Felsökning - Datorn startar och slocknar direkt

Permalänk

Felsökning - Datorn startar och slocknar direkt

Hej!

Skulle behöva hjälp med felsökning på min gamla trotjänare! Datorn byggde jag för ca 5-6 år sedan och har fungerat klockrent, utan bluescreen, hängningar osv tills idag!

Det började med att hela datorn låser sig, muspekaren står still, den reagerar inte på någon knapptryckning från tangentbordet, musiken dör osv... Bilden på skärmen blir fryst helt enkelt... Jag tryckte på reset-knappen och upptäcker då att burken går på i ca 3 sekunder och slocknar sedan. Varje gång jag trycker på power-knappen så händer det samma sak, den går igång i ca 3 sekunder och slocknar sedan. Har däremot märkt att om jag håller in reset-knappen samtidigt som jag trycker igång power-knappen och släpper reser knappen efter minst 5 sekunder, så slocknar den inte, men däremot händer inget mer, skärmarna är fortfarande svart och den kommer ingenstans mer. Mus och tangentbord lyser inget heller.

Jag köpte chassi med ett nätagg (500W) från net on net för 5-6 år sedan, en "Ace Spades IV" med nätaggregat av samma märke. Moderkortet är en Asus M2N68-AM med AMD dual-core processor 6000+, minns inte vilken det var exakt tyvärr.

Jag har provat koppla bort hårddisk, CD-ROM, Floppy (Ja, jag har den kvar), grafikkort, nätverkskort, extra fläktar osv... så det endast återstår moderkort, CPU och nätagg:et, men likförbannat startar den i 3 sekunder och slocknar sedan. Går det att simulera startknappen på något sätt? Om det nu skulle vara så simpelt att det är den som skickar fel signaler? Misstänker att agget fungerar som den ska, eftersom jag har lyckas hålla datorn igång genom reset-knappen (beskrivet ovan)?

Fläkten till CPU sitter fast ordentligt också... jag kom hem från jobbet och hade datorn endast igång i max 5 minuter (innan har den stått still i minst 12 timmar) innan detta hände. Processorn/fläkt/fläns känns inte varm någonstans.

Någon som har tips? Eller är det dags för datorbyte?

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

byt nätagg (skulle tro att det är problemet då flertalet utav den serien inte klarade full belastning och två st ur deras RAW serie var så dåliga att de fick utav elinspektionen försäljningsförbud och då blev det bara och skicka in och skrota dem då de inte var vettiga till något.

kan då vara nätagget som inte orkar med att hålla stabil spänning längre så du får detta problem...
dock är datorn några generationer efter så det kan nog vara bäst och köpa ny dator och kanske behålla chassiet om du behöver spara in pengar...

spelas det något särskilt eller har du något du vill spela t ex bf4 eller bioshock infinite ?

budget på datorn ifall du bygger ny ?
kan du bygga själv ?

testa moderkort cpu och grafikkort utanför chassiet på något träbord eller ovanpå någon kartong när du monterat ur komponenterna utanför chassiet.

startar det då så har det jordat fel någonstans, (kan ha varit skruv eller något med nätaggets konstruktion (inte så bra kvalitet i dem direkt och de känns väldigt lätta sist jag lyfte på ett sånt chassiet och nätagg tillsammans.)

skruv kanske ligger mot moderkortet och kortsluter eller så en LED på chassiets framsida som dött och nu kortsluter.) (varit med om detta på en kusins burk att en Led lampa för ström dött helt och hindrade datorn från att starta.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

byt nätagg (skulle tro att det är problemet då flertalet utav den serien inte klarade full belastning och två st ur deras RAW serie var så dåliga att de fick utav elinspektionen försäljningsförbud och då blev det bara och skicka in och skrota dem då de inte var vettiga till något.

kan då vara nätagget som inte orkar med att hålla stabil spänning längre så du får detta problem...
dock är datorn några generationer efter så det kan nog vara bäst och köpa ny dator och kanske behålla chassiet om du behöver spara in pengar...

spelas det något särskilt eller har du något du vill spela t ex bf4 eller bioshock infinite ?

budget på datorn ifall du bygger ny ?
kan du bygga själv ?

testa moderkort cpu och grafikkort utanför chassiet på något träbord eller ovanpå någon kartong när du monterat ur komponenterna utanför chassiet.

startar det då så har det jordat fel någonstans, (kan ha varit skruv eller något med nätaggets konstruktion (inte så bra kvalitet i dem direkt och de känns väldigt lätta sist jag lyfte på ett sånt chassiet och nätagg tillsammans.)

skruv kanske ligger mot moderkortet och kortsluter eller så en LED på chassiets framsida som dött och nu kortsluter.) (varit med om detta på en kusins burk att en Led lampa för ström dött helt och hindrade datorn från att starta.

Plockade isär en annan dator hemma och provade byta nätagget (300W)... har fortfarande allt urkopplat utom moderkort + CPU. Problemet kvarstår. Har provat byta plats på reset-knapp och power-knapp på moderkortet, fungerar inte heller.

Har byggt mina egna dator sedan mer än 10 år tillbaka, vill ej påstå att jag är expert, jag kan det jag har provat helt enkelt... Har byggt ungefär 4-5 datorer i mitt liv, vilket inte är så mycket under 10 år kanske...

Jag är egentligen bil-kille så jag lägger ju hellre pengar på garage-objektet än datorn, om man säger så. Spelar inga spel, men använder mycket photoshop och adobe premiere (bild och video redigering med andra ord).

Den enda dioden på utsidan av burken är ju på power-knappen, sen finns det inget mer... och den belysningen fungerar som tänkt, den tänds när jag trycker på power och slocknar i samband med datorn, efter 3 sekunder.

Rätta mig gärna om jag har fel, men då jag inte har rört min dator under senare tid så kan väl inte jordfel uppstå helt plötsligt? Har öppnat upp bakstycket (bakom moderkoret) och kollat, väldig enkel konstruktion, det finns inga skruvar som ligger emot något. Har tagit ut alla kablar utom de från nätagget, inga kablar är heller skadade och ligger mot någon metall...

Det känns nästan som ett nytt moderkort + CPU, därav att jag antar att det blir ny burk för mig...

Jag ska prova byta chassi med den andra datorn för att se så inte chassit är bekymret...

Någon som har något billigt att rekommendera? Uppgraderingspaket brukar vara prisvärda... något som klarar adobe premier utan att det laggar? Det får gärna vara prisvärt också...