Vad göra åt Powercolor R9 280x Coil whine?

Permalänk
Medlem

Vad göra åt Powercolor R9 280x Coil whine?

Det låter förjävligt när man kör något spel eller liknande, vad kan jag göra åt saken? Fick kortet för 10 dagar sen och det fungerar utmärkt förutom att det låter så otroligt högt när man spelar spel..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Köpt via internet? Ångra köpet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Köpt via internet? Ångra köpet.

Ja, via Webhallen, men det går inte att åtgärda det på något sätt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Fy fan, jag sitter och väntar på mitt Powercolor kort nu.. får det på måndag. Har läst en jävla massa om Coil whine med deras kort, så jag hoppas verkligen jag slipper det. Iofs så sitter jag med ett Define r4 chassi så ljudet dämpas ju förmodligen något.

Men jag läste också att " Powertune " kunde fixa coil whine i vissa fall, vad det är har jag ingen aning om. Antingen höjde du den eller sänkte den, ingen aning Du kanske kan hitta något om du googlar på det.

Men vilken r9 280x har du? TurboDuo? Eller det vanliga?

Edit:
This is something i have been researching quite a bit as i am about to puchase a 280x. One thing that seems to be a trend is setting Vsync on, try that and see if it fixes the sound issue. As long as you generally get FPS equal to your monitors refresh rate you wont notice a difference in your frame rates.

Permalänk
Inaktiv

Coil whine är något man får stå ut med och det är inget man kan RMA'a för. Inte hos en nitisk butik iaf. Det är något som hör till när det gäller prestanda.
Läste en rolig kommentar på ett Amerikanskt forum för några år sedan. Coil whine betyder bara att du har mycket att åka med, så ju mer coil whine du desto gladare bör du vara

Inte hela sanningen dock då det varierar mellan tillverkare och vilka "spolar" de använder. Ju billigare desto mer "whine" får man. Powercolor är ökända för detta.
En snabb fix kan vara att öka Core voltage till grafikkortet/korten.
Andra har testat att "spela in" korten genom att sänka volten något och låta ett benchmark program snurra på i 24 timmar, för att sedan återställa volten. Tydligen så ska detta också hjälpa.

Kan länka till tråden om så behövs för fler tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Fy fan, jag sitter och väntar på mitt Powercolor kort nu.. får det på måndag. Har läst en jävla massa om Coil whine med deras kort, så jag hoppas verkligen jag slipper det. Iofs så sitter jag med ett Define r4 chassi så ljudet dämpas ju förmodligen något.

Men jag läste också att " Powertune " kunde fixa coil whine i vissa fall, vad det är har jag ingen aning om. Antingen höjde du den eller sänkte den, ingen aning Du kanske kan hitta något om du googlar på det.

Men vilken r9 280x har du? TurboDuo? Eller det vanliga?

Edit:
This is something i have been researching quite a bit as i am about to puchase a 280x. One thing that seems to be a trend is setting Vsync on, try that and see if it fixes the sound issue. As long as you generally get FPS equal to your monitors refresh rate you wont notice a difference in your frame rates.

Jag har TurboDuo då den har bättre kylare, jag läste också det där om att Vsync skulle hjälpa men vilket program ska man då använda sig av? Kollade in Radeonpro men det fungerade ej för mig. Eller menar de att man ska stänga av/sätta på det i spelen?

Skrivet av Injen:

Coil whine är något man får stå ut med och det är inget man kan RMA'a för. Inte hos en nitisk butik iaf. Det är något som hör till när det gäller prestanda.
Läste en rolig kommentar på ett Amerikanskt forum för några år sedan. Coil whine betyder bara att du har mycket att åka med, så ju mer coil whine du desto gladare bör du vara

Inte hela sanningen dock då det varierar mellan tillverkare och vilka "spolar" de använder. Ju billigare desto mer "whine" får man. Powercolor är ökända för detta.
En snabb fix kan vara att öka Core voltage till grafikkortet/korten.
Andra har testat att "spela in" korten genom att sänka volten något och låta ett benchmark program snurra på i 24 timmar, för att sedan återställa volten. Tydligen så ska detta också hjälpa.

Kan länka till tråden om så behövs för fler tips.

Ja, det läste jag också (Core Voltage) men om man pillar med det bryts väl garantin eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag pillade med volten när jag felsökte ett nvidia kort som jag köpte från inet, och det sa jag klart och tydligt till dem. Och det var då aldrig något problem. Dem borde ju sagt något till mig i så fall tycker jag

Vsyncen kan du nog sätta på/stänga inne i catalyst programmet, annars går det ju som du sa själv att ha på det i spelen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dricki:

Ja, det läste jag också (Core Voltage) men om man pillar med det bryts väl garantin eller?

Ja, enligt den Svenska ihåliga lagen så gäller inte garantin längre. MEN.... Det är inget som syns så länge du använder mjukvara till att ändra volten. Börjar du på fippla med biosen så kommer du nog få ett nej på ett ev. RMA. Men om du håller dig till MSI Afterburner etc så är det ingen fara.

Med andra ord bör du inte öka volten till 1400mV direkt. Utan öka successivt med ~10mV och lyssna om det blir någon skillnad.
Har noll koll på vad ett 280X ligger på default, men någonstans runt 1100mV?

Permalänk
Medlem

Grejen är att coilwhine är väldigt vanligt när man spelar med hög FPS, alltså typ 300-1000 FPS. Kan säga att ett av mina R9-290 har coilwhine när den går över 300 FPS, men hur ofta händer det ? Så är inget jag är orolig för.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanFalk:

Grejen är att coilwhine är väldigt vanligt när man spelar med hög FPS, alltså typ 300-1000 FPS. Kan säga att ett av mina R9-290 har coilwhine när den går över 300 FPS, men hur ofta händer det ? Så är inget jag är orolig för.

Så du lirar med V-sync av? That's a shame! 300FPS utan V-sync händer hela tiden
Men ja, ju mer FPS "ju mer % av kortet det krävs" desto mer coil whine uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Jag pillade med volten när jag felsökte ett nvidia kort som jag köpte från inet, och det sa jag klart och tydligt till dem. Och det var då aldrig något problem. Dem borde ju sagt något till mig i så fall tycker jag

Vsyncen kan du nog sätta på/stänga inne i catalyst programmet, annars går det ju som du sa själv att ha på det i spelen.

Hittade inte i Catalyst :/

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Så du lirar med V-sync av? That's a shame! 300FPS utan V-sync händer hela tiden
Men ja, ju mer FPS "ju mer % av kortet det krävs" desto mer coil whine uppstår.

Har nästan aldrig 300 FPS eftersom jag spelar alla spel på Ultra i 2560x1440, enda gångerna jag ser 300 FPS eller mer är i äldre spel/spel med låga krav. I nuet spelar jag inte med V-sync eftersom det slår ihop med frame-pacing.

Kan säga att det inte har något med användning av kortet, eftersom jag kan maxa kortet utan att det händer. Händer bara när jag når över 300 FPS, vare sig GPUerna går på 10% eller 99%.

Är långt från ensam med detta problem, har sett det förr. Normalt hade jag RMA den, men är så ovanligt att det händer och har ingen lust att börja dravla med garantiärenden över en sån bagatell.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag var och bytte mitt detta kort är bättre men något ljud fortfarande där som jag inte kan avgör vilket händer när jag lirar GW2 men hade inget ljud när jag kör burntest med furmark.

Permalänk
Medlem

Hm, någon mer som har något tips?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Om du hade ett agg tidigare som inte behövt leverera tillräckligt/ordentligt kan det också orsaka coilwhine.

Om ditt agg belastas väldigt mycket ökar risken för coilwhine. Samma med grafikkort. Belastas det = coilwhine.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vad har du för nätagg? Om du hade ett agg tidigare som inte behövt leverera tillräckligt/ordentligt kan det också orsaka coilwhine.

Om ditt agg belastas väldigt mycket ökar risken för coilwhine. Samma med grafikkort. Belastas det = coilwhine.

Har ett stabilt nätagg, så är nog inte det. Hmm...

Visa signatur

:)