Permalänk
Medlem

R9 290 crossfire mATX

Är det en bra idé att köra R9 290's i crossfire i ett mATX chassi?

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket chassi och vilket moderkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger beror det på chassi och moderkort, och kanske lite på din personlighet eftersom dom kanske kommer få varva ganska högt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det beror på vilket chassi och vilket moderkort.

Skrivet av JohanFalk:

Som ovan säger beror det på chassi och moderkort, och kanske lite på din personlighet eftersom dom kanske kommer få varva ganska högt.

Tack för svar!

Vad kan tänkas bli tystast av ett Prodigy M där de kan ha ett litet mellanrum imellan varandra eller ett Define Mini där de får sitta direkt på varandra?

Lär ju bli jobbigare att kyla i Define-chassit men å andra sidan är ju det ljuddämpat så de borde kunna hålla lite högre varv med acceptabel ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Tack för svar!

Vad kan tänkas bli tystast av ett Prodigy M där de kan ha ett litet mellanrum imellan varandra eller ett Define Mini där de får sitta direkt på varandra?

Lär ju bli jobbigare att kyla i Define-chassit men å andra sidan är ju det ljuddämpat så de borde kunna hålla lite högre varv med acceptabel ljudnivå?

Prodigy M och ett moderkort som har PCIe 16x längst ner.
Vill du få det lite tystare kan du ju alltid ljuddämpa i efterhand, då med material som är bättre än FDs.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Prodigy M och ett moderkort som har PCIe 16x längst ner.
Vill du få det lite tystare kan du ju alltid ljuddämpa i efterhand, då med material som är bättre än FDs.

PCIe x16 är inte nödvändigt, till och med GEN 2.0 PCIe x8 klarar crossfire R9-290 utan någon noterbar skillnad. Med GEN 3.0 är det absolut inget problem.

Men vad för processor och moderkort tänker du använda ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

PCIe x16 är inte nödvändigt, till och med GEN 2.0 PCIe x8 klarar crossfire R9-290 utan någon noterbar skillnad. Med GEN 3.0 är det absolut inget problem.

Men vad för processor och moderkort tänker du använda ?

Fysisk 16x. Jag antar att TS inte vill fila ner bakändan på en PCIe 8x.
PCIe 2.0 8x skulle begränsa kortet, men inte särskilt mycket.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

PCIe x16 är inte nödvändigt, till och med GEN 2.0 PCIe x8 klarar crossfire R9-290 utan någon noterbar skillnad. Med GEN 3.0 är det absolut inget problem.

Men vad för processor och moderkort tänker du använda ?

Kommer sannolikt skaffa en 3770k eller 4770k, tillsammans med ett moderkort som har lite överklockningsmöjligheter och fysisk 16x på slot 1 och 4 verkar vara att föredra, till exempel Gigabyte Sniper M5 där slot 1 och 4 kan gå i 16x samtidigt och slot 3 körs i 4x, perfekt till mitt ljudkort.

Skrivet av LemonIllusion:

Fysisk 16x. Jag antar att TS inte vill fila ner bakändan på en PCIe 8x.
PCIe 2.0 8x skulle begränsa kortet, men inte särskilt mycket.

Fysisk 16x indeed, antagligen som kan gå i 16x också, exempelvis Gigabyte Sniper M5 som går i 16x på slot 1 och 4. Var får man tag i ljuddämpande material om man ska fixa det själv?

Tack för alla svar! Verkar bli ett prodigy M.

Preliminär kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4404175/2013-12-27

Det mesta är bara placeholders för att visa ungefär hur systemet kan tänkas se ut så att vissa grejer inte finns i lager eller är onödigt dyra spelar inte så stor roll.

Kan tänkas att jag plockar CPU+mobo begagnat från marknaden, antagligen en 3770k/2600k+lämpligt mobo isf. Skillnaden mot en 4770k verkar ju knappt vara märkbar.
Målet är att klocka till iaf 4,5GHz, misstänker flaskhals annars och vill inte lägga 5k på en 3930k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Kommer sannolikt skaffa en 3770k eller 4770k, tillsammans med ett moderkort som har lite överklockningsmöjligheter och fysisk 16x på slot 1 och 4 verkar vara att föredra, till exempel Gigabyte Sniper M5 där slot 1 och 4 kan gå i 16x samtidigt och slot 3 körs i 4x, perfekt till mitt ljudkort.

Fysisk 16x indeed, antagligen som kan gå i 16x också, exempelvis Gigabyte Sniper M5 som går i 16x på slot 1 och 4. Var får man tag i ljuddämpande material om man ska fixa det själv?

Tack för alla svar! Verkar bli ett prodigy M.

Preliminär kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4404175/2013-12-27

Det mesta är bara placeholders för att visa ungefär hur systemet kan tänkas se ut så att vissa grejer inte finns i lager eller är onödigt dyra spelar inte så stor roll.

Kan tänkas att jag plockar CPU+mobo begagnat från marknaden, antagligen en 3770k/2600k+lämpligt mobo isf. Skillnaden mot en 4770k verkar ju knappt vara märkbar.
Målet är att klocka till iaf 4,5GHz, misstänker flaskhals annars och vill inte lägga 5k på en 3930k.

Det ser bra ut bortsett från nätagget. RM-serien är ganska skitkass och 850W är lite snålt för dubbla 290. Cooler master vanguard-serien (Seasonic KM3, samma som Corsairs AX utan i) är väldigt prisvärd och finns i både 850W och 1000W. Jag skulle gått på 1000W alla dagar i veckan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964794

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag höger ett varnande finger vad gäller planen, kolla upp så att moderkortet verkligen kör i 8x/16x i den understa sloten. Jag sitter på samma chassie och när jag kollade upp det så var det vanligt att den bara kördes i 4x 2.0 även om det på tex står 16x då de syftar på det fysiska. Tror det var just gigabyte som faktiskt hade fungerade på den understa sloten men som sagt. dubbelkolla

Tog mig friheten att ta en titt på moderkortet du hade tänkt dig och mycket riktigt, understa delar bandbredd med den översta 16x så båda går i 8x, madens nummer 3 är en "fejk" 16x och går bara i 4x. Så detta lämpar sig utmärkt till phenom!
http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4482/8026_big.jp...

Skrivet av LemonIllusion:

Det ser bra ut bortsett från nätagget. RM-serien är ganska skitkass och 850W är lite snålt för dubbla 290. Cooler master vanguard-serien (Seasonic KM3, samma som Corsairs AX utan i) är väldigt prisvärd och finns i både 850W och 1000W. Jag skulle gått på 1000W alla dagar i veckan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964794

Tänk också på nätaggregats djup då det är ganska begränsat i chassiet

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det ser bra ut bortsett från nätagget. RM-serien är ganska skitkass och 850W är lite snålt för dubbla 290. Cooler master vanguard-serien (Seasonic KM3, samma som Corsairs AX utan i) är väldigt prisvärd och finns i både 850W och 1000W. Jag skulle gått på 1000W alla dagar i veckan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964794

Tänk på att SweC använder en överklockad 4960X, alltså en extremt strömhungrig processor. Så 850W är mer än nog, så länge han inte tänker göra några extrema överklockningar. Dock håller jag med om att RM-serien är lite budget-ish, men absolut inget dåligt för priset.

http://www.sweclockers.com/recension/17493-intel-core-i7-4960...

Dold text
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Tänk också på nätaggregats djup då det är ganska begränsat i chassiet

Ouch, jag tänkte inte på att grafikkortet skulle slå i. Trodde man hade i princip obegränsat med utrymme där.

Skrivet av JohanFalk:

Tänk på att SweC använder en överklockad 4960X, alltså en extremt strömhungrig processor. Så 850W är mer än nog, så länge han inte tänker göra några extrema överklockningar. Dock håller jag med om att RM-serien är lite budget-ish, men absolut inget dåligt för priset.

SweClockers effektmätningar är vid spel. Om man belastar hela systemet fullt ut (verkar dumt att inte kunna göra) drar det ännu mer. Överklockning av grafikkorten på det och du är över 850W (eller obehagligt nära). Jag tycker inte att det räcker.
RM är inte bara budget-ish. Nätaggen är skit.
#14087396

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

SweClockers effektmätningar är vid spel. Om man belastar hela systemet fullt ut (verkar dumt att inte kunna göra) drar det ännu mer. Överklockning av grafikkorten på det och du är över 850W (eller obehagligt nära). Jag tycker inte att det räcker.

Visst, om han överklockar CPU och GPU kommer han möjligtvis nära 850W. Kanske runt 800W i max belastning med både CPU och GPU, men hur ofta händer det ? Så han kan utan tvekan använda sitt system till max belastning. Men självklart om han ska gör folding eller liknande så är 1000W eller mer ett bra val, men om han tänker använda denna dator för spelande är det inga problem alls.

Sen om han tänker använda R9-290 referenskort så är väl överklockning inte optimalt, med tanke på den undermåliga kylaren.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av JohanFalk:

Visst, om han överklockar CPU och GPU kommer han möjligtvis nära 850W. Kanske runt 800W i max belastning med både CPU och GPU, men hur ofta händer det ? Så han kan utan tvekan använda sitt system till max belastning. Men självklart om han ska gör folding eller liknande så är 1000W eller mer ett bra val, men om han tänker använda denna dator för spelande är det inga problem alls.

Sen om han tänker använda R9-290 referenskort så är väl överklockning inte optimalt, med tanke på den undermåliga kylaren.

Alltså... 850W är rätt snävt för två 290. Ska man inte överklocka alls så kan det ju funka, men det finns inte så mycket till marginaler.

AMD har för övrigt gått ut med att PCI-Express 2.0 8x ska räcka för fyra kort i Crossfire. Vilket är lika mycket som 3.0 4x.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ouch, jag tänkte inte på att grafikkortet skulle slå i. Trodde man hade i princip obegränsat med utrymme där.

Skrivet av Flamso:

Alltså... 850W är rätt snävt för två 290. Ska man inte överklocka alls så kan det ju funka, men det finns inte så mycket till marginaler.

AMD har för övrigt gått ut med att PCI-Express 2.0 8x ska räcka för fyra kort i Crossfire. Vilket är lika mycket som 3.0 4x.

Nvm, den var 180mm djup enligt deras hemsida, fel på prisjakt.
Det agget jag sitter på är 160mm djupt modulärt, och det är på grensen, dvs du bör inte ta något som är djupare än detta om inte nedersta kortet är kort så att det inte når fram dvs.

Eventuellt skulle detta gå att få in, jag kan tyvärr inte mäta åt dig då jag för närvarande inte är hemma vid min dator! :/
http://www.inet.se/produkt/6909737/fractal-design-newton-r3-1...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360