distansköpslagen, ångerrätt hämta i butik och avbetalning (Uppdaterad)

Permalänk
Medlem

distansköpslagen, ångerrätt hämta i butik och avbetalning (Uppdaterad)

Hej!
Köpte inför jul en ny dator, betalade online med klarna och valde att hämta i butik. Nu 10 dagar senare så ångrar jag mitt köp då prestandan inte var vad jag väntade mig.

När jag går till butiken och förklarar så säger de att då jag skrev på min följesedel för att jag hämtat ut artikeln i butik så gäller inte distansköpslagen.

Frågar här då konsumentrådgivaren är på semester.

Är det ok och jag som tabbar mig?

UPPDATERING!, BESLUT FRÅN ARN

Jag Förlorade (som jag trodde) fallet, det berodde på att jag installerat grafikkorten (vilket för övrigt, enl mig själv inte påverkar skicket på produkten mer än att packa upp den utan att installera).

Enl ARN är dock Webhallens "upphämtning i butik" klassad som distanshandel, då informationen man får via mail är VÄLDIGT lätt att misstolka som en bekräftelse.
Bifogar svaret nedan!

Citat:

Tvisten gäller om köpet omfattas av distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) i dess lydelse före den 13 juni 2013 och om Oskar Wallin i så fall har rätt att ångra avtalet med stöd av lagen.

Distans- och hemförsäljningslagen genomför i svensk rätt bl.a. Europaparlamentets och rådets direktiv 97/7EG av den 20 maj 1997 om konsumentskydd vid distansavtal

(distansavtalsdirektivet). Konsumentskyddet enligt såväl direktivet som lagen vilar på två ben; dels näringsidkarens skyldighet att lämna information till konsumenten, dels konsumentens rätt att under vissa förutsättningar ångra ett avtal.

Lagen är tillämplig på distansavtal. Därmed avses enligt 1 kap. 2 § ett avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och

2014-00115

2014-06-18

013

Änr 2014-00115 2(2)

kommunikationen uteslutande sker på distans. Av såväl lagförarbetena som distansavtalsdirektivet (artikel 2.4) framgår det att kravet på att kommunikationen uteslutande ska ske på distans gäller fram till och med avtalsslutet (se prop. 1999/2000:89 s. 14 och 75, prop. 2004/05:13 s. 122).

Oskar Wallin har beställt produkterna via Webhallens hemsida och valt att de skulle levereras genom avhämtning i en av Webhallens butiker. Betalning skulle ske genom avbetalning.

Det framgår inte tydligt av den handling Oskar Wallin fått via e-post med anledning av beställningen att det endast varit fråga om en reservation av produkten och att köpeavtalet skulle komma att träffas i och med avhämtningen. En konsument har, som Oskar Wallin också uppenbarligen gjort, med fog kunnat uppfatta handlingen som en accept av den beställning han gjort. Det meddelande om hämtning av produkten som senare avsänts ändrar inte den saken. Den otydlighet som föreligger får Webhallen stå för (jfr. 10 § avtalsvillkorslagen). Avtalet får mot den bakgrunden anses ha ingåtts i och med att Oskar Wallin tagit emot den första handlingen. Kommunikationen har fram till och med det uteslutande skett på distans inom ramen för ett av Webhallen organiserat system för distansförsäljning. Det är alltså fråga om ett distansavtal i lagens mening. Det förhållandet att Oskar Wallin därefter hämtat varan i företagets innebär inte att avtalet ändrar karaktär. Lagen i dess lydelse före den 13 juni 2014 är alltså tillämplig på köpet.

Det har inte påståtts att Oskar Wallin ångrat avtalet för sent. För att ångerrätten ska kunna utnyttjas krävs dock, enligt 2 kap. 12 §, att varan hålls i väsentligen oförändrat skick, såvida inte förändringen av varan skett på grund av åtgärder som varit nödvändiga för att undersöka varan.

I detta fall har Oskar Wallin såvitt framkommit installerat och använt grafikkortet. Produkten har därmed enligt nämndens mening inte längre varit i väsentligen oförändrat skick. Åtgärderna har inte varit nödvändiga för att undersöka produkten. Oskar Wallin har därmed förlorat sin rätt att ångra köpet. Hans yrkande ska följaktligen avslås.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Då du ingick avtalet och betalade datorn via internet så gäller distansavtalslagen.

Hade du däremot lagt ordern och betalat i butiken så gäller det inte.

Dock om du mot förmodan skulle få rätt att lämna tillbaka datorn brukar de ta en avgift för att återställa datorn på mellan 600 - 1000:-

Butiken har inte sin frivilliga öppet köp inom 14dagar eller 30 dagar?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Om köpet är gjort på distans och i "webshop" och du bara hämta i butiken så bör distanshandelslagen gälla.

2 § I lagen avses med
Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,

https://lagen.nu/2005:59

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Då du ingick avtalet och betalade datorn via internet så gäller distansavtalslagen.

Hade du däremot lagt ordern och betalat i butiken så gäller det inte.

Dock om du mot förmodan skulle få rätt att lämna tillbaka datorn brukar de ta en avgift för att återställa datorn på mellan 600 - 1000:-

Butiken har inte sin frivilliga öppet köp inom 14dagar eller 30 dagar?

De har 14 dagar öppet köp, men sakerna är ju öppnade då jag ville se hur den presterade innan jag bestämde mig...
Jag var är ju självklart försiktig med varorna, det enda synliga på varorna var att tejpen var uppskuren (Snyggt med ett rakblad)

Skrivet av mrqaffe:

Om köpet är gjort på distans och i "webshop" och du bara hämta i butiken så bör distanshandelslagen gälla.

2 § I lagen avses med
Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,

https://lagen.nu/2005:59

De anser att när jag skrev på följesedeln (kvitterade ut varorna) så har jag ingått avtalet i butik, även fast allt med klarna gjordes online.

Pratade med två olika personer på Butiken och båda sa samma sak.

Jag får ta och ringa Konsumentrådgivaren på torsdag.

Det är en bra och välkänd butik i övrigt, så tråkigt ifall man skulle behöva gå vidare med ARN och ännu värre, men det handlar ju ändå om 12.000

Jag Pmar företaget här på Forumet också, då jag inte vill hänga ut någon.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

hang gärna ut butiken här. så kanske de vaknar till liv. alternativt någon kan hjälpa till å lösa de hela ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om köpet är gjort på distans och i "webshop" och du bara hämta i butiken så bör distanshandelslagen gälla.

2 § I lagen avses med
Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,

https://lagen.nu/2005:59

"och kommunikationen uteslutande sker på distans" han var ju i butik och hämta ut det vilket tyder på att han haft kommunikation som inte räknas som distans. så det beror nog på hur man tolkar det hela.. själv har jag ingen aning men jag tolkar det så i alla fall. antagligen så som butiken tänker också ifall de nu krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

"och kommunikationen uteslutande sker på distans" han var ju i butik och hämta ut det vilket tyder på att han haft kommunikation som inte räknas som distans. så det beror nog på hur man tolkar det hela.. själv har jag ingen aning men jag tolkar det så i alla fall. antagligen så som butiken tänker också ifall de nu krånglar.

Men kommunikationen för att sluta avtalet skedde ju bara på distans? Att jag sedan kvitterade ut varorna är ju en annan sak?

Jag valde ju att köpa just över internet för att jag ville ha Ångerrätten ifall det nu inte skulle prestera som jag trodde.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OskarW90:

Men kommunikationen för att sluta avtalet skedde ju bara på distans? att jag sedan kvitterade ut varorna är ju en annan sak?

jo som sagt jag har inte bra koll men skulle tippa på att de tolkar det som att avtalet var slutet när du fick produkten.. sen om de har rätt, de vettefan. jag är super dålig på lagar, tänkte mera förklara hur jag tror att butiken tänker.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är acceptabelt att man använder datorn i tio dagar för att sedan ångra köpet men ångerätten ska gälla däremot.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Köpet/avtalet har väl skett på distans, hämta i butik är fraktmetod och att signera fraktdokument i butiken eller på "posten" borde inte vara nån principiell skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tycker inte det är acceptabelt att man använder datorn i tio dagar för att sedan ångra köpet.

Har inte använt datorn i 10 dagar, men har varit borta för jul så inte kunnat lämna tillbaka, datorn är ihop monterad och testad i ungefär en timme innan jag ångrade mig.

Jag motsätter mig också folk som endast tar hem datorn för att köra den i 14 dagar och sedan lämna tillbaka den.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Köpte du datorn i delar eller komplett? för tvivlar på att ångerrätten kommer att gälla om du monterat ihop datorn och sedan ångrar dig

Permalänk
Inaktiv

https://www.flashback.org/t1917506
ja jag vet.. flashback.. men där lät det som att ja butiken har fel, du har helt rätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OskarW90:

Hej!
Köpte inför jul en ny dator, betalade online med klarna och valde att hämta i butik. Nu 10 dagar senare så ångrar jag mitt köp då prestandan inte var vad jag väntade mig.

När jag går till butiken och förklarar så säger de att då jag skrev på min följesedel för att jag hämtat ut artikeln i butik så gäller inte distansköpslagen.

Frågar här då konsumentrådgivaren är på semester.

Är det ok och jag som tabbar mig?

Normalt sätt så gäller ej ångerrätten om man hämtar det över butiksdisken då man har chans att be dem öppna och känna och klämma innan.

Skrivet av OskarW90:

De har 14 dagar öppet köp, men sakerna är ju öppnade då jag ville se hur den presterade innan jag bestämde mig...
Jag var är ju självklart försiktig med varorna, det enda synliga på varorna var att tejpen var uppskuren (Snyggt med ett rakblad)

De anser att när jag skrev på följesedeln (kvitterade ut varorna) så har jag ingått avtalet i butik, även fast allt med klarna gjordes online.

Pratade med två olika personer på Butiken och båda sa samma sak.

Jag får ta och ringa Konsumentrådgivaren på torsdag.

Det är en bra och välkänd butik i övrigt, så tråkigt ifall man skulle behöva gå vidare med ARN och ännu värre, men det handlar ju ändå om 12.000

Jag Pmar företaget här på Forumet också, då jag inte vill hänga ut någon.

Rent spontant känns detta som Komplett eller framförallt Webhallen.

Nu när jag har nämnt webhallen i tråden så kommer de säkert hitta tråden då de söker forumet hela tiden efter just det ordet.

Min erfarenhet säger dock att de har helt rätt i att neka dig retur om du köper på webben men hämtar i butik om man inte har ändrat lagarna sen senast jag kollade.

Detta är en förbannad gråzon.

Skrivet av OskarW90:

Har inte använt datorn i 10 dagar, men har varit borta för jul så inte kunnat lämna tillbaka, datorn är ihop monterad och testad i ungefär en timme innan jag ångrade mig.

Jag motsätter mig också folk som endast tar hem datorn för att köra den i 14 dagar och sedan lämna tillbaka den.

Vad var det för datorn som måste monteras? Är det en byggsats du köpt gäller ej ångerrätten oavsätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

eftersom vi inte vet vilken butik det handlar om, men som det brukar se ut så är det väl "hämta i butik" som fraktsätt.
Sättet produkten blir levererad på om man KÖPER den online är oväsentligt då betalning och avtal gjorts online.
Det är ju samma sak som att man hämtar den på posten/konsum såfall.

Men om man läser på tex webhallens hemsida: http://www.webhallen.com/se-sv/info/vara_butiker
Så står det lite kryptiskt att du faktiskt inte köper något på nätet utan du FÖRBESTÄLLER och FÖRBETALAR, det du ska köpa i butiken.

Lite spännande detta och hur ska man tolka lagen här tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiboogi:

Köpte du datorn i delar eller komplett? för tvivlar på att ångerrätten kommer att gälla om du monterat ihop datorn och sedan ångrar dig

I delar, var del för sig.

Skrivet av anon186252:

https://www.flashback.org/t1917506
ja jag vet.. flashback.. men där lät det som att ja butiken har fel, du har helt rätt.

Mjo, jag har läst en del fall på ARN som handlar om samma sak.

Skrivet av DavidtheDoom:

Normalt sätt så gäller ej ångerrätten om man hämtar det över butiksdisken då man har chans att be dem öppna och känna och klämma innan.

Rent spontant känns detta som Komplett eller framförallt Webhallen.

Nu när jag har nämnt webhallen i tråden så kommer de säkert hitta tråden då de söker forumet hela tiden efter just det ordet.

Min erfarenhet säger dock att de har helt rätt i att neka dig retur om du köper på webben men hämtar i butik om man inte har ändrat lagarna sen senast jag kollade.

Detta är en förbannad gråzon.

Vad var det för datorn som måste monteras? Är det en byggsats du köpt gäller ej ångerrätten oavsätt.

Den är inte Köpt som byggsats, utan jag har köpt flera olika delar.

Jag har PMat Butiken i fråga, får se om de skickar något svar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Normalt sätt så gäller ej ångerrätten om man hämtar det över butiksdisken då man har chans att be dem öppna och känna och klämma innan.

Distansköplagen gäller när man handlar på nätet, oavsett om man hämtar varan själv eller om man får den levererad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OskarW90:

I delar, var del för sig.

Mjo, jag har läst en del fall på ARN som handlar om samma sak.

Den är inte Köpt som byggsats, utan jag har köpt flera olika delar.

Jag har PMat Butiken i fråga, får se om de skickar något svar.

Kollat att butiken kollar på PM? Många butiker som inte kan/får/vill svara på PM.

Skrivet av hoski:

Distansköplagen gäller när man handlar på nätet, oavsett om man hämtar varan själv eller om man får den levererad.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis då lagen inte i sig specifierar vad som klassas som distansköp. Detta är som sagt en gråzon och utfallet bestäms av definitionen huruvida ett köp med internetbetalning gör utkvitteringen i butik till ett distansköp eller förskottsbetalning med upphämtning av vara och således ett ordinarie köp som inte är under distansköpslagen.

Det sistnämnda är mer sannolikt men inte garanterat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja om du har monterat ihop alla delar och testat så tror jag inte dom kommer att ta tillbaka den, tvivlar på att dom hade gjort det även om du inte hämtat den från butik/lagershop

Permalänk
Avstängd

på distans och kommun

Skrivet av DavidtheDoom:

Inte nödvändigtvis då lagen inte i sig specifierar vad som klassas som distansköp.

Jo, lagen är väldigt tydlig i sin definition:

Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen sker uteslutande på distans

Väljer du att hämta i butik när du handlar på nätet är avtalet redan ingånget på distans när du lagt beställningen och fått bekräftelse av företaget.
Kommunikationen har med andra ord skett uteslutande på distans!

Leveranssättet spelar ingen roll. Att du hämtar i butik är en del av det avtal du ingått på distans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Har du plockat ner delarna? Så det är egentligen ca 10 delar du vill lämna in och inte en dator? Har du installerat något på hårddisken? OS? Där är det i så fall rätt kört redan.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Skrivet av hoski:

Jo, lagen är väldigt tydlig i sin definition:

Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen sker uteslutande på distans

Väljer du att hämta i butik när du handlar på nätet är avtalet redan ingånget på distans när du lagt beställningen och fått bekräftelse av företaget.
Kommunikationen har med andra ord skett uteslutande på distans!

Leveranssättet spelar ingen roll. Att du hämtar i butik är en del av det avtal du ingått på distans.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte med. Eftersom han hämtat datorn så har inte "kommunikationen" skett uteslutande på distans. Men så är det med många lagar, man kan tolka det bäst man vill:).

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Har du plockat ner delarna? Så det är egentligen ca 10 delar du vill lämna in och inte en dator? Har du installerat något på hårddisken? OS? Där är det i så fall rätt kört redan.

Inte installerat något alls, körde en bootable USB för att testa hårdvaran, det är allt. Det jag köpte var grafikkort, Moderkort, Processor, RAM samt nätagg.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Jag håller inte med. Eftersom han hämtat datorn så har inte "kommunikationen" skett uteslutande på distans. Men så är det med många lagar, man kan tolka det bäst man vill:).

Tänk om det var hans kompis som hämtade ut sakerna.
Vad gäller då?

Tolkar det dock som att själva "Avtalet" har gjorts uteslutande på distans.
Sen hur han har fått hem sakerna borde kvitta.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Inte installerat något alls, körde en bootable USB för att testa hårdvaran, det är allt. Det jag köpte var grafikkort, Moderkort, Processor, RAM samt nätagg.

Och vad exakt har du kört för att testa prylarna då?
Eftersom du inte var nöjd med prestandan.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Inte installerat något alls, körde en bootable USB för att testa hårdvaran, det är allt. Det jag köpte var grafikkort, Moderkort, Processor, RAM samt nätagg.

Bästa rådet jag kan ge är att prata med butikens ansvarige här på forumet(om de har en), det brukar hjälpa.
Skulle det inte funka så har du lärt dig en läxa till nästa gång att inte impulshandla prylar. Studera först och köp sedan!
God lycka!!!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

I början lät det som att det var en komplett dator som hade inhandlats, och då hade det varit ok om man inte var nöjd med prestandan. Men nu säger du(Ts) att du har köpt en massa delar, monterat dem och kört dem för att komma fram till att ingen av delarna duger för dig? Visst kan det vara surt för dig men ännu surare för butiken att behöva lägga 5-9 olika delar på demohyllan när du har pillat med dem... är det mer rättvist menar du, att du ska få tillbaka alla pengar(inte ens frakt betalar du) och att de ska gå back på den affären för att du inte var nöjd med något? Ne du jag tror att du får ha datorn ett tag till. Och som en del redan har sagt här: se det lite som en läxa. Nästa gång du tänker inhandla något dyrt så kommer du säkert att kolla upp delarna innan du köper.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Vet att ångerrätten gäller på webhallen om man betalar varan innan den hämtas i butiken. Då är köpet gjort via nätet och det är samma sak som att hämta det på posten. Förhandsbokar du och betalar i butiken så är köpet gjort i butiken.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

I början lät det som att det var en komplett dator som hade inhandlats, och då hade det varit ok om man inte var nöjd med prestandan. Men nu säger du(Ts) att du har köpt en massa delar, monterat dem och kört dem för att komma fram till att ingen av delarna duger för dig? Visst kan det vara surt för dig men ännu surare för butiken att behöva lägga 5-9 olika delar på demohyllan när du har pillat med dem... är det mer rättvist menar du, att du ska få tillbaka alla pengar(inte ens frakt betalar du) och att de ska gå back på den affären för att du inte var nöjd med något? Ne du jag tror att du får ha datorn ett tag till. Och som en del redan har sagt här: se det lite som en läxa. Nästa gång du tänker inhandla något dyrt så kommer du säkert att kolla upp delarna innan du köper.

Jag hade varit helt okey, med att betala för en ompaketering, skulle också vara okey att behålla moderkortet processorn och nätagget, då dessa fungerade helt ok (kom ihåg att Ångerrätten behöver inte en anledning för att lämna tillbaka, räcker med att man inte är nöjd) men de godtar inget av det.

Studerat hade jag innan, men det var flera olika åsikter om kortet i fråga (ett powercolor 280x) vissa säger att det fungerar bra, vissa inte. jag tyckte inte ljusnivån samt temperaturen var passande för en eftermarknadskylare och lägger hellre in några 100 lappar till på ett direct CuII. Jag kanske hade otur med korten, men det ska inte göra någon skillnad när man följer ångerrätten.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hoski:

Jo, lagen är väldigt tydlig i sin definition:

Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen sker uteslutande på distans

Väljer du att hämta i butik när du handlar på nätet är avtalet redan ingånget på distans när du lagt beställningen och fått bekräftelse av företaget.
Kommunikationen har med andra ord skett uteslutande på distans!

Leveranssättet spelar ingen roll. Att du hämtar i butik är en del av det avtal du ingått på distans.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommunikationen har inte skett uteslutande på distans.
Sedan enligt köplagen som reglerar även konsumentköplagen och omfattar köp av konsument från näringsidkare leder en till att ett köp inte sluts och där med inte något avtal sluts för än pengarna har flyttats från person till näringsidkare då konsument har när som helst möjlighet att avbryta köpet fram tills dess varan är hämtad. Även om faktura eller bankbetalning har skett.

Damn vilken lång mening...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin