat att det fanns i lager i Linköping åkte de dit vid 12-tiden på annandagen.

– Men när vi väl var inne såg vi inga sådana kartonger, så vi frågade. Då sa en otrevlig säljare som gick förbi att de var slutsålda redan i går. Sedan vände han sig om och gick därifrån.

Gissar på att denna unga dam gått in i butiken, kollade snabbt över avdelningen, hittade inte vad hon letade efter och grabbade tag i en säljare som är på väg att hjälpa någon annan kund, men hon förväntade sig att denna säljare ska kasta allt hen har att göra och se till att hon får precis det hon vill ha.

Citat:

– Då tog vi faktiskt ett foto på prisskylten i butiken, för att vi ville komma ihåg vad den kostade och vad den hette. När vi kom dit i går kostade den plötsligt 500 kronor mer och så var det en stor skylt på den där det stod att det var billigare än mellandagsrea.

Alla kedjor har lokala priser. En butik i Malmö som säljer för 4490 ena dagen, möjligtvis för att prismatcha en lokal konkurrent kan höja priset till ordinarie priset dagen efter alternativt när varan är slutsåld hos den lokala konkurrenten.
Utöver det så är "Billigare än mellandagsrea" deras kampanj. Saker som ligger på samma pris som innan mellandagarna har samma skylt, eller ska dem ha kvar "Fira jul med Mediamarkt" eller vad deras tidigare kampanj nu var?

Helt sjukt att folk börjar böla om sådana saker nuförtiden. Herregud, om de nu var så desperata för en tv så borde de ha väntat utanför butiken klockan 06:30 som alla andra desperata konsumenter. De förtjänade få en finlux tv för 3990 eller vad de nu hade för annonsvara, o de lata konsumenterna som vaknar klockan 12 och förväntar sig kunna knalla in i butiken klockan 14 ska tamejfan inte få något sånt.

Permalänk
Lego Master

Gammal räv från hemelektronikbranschen här med, tycker överlag att mellandagarna är rätt kul, de flesta kunder ÄR så vitt jag minns rätt nöjda med att kunna fynda en aning. Sen finns ju alltid rättshaverister som kommer in i en jämn ström året runt, men tydligen kryper fram från under fler stenar än vanligt under mellandagarna. Jag undrar vad som skulle hända om kedjorna kom överens om att ställa in mellandagsrean ett år? Bara för att se hur folk skulle reagera. Ett jävla liv skulle det blir, kan jag tro. Folk verkar ha fått för sig att det är nån jävla rättighet att få köpa en ny TV till under inköpspris, och sen gnälla om att de tar slut när alla andra också vill det.

Ja, det är möjligt att ledningarna resonerar som så att lockvaror är en bra grej. Men det är inget vi på butiksgolvet får reda på, eller kan göra något åt. Vi har ett jobb att sköta, vare sig vi gillar exakt allt arbetsgivaren gör eller inte gör. Så är det på alla arbetsplatser, oavsett bransch.

Visst kan man ha klagomål och synpunkter på hur en viss kedja bedriver sin verksamhet. Då har man ett par alternativ; antingen kan man låta bli att handla hos dem, eller så kan man framföra sina åsikter i saklig ton till butikspersonalen. Att skälla på oss som står med en normal månads antal kunder i butiken under EN OCH SAMMA DAG hjälper varken dig, oss eller de kunder som kommer efter dig.

De kedjor (totalt två) jag har jobbat för har enligt min vetskap aldrig kört med lockvaror av den typ som enligt utsago inte finns i butik alls vid öppning när ett pris börjar gälla. Däremot har jag varit med om att ett reklamblad har börjat gälla mitt i en vecka, och när folk sen kommer in under helgen (när vi för övrigt aldrig i helvete får leveranser) så var någon eller några varor slut, för att andra kunder var förutseende och handlade i veckan istället för att vänta till helgen. Ja, då var varan slut när dörren slog upp söndag förmiddag, men å andra sidan fanns det gott om dem till det priset när kampanjen började gälla på onsdagen...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Lärt mig mycket om okrarna, mellan första december och sista januari undviker jag alla butiker förutom online och mat butiker.
Har dock följt priser under tiden och räknat ut att jag sparat mellan 3000-5000kr varje år.
Julklappar innan december och junk till mig själv efter januari.. Blir oftast mer junk än tänkt men det är en annan historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB