Xfx 7970 ghz crossfire temps

Permalänk
Medlem

Xfx 7970 ghz crossfire temps

Har som rubriken lyder xfx 7970 ghz i cf men tycker tempsen drar iväg när upp mot nära 90 grader och fläktarna på 80-85%.

Har ett Phanteks enthoo primo med
2 st 140mm i fronten luft in
2 st 140mm i botten luft in
3 st 120 mm i toppen luft ut
2st 120 mm på min h70 luft ut

är det något man kan ändra göra? eller är det helt okej att ligga på 90 grader plus?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=6ge7t0&s=5#.Ur4MLfTuJD0

Permalänk
Skrivet av skrytt:

Har som rubriken lyder xfx 7970 ghz i cf men tycker tempsen drar iväg när upp mot nära 90 grader och fläktarna på 80-85%.

Har ett Phanteks enthoo primo med
2 st 140mm i fronten luft in
2 st 140mm i botten luft in
3 st 120 mm i toppen luft ut
2st 120 mm på min h70 luft ut

är det något man kan ändra göra? eller är det helt okej att ligga på 90 grader plus?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=6ge7t0&s=5#.Ur4MLfTuJD0

Låter lite väl varmt för att klara, min smärtgräns ligger runt 75-80, nu är jag inte en haj på vad amd korten ska ligga på men jag är ganska säker på dom inte ska vara på 90 grader(Förutom 290x etc.).
Men inte heller tror jag dom tar någon nämnvärd skada av det, har du inget sätta att få in lite luft direkt från sido panelen på korten?

Permalänk
Medlem

Näe 90 grader känns väldigt nervöst att ha då korten inte är gratis.

Sitter fönster på mitt chassi så det är rätt krångligt att få dit en bra och snyggt.

Eller är det nån som har en bra lösning?

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Radeon 4850 kort kom upp i 107 celsius i load och det klarade det utan några som helst problem. Men sen kanske smärtgränsen ändrats genom åren, vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Oj! Hade fegat ur för långt innan dom graderna. Haha

Men kanske är så att korten klarar mer än vad jag tror, får kolla närmare på smärtgränsen på korten.

Permalänk
Skrivet av skrytt:

Oj! Hade fegat ur för långt innan dom graderna. Haha

Men kanske är så att korten klarar mer än vad jag tror, får kolla närmare på smärtgränsen på korten.

Skulle defenetivt försöka hålla korten iallafall runt 80, där bör det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

hur mycket mellanrum mellan korten? verkar väldigt högt för att inte vara refkylare, men xfx-kylarn som sitter på kanske är smådålig.

Hur snabbt snurrar chassifläktarna?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Hade du sökt runt lite på forumet så hade du hittat en tråd som jag skapade för 1 år sedan ungefär.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1170258-7970-cros...

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Hade du sökt runt lite på forumet så hade du hittat en tråd som jag skapade för 1 år sedan ungefär.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1170258-7970-cros...

Läst igenom den igen nu men får ingen riktig hjälp till mitt problem då jag inte vill/kan skicka tillbaka ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

hur mycket mellanrum mellan korten? verkar väldigt högt för att inte vara refkylare, men xfx-kylarn som sitter på kanske är smådålig.

Hur snabbt snurrar chassifläktarna?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=6ge7t0&s=5#.Ur6dRPTuJD1

på bilden ( dålig bild men den duger ) syns det hur mycket mellanrum det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrytt:

Läst igenom den igen nu men får ingen riktig hjälp till mitt problem då jag inte vill/kan skicka tillbaka ett kort.

Vill du inte eller kan du inte? Finns inte så mycket mera du kan göra annars. Man kan byta kylare på korten men det ska man inte behöva göra och Arctic kylarna till 7970 finns i inte ens att få tag på längre. Det måste även vara referens design på kortet för att kylaren ska passa 100%.

Har du kollat vrm tempen med gpu-z när du har spelat en stund?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Vill du inte eller kan du inte? Finns inte så mycket mera du kan göra annars. Man kan byta kylare på korten men det ska man inte behöva göra och Arctic kylarna till 7970 finns i inte ens att få tag på längre. Det måste även vara referens design på kortet för att kylaren ska passa 100%.

Har du kollat vrm tempen med gpu-z när du har spelat en stund?

Skickades från m.sweclockers.com

Satte en fläkt framför korten som sitter monterad under 5,25 platserna så nu ligger tempsen på ca 77-82 grader.

Lutar åt att sälja eller byta dom mot annat kort.

Permalänk
Medlem

Har likadana kort och de kommer upp i en 83 grader eller något trots att jag gjort en aggressivare kurva i Afterburner. Jag hade velat hitta en längre Crossfire brygga så att man kunnat sätta det nedre kortet ett snäpp ner. Den längsta de hade på komplett räckte inte :/

*Edit: Felstavning fick min OCD att kicka in

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Har likadana kort och de kommer upp i en 83 grader eller något trots att jag gjort en aggressivare kurva i Afterburner. Jag hade velat hitta en längre Crossfire brygga så att man kunnat sätta det nedre kortet ett snäpp ner. Den längsta de hade på komplett räkte inte : (

Min bror hade en längre som ligger som jag ska låna av honom så ska testa hur mycket eller om det hjälper. Vill få det att fungera då det endå är en del pengar flr dessa två kort.

Hur länge har du haft dina kort i cf? Tänkte på om man ska känna sig nöjd med dom temps man har annars tills den dagen man har pengarna till eventuell vatten kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrytt:

Min bror hade en längre som ligger som jag ska låna av honom så ska testa hur mycket eller om det hjälper. Vill få det att fungera då det endå är en del pengar flr dessa två kort.

Hur länge har du haft dina kort i cf? Tänkte på om man ska känna sig nöjd med dom temps man har annars tills den dagen man har pengarna till eventuell vatten kylning.

Okej, det hade varit schysst om du fått de att funka. Visserligen hade jag tappat lite prestanda då min nedersta är 2.0 men det hade det varit värt för tystare + svalare. (Vet inte om du fått samma "problem"). Jag har kört mina i CF sen dag 1, skaffade båda med typ 3 dagars mellanrum. De har funkat klockrent hela tiden trots sina temps! Det är bara tråkigt när de går på hög fläktning för de är ju inte speciellt tysta

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Okej, det hade varit schysst om du fått de att funka. Visserligen hade jag tappat lite prestanda då min nedersta är 2.0 men det hade det varit värt för tystare + svalare. (Vet inte om du fått samma "problem"). Jag har kört mina i CF sen dag 1, skaffade båda med typ 3 dagars mellanrum. De har funkat klockrent hela tiden trots sina temps! Det är bara tråkigt när de går på hög fläktning för de är ju inte speciellt tysta

Då borde jag kunna köra som det är också tycker jag

Får se om en längre brygga fungerar så ska jag posta resultaten sen när jag fått den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrytt:

Då borde jag kunna köra som det är också tycker jag

Får se om en längre brygga fungerar så ska jag posta resultaten sen när jag fått den.

Jadå, vad jag har förstått så går XFX kort varmare generellt också. Gör gärna det, så vet jag om jag bör fortsätta min jakt på en längre brygga!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Jadå, vad jag har förstått så går XFX kort varmare generellt också. Gör gärna det, så vet jag om jag bör fortsätta min jakt på en längre brygga!

Det är bara för att xfx dd kylaren är den sämsta kylaren någonsin. Otroligt att dem ens kan bygga något så dåligt. Inget illa menat mot er som har sådana kort. Men jag ogillar xfx dd kylaren otroligt mycket. Alla andra tillverkare lyckades ju att hålla 7970 korten i helt okej temp och ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Det är bara för att xfx dd kylaren är den sämsta kylaren någonsin. Otroligt att dem ens kan bygga något så dåligt. Inget illa menat mot er som har sådana kort. Men jag ogillar xfx dd kylaren otroligt mycket. Alla andra tillverkare lyckades ju att hålla 7970 korten i helt okej temp och ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte i Crossfire. Aftermarket funkar skitbra med singelkort, men kör man crossfire blir det pannkaka med samtliga fläktar utom referensdesign.

Eftersom det korten bara kommer vispa runt massa varmluft behöver man en sidofläkt som blåser på korten (eller suger ut, som jag har det) för att få in kalluft som de kan vispa runt istället.

Det bästa hade varit om man haft en låda runt bägge korten, sen haft insug där bak och blås ut på sidan, skruva loss skruden på korten så flänsarna exponeras maximalt mot luften.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem i vissa spel, lösningen är att sätta en egen, aggresivare fläktkurva i msi afterburner! nu går mina kort inte över 70c

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den bästa lösningen är ju att sluta kolla på tempen o spela med korten istället.

Man behöver inte oroa sig för lite värme... Mitt övre har varit runt 100 när det undre satt för nära. Och det brann inte o korten har skyddsfunktioner som sänker volt och frekvens när det kommer i riskzonen. Throttlar inte ditt kort så blir de inte för varmt, även om siffrorna i Afterburner? skämmer dig.
Eller så kan du följa DooL3Y's råd och låta fläkten på grafikkortet jobba lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej, inte i Crossfire. Aftermarket funkar skitbra med singelkort, men kör man crossfire blir det pannkaka med samtliga fläktar utom referensdesign.

Eftersom det korten bara kommer vispa runt massa varmluft behöver man en sidofläkt som blåser på korten (eller suger ut, som jag har det) för att få in kalluft som de kan vispa runt istället.

Det bästa hade varit om man haft en låda runt bägge korten, sen haft insug där bak och blås ut på sidan, skruva loss skruden på korten så flänsarna exponeras maximalt mot luften.

Det stämmer endast om man har dålig ventilation i chassit. TS har väldigt bra luftflöde i chassit. Så det ska inte påverka honom alls.
Man får betydligt bättre temps med 7970 från alla andra tillverkare. I både singel och crossfire lösningar.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Det stämmer endast om man har dålig ventilation i chassit. TS har väldigt bra luftflöde i chassit. Så det ska inte påverka honom alls.

Men nu var det ju i och för sig det det gör - Det finns ingenting som flyttar luften som ligger mellan korten med tillräcklig kraft.

Det där är ett evigt problem med aftermarket i crossfire/sli - Man "måste" nästan ha ett referenskort annars blir det bökigt. Fläkt i dörren löser det dock rätt enkelt för de flesta. (Jag har två 120mm fläktar i dörren längs med korten, funkar busbra).

Notera att jag inte säger att XFX-korten har bra kylning, jag säger bara att det alltid är bökigt med aftermarket-design vid sli/cf. Insug bakifrån är mycket bättre än insug underifrån vid de tillfällena, säger ju sig själv litegrann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Men nu var det ju i och för sig det det gör - Det finns ingenting som flyttar luften som ligger mellan korten med tillräcklig kraft.

Det där är ett evigt problem med aftermarket i crossfire/sli - Man "måste" nästan ha ett referenskort annars blir det bökigt. Fläkt i dörren löser det dock rätt enkelt för de flesta. (Jag har två 120mm fläktar i dörren längs med korten, funkar busbra).

Notera att jag inte säger att XFX-korten har bra kylning, jag säger bara att det alltid är bökigt med aftermarket-design vid sli/cf. Insug bakifrån är mycket bättre än insug underifrån vid de tillfällena, säger ju sig själv litegrann.

Hade jag kunnat hade jag satt fläktar i sidopanelen men är ett fönster på mitt chassi.

Hur varma går dina Asus kort då? Dom är väl väldigt "tjocka" kort så dom sitter rätt tight kan jag tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Men nu var det ju i och för sig det det gör - Det finns ingenting som flyttar luften som ligger mellan korten med tillräcklig kraft.

Det där är ett evigt problem med aftermarket i crossfire/sli - Man "måste" nästan ha ett referenskort annars blir det bökigt. Fläkt i dörren löser det dock rätt enkelt för de flesta. (Jag har två 120mm fläktar i dörren längs med korten, funkar busbra).

Notera att jag inte säger att XFX-korten har bra kylning, jag säger bara att det alltid är bökigt med aftermarket-design vid sli/cf. Insug bakifrån är mycket bättre än insug underifrån vid de tillfällena, säger ju sig själv litegrann.

Att hans kort blir så varma har inget och göra med att det inte är referens kylaren på dem. Det har endast och göra med att xfx dd kylaren är för dålig.

Man behöver inte fläktar i dörren på dem flesta andra 7970 från andra tillverkare.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Får min längre crossfire brygga om nån dag med posten så ska testa om det hjälper

Hade även funderingar på att om man sätter två 40-50mm fläktar mellan korten som drar in kall luft eller suger ut varm luft i pci slottarna mellan korten.

gjorde en snabb bild i paint för att ni ska få en bättre bild av vad jag menar
http://fuskbugg.se/dl/aBqBDn/40-50mm%20flkt.png ( mina paint kunskaper är begränsade )

Jjag intalar mig själv att det ska hjälpa. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrytt:

Hade jag kunnat hade jag satt fläktar i sidopanelen men är ett fönster på mitt chassi.

Hur varma går dina Asus kort då? Dom är väl väldigt "tjocka" kort så dom sitter rätt tight kan jag tänka.

Utan sidofläktar gick de upp i throttling, d.v.s 100c, med fläktarna går de upp till absolut max 85c - Det övre kortet är 15-20 grader varmare än undre kortet.

Om jag har radeonpro för att begränsa FPS till 59, så går de inte varmare än 77c i BF4, utan RP 85c.

Jag kör korten i 1150mhz, men de klockar till 1300. Dock inte värt att köra så hårt, blir varmt och jag behöver inge mer FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Utan sidofläktar gick de upp i throttling, d.v.s 100c, med fläktarna går de upp till absolut max 85c - Det övre kortet är 15-20 grader varmare än undre kortet.

Om jag har radeonpro för att begränsa FPS till 59, så går de inte varmare än 77c i BF4, utan RP 85c.

Jag kör korten i 1150mhz, men de klockar till 1300. Dock inte värt att köra så hårt, blir varmt och jag behöver inge mer FPS.

Är rätt lika som mina är nu då när jag laborerat med fläktar på olika platser

Kör på som min setup är känns det som

Permalänk

Fläktar montera:
1st 140mm toppen, 4st 120mm toppen, 2st 140mm front, 2st 140mm botten, 1st 140mm å 1st 120mm som suger luft från hd:arna och blåser luft på grafikkorten, 1st 140mm sidan som blåser luft bak på moderkort å cpu:n, och 1st 92mm som blåser luft på cpu:n.

mina 2st 7970 går inte varmare en 75c och då är det vid tung belastning ju.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )