Permalänk

GoPro eller inte?

Hallå gott folk jag har länge funderat på att köpa mig en GoPro Kamera (Hero3+ black edition) nu när den väl är "billig" så e jag då lite konfundersam i det hela, visst jag kanske borde skaffa mig en helt vanlig kamera istället med tanke på att jag inte håller på med några sporter eller så men att jag ändå gillar storleken och konceptet med GoPro den verkar ha rätt bra med potential för att kunna filma och ta bilder nu e jag helt och hållet nybörjare när det kommer till kameror osv så jag tänkte jag slänger in en liten tråd här om man kan få lite tips osv

i helhet kommer väll kameran användas mestadels för att ta lite bilder/filmer på fester sen att man kanske hittar lite mer användningsområden för den till sommaren jag e ju inte direkt nån sportfantast eller så, men kan detta vara en bra kamera för mig tror ni?

egentligen kan jag känna att man kanske borde skaffa sig en vanlig kamera istället men dem e så fruktansvärt klumpiga att ha med sig överallt.

nån med erfarenhet utav gopro som har lite tips osv för bruk m.m.

alla tips och trix för hur man kan använda en gopro är också tacksamt

Permalänk
Medlem

För mig är en Gopro på sin höjd en C-kamera och jag skulle aldrig äga bara en gopro. Det finns små kameror som du kan ha med överallt och ta riktigt fina foton och som filmar riktigt bra, "snyggare" än en gopro som ser rätt udda ut även om den har hög upplösning.
På fester kommer det nog vara för mörkt 8 månader om året.

Nu är den en liten slant dyrare än en Gopro men Sony RX-100 är en jävligt bra allround kamera och det går att göra riktigt fina grejer med den..
Kolla denna, https://vimeo.com/52948373

Stillbilder kan du hitta på flickr.

Permalänk
Medlem

Jag tror alla (iaf de flesta) GoProkameror har fiskögelincer vilket man inte får speciellt bra bilder med. Har du kollat på vanliga digitalkameror? De är inte så mycket större än en GoPro.

Permalänk

Det var nog den längsta meningen jag har sett

Det är ju inte direkt ett måste att man sportar för att man ska få använda en GoPro. Om du tycker den verkar lätt och smidig (vilket den är, har en gopro hero2) och känner att den passar dig perfekt, go for it! Om du ska använda den på fester så skulle du ju kunna sätta den på huvudet så att den som kollar på videon sen får följa dig hela kvällen. Eller så kan du sätta den på en "teleskop arm"(?), det skulle kunna bli riktigt coolt!

Bäst bilder kommer du ju helt klart att få med en vanlig kamera, systemkamera. Tar du vanliga bilder så finns det ett program som kan platta ut bilderna åt dig så att det ser normala ut istället för fish eye. Men film är ungefär samma. Sätt dit ett extra batteri så kan du filma i HD hela kvällen, nästan i alla fall.

Jag använde min gopro när jag cyklade på Mallorca för ett par år sedan och det räckte inte riktigt med batteri för att filma hela vägen i HD. Så jag rekommenderar lite extra power vid längre filmning

Hoppas denna info var till någon hjälp. Finns massa mer att säga men vill inte skriva för mycket med en gång

Mvh

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så har gopro många problem. Sen tycker jag att inte kvaliteten är bra på Gopro kamerona. Själv så har jag tittat på en gopro men jag tyckte det inte var värt det. Men sen såg jag att sony hade en actionkamera som höll bättre kvalitet för nästan halva priset. Men det är Sony HDR-AS15. Men vill du ha modelen bättre så har du HDR-AS30V. Som du kan kolla på.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

GoPro om du ska filma något där det finns en risk att en vanlig kamera går sönder, kolla annars på en vanlig kamera, tex RX-100n som Nisse rekommenderade är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag tror alla (iaf de flesta) GoProkameror har fiskögelincer vilket man inte får speciellt bra bilder med. Har du kollat på vanliga digitalkameror? De är inte så mycket större än en GoPro.

går att stänga av fisköga i inställningarna. Sedan tar den riktigt bra bilder i bra ljusförhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med en gopro ser du inte vart du filmar om du inte köper till LCD bakstycke och då blir den inte så smidig längre då den blir rätt tjock och otymplig att hålla så bättre med en vanlig kamera. Gopro har sina användingsområden t.ex. fästa på fordon, sig själv eller radiostyrda farkoster etc.. En actionkamera helt enkelt. Har dock inte koll på vilken annan kamera som skulle vara bra men det finns bättre kameror att använda för fest osv.

Här kan du se hur den ser ut med LCD

Permalänk
Medlem

köp vilken liten smidig kompaktkamera som helst så får du bra kort och film och är inte klumpiga. desutom får du ju blixt med på kompaktkameran..det har inte gopro tex.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ja jag tror ni har rätt jag tror ändå jag bör söka mig efter en lite större kamera typ system/digital e väll kanske roligare med gopro om man har lite roliga användningsområde för den och mest att det e väll en rätt rolig leksak med inte så värst bra batteritid

Men tack för alla era svar

Permalänk
Medlem

Som sagt - skulle rekommendera MediaMarkts nybörjar kamera paket.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/CANON-EOS-600D-18-55---7...

Kostar under 5000:- och du får med två linser också.
Videokvalitén på den kameran är 1000 gånger bättre än GoPro

Permalänk
Medlem

Fördelen med GoPro är ju att du exempelvis kan sätta den på hjälmen när du åker skidor, cyklar eller annat, eller på motorcykeln, bilen eller något radiostyrt där det inte går med en större kamera.
GoPro är vattentät också så man kan ju t.ex. snorkla med den.

Men att ersätta en vanlig videokamera är inte det vettigaste kanske

Har du vettiga användningsområden för den så är det ett kul köp.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?