TV, rätt att häva köpet?

Permalänk
Medlem

TV, rätt att häva köpet?

Köpte TV från Elgiganten för ca 2 månader sedan, mottagaren i TVn för fjärrkontrollen slutade plötsligt att fungera.
Här kommer hela händelseförloppet:

1/11 TVn kommer hem.
30/11 Mottagaren i TVn slutar fungera men kontaktar inte Elgiganten då jag upptäcker det sent på kvällen och tror det är fjärrkontrollen det är fel på.
2/12 Besöker butik med fjärrkontrollen. De meddelar mig att fjärrkontrollen fungerar och att någon kommer hem för att fixa problemet, det hela var väldigt simpelt.
4/12 Ringer kundservice, ingen kommer hem till mig utan jag måste skicka in min TV. Bestämmer att de ska komma med emballage då jag har inget att packa in TVn med.
6/12 DHL(tror jag det var) ringer och står utanför, har INGET emballage med sig så de får tyvärr åka igen. Ringer Elgiganten och de meddelar att jag måste helt enkelt ta mig till ett varuhus med TVn.. TVn är 55" så inte det lättaste.
11/12 Får en lucka från jobb och kan låna min farsas större bil då min är för liten att transportera i.
27/12 Inte fått någon information om hur det går så besöker varuhuset. En i personalen meddelar mig att MIN TV har anlänt; svarar att min nuvarande bil är för liten så måste återkomma senare. Kommer tillbaka efter att ha hämtat min farsas bil igen(tagit buss-96kr t/r + kört totalt 15 mil nu). Kommer till butiken med låneTV och alla tillbehör men samma kille säger att det tyvärr inte var min TV som de fick in.

När är frågan, kan man häva köpet? Elgiganten här bryter mot flera punkter i konsumentköpslagen och enligt min tolkning ska det vara ganska självklart att kunna häva köpet nu. Anser att det är oskälig tid sedan jag tog upp ärendet, att det varit väldigt olägligt och att det varit kostsamt. Samtliga punkter bryter mot lagen. Fått ta mig ledigt från jobb, bekostat bensin+bussresa och tagit upp massa tid.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Kommer hur som helst bege mig till varuhuset imorgon, väldigt besviken på det hela.
Med vänlig hälsning,
Swiftly

Permalänk
Inaktiv

Det där lät olyckligt =(. Att spara emballaget är att rekommendera. Om jag har uppfattat dig rätt så har du köpt TV via deras hemsida och det som går att appliceras är distansavtalslagen. Så måste TVn packas och levereras till Elgiganten så att de kan göra en felsökning. Det som hände den 27/12 kan du begära ersättning för eftersom du åkte dit i onödan pga felaktig information. Du kan göra en framställan av ditt krav till de.

Tyvärr tror jag inte att du inte kan säga att avhjälpandet har tagit för lång tid eftersom vi både har haft jul och nyår i December. Det som kan krångla till saker är att du både har haft kontakt med kundservice och butiken i sig. Du skulle ha väntat på att få emballaget levererat från Elgiganten och sedan tagit transport dit via DHL. Nu är du lite mitt emellan. Du har både involverat kundservice och personalen i butiken.

Permalänk
Medlem

Nej det enda du kan kräva är möjligtvis ersättning för att du behövt köra dit en gång i onödan. Enligt konsumentköpslagen har de 3 försök på sig att laga varan innan du kan reklamera den. Häva köpet är för sent.

Permalänk
Entusiast

Nej du har inte rätt att häva köpet än men du kan alltid försöka. Dock har du rätt till ersättning för alla utgifter du haft så det är bara att köra på och kräva ut pengar för bussbiljetter och kostnad för att köra. Du kan ju testa att häva köpet direkt och påpeka för dem att deras kostnader tickar så får de själva göra en bedömning om hur stor vinstmarginalen på TVn är kontra hur mycket det kommer kosta dem att laga den. Lägg fram en exakt siffra på hur mycket pengar de redan är skyldiga dig. Telefonsamtal ingår för övrigt också.

Rent juridiskt så kan du dock inte kräva att köpet hävs än eftersom säljaren har rätt att på egen bekostnad försöka reparera varan om du yrkar på hävning. Sedan är det praxis att de bara får tre försök på sig innan de inte kan neka hävning längre. Notera att det ska vara samma fel varje gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej du har inte rätt att häva köpet än men du kan alltid försöka. Dock har du rätt till ersättning för alla utgifter du haft så det är bara att köra på och kräva ut pengar för bussbiljetter och kostnad för att köra. Du kan ju testa att häva köpet direkt och påpeka för dem att deras kostnader tickar så får de själva göra en bedömning om hur stor vinstmarginalen på TVn är kontra hur mycket det kommer kosta dem att laga den. Lägg fram en exakt siffra på hur mycket pengar de redan är skyldiga dig. Telefonsamtal ingår för övrigt också.

Rent juridiskt så kan du dock inte kräva att köpet hävs än eftersom säljaren har rätt att på egen bekostnad försöka reparera varan om du yrkar på hävning. Sedan är det praxis att de bara får tre försök på sig innan de inte kan neka hävning längre. Notera att det ska vara samma fel varje gång.

Står ju också att det ska ske utan olägenhet, extra kostnad och inom SKÄLIG TID. Vilket jag tycker detta inte är. Köpte en TV för att kunna njuta av min Xbox One, vilket jag inte kan göra nu, syftet är förstört med min ledighet under julen.

Permalänk
Medlem

Nästa gång spara emballaget iaf en månad eller 2

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

Nästa gång spara emballaget iaf en månad eller 2

Var precis nyinflyttad och hade ont om plats, trodde inte att den skulle braka ihop inom den närmsta tiden

Slutbeloppet kommer hamna på 184 kr bussresor.
3 arbetstimmar jag inte tog; ungefär 450 kr.
21 mil körda vid 0.7 milen minst då det är en stor bil; ungefär 14-15 liter vilket blir ca 220 kr.

Sen flera timmar utav min tid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sw1ftly:

Står ju också att det ska ske utan olägenhet, extra kostnad och inom SKÄLIG TID. Vilket jag tycker detta inte är. Köpte en TV för att kunna njuta av min Xbox One, vilket jag inte kan göra nu, syftet är förstört med min ledighet under julen.

Skälig tid brukar vara två veckor ungefär men nu har det varit jul så där har man nog tappat väldigt mycket tid. Det är inte rimligt att vänta sig att verkstaden jobbar på alla dessa helgdagar.

Sedan skrev du väl att du fått låna en TV? Anledningen till att butiker erbjuder låneprodukter är just för att komma runt det där med utan olägenhet.

Som sagt, du kan alltid kräva att köpet hävs men det finns inget i historien som gör att du skulle få rätt. Om du tog upp det med ARN skulle de butiken rätt i det här steget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

Nästa gång spara emballaget iaf en månad eller 2

Har haft olika tvapparater som har blivit hämtade för lagning/utbyte 3 ggr. Har aldrig behövt embalage utan de som har hämtat dem har haft med sig precis allt som behövs. Men då har jag vänt mig till LG och Samsung direkt, och inte till elgiganten.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Förutsatt att informationen stämmer har det onekligen inte skötts snyggt från personalens sida, även om man ringer mitt i mellandagsrean skall man kunna förvänta sig korrekt information om huruvida sin reparerade produkt anlänt eller ej. Någon grund för hävning är det nog knappast, däremot skall du naturligtvis ha ersättning för åtminstone dina reseutlägg samt förlorad arbetstid. Fritid får du ingenting för.
De flesta stora tillverkare av TV har idag väldigt väl fungerande system för att reparera apparater hemma hos kund eller att hämta dem från kund i den mån reparation på plats inte är möjlig. Elgiganten borde ha bistått med att boka en sådan service redan från start, förutsatt att TV du köpt är från en sådan tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vill ju helst bara ha tillbaka min TV, häva köpet är mest för att de är socialt inkompetenta och har 0 i service. Kommer försöka kräva Elgiganten på alla utgifter jag fått lägga ut p.g.a. detta ärendet.. Tveksamt om det kommer gå dock. Måste väl ha kvitton och arbetsintyg för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Vill ju helst bara ha tillbaka min TV, häva köpet är mest för att de är socialt inkompetenta och har 0 i service. Kommer försöka kräva Elgiganten på alla utgifter jag fått lägga ut p.g.a. detta ärendet.. Tveksamt om det kommer gå dock. Måste väl ha kvitton och arbetsintyg för det?

Milersättning torde inte vara några problem att få ut, kräver eventuellt att du talar med butikschef eller -ansvarig dock. Ersättning för utebliven inkomst lär dock kräva åtminstone en väldigt god anledning och någon form av bekräftelse på att du verkligen varit tvungen att ta ledigt från jobbet. Mitt tips är att fokusera på Elgigantens missar i det hela: att du varit i butik utan att få hjälp, att du fick besked från kundtjänsten att emballage etc. inte skulle behövas, att du fått felaktigt besked i butik att din TV var klar så att du ordnat frakt i onödan. De kommer ha svårt att argumentera mot att dessa misstag lett till förlängd servicetid och kostnader för dig medan mer allmänna klagomål som "Men det har tagit så lång tid!" eller "Men jag har tvingats åka hit flera gånger!" lättare bollas bort om personalen är tjurig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Skriv historien på www.fairshopping.se det brukar ta skruv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twit:

Milersättning torde inte vara några problem att få ut, kräver eventuellt att du talar med butikschef eller -ansvarig dock. Ersättning för utebliven inkomst lär dock kräva åtminstone en väldigt god anledning och någon form av bekräftelse på att du verkligen varit tvungen att ta ledigt från jobbet. Mitt tips är att fokusera på Elgigantens missar i det hela: att du varit i butik utan att få hjälp, att du fick besked från kundtjänsten att emballage etc. inte skulle behövas, att du fått felaktigt besked i butik att din TV var klar så att du ordnat frakt i onödan. De kommer ha svårt att argumentera mot att dessa misstag lett till förlängd servicetid och kostnader för dig medan mer allmänna klagomål som "Men det har tagit så lång tid!" eller "Men jag har tvingats åka hit flera gånger!" lättare bollas bort om personalen är tjurig.

Angående ersättning för utebliven inkomst så är det bara att be om ett intyg från chefen. Svårare än så är det inte. Om man faktiskt missade arbetstid så borde ju chefen inte ha några problem med att skriva en lapp där det står när, hur länge och hur mycket lön det handlade om. Notera att man bara kan kräva ersättning för faktiska kostnader. Så om man inte förlorat någon lön kan man egentligen inte kräva pengar. På samma sätt kan man inte kräva pengar för resa om man promenerat. Fritid är gratis också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"[..] kört totalt 15 mil nu). Kommer till butiken med låneTV och alla tillbehör men samma kille säger att det tyvärr inte var min TV som de fick in" Hade man varit lite serviceminded hade man väll gett dig något likvärdigt/steget bättre istället om det nu har blivit fel? Inte ska väll du behöva köra 15 mil till för att du betalat för den extra servicen man får i butik, men som du uppenbart inte fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

"[..] kört totalt 15 mil nu). Kommer till butiken med låneTV och alla tillbehör men samma kille säger att det tyvärr inte var min TV som de fick in" Hade man varit lite serviceminded hade man väll gett dig något likvärdigt/steget bättre istället om det nu har blivit fel? Inte ska väll du behöva köra 15 mil till för att du betalat för den extra servicen man får i butik, men som du uppenbart inte fått.

Får hoppas att den är reparerad nu i veckan. Samma person sa även att min TV var lagad och på väg till butiken den 27/12 när jag var i butiken efter att han meddelade att det inte var min TV. Dock så är servicestatusen bara "inlämnad till verkstad" på deras hemsida...