Permalänk

Hur farligt är det med ojordade uttag?

Jag bor i Lund i en av AFB:s studentlägenheter, där eluttagen ser ut så här:

https://www.dropbox.com/s/2rk2fu0mn14hwtv/2013-12-31%2014.44....

Är ingen elektriker, men så vitt jag kan se är uttaget inte jordat. Det känns lite sådär i och med att jag snart kommer att koppla in en ny och dyr burk i detta uttag, så jag skulle vilja veta exakt hur riskabelt detta egentligen är och om det finns någon rimlig åtgärd jag kan vidta för att minska risken för otrevligheter. Jag har läst att det finns vissa lagar kring det här med jordning, kan man kanske ringa AFB och kräva att de står för kostnaden?

Tack på förhand och gott nytt år!

/Pelle

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Eluttagens skyddsjord är till för personskydd och har inget med ev. risk för apparater att göra. Blir det kortslutningsfel i en apparat så går säkringen, antingen i apparaten eller elcentralen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Jag bor i Lund i en av AFB:s studentlägenheter, där eluttagen ser ut så här:

https://www.dropbox.com/s/2rk2fu0mn14hwtv/2013-12-31%2014.44....

Är ingen elektriker, men så vitt jag kan se är uttaget inte jordat. Det känns lite sådär i och med att jag snart kommer att koppla in en ny och dyr burk i detta uttag, så jag skulle vilja veta exakt hur riskabelt detta egentligen är och om det finns någon rimlig åtgärd jag kan vidta för att minska risken för otrevligheter. Jag har läst att det finns vissa lagar kring det här med jordning, kan man kanske ringa AFB och kräva att de står för kostnaden?

Tack på förhand och gott nytt år!

/Pelle

Det finns inget lagkrav på att det ska finnas jord i gamla befintliga lägenheter, förutom ev. kök och badrum om det är renoverat. Vid renovering av el samt nybyggen är det krav på jord.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Jag bor i Lund i en av AFB:s studentlägenheter, där eluttagen ser ut så här:

https://www.dropbox.com/s/2rk2fu0mn14hwtv/2013-12-31%2014.44....

Är ingen elektriker, men så vitt jag kan se är uttaget inte jordat. Det känns lite sådär i och med att jag snart kommer att koppla in en ny och dyr burk i detta uttag, så jag skulle vilja veta exakt hur riskabelt detta egentligen är och om det finns någon rimlig åtgärd jag kan vidta för att minska risken för otrevligheter. Jag har läst att det finns vissa lagar kring det här med jordning, kan man kanske ringa AFB och kräva att de står för kostnaden?

Tack på förhand och gott nytt år!

/Pelle

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-frag... har en kort sammanfattning av reglerna kring ojordade eluttag.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-frag... kan vara intressant gällande just datorer.

Skrivet av videfix:

Eluttagens skyddsjord är till för personskydd och har inget med ev. risk för apparater att göra. Blir det kortslutningsfel i en apparat så går säkringen, antingen i apparaten eller elcentralen.

Exakt, skyddsjorden finns i första hand för din säkerhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Finns det jordfelsbrytare i lägenheten då? Det handlar dock fortfarande om personsäkerhet, så din nya dator kan du köpa med ro.

Permalänk
Medlem

Lagarna som du har läst om gäller bara vid ombyggnad och nyinstallation mer eller mindre, Befintliga anläggningar behöver man inte jorda. Risker finns det inte direkt heller om det inte är jordat mer än att du inte får samma snabba avbrott om något skulle få kortis i sig eller om du skulle vara så dum att sticka in något i uttaget.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Hej!

Bor också på AFB's lägenheter här i Lund. Vet inte hur det ser ut i exakt din lägenhet, men det ska finnas en jordfelsbrytare typ vid ytterdörren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DwarF:

Lagarna som du har läst om gäller bara vid ombyggnad och nyinstallation mer eller mindre, Befintliga anläggningar behöver man inte jorda. Risker finns det inte direkt heller om det inte är jordat mer än att du inte får samma snabba avbrott om något skulle få kortis i sig eller om du skulle vara så dum att sticka in något i uttaget.

Ett jordat uttag är precis lika farligt som ett ojordat att sticka in nånting i.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ett jordat uttag är precis lika farligt som ett ojordat att sticka in nånting i.

dock är det "svårare", då moderna VU är petskyddade osv, men visst är det sån (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramsam:

dock är det "svårare", då moderna VU är petskyddade osv, men visst är det sån (:

Finns ju både petskyddade, ojordade uttag såväl som jordade uttag utan petskydd.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Man kan väl få lite krypströmmar i chassit med ojordat så tar man i chassit och i elementet samtidigt kan det kännas lite obehagligt men inte direkt något man brukar göra kanske hehe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spooner:

Hej!

Bor också på AFB's lägenheter här i Lund. Vet inte hur det ser ut i exakt din lägenhet, men det ska finnas en jordfelsbrytare typ vid ytterdörren

Elkraven har ändrat under tidens gång, men det finns ännu inga krav på att äldre installationer i allmänhet måste förses med jordfelsbrytare och skyddsjord i efterhand utan sånt beror på byggåret.
Krav på jordfelsbrytare i vissa utrymmen och allmän skyddsjod infördes 1996.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Skönt att höra att det främst har med personsäkerhet att göra. Inte för att det är en struntsak förstås, men ridderlig som jag är tar jag hellre stötarna själv istället för att mina stackars apparater drabbas.

Skulle jag bli nojig så kan jag ju alltid dra en kabel från köket, som ju enligt lag har jordat uttag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hybinette:

Tack så mycket för alla svar!

Skönt att höra att det främst har med personsäkerhet att göra. Inte för att det är en struntsak förstås, men ridderlig som jag är tar jag hellre stötarna själv istället för att mina stackars apparater drabbas.

Skulle jag bli nojig så kan jag ju alltid dra en kabel från köket, som ju enligt lag har jordat uttag.

Nääee!!
Det är farligare än att inte ha jord överhuvudtaget och absolut förbjudet att koppla så !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nääee!!
Det är farligare än att inte ha jord överhuvudtaget och absolut förbjudet att koppla så !

Exakt, gör inte så!
Grundförutsättningen för att det ska vara okej med ojordat är att allt inom räckhåll är ojordat!

(Därav att man inte blandar jordat/ojordat i samma rum och att det är ett torrt rum med någorlunda isolerande golv.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

tänk på att helst inte ha jordade grenkontakter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nääee!!
Det är farligare än att inte ha jord överhuvudtaget och absolut förbjudet att koppla så !

Skrivet av evil penguin:

Exakt, gör inte så!
Grundförutsättningen för att det ska vara okej med ojordat är att allt inom räckhåll är ojordat!

(Därav att man inte blandar jordat/ojordat i samma rum och att det är ett torrt rum med någorlunda isolerande golv.)

Oj, det visste jag inte! Då låter jag naturligtvis bli det och kopplar in utrustningen i det uttag som finns här i rummet.

edit: Det här känns som en sådan där situation där noll kunskap är bättre än liten kunskap. Kan tänka mig att det är många som äventyrar säkerheten i hemmet genom att göra saker som de tror är bra bara för att de har ett vagt hum om saken i fråga. Tur att jag frågade först!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Jag har funderingar kring liknande saker, jag har nämligen en gitarrförstärkare som låter mycket bättre och brummar mindre i min lägenhet med jordade uttag än vad den gjorde hemma hos föräldrarna. Jag har alltid antagit att det är jorden som gör att det är så, men ser nu att folk säger att jordning endast har med säkerhet att göra.

Så vad kan då orsaken vara till att den låter bättre i mina kontakter med jordade uttag, eller generaliserades det inte till andra elektroniska prylar utöver datorer i denna tråd?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonteP0nte:

Jag har funderingar kring liknande saker, jag har nämligen en gitarrförstärkare som låter mycket bättre och brummar mindre i min lägenhet med jordade uttag än vad den gjorde hemma hos föräldrarna. Jag har alltid antagit att det är jorden som gör att det är så, men ser nu att folk säger att jordning endast har med säkerhet att göra.

Så vad kan då orsaken vara till att den låter bättre i mina kontakter med jordade uttag, eller generaliserades det inte till andra elektroniska prylar utöver datorer i denna tråd?

Det beror kanske på att du har en jordloop och kanske har du en" groundlift" på "musikapparaterna" en funktion som skiljer skyddsjord och signaljord eller så kopplar du via en dibox/transformator om du ansluter andra prylar till den men gitarrförstärkare passar dåligt i den här tråden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Oj, det visste jag inte! Då låter jag naturligtvis bli det och kopplar in utrustningen i det uttag som finns här i rummet.

Kan förresten tillägga att eluttagen även är utformade med just det där i åtanke.
Jag tyckte förr själv att det verkade bakvänt att man gjort så att det går att koppla jordade kontakter i ojordade uttag men hindrat att man kopplar ojordade kontakter i jordade uttag.

Att tillåta det senare hade dock lätt orsakat just den här situationen med en blandning av jordat/ojordat som generellt anses farligare och därmed viktigare att förhindra än att en apparat som är tänkt att vara jordad inte är det (även om man förstås skall följa instruktionerna vad gäller detta).

Skrivet av JonteP0nte:

Jag har funderingar kring liknande saker, jag har nämligen en gitarrförstärkare som låter mycket bättre och brummar mindre i min lägenhet med jordade uttag än vad den gjorde hemma hos föräldrarna. Jag har alltid antagit att det är jorden som gör att det är så, men ser nu att folk säger att jordning endast har med säkerhet att göra.

Så vad kan då orsaken vara till att den låter bättre i mina kontakter med jordade uttag, eller generaliserades det inte till andra elektroniska prylar utöver datorer i denna tråd?

Jag skulle inte säga enbart.

Här har du någon som skrivit om jord i kontextet ljud... http://artsites.ucsc.edu/ems/Music/tech_background/TE-15/grou...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evil penguin:

Kan förresten tillägga att eluttagen även är utformade med just det där i åtanke.
Jag tyckte förr själv att det verkade bakvänt att man gjort så att det går att koppla jordade kontakter i ojordade uttag men hindrat att man kopplar ojordade kontakter i jordade uttag.

Men många ojordade apparater som är dubbelisolerade har en kontakt som passar i jordade uttag, det är de som är märkta så här:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men många ojordade apparater som är dubbelisolerade har en kontakt som passar i jordade uttag, det är de som är märkta så här:
http://www.nordlux.se/files/billeder/faq/outdoor/Dobbelt_isol...

Ja, bra poäng. Apparater som uppfyller de kraven har en sån "euro"-kontakt som passar överallt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elkraven har ändrat under tidens gång, men det finns ännu inga krav på att äldre installationer i allmänhet måste förses med jordfelsbrytare och skyddsjord i efterhand utan sånt beror på byggåret.
Krav på jordfelsbrytare i vissa utrymmen och allmän skyddsjod infördes 1996.

Du missförstår mig, Alla AFBs lägenheter har jordfelsbrytare. Iaf så vitt jag vet.