Råd innan giftemål, ekonomi

Permalänk

Råd innan giftemål, ekonomi

Hoppas tråden hamnade rätt.

Hur som helst, tanten och jag har planer på att gifta oss, hindersprövning är klar och godkänd av "storebror" a.k.a skatteverket..

MEN sen dök det upp lite varningar också, det är bara jag som jobbar och hon är sjukpensionär.

Soc bidrag försvinner ju direkt när man är sambo, men inte sjukpensionen.

Fick höra att när man gifter sig så försvinner en del av hennes sjukpension, frågorna är om jag blir försörjningsskyldig henne?

Helt jädrans absurt om det är så, i jämställda Sverige 2013!

Har haft planerna att gifta oss den 25 jan 2014, på våran 12års dag (träffades 25 jan, 2002.. kl.12:47, Strängnäs mer exakt)

Hoppas någon har svar på detta mardröms "besked"

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kontakta försäkringskassan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur i helskotta kom du ihåg exakta minuten när ni träffades?
Det är jag mest förundrad över.

Permalänk
Skrivet av MakubeX:

Hur i helskotta kom du ihåg exakta minuten när ni träffades?
Det är jag mest förundrad över.

Hon hade beige byxor, mörkblå jacka, röd yllemössa, vita skor, omaka par strumpor, svarta men höger hade grön rand medan vänstra hade blå.. Sen är resten hemligt
Tre månader senare flyttade vi ihop.
Blir man riktigt kär så glömmer man aldrig.

Nej men jag fick en hjärnskada 2004 när jag fick diabetes typ 1, jag har en släpande 6 månaders minneslucka, jag minns just nu lite vagt en vecka tillbaka men innan det och 6mån längre minns jag inget, innan det minns jag allt.
Ända till barndomen kommer jag ihåg, är 36 idag men minns när jag tog mina första steg, minns även vilken låt som gick i radion, River of Babylon av Boney M, och oturligt nog mina 3 nära att dö i olyckor.
Första var när jag ramlade ur båten när jag var 2år, brorsan dök efter mig och räddade mig, andra gången hängde jag från halsen i en klätterslott på lekparken när jag var 4år, ett par månader senare höll jag på att trilla från balkongen från 7de våningen i Södertälje.
Allt är bekräftat av mina päron.
OCH tro mig, jag har fått gå hos psyk på grund av alla minnen.
Enda fördelen är att jag behöver aldrig använda GPS, hittade till släktingarna i Finland efter frånvaro på 20år.. Samt om jag måste hålla något hemligt i 6 månader.
Nackdelen är att det tog nästan 12 år innan förlovningen, tänkte att jag skulle göra det, men tillslut så sa jag till tanten att göra det, veckan efter gav hon mig en ring.
För dans på rosor var det inte, under 12år har vi separerat oss 3 gånger, 6 övriga gånger har hon bara dragit iväg, alltid kommit tillbaka och väntat på att jag skulle fria till henne, har tänkt att göra det men minnet är skit.
Men efter att jag sagt till henne att jag försökt så gjorde hon det istället, förlovade oss 21 november och bara en vecka senare fria hon till mig..

Minns förlovnings datumet bara för att det står på ringarna, samt att det var dagen innan min födelsedag.

Dock får se vad byråkratin vill förstöra för oss först

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Hon hade beige byxor, mörkblå jacka, röd yllemössa, vita skor, omaka par strumpor, svarta men höger hade grön rand medan vänstra hade blå.. Sen är resten hemligt
Tre månader senare flyttade vi ihop.
Blir man riktigt kär så glömmer man aldrig.

Nej men jag fick en hjärnskada 2004 när jag fick diabetes typ 1, jag har en släpande 6 månaders minneslucka, jag minns just nu lite vagt en vecka tillbaka men innan det och 6mån längre minns jag inget, innan det minns jag allt.
Ända till barndomen kommer jag ihåg, är 36 idag men minns när jag tog mina första steg, minns även vilken låt som gick i radion, River of Babylon av Boney M, och oturligt nog mina 3 nära att dö i olyckor.
Första var när jag ramlade ur båten när jag var 2år, brorsan dök efter mig och räddade mig, andra gången hängde jag från halsen i en klätterslott på lekparken när jag var 4år, ett par månader senare höll jag på att trilla från balkongen från 7de våningen i Södertälje.
Allt är bekräftat av mina päron.
OCH tro mig, jag har fått gå hos psyk på grund av alla minnen.
Enda fördelen är att jag behöver aldrig använda GPS, hittade till släktingarna i Finland efter frånvaro på 20år.. Samt om jag måste hålla något hemligt i 6 månader.
Nackdelen är att det tog nästan 12 år innan förlovningen, tänkte att jag skulle göra det, men tillslut så sa jag till tanten att göra det, veckan efter gav hon mig en ring.
För dans på rosor var det inte, under 12år har vi separerat oss 3 gånger, 6 övriga gånger har hon bara dragit iväg, alltid kommit tillbaka och väntat på att jag skulle fria till henne, har tänkt att göra det men minnet är skit.
Men efter att jag sagt till henne att jag försökt så gjorde hon det istället, förlovade oss 21 november och bara en vecka senare fria hon till mig..

Minns förlovnings datumet bara för att det står på ringarna, samt att det var dagen innan min födelsedag.

Dock får se vad byråkratin vill förstöra för oss först

Du är bra på schack va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Du är bra på schack va?

Skickades från m.sweclockers.com

Var det men inte spelat på bra länge, 25år sen sist

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Som valium sa, kontakta försäkringskassan.

Sen stort grattis till er!

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Tråden handlar om att du vill att samhället ska fortsätta betala så mycket bidrag som möjligt till din familj. Det blir då lite märkligt när du raljerar om storebror och byråkrati. Ibland går det inte att äta kakan och behålla den.

Men ring försäkringskassan så kan de nog reda ut allt åt dig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Sjukersättningen bör inte påverkas, däremot kan ev. bostadstillägg reduceras då inkomsten/förmögenhet beräknas olika beroende på vilken civilstatus man har.
Men som tidigare sagts i tråden bör ett samtal till FK reda ut saken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Råd innan giftemål, ekonomi?
Tänk igenom det hela igen och glöm för bövelen inte äktenskapsförordet.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Bostadsbidrag försvinner såklart, men det har vi inte heller så det är ingen fara.
Men just hennes pension som jag är orolig över så hon inte blir mer beroende av mig, ekonomin blir ju gemensamt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ett sätt att komma runt det är att skriva "tanten" på annan adress.

För är ni gifta och skrivna på samma adress så är du försörjningsskyldig.

En bekant till familjen hade sin man skriven på annan adress i 2 år pga att han gick på existensminium och för att han skulle få göra det i två år till och sedan bli skuldfri skulle förstöras om de flyttade ihop so mgifta.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Jo men tänkte bara om hennes sjukpension som hon är berättigad försvinner, som sambo så har hon det kvar.
Handlar inte om sjukpenning utan om pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Funderat på att inte skicka in pappren? Vad är nackdelarna med ett sådant agerande?

Permalänk
Avstängd

Kan du definera "råd" dvs rent juridiskt eller? Skriv äktenskapsförord, man vet inte vad som händer

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Du är bra på schack va?

Skickades från m.sweclockers.com

lol henke

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

lol henke

Tim

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram