Permalänk
Administrativ avgift

Bra startpaket? + tips

Hej funderar att börja dra igång med fotografering ! Så nu undrar jag om denna kamera är okej? http://www.sweclockers.com/annons/89271-canon-eos-350d-digita... och något speciellt jag borde tänka på för lite mer nightshoots? alla tips och råd tas kan ju även lite grunder i photoshop men lite tips för en nybörjare är bra :)! Tackar i förväg för alla tips !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

För fotografering i mörker vill du ha objektiv med stor bländare (1,8 och neråt) samt ett kamerahus som hanterar höga ISO-tal på ett sätt som inte ger, i betraktarens ögon, för mycket brus.

Givetvis fungerar det också bra med att bara använda största bländaröppningen, men då blir slutartiderna så långa att man måste använda stativ eller på annat sätt placera kameran så att den står stadigt under hela exponeringen

Jag tror absolut det går att ta vettiga bilder i mörker med den kameran.

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nestor:

För fotografering i mörker vill du ha objektiv med stor bländare (1,8 och neråt) samt ett kamerahus som hanterar höga ISO-tal på ett sätt som inte ger, i betraktarens ögon, för mycket brus.

Givetvis fungerar det också bra med att bara använda största bländaröppningen, men då blir slutartiderna så långa att man måste använda stativ eller på annat sätt placera kameran så att den står stadigt under hela exponeringen

Jag tror absolut det går att ta vettiga bilder i mörker med den kameran.

Tackar några nybörjartips kanske?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du menar med nattbilder, men om du menar bilder tagna ute, kanske med gatubelysning eller bara månen, då spelar inte kameran (eller för den delen ljusstyrkan på objektivet) som sådan sån jätteroll. Det är viktigare att man har ett stativ.
Ett annat tillbehör som kan vara najs är en trådutlösare, gärna med egen tidtagning, så att man kan ta bilder mer längre slutartid än 30s.
Räkna med att lägga iaf en tusenlapp (kanske lite mindre om du hittar något vettigt begagnat) på ett stativ åxå.

Om du menar mer "ögonblicksbilder" i svagt ljus så kommer du att möta utmaningar med de flesta kameror, men en lite nyare och modernare kamera med ett ljusstarkare objektiv skulle underlätta en del.

Edit:
Ang. nybörjartips så är det bra att läsa på om foto och lite tekniska termer. Fotosidan.se har en serie "fotoskolan" som är vettig att börja läsa.
Denna kan åxå vara användbar:
http://camerasim.com/camera-simulator/

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av dumbo:

Beror lite på vad du menar med nattbilder, men om du menar bilder tagna ute, kanske med gatubelysning eller bara månen, då spelar inte kameran (eller för den delen ljusstyrkan på objektivet) som sådan sån jätteroll. Det är viktigare att man har ett stativ.
Ett annat tillbehör som kan vara najs är en trådutlösare, gärna med egen tidtagning, så att man kan ta bilder mer längre slutartid än 30s.
Räkna med att lägga iaf en tusenlapp (kanske lite mindre om du hittar något vettigt begagnat) på ett stativ åxå.

Om du menar mer "ögonblicksbilder" i svagt ljus så kommer du att möta utmaningar med de flesta kameror, men en lite nyare och modernare kamera med ett ljusstarkare objektiv skulle underlätta en del.

Edit:
Ang. nybörjartips så är det bra att läsa på om foto och lite tekniska termer. Fotosidan.se har en serie "fotoskolan" som är vettig att börja läsa.
Denna kan åxå vara användbar:
http://camerasim.com/camera-simulator/

Man tackar så mycket :)! Ska läsa mer får tacka för det! Det var mer gatubelysning jag tänkte på Får tacka för din tid osv :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

350D är ingen dålig kamera men den börjar bli lite till åren. Jag fick en i present 2006 som jag använde i fem år, iso 800 var användbart men inte mer och en modernare kamera kommer klara 8x högre ljuskänslighet bättre. 8 megapixlar är tillräckligt för det mesta dock men eftersom specen var för nattfoto finns det bättre kameror, dock inte i den prisklassen.

Visa signatur

Simlärare