Hur ser tempen ut? HD6970 ny kylare

Permalänk

Hur ser tempen ut? HD6970 ny kylare

Är nyfiken på vad ni säger om VRM som når 76 grader?

Sedan är det Gpu Temp #1 #2 #3, ser de ut att vara okej? (plus vad mäter respektive?)

Alla dessa temps är max under spelande "load", förutom kärnan, som varierar beroende på fläkthastighet! 70 grader på auto!
(originalkylaren nådde 95 som sämst)

(på 80% fläkt når den 62 grader i max load)
Jag är jättenöjd med kylaren, men lite osäker på alla de flänsar jag monterade!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Vad för kylare ? Och nej det är absolut inga problem med 70-80C i load, skulle inte oroar mig förrän den närmar sig 90-95C i load.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

http://gpuz.techpowerup.com/13/12/25/nr.png

Är nyfiken på vad ni säger om VRM som når 76 grader?

Sedan är det Gpu Temp #1 #2 #3, ser de ut att vara okej? (plus vad mäter respektive?)

Alla dessa temps är max under spelande "load", förutom kärnan, som varierar beroende på fläkthastighet! 70 grader på auto!
(originalkylaren nådde 95 som sämst)

(på 80% fläkt når den 62 grader i max load)
Jag är jättenöjd med kylaren, men lite osäker på alla de flänsar jag monterade!

Ser ut som att du kan höja fläktkurvan lite tycker jag. På grafen ser det ut som att den inte gått över typ 30% under senaste tiden, det är ju väldigt lågt. Om det är en tyst kylare och du är lite halvskeptisk till tempsen så är det ju bara att låta kylaren varva på lite mer.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Ser ut som att du kan höja fläktkurvan lite tycker jag. På grafen ser det ut som att den inte gått över typ 30% under senaste tiden, det är ju väldigt lågt. Om det är en tyst kylare och du är lite halvskeptisk till tempsen så är det ju bara att låta kylaren varva på lite mer.

Nej den läser runt 30-35% som max fläkthastighet när jag låter den gå på auto PWM.
Jag tyckte också det låter lite, så jag tänkte att kanske sensorn inte var rätt.
Jag kan inte se exakta varvtalet, för den sensorn är definitivt inte okej, pendlar mellan 1200- 600'000 rpm (hmmm..)

Men du tyckte inte någon av temperaturerna var höga?

EDIT# Det är en Arctic plus 2

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Nej den läser runt 30-35% som max fläkthastighet när jag låter den gå på auto PWM.
Jag tyckte också det låter lite, så jag tänkte att kanske sensorn inte var rätt.
Jag kan inte se exakta varvtalet, för den sensorn är definitivt inte okej, pendlar mellan 1200- 600'000 rpm (hmmm..)

Men du tyckte inte någon av temperaturerna var höga?

EDIT# Det är en Arctic plus 2

Ptja om det är en Arctic Accelero Xtreme Plus 2 så låter temperaturer på uppåt 79 grader väldigt höga (Det är inte farligt högt men inte normalt). Runt 60 grader brukar väl såna kunna hålla i full load. Ingen egen erfarenhet av av såna men det är vad jag brukar få läsa här och där. Säker på att den fått bra kontakt vid monteringen?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Ptja om det är en Arctic Accelero Xtreme Plus 2 så låter temperaturer på uppåt 79 grader väldigt höga (Det är inte farligt högt men inte normalt). Runt 60 grader brukar väl såna kunna hålla i full load. Ingen egen erfarenhet av av såna men det är vad jag brukar få läsa här och där. Säker på att den fått bra kontakt vid monteringen?

Det är inte gpu-temp!!!

Minnen och voltstyrning o.s.v. lär det väl vara

Gpu når 70 under spelande som max på PWM eller runt 60 grader på 80% fläkt...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Det är inte gpu-temp!!!

Minnen och voltstyrning o.s.v. lär det väl vara

Gpu når 70 under spelande som max på PWM eller runt 60 grader på 80% fläkt...

Det låter ändå, enligt mig, inte helt normalt att en så pass bra kylare måste varva på 80% för att hålla 60 grader. Mitt grafikkort (överklockat R9 280X) håller sig därikring på runt ~40% fläkt i ett mitx chassie och då har jag lågvarviga chassiefläktar.

Edit: Är kortet kraftigt överklockat?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Det låter ändå, enligt mig, inte helt normalt att en så pass bra kylare måste varva på 80% för att hålla 60 grader. Mitt grafikkort (överklockat R9 280X) håller sig därikring på runt ~40% fläkt i ett mitx chassie och då har jag lågvarviga chassiefläktar.

Edit: Är kortet kraftigt överklockat?

Oklockat, till och med eventuellt underklockat, 810Mhz på kärnan. XFX HD6970 2GB.
Men jag är inte orolig, siffrorna kan ljuga om exakta temperaturen på just gpu.
Det viktigaste för mig där är: förr läste den 95 grader som max, nu har jag inte sett värre än 72
En skillnad på 23 grader (och i normalfallet mer) och en extremt tyst kylare.
Jag ska inte klocka, jag ville få bort ljudet som dök upp när den gick varm på gamla fläkten

Kan jag förmoda att alla de andra tempsen är normala/helt okej?
Kan jag kontrollera en "fläktkurva" med Catalyst eller vilken programvara gäller?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Oklockat, till och med eventuellt underklockat, 810Mhz på kärnan. XFX HD6970 2GB.
Men jag är inte orolig, siffrorna kan ljuga om exakta temperaturen på just gpu.
Det viktigaste för mig där är: förr läste den 95 grader som max, nu har jag inte sett värre än 72
En skillnad på 23 grader (och i normalfallet mer) och en extremt tyst kylare.
Jag ska inte klocka, jag ville få bort ljudet som dök upp när den gick varm på gamla fläkten

Kan jag förmoda att alla de andra tempsen är normala/helt okej?
Kan jag kontrollera en "fläktkurva" med Catalyst eller vilken programvara gäller?

Ja det är bara att köra på, klar förbättring ju. Jag har gjort min fläktkurva i Gigabyte OC Guru, tror det går i Afterburner också.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM