Obsidian 750D (Bästa Air Flowen?)

Permalänk

Obsidian 750D (Bästa Air Flowen?)

Hej!

(Vet inte om detta är i rätt subforum så förlåt om det är fel)

Jag har köpt ett Corsair Obsidian 750D för inte så länge sedan. Jag har haft en aning problem med kylning av grafikkort och undrar därför hur jag ska sätta fläktarna för att få bästa kylningen. Det här är första datorn jag har byggt själv så skriv helst inga opassande kommentarer

Förlåt för den dåliga ritningen men det här är ungefär hur det ser ut just nu:

Tackar i förtid!

Permalänk

Jag skulle också vilja veta då jag har samma chassi. Jag tror att du kan vända på fläktarna i taket och på baksidan så luften blåser igenom från fronten.

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag vända på fläkten som sitter på H60'n så den blåser ut, samma sak med fläktarna i taket så att dom blåser ut.

Det räcker gott och väl med två stycken 120's som blåser in i fronten.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk

Tack för svaren! Ska byta fläktarna till det som har rekommenderats, Kommer förmodligen köpa en fläktkontroll också och sänka farten på takfläktarna.

Vad tror ni om det? känner att fläktarna på toppen kommer dra ut mer luft än dom 2 fläktarna drar in om jag inte sänker farten på takfläktarna.

Permalänk
Medlem

Klart du har dålig kylning på graffekortet när du inte har nå utblås? Då stannar ju all värme i chassit? Själv skulle jag köra front fläktarna som inblås sen resten utblås.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Skrivet av Spajdah:

Klart du har dålig kylning på graffekortet när du inte har nå utblås?

Ja, jag har reflekterat på detta tidigare, ville verifiera.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Hallå,

Kör själv ett 750D och har valt att ha 2x 120mm i fronten som drar in luft, jag har en h100i i taket med två fläktar som blåser ut luft och en 120mm i bak som även den skyfflar ut luft. Man vill ju gärna få ut all varmluft som genereras i burken.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk

Jag har tänkt sätta mina fläktar precis som lamerman har gjort, förmodligen med samma vattenkylare också. Men jag har inte riktigt bestämt mig. Dock verkar det som alla i tråden tänker lika dvs in från front och ut i tak och på baksidan.
Om jag får låna tråden lite så undrar jag hur stor skillnad ni tror det gör med en h100i (alt h110) i taket vs enbart luftkylning.

Permalänk
Medlem

Ut i toppen och där bak, in där fram

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosmicana:

Jag har tänkt sätta mina fläktar precis som lamerman har gjort, förmodligen med samma vattenkylare också. Men jag har inte riktigt bestämt mig. Dock verkar det som alla i tråden tänker lika dvs in från front och ut i tak och på baksidan.
Om jag får låna tråden lite så undrar jag hur stor skillnad ni tror det gör med en h100i (alt h110) i taket vs enbart luftkylning.

Min personliga upplevelse är att du lika gärna kan köra en stor luftkylare. T.ex. noctua NH-D14.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Skrivet av Kosmicana:

Om jag får låna tråden lite så undrar jag hur stor skillnad ni tror det gör med en h100i (alt h110) i taket vs enbart luftkylning.

H100 om du ska göra en snygg build med sidoruta etc. Tornkylare om inget ska synas och pris/prestanda är viktigast. Fast smaken är ju som baken