Min laptop klarar ingenting (amilo XI 3670)

Permalänk

Min laptop klarar ingenting (amilo XI 3670)

Hallå alla behjälpliga personer där ute!
Behöver lite hjälp med min laptop, den klarar inte av något utan blir överhettad och börjar fryslagga för ingenting (nu snackar vi 1080p på youtube).
Datorn är av märket Fujitsu amilo XI 3670, på papperet en relativt bra gaming dator som klarar av skyrim och många nyare spel. Datorn har jag bytt till mig av en kompis då jag tyckte att jag behövde en laptop. Nu till problemet:
Det hela började med att jag tänkte att jag skulle formatera den, dom man oftast gör med datorer om man köper den begagnad. Sen var det vista på den med, något jag aldrig kommit överens med. Installerade w7, crackad version, och där började allt. Min "instinkt" säger mig att det är på grund av alla förinstallerade program från återförsäljaren och jag har installerat allt jag hittat från fujitsus driver sida men det hjälper inte. Datorn känns för mig bortom räddning och nu använder jag den knappt. Någon som kan hjälpa mig få tillbaks denna laptop till något i närheten av nyskick eller går det helt enkelt inte?
För att döda några diskussioner så kan jag säga att det inte är damm och jag har inte virus eller något sådant, jag vet vad jag gör när jag sitter vid en dator men med denna så sitter jag fast.

Tack på förhand

mvh, syerskansiv

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010368612/fujitsu-amilo-xi-...

Om det där är datorn, så blir jag inte förvånad om den laggar på utube. Antagligen lurad av din kompis om han påstår att den klarar av Skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syerskansiv:

Installerade w7, crackad version, och där började allt.

mvh, syerskansiv

Olagliga OS snackar vi inte här! Gör om gör rätt. Köp ett lagligt OS och kom tbx så kan vi ge dig hjälp.

Permalänk

Jag såg honom spela skyrim på datorn så något annat är det

Permalänk
Medlem

samtliga program du får med "på köpet" vid nyköp av laptop är generellt skräp, så det är nog inte där problemet ligger.

Som du säger så skulle jag rekommendera ny installation av windows, men då detta verkar vara gjort nyligen så är det kanske mer som ligger bakom. Det jag tänker på är om du har senaste drivisar för chipset & grafikkortet installerat, det är oftast de enda drivisar man behöver på laptop.

Du säger att fenomenet händer på youtube, det är inte enklare än så att du har en rätt kass lina vilket gör att den buffrar & har sig? (youtube har blivit rätt skevt på sistonde, har själv 100/100)

Blir det samma problem vid spelande, uppspelning av 1080 material från HDD osv?

edit.

läste länken om datorn ovan, väääääääldigt oklart om den drar runt skyrim öht, hade jag nog inte ens trott på själv om jag såg det med egna ögon. Den är rätt långt ifrån årets modell, om man säger så...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

samtliga program du får med "på köpet" vid nyköp av laptop är generellt skräp, så det är nog inte där problemet ligger.

Som du säger så skulle jag rekommendera ny installation av windows, men då detta verkar vara gjort nyligen så är det kanske mer som ligger bakom. Det jag tänker på är om du har senaste drivisar för chipset & grafikkortet installerat, det är oftast de enda drivisar man behöver på laptop.

Du säger att fenomenet händer på youtube, det är inte enklare än så att du har en rätt kass lina vilket gör att den buffrar & har sig? (youtube har blivit rätt skevt på sistonde, har själv 100/100)

Blir det samma problem vid spelande, uppspelning av 1080 material från HDD osv?

Ska kolla om jag kan hitta några fler drivisar och återkommer om det.
Gäller inte bara youtube, i princip allt överhettar datorn. För mycket scrollande på en sida med mycket bilder kan även ge det här fryslagget jag pratar om. Även 1080 material.

Permalänk
Medlem

Problemet är hårdvaran.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Gör så, men som sagt det räcker oftast finfint med GPU + chipset drivare, ev wlan om den inte ingår i chipset.

händer det att den laggar direkt när den är nystartad, eller börjar det med inga problem i början, för att sen bli värre & värre ju längre du håller på med den?

Att datorn överhettar vid scrollande på hemsidor är ju annars solklara indikationer på 2 saker;

1. Datorn är smockfull med damm ( att blåsa in i fläkthålen med sprayburk räknas inte riktigt, det är att öppna paneler & slita bort tangentbord osv vi snackar här, ända ner till naket kretskort i princip, googla hur man gör)

2. Att datorn pga värme-problem throttlar ner sig (ner klockar sig själv för att inte starta husbrand eller skada på komponenter), vilket återigen pekar mot punkt 1.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av sj6:

Problemet är hårdvaran.

Erkänner att hårdvaran verkligen inte är top notch, men jag önskar du kunde uppleva det jag upplever. Din reaktion skulle vara något i stil med "Något är fel med denna laptop".

Permalänk
Medlem

3. att hårdvaran helt enkelt inte har de muskler som krävs för att dra runt win7 på ett bra sätt kan ju oxå vara problemet.

Som absolut sista steg skulle jag testa, om du har, ett win xp att prova med om det fungerar bättre som OS. Om hårdvaran ligger runt 60-65% kapacitet för att enbart dra runt OS så säger det ju sig själv att det inte finns mkt kraft över till annat.

Återigen, vääääldigt osäker på att den öht startar skyrim, är du verkligen helt 100 på det? låter smått fantastiskt isåfall.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

3. att hårdvaran helt enkelt inte har de muskler som krävs för att dra runt win7 på ett bra sätt kan ju oxå vara problemet.

Som absolut sista steg skulle jag testa, om du har, ett win xp att prova med om det fungerar bättre som OS. Om hårdvaran ligger runt 60-65% kapacitet för att enbart dra runt OS så säger det ju sig själv att det inte finns mkt kraft över till annat.

Återigen, vääääldigt osäker på att den öht startar skyrim, är du verkligen helt 100 på det? låter smått fantastiskt isåfall.

Verkar ju konstigt att den verkade ha muskler att dra runt vista om den inte klarar w7?
Han satt och spelade det mitt framför mig, och nu tar jag mig inte ens till "vagn-sekvensen" i början av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syerskansiv:

Erkänner att hårdvaran verkligen inte är top notch, men jag önskar du kunde uppleva det jag upplever. Din reaktion skulle vara något i stil med "Något är fel med denna laptop".

Core 2: orna blev varma oavsett om det var dual eller quadcore. Sen försämras, enligt min lilla erfarenhet, laptops ganska rejält efter något års användning. Mina kompisar som ägt laptops med någon form av Core 2 har alla bytt p.g.a. värmeproblem. Därtill har man ofta problem med kylflänsar som är underdimensionerade, igensatta med damm eller för små fläktar för att spara plats. För hög värme gör att processorn klockar ner sig, throttlar.

Sen vet jag inte om prestandan försämras allt eftersom man använder en laptop då värmen är ganska hög på vissa?

Om någon anser att jag har fel, rätta mig gärna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av syerskansiv:

Verkar ju konstigt att den verkade ha muskler att dra runt vista om den inte klarar w7?
Han satt och spelade det mitt framför mig, och nu tar jag mig inte ens till "vagn-sekvensen" i början av spelet.

vista vill jag inte ens utala mig om, bortsett från att win7 är bättre & tar mindre resurser, så där håller väl ditt resonemang. (xp tar löjligt lite vs win7, men det är en annan sak)

angående spelupplevelsen, alla har vi olika tålamod & uppfattning om "vad som är spelbart". är inte direkt förvånad, om man säger så... Att det ens går igång borde ses som ett mindre mirakel

edit.

är den slö vid uppstart?
hur mår HHD? dra hem ett diagnosverktyg & kolla, kanske börjar ge upp? hjälper på intet sätt vid spel, men kan vara förklaringen till att hemsidor osv laggar...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Kan vara så att den klockar ner för att den överhettas. Kolla temperaturer med HWmonitor. Kan vara läge att skruva upp och blåsa rent och byta kylpasta

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det var drivrutiner avsedda för Vista som du laddade ner? För om datorn ursprungligen har haft Vista så är det ju just Vista-drivrutiner som du kommer finna på tillverkarens sida.

Ladda ner drivrutiner till ditt grafikkort från nvidia.com istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av syerskansiv:

Hallå alla behjälpliga personer där ute!
Behöver lite hjälp med min laptop, den klarar inte av något utan blir överhettad och börjar fryslagga för ingenting (nu snackar vi 1080p på youtube).
Datorn är av märket Fujitsu amilo XI 3670, på papperet en relativt bra gaming dator som klarar av skyrim och många nyare spel. Datorn har jag bytt till mig av en kompis då jag tyckte att jag behövde en laptop. Nu till problemet:
Det hela började med att jag tänkte att jag skulle formatera den, dom man oftast gör med datorer om man köper den begagnad. Sen var det vista på den med, något jag aldrig kommit överens med. Installerade w7, crackad version, och där började allt. Min "instinkt" säger mig att det är på grund av alla förinstallerade program från återförsäljaren och jag har installerat allt jag hittat från fujitsus driver sida men det hjälper inte. Datorn känns för mig bortom räddning och nu använder jag den knappt. Någon som kan hjälpa mig få tillbaks denna laptop till något i närheten av nyskick eller går det helt enkelt inte?
För att döda några diskussioner så kan jag säga att det inte är damm och jag har inte virus eller något sådant, jag vet vad jag gör när jag sitter vid en dator men med denna så sitter jag fast.

Tack på förhand

mvh, syerskansiv

kolla tempsen med hw monitor, laddat ner drivers till gpun?

Permalänk
Hedersmedlem

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Tråd låst!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)