Köpt ny produkt, verkar tappad?

Permalänk
Inaktiv

Köpt ny produkt, verkar tappad?

Hej på er,

Jag var nyligen (fredag) inne i en butik och köpte mig en Time Capsule. Packade upp den och skulle installera den men visste inte hur det skulle ställas in. Hittar ett youtube klipp där den klassiska 'unboxing' introduceras i början av klippet.

...då börjar jag fatta misstankar.

På min Time Capsule hade jag inget skyddsplast runt själva enheten och längst ner på enhetens kant ser det ordentligt skavt ut, som att man har tappat den. Det fanns även en svart rund plastfilm i botten av enheten som var helt snett påklistrat. Till råga på allt får jag ett felmeddelande på enhetens framsida att något är fel (blinkande orange lampa) och i Airport Verktyg får jag meddelandet "Den interna hårddisken behöver repareras".

Vad har jag som konsument för rätt? I min vildaste fantasi hoppas jag kunna gå ner till butiken, förklara precis som jag har gjort här - och få en ny. Jag har verkligen ingen lust att köpa något för tusentals kronor och få något som detta skräckexempel "lagat" av Apple med veckors dröjsmål...och dessutom ha denna vackra pidestal ståendes med skavanker jag inte ens orsakat själv.

Några idéer kring fenomenet? Har någon själv stött på att en ny produkt verkar ha fått stryk innan den packats ner?

Permalänk
Avstängd

Det kanske är ett returex? Apple har väl ganska hyfsad kvalitetskontroll så den borde inte kunna levereras sådan.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker också att kvalitén kring Apple's produkter håller god kvalité, men själva plasten kring kartongen var intakt - annars hade jag inte ens tagit emot den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag tycker också att kvalitén kring Apple's produkter håller god kvalité, men själva plasten kring kartongen var intakt - annars hade jag inte ens tagit emot den.

Skumt. Det borde förstås inte vara några problem med att få den utbytt men de skulle ju kunna hävda att det är du som skadat den om de känner för det. Ibland känns det som man nästan behöver filma varje kartongöppning numera för att slippa en massa tjafs vid en eventuell retur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Skumt. Det borde förstås inte vara några problem med att få den utbytt men de skulle ju kunna hävda att det är du som skadat den om de känner för det. Ibland känns det som man nästan behöver filma varje kartongöppning numera för att slippa en massa tjafs vid en eventuell retur.

Tyvärr är det ju så. Ska bli intressant att se vad dom säger nu vid lunch när jag ska påpeka problemet.

Permalänk
Medlem

När det gäller apple produkter så godkänner ju aldrig apple DOA 99,99% av alla andra tillverkare har ju en DOA policy.
Utan det är då butiken som får ta alla eventuella kostnader om butiken i sig godkänner en DOA heller en reklamation
Och det blir då högst troligen att den skickas iväg på reparation för butikerna vill ju inte ta några onödiga kostnader.

Apple kan ju även vara riktigt jävliga (DVS betydligt värre än alla andra tillverkare) att ha att göra med även när det gäller garanti reparationer då det alltid är yttre påverkan/vattenskador som gaarntin ej täcker som är felet.
Detta är den absolut största anledningen till att jag aldrig i livet skulle få för mig att handla en apple produkt då dom ÄR det absolut mest kundfientliga (när det väl kommer till att dom ska ta ansvar för sina egna produkter) företaget du kan hitta inom elektronik världen och detta med råge!

Med andra ord förvänta dig INTE att få den utbytt i butiken och att den ska på lagning istället, och efter som det finns tecken på yttre skador (tappskadan du nämner) så blir det med 99% säkerhet nedslag på garantirep från apple (DOA är alltid uteslutet när det gäller apple), och vill då inte butiken stå för kostnaden (för rep heller en ny vara) så får du tillbaka skiten med en felsökningsräkning på runt 100-400:-
Japp det är så det är att vara apple kund!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

När det gäller apple produkter så godkänner ju aldrig apple DOA 99,99% av alla andra tillverkare har ju en DOA policy.
Utan det är då butiken som får ta alla eventuella kostnader om butiken i sig godkänner en DOA heller en reklamation
Och det blir då högst troligen att den skickas iväg på reparation för butikerna vill ju inte ta några onödiga kostnader.

Apple kan ju även vara riktigt jävliga (DVS betydligt värre än alla andra tillverkare) att ha att göra med även när det gäller garanti reparationer då det alltid är yttre påverkan/vattenskador som gaarntin ej täcker som är felet.
Detta är den absolut största anledningen till att jag aldrig i livet skulle få för mig att handla en apple produkt då dom ÄR det absolut mest kundfientliga (när det väl kommer till att dom ska ta ansvar för sina egna produkter) företaget du kan hitta inom elektronik världen och detta med råge!

Med andra ord förvänta dig INTE att få den utbytt i butiken och att den ska på lagning istället, och efter som det finns tecken på yttre skador (tappskadan du nämner) så blir det med 99% säkerhet nedslag på garantirep från apple (DOA är alltid uteslutet när det gäller apple), och vill då inte butiken stå för kostnaden (för rep heller en ny vara) så får du tillbaka skiten med en felsökningsräkning på runt 100-400:-
Japp det är så det är att vara apple kund!

Vilket jävla skitsnack! Har fått produkter utbytta utan ett ljud om reperationer eller att det skulle vara mitt fel. Har dessutom aldrig blivit så väl bemött som jag blev när jag var i kontakt med deras kundtjänst. Tycker det är så jävla tråkigt att folk bara slänger ut sig vilken skit som helst. Med det sagt finns det så klart fall med tvister mellan kunder och företaget. Men att säga att du aldrig ska köpa en apple produkt för dom "kundfientliga" är ett skämt!

Permalänk
Inaktiv

Var i butiken nu precis och förklarade vad jag upptäckt med produkten.

Märkligt, Apple brukar ju hålla hög kvalité vid produktion, fick jag som svar. Men butiken skickar den till Apple och så får jag en ny senast onsdag. Jag tycker dock det är ännu märkligare att jag inte fick en ny direkt. Känns som att Apple hanterar sånt här aningen luddigt istället för att möta kunden med högre service.

Är för övrigt jäkligt nöjd med Apple och deras support, både i butik och på Apples online-support. Dock trist att jag sålt min förra router och nu står utan nät till resten av hushållet.

I-landsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxbringan:

Vilket jävla skitsnack! Har fått produkter utbytta utan ett ljud om reperationer eller att det skulle vara mitt fel. Har dessutom aldrig blivit så väl bemött som jag blev när jag var i kontakt med deras kundtjänst. Tycker det är så jävla tråkigt att folk bara slänger ut sig vilken skit som helst. Med det sagt finns det så klart fall med tvister mellan kunder och företaget. Men att säga att du aldrig ska köpa en apple produkt för dom "kundfientliga" är ett skämt!

Huruvida du tycker det är skitsnack eller inte påverkar inte på något sätt det faktum att Apple konsekvent åsidosätter konsumenträttsliga lagar och bestämmelser så fort dessa lagar och bestämmelser är mer generösa än Apples egna policyer. Det är långt ifrån alltid slutkonsumenten får ta den smällen utan det blir återförsäljaren som inte vågar protestera mot Apple (eftersom de då omedelbart kommer förlora tillståndet att sälja Apples pryttlar) som får svälja den sura karamellen.
Det är inte förrän någon smäller Apple rejält på fingrarna som de böjer sig för vad de allra flesta andra företag redan åtföljer, och smäller på fingrarna gör man allra bäst genom att avstå från att köpa deras grejer. Likväl som man kan välja bort att köpa jeans tillverkade av barn i en sweatshop kan man välja bort telefoner med ett äpple på baksidan till den dag då Apple fokuserar mindre på att lägga pengar på hög och mer på att bete sig hyggligt mot sina kunder.

Här, några länkar från runt om i världen som belyser saken än mer.

The Belgian Court Case Apple Is Going To Lose
Apple is fined €900,000 over European Union Warranty Laws
China Scolds Apple Again, Cites Consumer Complaints
Apple misled customers about their consumer rights, watchdog finds
EU plans stronger consumer law enforcement after Apple warranty case

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Exakt det är butiken heller kunden som får ta den ekonomiska smällen när apples produkter inte håller måttet apple själva gör aldrig detta.
Och skulle en butik kräva att apple skulle folja svenska lagar för en sak som apple har som policy att INTE följa så kommer butiken att vinna i rätten MEN kommer samtidigt att förlora rätten att sälja apple produkter vilket är betydligt värre för butikerna att förlora då dessa är så otroligt överprissatta att dom faktiskt tjänar en hel del på dom.

Apple skiter fullständigt i länders lagar runt om i världen dom har sina egna regler och policys som är samma över hela världen om dom strider mot lagar i landet rör dom inte i ryggen då dom har butikerna i ett järngrepp så mer heller mindre tvingar dom butikerna att stå för notan istället.

Detta är ju ett välkänt faktum och dom övre länkarna är ju bara en liten bråkdel om allt som finns att hitta om detta och det finns gott om rättsmål som apple har förlorat men efter dessa har dom fortsatt i exakt samma spår igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!