Samsung Galaxy S5 kan ta steget till 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av in4me:

Oj vad alla hatar
Visst kanske meningslöst med så hög uppplösning och ppi på en sådan liten skärm. Visst kanske de borde lägga ner pengarna på att utveckla "nya" batteri. Men jag tycker det är kul att det händer någonting iaf! Gillar du det inte så köp det inte.

Hatar är att ta i. Men det börjar bli dags att vädra åsikterna lite för att markera tokigheterna. Inte riktigt dags för bojkott än, blir nog en Note4 oavsett. Hoppas den blir 6" utan kanter och får stereohögtalare rätt placerade i horisontellt läge.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Folk verkar alltså tro att Samsung lägger hela utvecklingsbudgeten på att skapa skärmar med högre upplösning istället för batterier... Hehe.

Sen förstår jag inte debatten om större skärmar heller, jag har haft min iPhone 4 i 3-4 år (?) men lånar just nu en Z1 som har 5" skärm och efter att man lekt med den känns fyran som en leksak, som en miniatyr. Personligen tycker jag 5" nästan är lite för stort men tror inte det är omöjligt att jag sitter med en som är större än 5" om några år, det är en vanesak bara.

Permalänk

jag övergav smartphone för ett tag sen och gick tillbaka till vanlig lur. Laddar en gång i veckan, det går o ringa med den och den klarar till och med mp3. nöjd som fan.

Permalänk
Medlem

Men går den att ringa med då?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Shit var många är negativa till bättre skärmar?. Så länge utvecklingen går framåt var glada
Håller dock med om att det vore nice om skärmtillverkarna till dator kan få tummen ur, och börjar tillverka bra och billiga skärmar nån gång..

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Men går den att ringa med då?

Så länge du skapar ett Samsung-konto.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Det som tillverkarna inte verkar förstå är när de lägger in ny teknik i mobiler och gör de större.

Visst man måste ibland göra produkterna större för att få plats med mer och bättre grejjer, men över 5 tum? Typ 2 år sen var 4 tum där alla slogs och där de tog fram mobiler, nu verkar de ha skitit i att hålla mobilerna små och gör de större bara för att få plats med bättre grejjer.

Snart introduceras väl 6 tums mobiler, seriöst...

Finns väl redan 6-tums "phablets". Sen finns det ju "mini"-varianter också, även om det känns lite löjligt att kalla 4.3 - 4.5 tum för "mini".

Fördelen med en större skärm på ~5 tum är att man egentligen inte behöver någon surfplatta. En telefon med 5.2-tumsskärm tar ju mindre plats än en 3.5" telefon plus en 7" tablet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Hoppas en GPE kommer, så kan man slänga in den rom'en i sin S5a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ok, vad är det jag har hållit i då tro, du som verkar veta det.
Hoppas du inte menar att S4 är gjord i alu.

Ne det tror han inte. Men en S4a är välgjord och knakar inte om man bänder på den som många billiga lurar gör.
Metall är ett sämre materialval då plast är billigare, lättare och hållbarare. Många förknippar en tung mobil med att den känns gedigen men det är i dagsläget ett förlegat intryck man förknippar med kvalitet.
Samsung är tyvärr dom enda som verkar försöka göra en bra mobil på alla punkter idag. Då många andra bygger in batteriet, har små batterier, har ingen plats för sdkort, använder glas eller metall på bakstycket.
Jag är inte superpedant med mina mobiler. Har ägt några med aluminium/titan hölje och det är riktigt dåligt tycker jag då dom inte kan flexa och alltid fått bucklor och bulor.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Jag tar 1080p med bättre batteritider ALLA dagar i veckan...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Fan va alla kräsna i tråden. Detta blir årets mobil helt klart, bara där är bra kamera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Vad finns det för mening med en sån hög upplösning på en telefon, inget har stöd för att utnyttja det i vilket fall i nuläget.

Fokusera på att göra batteritiden mer optimal istället (jag förstår att användandet varierar). Men fokusera på att hitta mer pålitliga batterier istället.

Den är till för alla supermänniskor med hökögon som inte har något bättre för sig än att sitta med förstoringsglas och räkna antalet pixlar på skärmen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Ok, vad är det jag har hållit i då tro, du som verkar veta det.
Hoppas du inte menar att S4 är gjord i alu.

S4 är i plast, men fan inte låter den när man klämmer på den...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Den är till för alla supermänniskor med hökögon som inte har något bättre för sig än att sitta med förstoringsglas och räkna antalet pixlar på skärmen

Nä hörödu du...Mer pixlar ger mer detaljer och effekter...det ger en mer realistisk bild! Våra ögona tar ju up ca 500MP så...22360x22360

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Angående pixlarna...

Läste någonstans att det kommer se bättre när man använder kinesiska tecken.

Permalänk
Skrivet av ruotria:

Angående pixlarna...

Läste någonstans att det kommer se bättre när man använder kinesiska tecken.

Då många asiatiska tecken har hög detaljrikedom är det helt riktigt. Dock är det overkill även där, räcker gott med HD eller ännu lägre utan att få stora problem med läsandet.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Och fortfarande kalle anka plastleksak antar jag?

Varför kan inte företagen kosta på utveckling kring höljet till mobilerna.
Fan plast mobilerna låter som Gizmokvack "brackelikrankelfnatt" när man klämmer runt på dom :S

Då det kommer till premium känsla så ligger det hos Apple, HTC just nu.
Synd bara att HTC inte får lika mycket $$$ de förtjänar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Smexigt!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Trevligt men jag föredrar 5", en halv tum till blir bara otympligt och jag är inte beredd att ge upp den perfekta storleken för några till pixlar Som sagt, snart kanske datorskärmarna hänger på också. Att en datorskärm med hyfsad upplösning är dyrare än en telefon eller platta med samma på en fjärdedel av ytan tyder på att skärmarna är något efter i utvecklingen..

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Vitt? Sitter med en amoled-skärm och för mig ser det ut som hon är klädd i blått...

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Oh Yes!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nä hörödu du...Mer pixlar ger mer detaljer och effekter...det ger en mer realistisk bild! Våra ögona tar ju up ca 500MP så...22360x22360

Våra ögon tar upp ljus och inte en digital signal, dessutom ser man bara tydligt precis där man fokuserar blicken, allt runtom är svårt att uppfatta. För att få en helhetsbild tittar man automatiskt snabbt runt på utmärkande saker och hjärnan skapar en bild av hur omgivningen ser ut. Ta en 5"skärm med 720p och 1080p och titta en meter ifrån så ser du ingen skillnad, förflytta sedan huvudet till några centimeter från skärmarna (fötutsatt att du inte är långsynt ) och det blir helt plötsligt ganska lätt att se skillnader. Att det finns en viss upplösning vi ser är lika fel som att det finns en viss framerate vi kan se, våra ögon fungerar inte som digitalkameror och skärmar.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Då det kommer till premium känsla så ligger det hos Apple, HTC just nu.
Synd bara att HTC inte får lika mycket $$$ de förtjänar.

Beställde en Oppo Find 5 på rean igår, där kan vi snacka om byggkvalité

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Är det MegaHerz-racet i repris?

Ärligt talat, med skärmar i storleksordningen 5", skulle inte de flesta "power" användare värdera 25-30% battre batteritid än upplösning över 1080p.

Jag vet helt klart vad jag tycker är viktigare
C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Och fortfarande kalle anka plastleksak antar jag?

Varför kan inte företagen kosta på utveckling kring höljet till mobilerna.
Fan plast mobilerna låter som Gizmokvack "brackelikrankelfnatt" när man klämmer runt på dom :S

Blir ju tyngre då, och dyrare - inte självklart att alla vill ha en gedigen metallklump till mobil.

Angående upplösningen tycker jag min S4 Mini har perfekt upplösning, jag kan då inte urskilja några pixlar trots att det "bara" är 960x540 på 4.3".

Men men, ska nya panelerna dra mindre ström så är det väl ok.
Den stora fördelen borde ju vara att trasiga pixlar ej går att urskilja?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

upplösningen i sig är kanske inget man direkt ska klaga på, blir iallafall inte sämre av det.

Däremot att allt ska vara 16:9 är inte bra, TV, datorskärmar, telefoner osv när det finns det naturliga 16:10 som nästan är identiskt med golden number/ratio 1.618
Att widescreen TV fick 16:9 från start istället för 16:10 är ganska underligt faktiskt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Orka bry sig om 2 560 x 1 440 pixlar, man ser ändå inte pixlarna när det är högre upplösning än 1080p på en 4-5" skärm. Människans öga kan väl ändå inte se så många ppi. Så helt onödigt.

Samsung kanske borde göra en skärm som inte har onaturliga och fula färger?
Eller byggkvalité som inte känns plastig?
Eller virtuella knappar istället för deras kapacitiva knappar?
Eller en ROM som inte är bloatad och suger, TouchWiz suger.
Kanske kan dom släppa uppdateringar snabbare, ingen av Samsungs telefoner har Android 4.4 KitKat. Flesta har inte ens 4.3.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med 1920x1080 på mobilen. Varför inte lägga kraften på att få fram bättre kamera till mobilen. Bättre bildchip och kanske riktig zoom.

Permalänk
Medlem

"flest pixlar vinner", "telefon med flest kärnor är bäst", "störst skärm är coolast"...

Suck.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/