Ladda Nikon D3100 genom mini-USB?

Permalänk
Medlem

Ladda Nikon D3100 genom mini-USB?

God morgon!

Köpte en begagnad Nikon D3100 till julen och fick självklart inte med en laddare, så jag undrar helt enkelt om det går att ladda den genom mini-USB + en adapter att sätta i väggen? Har för tillfället en adapter från min Samsung Galaxy S3 med en output på 5,0V/1,0A.
Jag har även en annan adapter som jag köpt in men inte packat upp på 5,0V/2,1A, skulle denna vara bättre eller laddar den bara batteriet snabbare?

Mvh

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ieex:

God morgon!

Köpte en begagnad Nikon D3100 till julen och fick självklart inte med en laddare, så jag undrar helt enkelt om det går att ladda den genom mini-USB + en adapter att sätta i väggen? Har för tillfället en adapter från min Samsung Galaxy S3 med en output på 5,0V/1,0A.
Jag har även en annan adapter som jag köpt in men inte packat upp på 5,0V/2,1A, skulle denna vara bättre eller laddar den bara batteriet snabbare?

Mvh

Stämmer bra, adaptern du köpt kommer att ladda kameran snabbare pga högre ström. Ett tips är dock att kolla vad en extern laddare kostar, som du sätter batteriet i. Väldigt skönt att slippa ha kameran inkopplad när du laddar, speciellt om du köper ett extra batteri. Tänkte jag skulle tipsa om det då du skrev att du ännu inte packat upp adaptern och därmed kan byta den på öppet köp.

EDIT: Nu blev jag osäker på om du ens kan ladda batteriet genom usb. Min D5100 kom med den sortens extern laddare som jag beskrev, tycker D3100 borde ha gjort det med. Den här borde passa för ditt batteri. Billigare än så kommer du nog inte undan. OBS: Kolla inlägget under mitt. Missade att man behövde en laddare och att denna plattan var endast ett tillägg.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ieex:

God morgon!

Köpte en begagnad Nikon D3100 till julen och fick självklart inte med en laddare, så jag undrar helt enkelt om det går att ladda den genom mini-USB + en adapter att sätta i väggen? Har för tillfället en adapter från min Samsung Galaxy S3 med en output på 5,0V/1,0A.
Jag har även en annan adapter som jag köpt in men inte packat upp på 5,0V/2,1A, skulle denna vara bättre eller laddar den bara batteriet snabbare?

Mvh

Nope, USB-anslutningen är endast för data. Manualen rekommenderar att man har fulladdat batteri vid datoranslutning för att undvika avbrott.
Du behöver nån av följande,
http://www.pricerunner.se/sp/nikon-batteriladdare-mh-24.html
http://www.ebay.com/bhp/nikon-battery-charger-mh-24
Eller den som Zache tipsar om, med visst tillägg, se nedan.

Skrivet av Zache_:

Stämmer bra, adaptern du köpt kommer att ladda kameran snabbare pga högre ström. Ett tips är dock att kolla vad en extern laddare kostar, som du sätter batteriet i. Väldigt skönt att slippa ha kameran inkopplad när du laddar, speciellt om du köper ett extra batteri. Tänkte jag skulle tipsa om det då du skrev att du ännu inte packat upp adaptern och därmed kan byta den på öppet köp.
EDIT: Nu blev jag osäker på om du ens kan ladda batteriet genom usb. Min D5100 kom med den sortens extern laddare som jag beskrev, tycker D3100 borde ha gjort det med. Den här borde passa för ditt batteri. Billigare än så kommer du nog inte undan.

Den plattan är bara ett tillbehör till http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/kamerabat... men har man flera olika apparater med Li-Ion-batterier så kan det systemet nog löna sig.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Stämmer bra, adaptern du köpt kommer att ladda kameran snabbare pga högre ström. Ett tips är dock att kolla vad en extern laddare kostar, som du sätter batteriet i. Väldigt skönt att slippa ha kameran inkopplad när du laddar, speciellt om du köper ett extra batteri. Tänkte jag skulle tipsa om det då du skrev att du ännu inte packat upp adaptern och därmed kan byta den på öppet köp.

EDIT: Nu blev jag osäker på om du ens kan ladda batteriet genom usb. Min D5100 kom med den sortens extern laddare som jag beskrev, tycker D3100 borde ha gjort det med. Den här borde passa för ditt batteri. Billigare än så kommer du nog inte undan. OBS: Kolla inlägget under mitt. Missade att man behövde en laddare och att denna plattan var endast ett tillägg.

Skrivet av videfix:

Nope, USB-anslutningen är endast för data. Manualen rekommenderar att man har fulladdat batteri vid datoranslutning för att undvika avbrott.
Du behöver nån av följande,
http://www.pricerunner.se/sp/nikon-batteriladdare-mh-24.html
http://www.ebay.com/bhp/nikon-battery-charger-mh-24
Eller den som Zache tipsar om, med visst tillägg, se nedan.

Den plattan är bara ett tillbehör till http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/kamerabat... men har man flera olika apparater med Li-Ion-batterier så kan det systemet nog löna sig.

Yes, får väl beställa någon av dem och skicka tillbaka adaptern jag köpte. Tack för svar!

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Begagnad kamera utan laddare ?

Jag hade ju misstänkt att det vore stöldgods.. eller krävt att få laddaren också.

Oftast är en laddare en rätt dyr komponent att köpa till i efterhand..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.