Kommer mitt system flaska?

Permalänk
Medlem

Kommer mitt system flaska?

Hej!
Jag är intresserad utav att köpa ett nytt grafikkort då mitt gamla börjar dö ut. Men problemet är, mitt system är ganska gammalt och jag är orolig över att det kommer flaska. så här ser det ut:
Cpu: intel i5 750 klockad till 3.2 ghz
8 gb ram
Ati 5870
gigabyte p55a- ud4
SSD 128
1,5 TB hårddisk
win 7

Det jag undrar är om CPUn kommer att flaska ifall jag köper ett 280x, 290x eller 780? Jag vill helst ha ett grafikkort som klarar av high på bf4 med bra fps.

Mvh Aniik

Permalänk
Avstängd

Läste: Kommer systembolaget ta emot min flaska lol

F.ö, ja det kommer cpu'n göra vid multiplayerspel.

Permalänk
Medlem

Haha, får ursäkta hur jag skriver, haft en lång arbetsdag. Men ungefär hur mycket kommer det att påverka?

Permalänk
Medlem

Varför skulle just multiplayerspel vara extra drabbade?

Jag sitter för övrigt på motsvarande system fast lite högre klockat och klurar på samma sak. Spontant tror jag att det går att kräma ur en del till även om man kanske inte kan utnyttja en ny GPU till fullo. Men det kommer alltid vara något som är lite överdimensionerat.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Jag kör datorn enligt sign och för mig är det minnena som flaskar, och inte CPU när jag spelar BF4. Självklart, om jag uppgraderar dem, vilket jag ska, så är det ju CPU som flaskar.

Just nu är det ju tydligt att det är ditt grafikkort flaskar. Jag tror inte att din CPU+8GB minne kommer flaska så mycket om du köper ett enkelt prestandakort, typ 290x.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag sitter väl på ungefär samma(?) och det enda som flaskhalsat hitills är BF3. Andra spel som gått bra är Hitman, ac4, witcher 2 m.m.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du i? Det är möjligt att ett graffe av den senaste generationen skulle hållas tillbaka lite av din CPU, men jag tror ändå inte det är så mycket att det blir ett problem. Det kommer att bli ett lyft mot vad du har idag, garanterat!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag kör i full hd upplösning. Tanken är ju att uppgradera datorn stegvis men vill helst börja med grafikkortet. Just nu så upplever jag bf4 som väldigt tungt för mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en R9 280x. Vilka inställningar tror ni jag kommer kunna köra på i BF4 med detta kort med en upplösning på 1920x1200?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniik:

Jag funderar på att köpa en R9 280x. Vilka inställningar tror ni jag kommer kunna köra på i BF4 med detta kort med en upplösning på 1920x1200?

Kortet klarar av BF4 på full ultra ~60+ FPS. Vet inte hur det blir med din CPU, det får någon annan som är mer kunnig på det svara på.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Varför skulle just multiplayerspel vara extra drabbade?

Jag sitter för övrigt på motsvarande system fast lite högre klockat och klurar på samma sak. Spontant tror jag att det går att kräma ur en del till även om man kanske inte kan utnyttja en ny GPU till fullo. Men det kommer alltid vara något som är lite överdimensionerat.

Dom har en tendens att vrida ur det mesta ur cpu