Dumförklarad av Inet service.

Permalänk
Medlem

Dumförklarad av Inet service.

Hej.

Börjar med att beskriva vad som hände med datorn, detta är ett utdrag ur tråden jag skapade här på sweclockers efter att datorn gick sönder;

"Jag köpte följande datorkomponenter till min kusin för några månader sedan

MK MSI 760GM-E51 DDR3 Socket AM3, 760G, mATX
Corsair 4GB (KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW BLUE
CPU AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz, 8MB,125W, BE
Nätagg Corsair 600W Gaming series

Sedan slängde jag in en samsung F3 500gb hdd och en gtx 460. Jag kollade temperaturer och dylikt efter att jag monterat ihop datorn för första gången och allt var frid o fröjd, datorn spann som en katt i nästan 2 månader tills det ofattbara hände:

Han ringer och ber mig komma o kolla på datorn då den helt enkelt inte funkade alls.
Jag kollar igenom hela datorn och får syn på smält plast runt 4pin kontakten, jag drar ur sladden och ser att 4pin kabelns huvud har spräckt.
4pin kabeln ser nu ut som en 2+2 kabel istället och kontakten har smält den med...
INGET överklockande eller annat lek o trams har gjorts med datorn." - http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Ja, det tog ett tag innan jag skickade in grejerna på service, annat o göra så man glömde hela tiden bort det.
När jag väl gjort det så får jag ett meddelande från Inet service där dom ber mig höra av mig så fort som möjligt.
Jag ringde in och han på kundtjänsten beskriver felsökningen och vad dom kom fram till, så här gick samtalet på ett ungefär;

-INET: Du hade kopplat 4-pin kabeln fel, "50 graders vinkel åt fel håll så att det blev kortslutning"... (Han lät lite osäker när han förklara det)
-JAG: Men då borde väl inte datorn ha funkat alls?
-Inet: ehm nej precis
-Jag: För den funkade i 2 månader innan den haverera..
-Inet: Jaha? oj!

Han lät överraskad och fumlade lite och sa att han kopplar mig till människan som hade handom mitt ärende på servicen.
Där fick jag höra samma sak. Det enda jag kunde tänka på då var "bortkastade pengar" och blev less. Tänkte inte alls på att jag blivit dumförklarad.
Kom att tänka på det när jag byggde ihop polarens dator på Julafton, och det slog mig hårt, FÖR ATT DET INTE GÅR ATT KOPPLA DEN FEL,
om man nu inte tar en hammare och slår in skiten som en grottmänniska.

Jag har byggt och pillat med datorer i över 10 år och att jag skulle nu ha kopplat nånting så enkelt som en 4-pin kabel fel har jag svårt att acceptera.
Känner mig som Ben Stiller och Owen Wilson i scenen ur Zoolander när dom ska åt filerna i datorn.

Vad vill jag med denna tråd? Jag vill helt enkelt veta om jag missat någonting och borde ta smällen som en man.

Så vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Har den fungerat tidigare och sedan har kontakten smälts var den förmodligen kopplad rätt från början.

Hur kom Inet fram till att den var fel inkopplad? Med tanke på att du enligt texten kopplade ur 4-pins kontakten när den gått sönder. Kopplade du kanske i den igen fast då åt fel håll, eller har Inet fått datorn med kontakten ej ikopplad? För i så fall kan de inte bara anta att den nu var inkopplad fel eller inte.

Permalänk
Medlem

4-pin kontakten till CPU:un eller? Har du kollat så nätaggregatet ger rätt volt? Låter som att den har gett mer volt än vad den borde ha gjort. Om du nu inte har satt kontakten fel, vilket inte går utan våld!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Sjukaste jag hört

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Hur kopplar man in en sladd 50 grader fel?! Vanligaste är väl 180 grader fel

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Hur kopplar man in en sladd 50 grader fel?! Vanligaste är väl 180 grader fel

skulle tro att det var det han menade, men skrev lite snabbt när han tänkte på 360 grader är ett helt varv och det var ett halvt varv kontakten satt åt fel håll vilket blir 50% av 360 grader sen snurrade det till och han skrev 50 grader

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

skulle tro att det var det han menade, men skrev lite snabbt när han tänkte på 360 grader är ett helt varv och det var ett halvt varv kontakten satt åt fel håll vilket blir 50% av 360 grader sen snurrade det till och han skrev 50 grader

Och om det är cpu fyrkants biten till moderkortet med 4 kontakter så kan det vara 90 grader fel de menar

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från Inets behandling av ärendet så borde du aldrig köpt ett budgetmoderkort med enbart 4-pin CPU-ström till en 125W CPU, upplagt för problem med överbelastning, vilket var precis vad som hände. Skriver det mest för att du ska lära inför framtiden. Strömhungriga processorer kräver stabil strömförsörjning, både 8-pin och ordentlig matning på kortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tror också att orsaken var underdimensionerad strömförsörjning på moderkortet, kanske i kombination med överklockning...

Dock MSI anger att moderkortet har support för denna CPU, så egentligen borde om det inte skett överklockning vara en garantisak.
Blev lite förvånad att moderkortet uppger sig ha stöd för 125w CPU, även nån på 140watt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300