Permalänk
Medlem

Kan ej formatera från USB

Föräldrarna har en Asus X5DAB Series som går förbannat långsamt så jag har tänkt att formatera om den via USB.
Fixade in Windows 7 Home Premium via Windows officiella USB boot-program samt ändrade boot device priority till
1. Removable device
2. CDROM
3. SATA

Problemet är att USB:n aldrig bootas utan den tuffar på som vanligt. USB-enheten hittas av datorn och jag har även provat en annan USB-sticka utifall den första inte fungerade. Vad gör jag fel?

Uppdatering:
Problemet är löst för mig. Som folk nedan sa har Sweclockers en bra guide till detta, som jag länkar nedan.
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
Just för min modell behövde man tycka F8 under bootningen oberoende av hur din boot prioritet såg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Föräldrarna har en Asus X5DAB Series som går förbannat långsamt så jag har tänkt att formatera om den via USB.
Fixade in Windows 7 Home Premium via Windows officiella USB boot-program samt ändrade boot device priority till
1. Removable device
2. CDROM
3. SATA

Problemet är att USB:n aldrig bootas utan den tuffar på som vanligt. USB-enheten hittas av datorn och jag har även provat en annan USB-sticka utifall den första inte fungerade. Vad gör jag fel?

Se till att du ansluter den till en USB2 port istället för en USB3 port.

Permalänk
Medlem

Har du uteslutet fel på filen du försöker boota ifrån?
Testat att boota från minnet på annan dator t.ex?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Troliga är att du ställt in fel enhet som boot, tex Removable device är vanligtvis inte rätt för USB stickor
USB stickor brukar faktiskt räknas som harddrive, märkligt nog.

Förutom den menyn, bör det finnas en till meny där du specar vilken hardrive enhet som ska bootas.
Alternativt vilket Removable device som ska bootas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Microsoft tillhandahåller ISOs på digitalriver. I sweclockers guide för installation från usb-minne finns länkar.

Länken finns här

Permalänk
Medlem

Oj! Enastående bedrift av mig att missa dessa länkar när jag skummade igenom guiden

Permalänk
Medlem

Kolla även i boot-ordningen för hårddiskar om den(usb) finns där. Annars om du har typ tryck f12 för boot meny (där du tillfälligt kan välja boot-enhet), brukar det vara lättare att se enheten.

Permalänk
Medlem

Jag brukar trycka på F8 tangenten när datorn startar upp och då kommer det upp en bootmeny som innehåller alla inkopplade bootbara enheter.

Om du har en recovery partition på hårddisken så kan du använda den genom att trycka på någon funktionstangent vid uppstart av datorn, det är kanske F9 som gäller för Asus X5DAB.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli intressant.. Farsan lyckades leta reda på en skiva med Windows 7 SP1 på. Ändrade till CD/DVD först för att utesluta det där med random hårddisk och det. Datorn vill inte ens boota setup från den. F12 verkar inte finnas på denna modellen, däremot finns F2 där det finns en massa inställningar.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det hända saker, F8 medans den bootar så kommer det välbekanta "Tryck på någon tangent för att boota från DVD" eller något sånt. Nu lär det fungera, återkommer snart

Permalänk
Medlem

Vilket OS är det minst krävande för datorn? har Home Premium, Professional och Ultimate att välja på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Vilket OS är det minst krävande för datorn? har Home Premium, Professional och Ultimate att välja på

Din nyckel fungerar bara till en version, så välj den. Ultimate är mest krävande, men du kan stänga av alla "ultimate-funktioner" så att det inte tar någon extra kraft.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag inte har följt upp på detta inlägg tidigare.. Det fixade i alla fall sig eftersom farsan hittade en CD med Windows 7 på. Sweclockers har en fin guide på detta annars, om någon skulle få problem, som herrarna ovan länkade till.