Permalänk

Grafikkortet går varmt

Hejsan, jag har lite problem med kylningen till grafikkortet, när jag ligger på 98% användning på grafikkortet så är den 84 grader varm och fläktarna går på 80%

Jag undrar om det är vanligt, men det känns som att den inte borde kämpa så hårt. Har ett 7850.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasBjoerk:

Hejsan, jag har lite problem med kylningen till grafikkortet, när jag ligger på 98% användning på grafikkortet så är den 84 grader varm och fläktarna går på 80%

Jag undrar om det är vanligt, men det känns som att den inte borde kämpa så hårt. Har ett 7850.

Referens? 84 grader är inte direkt någon fara. Kan vara damm.. Provat att rensa kortet? Har själv ett HD6950 och efter en rensning från damm så går kortet knappt över 70C trots full last (var tidigare närmare 90C).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet nytt? Har du dammat det? Har du bra luftflöde i ditt chassi?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Hur är luftflödet i burken? Jag har också ett 7850 och det går aldrig över 62c (överklockat) på 40% fläkthastighet. Jag har XFX's kylare, vilken kylare har du?

Låter dock som sagt att du har dåligt luftflöde, värmen måste samlas upp innuti lådan.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Referens? 84 grader är inte direkt någon fara. Kan vara damm.. Provat att rensa kortet? Har själv ett HD6950 och efter en rensning från damm så går kortet knappt över 70C trots full last (var tidigare närmare 90C).

Polarens dator när han har 80 grader så ligger hans fläktar på ca 30% i fan speed, medans mina ligger på 80% det är de jag är orolig över,.

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Är grafikkortet nytt? Har du dammat det? Har du bra luftflöde i ditt chassi?

Det är rätt så nytt, jag har inte dammat av det, luftflödet är väl nog inte det bästa, 2 st fram som suger in, en bak som suger ut och en på toppen som suger in, dock där bak är det ca 7cm från chassit till väggen, så det är blir nog ganska varmt där den står

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasBjoerk:

Polarens dator när han har 80 grader så ligger hans fläktar på ca 30% i fan speed, medans mina ligger på 80% det är de jag är orolig över,.

Är det av referensdesign? Eller tredjepartskylare?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Är det av referensdesign? Eller tredjepartskylare?

Det är grafikkortet från detta paket: http://www.komplett.se/amd-eyefinity-kit/760717

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasBjoerk:

Huh.. Tredjepartskylare men känner inte igen den. XFX brukar alltid köra med två fläktar. Damm antagligen.. Prova att rensa alla fläktar i chassit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Huh.. Tredjepartskylare men känner inte igen den. XFX brukar alltid köra med två fläktar. Damm antagligen.. Prova att rensa alla fläktar i chassit.

Ok, får nog ta den till garaget och stå med kompressorn en bit bort och blåsa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasBjoerk:

Ok, får nog ta den till garaget och stå med kompressorn en bit bort och blåsa

Vore nog det bästa ja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Tack för era svar!