Datorn starar om pga Anti surging :(

Permalänk

Datorn starar om pga Anti surging :(

Hej, jag förstår nu inte vad detta är, jag har köpt ett Radeon R9 290 som jag skulle ha lite kul i Battlefield 4, fast mitt 500W räcker inte till det, så jag åkte iväg och köpte ett Zalman ZM600-HP ett 600W som ska funka fint till SLI, dem i affären sa att det borde räcka med ett sådant för ett single GPU. Det är monterat nu och jag har spelat lite Battlefield 4. Grafikkortet ligger på 85-94 grader i battlefield och det ska tydligen vara vanligt för det och inte några problem alls. Fast efter en stund så startar datorn om igen för att Asus Anti surge har upptäckt en Unstable Power supply, jag förstår nu ingenting, har läst trådar om att 600W ska fungera utan några problem med ett EJ överklockat kort. Har också läst att det kan vara BIOS som behöver uppdateras etc. kan någon ge mig ett svar

Permalänk
Medlem

Lustigt att du med har problem. Har det på den dator med en AMD APU på en 450w brons certad psu. Funderar på att stänga av funktionen i bios, men har provat att jorda datorn. Vi får se om jordningen hjälper, den har rullat någon timme nu.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/7320-anonyma-medlemmar-kartl...
Länken är från en av de klistrade nätaggs trådarna. Den har bla info om ZM600-HP. Dock förstår jag inte riktigt om de gjort något åt ripple värdena så att den är ok eller om man fortfarande bör va oroa.

I allmänhet bör ta varningarna från moderkortet på allvar. Åtminstone tills man vet exakt vad det är för nätagg och hur bra den är. Antal watt och certifiering säger inte vad det är för nätagg. Risk att ni har ett budet eller ännu sämre agg med rena fantasi siffror.

I andra trådar där moderkortet varnade (minns inte om de hade andra fel också) så slutade trådarna med att de efter en kort tid kom tillbaka och berättade att nätagget dött precis som vi misstänkte.

Permalänk

Ska jag lämna tillbaka Nätagget? Det behöver ju inte vara dess fel, lirade Battlefield 4 Ultra i multiplayer ett tag sen bytade jag över till campaign och efter en stund så startar datorn om igen och säger till mig att Nätaggregatet är instabilt, samma med War Thunder, kan knappt spela det... Men spel som World of warcraft som inte tar lika mycket kraft fungerar, Läste också att 700W är rekomenderat för kortet. Men har läst att 600W inte ska vara något problem alls, därför misstänkte jag moderkortet

Även en snubbe på Elgiganten kollade upp och sa att det skulle räcka då det skulle vara 520 W som allt skulle dra och inte mer än 600W
Watt: 600. Antal linor: 4. Fördelning: 4*16. A- +12V: 42. W +12V: 504. Ratio: 0,84.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Ska jag lämna tillbaka Nätagget? Det behöver ju inte vara dess fel, lirade Battlefield 4 Ultra i multiplayer ett tag sen bytade jag över till campaign och efter en stund så startar datorn om igen och säger till mig att Nätaggregatet är instabilt, samma med War Thunder, kan knappt spela det... Men spel som World of warcraft som inte tar lika mycket kraft fungerar, Läste också att 700W är rekomenderat för kortet. Men har läst att 600W inte ska vara något problem alls, därför misstänkte jag moderkortet

Även en snubbe på Elgiganten kollade upp och sa att det skulle räcka då det skulle vara 520 W som allt skulle dra och inte mer än 600W
Watt: 600. Antal linor: 4. Fördelning: 4*16. A- +12V: 42. W +12V: 504. Ratio: 0,84.

1. Lita inte på vad de på Elgiganten säger. Rent "watt-mässigt" bör nätagget fungera men watt är inte allt.
2. Läs vad panpo98 skrev så bör beslutet om vad du ska göra med nätagget vara enkelt.

Permalänk
Skrivet av Philip361:

Ska jag lämna tillbaka Nätagget? Det behöver ju inte vara dess fel, lirade Battlefield 4 Ultra i multiplayer ett tag sen bytade jag över till campaign och efter en stund så startar datorn om igen och säger till mig att Nätaggregatet är instabilt, samma med War Thunder, kan knappt spela det... Men spel som World of warcraft som inte tar lika mycket kraft fungerar, Läste också att 700W är rekomenderat för kortet. Men har läst att 600W inte ska vara något problem alls, därför misstänkte jag moderkortet

Även en snubbe på Elgiganten kollade upp och sa att det skulle räcka då det skulle vara 520 W som allt skulle dra och inte mer än 600W
Watt: 600. Antal linor: 4. Fördelning: 4*16. A- +12V: 42. W +12V: 504. Ratio: 0,84.

Watt är inte lika med kvalité. Är agget av dålig kvalité bör du byta till ett riktigt agg, i värsta fall kan andra delar i datorn gå sönder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

ZM600-HP kom 2006 så det måste varit en riktig hyllvärmare du hittat. Även om det är den nyare plus-varianten så är det helt kass med 4 separat linor på bara 16 eller 18A på 12V om man tänker köra kraftigare grafikkort. Med tanke på att 290 drar 250W, så räcker alltså inte en lina för att driva kortet utan då kommer det att bli spänningsfall, dvs de varningar du får.

Det går troligen att koppla runt problemet om du tar dig tid att studera fördelningen på de olika linorna, men eftersom agget inte är speciellt bra från början tycker jag att du ska köpa något bättre. XFX Pro på 650W är ett prisvärt köp, och är både single-rail och med bättre kvalitet. Seasonic G-650 är ännu bättre om du har pengarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Philip361:

Hej, jag förstår nu inte vad detta är, jag har köpt ett Radeon R9 290 som jag skulle ha lite kul i Battlefield 4, fast mitt 500W räcker inte till det, så jag åkte iväg och köpte ett Zalman ZM600-HP ett 600W som ska funka fint till SLI, dem i affären sa att det borde räcka med ett sådant för ett single GPU. Det är monterat nu och jag har spelat lite Battlefield 4. Grafikkortet ligger på 85-94 grader i battlefield och det ska tydligen vara vanligt för det och inte några problem alls. Fast efter en stund så startar datorn om igen för att Asus Anti surge har upptäckt en Unstable Power supply, jag förstår nu ingenting, har läst trådar om att 600W ska fungera utan några problem med ett EJ överklockat kort. Har också läst att det kan vara BIOS som behöver uppdateras etc. kan någon ge mig ett svar

ditt nätagg räcker i "teorin" 600W men du glömde Ampere och fördelning på vad.
http://bcchardware.com/index.php?option=com_content&task=view...

du har 4st 12V linor som du INTE kan kombinera.. 12V * 16A =192W är helt enkelt för lite.
hade det varit en lina så skulle det blivit 42A * 12V = 504W då skulle du nästan kunna ha sli..
får man fråga vilken butik för dom verkar inte kunna räkna.

redan sagt.. är för långsam på att skriva

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ditt nätagg räcker i "teorin" 600W men du glömde Ampere och fördelning på vad.
http://bcchardware.com/index.php?option=com_content&task=view...

du har 4st 12V linor som du INTE kan kombinera.. 12V * 16A =192W är helt enkelt för lite.
hade det varit en lina så skulle det blivit 42A * 12V = 504W då skulle du nästan kunna ha sli..
får man fråga vilken butik för dom verkar inte kunna räkna.

redan sagt.. är för långsam på att skriva

De går visst att kombinera. Men man kan max dra 504W totalt från alla linor. Alla 4 linor kommer från en lina från början det är bara det att ATX12V 2.2 har en maxbegränsning på 20A per lina så nätaggen måste dela upp huvudlinan.

Permalänk

Aldrig Elgiganten igen.. från 2006? 850 kr, tack Elgiganten ska aldrig handla datorkomponenter där igen! Har öppet köp på den så jag kan lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Det tillverkas och säljs fortfarande.
Den första versionen kom ca 2006.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=625428

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Förstår inte hur det kan vara så dyrt när det inte funkar med ett kort jag har? har jag en gammal variant? Kan någon ge mig ett tips på en billigare variant? som verkligen fungerar

Permalänk

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
fick bli den här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
fick bli den här

Bra val. Det finns inga mer prisvärda nätaggregat än XFX Core.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Philip361:

Förstår inte hur det kan vara så dyrt när det inte funkar med ett kort jag har? har jag en gammal variant? Kan någon ge mig ett tips på en billigare variant? som verkligen fungerar

Skrivet av Philip361:

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
fick bli den här

Bästa valet helt klart. Vet inte varför det inte funkar. Men läser du multimans inlägg, som är ett av dom vettigaste i tråden har du din förklaring

Glöm inte att regga XFX agget, då får du två år till (totalt 5 år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Ska jag lämna tillbaka Nätagget? Det behöver ju inte vara dess fel, lirade Battlefield 4 Ultra i multiplayer ett tag sen bytade jag över till campaign och efter en stund så startar datorn om igen och säger till mig att Nätaggregatet är instabilt, samma med War Thunder, kan knappt spela det... Men spel som World of warcraft som inte tar lika mycket kraft fungerar, Läste också att 700W är rekomenderat för kortet. Men har läst att 600W inte ska vara något problem alls, därför misstänkte jag moderkortet

Även en snubbe på Elgiganten kollade upp och sa att det skulle räcka då det skulle vara 520 W som allt skulle dra och inte mer än 600W
Watt: 600. Antal linor: 4. Fördelning: 4*16. A- +12V: 42. W +12V: 504. Ratio: 0,84.

Har nätagget 4 st linor... Då har du problem med lastbalanseringen... Det optimala är att bara ha en lina i nätagget vilket är det normala på moderna nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Hej, jag förstår nu inte vad detta är, jag har köpt ett Radeon R9 290 som jag skulle ha lite kul i Battlefield 4, fast mitt 500W räcker inte till det, så jag åkte iväg och köpte ett Zalman ZM600-HP ett 600W som ska funka fint till SLI, dem i affären sa att det borde räcka med ett sådant för ett single GPU. Det är monterat nu och jag har spelat lite Battlefield 4. Grafikkortet ligger på 85-94 grader i battlefield och det ska tydligen vara vanligt för det och inte några problem alls. Fast efter en stund så startar datorn om igen för att Asus Anti surge har upptäckt en Unstable Power supply, jag förstår nu ingenting, har läst trådar om att 600W ska fungera utan några problem med ett EJ överklockat kort. Har också läst att det kan vara BIOS som behöver uppdateras etc. kan någon ge mig ett svar

Skrivet av Philip361:

Ska jag lämna tillbaka Nätagget? Det behöver ju inte vara dess fel, lirade Battlefield 4 Ultra i multiplayer ett tag sen bytade jag över till campaign och efter en stund så startar datorn om igen och säger till mig att Nätaggregatet är instabilt, samma med War Thunder, kan knappt spela det... Men spel som World of warcraft som inte tar lika mycket kraft fungerar, Läste också att 700W är rekomenderat för kortet. Men har läst att 600W inte ska vara något problem alls, därför misstänkte jag moderkortet

Även en snubbe på Elgiganten kollade upp och sa att det skulle räcka då det skulle vara 520 W som allt skulle dra och inte mer än 600W
Watt: 600. Antal linor: 4. Fördelning: 4*16. A- +12V: 42. W +12V: 504. Ratio: 0,84.

Skrivet av Philip361:

Förstår inte hur det kan vara så dyrt när det inte funkar med ett kort jag har? har jag en gammal variant? Kan någon ge mig ett tips på en billigare variant? som verkligen fungerar

Det är troligtvis inte nätaggets fel. Du har antagligen kopplat in kablaget fel (o-optimalt) och överlastar en av 12V linorna i nätagg. Hade du läst instruktionerna om hur du ska koppla in kablarna till komponenterna (grafikkortet) så hade du inte behövt byta till ett nätagg med bara en 12V-lina (där du inte kan koppla fel).

Skrivet av MultiMan:

ZM600-HP kom 2006 så det måste varit en riktig hyllvärmare du hittat. Även om det är den nyare plus-varianten så är det helt kass med 4 separat linor på bara 16 eller 18A på 12V om man tänker köra kraftigare grafikkort. Med tanke på att 290 drar 250W, så räcker alltså inte en lina för att driva kortet utan då kommer det att bli spänningsfall, dvs de varningar du får.

Det går troligen att koppla runt problemet om du tar dig tid att studera fördelningen på de olika linorna, men eftersom agget inte är speciellt bra från början tycker jag att du ska köpa något bättre..

Skrivet av Puttefnasket:

Har nätagget 4 st linor... Då har du problem med lastbalanseringen... Det optimala är att bara ha en lina i nätagget vilket är det normala på moderna nätagg.

16A räcker till mer än väl än vad för kontakt vad du försöker belasta en 12V-lina med. Max enligt spec är 12.5A från en 8-pin PCIe. Har du dessutom 4 st linor så är det inget problem att driva 2 st PCIe bara man kopplar rätt. Är jag inte helt ute å cyklar så har dock ZM600-HP en PCIe kombinerat med en CPU-kontakt på samma 12V-lina så det går att koppla fel om man både behöver effekt till CPU och GPU.

Tycker vi ska skilja på brister i nätaggen och (troligt) felaktivt handhavande hos användaren.

Skrivet av jonatan80:

ditt nätagg räcker i "teorin" 600W men du glömde Ampere och fördelning på vad.
du har 4st 12V linor som du INTE kan kombinera.. 12V * 16A =192W är helt enkelt för lite.

Du kan visst kombinera linor. Dock kan du inte utnyttja 4*16A = 64A totalt utan 504W (42A) är maximum på ZM600-HP. 16A per lina är riktigt hyggligt tilltaget för 500W ut å 4 linor och ger stora möjligheter för att kombinera användandet av linorna.

Permalänk
Skrivet av ZippZopp:

Det är troligtvis inte nätaggets fel. Du har antagligen kopplat in kablaget fel (o-optimalt) och överlastar en av 12V linorna i nätagg. Hade du läst instruktionerna om hur du ska koppla in kablarna till komponenterna (grafikkortet) så hade du inte behövt byta till ett nätagg med bara en 12V-lina (där du inte kan koppla fel).

16A räcker till mer än väl än vad för kontakt vad du försöker belasta en 12V-lina med. Max enligt spec är 12.5A från en 8-pin PCIe. Har du dessutom 4 st linor så är det inget problem att driva 2 st PCIe bara man kopplar rätt. Är jag inte helt ute å cyklar så har dock ZM600-HP en PCIe kombinerat med en CPU-kontakt på samma 12V-lina så det går att koppla fel om man både behöver effekt till CPU och GPU.

Tycker vi ska skilja på brister i nätaggen och (troligt) felaktivt handhavande hos användaren.

Du kan visst kombinera linor. Dock kan du inte utnyttja 4*16A = 64A totalt utan 504W (42A) är maximum på ZM600-HP. 16A per lina är riktigt hyggligt tilltaget för 500W ut å 4 linor och ger stora möjligheter för att kombinera användandet av linorna.

Rätt instabil för sitt pris http://www.anandtech.com/show/2558/5, dessutom färre linor är bättre, i dom flesta lägen. Zalman som klisterlapps tillverkare av agg känns inte seriösa alls. Jämför emot t.ex http://hardocp.com/article/2011/01/31/xfx_pro_series_core_edi.... Lägg till att xfx har 5 års garanti emot bara 3 år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rätt instabil för sitt pris http://www.anandtech.com/show/2558/5, dessutom färre linor är bättre, i dom flesta lägen. Zalman som klisterlapps tillverkare av agg känns inte seriösa alls..

Ok, jag tror jag synar dig här. Nu länkar du till en test som inte ens handlar om 600-wattaren men även de större aggen i serien ligger klart inom specen. Så, förklara gärna varför mindre variation på spänningen på en 12V-lina är så mycket bättre, på nått som redan ligger klart inom specvärden?

Färre linor är sällan bättre. Ja, 1 lina ger större flexibilitet att koppla in komponenter. Nätagg med 2 linor är det oftasts ett helvete att komma i närheten av att utnyttja max uteffekt om de inte linorna är ordentligt tilltagna. Med 4 linor är oftast inget problem alls annat än för multi-gpu system. Fler än 4 linor så täcks de flesta behoven. Det du får med flera linor är stället extra skydd som snabbare känner av att en komponent håller på att falera.

Bollen över till dig...

Permalänk
Skrivet av ZippZopp:

Ok, jag tror jag synar dig här. Nu länkar du till en test som inte ens handlar om 600-wattaren men även de större aggen i serien ligger klart inom specen. Så, förklara gärna varför mindre variation på spänningen på en 12V-lina är så mycket bättre, på nått som redan ligger klart inom specvärden?

Färre linor är sällan bättre. Ja, 1 lina ger större flexibilitet att koppla in komponenter. Nätagg med 2 linor är det oftasts ett helvete att komma i närheten av att utnyttja max uteffekt om de inte linorna är ordentligt tilltagna. Med 4 linor är oftast inget problem alls annat än för multi-gpu system. Fler än 4 linor så täcks de flesta behoven. Det du får med flera linor är stället extra skydd som snabbare känner av att en komponent håller på att falera.

Bollen över till dig...

Vad jag såg hade ett agg TS hade köpt (vad jag utgår han köp). Tyvärr finns det inte tester på exakt rätt watt på Zalman.

Hur som ska man köra på flera linor, ska man göra det smart. T.ex moderkort på en en eller två linor och grafikkort på en separat lina. Så man inte kan göra fel.

Desto mindre variation, desto bättre kvalité på spänningskontrollen. Ett agg på 600 watt för 800 kr ca(lägsta pris på prisjakt) som inte har koll på sånna viktiga grejer dessutom är det 105c kondensatorer? tror snarare på 85c, med tanke på garantitiden. Mycket jag sett Zalman göra är både (nu för tiden) dyrt och sämre kvalité än konkurrenternas motsvarande produkter (vad jag sett hittills av deras utbud).

Nu såg jag att jag tog deras gamla OEM leverantör, FPS är deras nya (som gör själva helt ok budget agg till oem datorer bland annat): http://www.hardwaresecrets.com/article/Zalman-ZM750-HP-Power-... Frågan är vilket ts köpte om det var plus eller den vanliga modellen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag såg hade ett agg TS hade köpt (vad jag utgår han köp). Tyvärr finns det inte tester på exakt rätt watt på Zalman.

Det är ingen garanti att olika stora nätagg ur samma serie är byggda på samma platform eller ens av samma OEM.

Skrivet av Broken-arrow:

Hur som ska man köra på flera linor, ska man göra det smart. T.ex moderkort på en en eller två linor och grafikkort på en separat lina. Så man inte kan göra fel.

Det var ju precis det jag hävdade, snarast att ju fler linor desto bättre, inte färre.

Skrivet av Broken-arrow:

Desto mindre variation, desto bättre kvalité på spänningskontrollen.

Så, tillbaka till detta påstående. Vad skulle det vara bättre med ett agg som håller spänningen inom 25% av nivån i specen mot ett som håller den inom 50%?

Permalänk
Skrivet av ZippZopp:

Det är ingen garanti att olika stora nätagg ur samma serie är byggda på samma platform eller ens av samma OEM.

Det var ju precis det jag hävdade, snarast att ju fler linor desto bättre, inte färre.

Så, tillbaka till detta påstående. Vad skulle det vara bättre med ett agg som håller spänningen inom 25% av nivån i specen mot ett som håller den inom 50%?

Vist är det så, men går att kolla sånt om du inte visste det. In och kolla själv http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page5471.htm och tog i andra testet rätt OEM

Ja vist är det bra med flera linor, men då ska det vara smart uppdelat med, helt enkelt foolproof. en lina funkar också om jag inte missminner mig så finns det agg som har 64A på en 12 volts lina (men var ett tag sen jag kollade på just spexen på det agget).

Va? 25% felmarginal på 12 volt linan. ja den datorn hade inte fungerat bra. komponenterna i datorn vill ha en stabil jämn och så rippel fri ström det bara går .

Ska man gå in djupare, så dödar för hög rippel delar lika så med för hög volt.

För låg volt blir datorn instabil/startarom ofta eller inte startar alls.

Ett kvalitéts agg har stabil spänning. Annars visar det på brister i konstruktionen, helt enkelt valt sämre delar att bygga agget med. T.ex rippeln slarvas en del med, dom väljer ofta billigare kondensatorer och sånt för att hålla nere priset.

Här har du riktigt med matnyttig info angående agg http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to... läsvärt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Men vad fasen, så jag har förmodligen kopplat fel? Jag fick med 2 st pci kablar till kortet som jag kopplade i ström kablarna som går ifrån agget, som man kan dra ut. Hur blir det en fel lina? De pci kablarna behöver tydligen 2 ström kablar inkopplade, jag kanske tog fel?
Det står inte någonstans ett "plus" på kartongen, så det kan också vara ett gammalt skit agg som elgiganten ville bli av med.. gott nytt år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Va? 25% felmarginal på 12 volt linan. ja den datorn hade inte fungerat bra. komponenterna i datorn vill ha en stabil jämn och så rippel fri ström det bara går .

Ska man gå in djupare, så dödar för hög rippel delar lika så med för hög volt.

För låg volt blir datorn instabil/startarom ofta eller inte startar alls.

Jag skrev 25% INOM specen, tydligen kunde det misstolkas med de nätagg vi diskuterar. Det du tar upp gäller kanske för nätagg som går långt utanför specen. Komponenter nöjer sig med en spänning som följer specen, i annat fall är det dem det är fel på.

Gör ett nytt försök med frågan och formulerar om: Om specen tillåter att spänningen varierar inom 5%, på vilket sätt är ett nätagg bättre om spänningen varierar med 1% mot ett annat med 2%?

Skrivet av Broken-arrow:

Här har du riktigt med matnyttig info angående agg http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to... läsvärt.

Hardware Secrets är bra. Har letat upp sidan i artikeln där man tar upp spänningsvariation, brus och ripple ifall den hjälper dig till att försvara ditt påstående och besvara frågan ovan.

Skrivet av Broken-arrow:

Ett kvalitéts agg har stabil spänning. Annars visar det på brister i konstruktionen, helt enkelt valt sämre delar att bygga agget med. T.ex rippeln slarvas en del med, dom väljer ofta billigare kondensatorer och sånt för att hålla nere priset.

Tror du blandar ihop kvalitet med prestanda, spänningsnivåer är prestanda. Konstruktionslösningar styr prestandan mer än komponentval. Konstruktionslösningen har mindre med kvalitet att göra än komponenter och byggteknik. Prestanda och kvalitet har minimal koppling.

Så länge ett nätagg följer specen så är det knappast bristfälligt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Philip361:

Men vad fasen, så jag har förmodligen kopplat fel? Jag fick med 2 st pci kablar till kortet som jag kopplade i ström kablarna som går ifrån agget, som man kan dra ut. Hur blir det en fel lina? De pci kablarna behöver tydligen 2 ström kablar inkopplade, jag kanske tog fel?
Det står inte någonstans ett "plus" på kartongen, så det kan också vara ett gammalt skit agg som elgiganten ville bli av med.. gott nytt år!

ingen aning men det dem pratar om just nu är lite mer åt hållet vad för nätaggregat man ska köpa, alltså inte direkt riktat mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Men vad fasen, så jag har förmodligen kopplat fel? Jag fick med 2 st pci kablar till kortet som jag kopplade i ström kablarna som går ifrån agget, som man kan dra ut. Hur blir det en fel lina? De pci kablarna behöver tydligen 2 ström kablar inkopplade, jag kanske tog fel?
Det står inte någonstans ett "plus" på kartongen, så det kan också vara ett gammalt skit agg som elgiganten ville bli av med.. gott nytt år!

Enligt Hardware Secrets så har agget två PCIe kontakter på en modular kabel och en på den fasta kabelhärvan. Kontakterna på den modulära kabeln går antagligen på samma lina. Du försöker mata grafikortet från 16A vilket inte kommer att gå när det belastas för fullt. Du skulle ha tagit en PCIe-kontakt från den fasta kabelhärvan och spridit lasten.

Skulle inte skylla på nätagget, snarare är det du som är den felande länken här. Ta reda på innan vad du köper och hur du ska använda det. Gott nytt år på dig med!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZippZopp:

Tror du blandar ihop kvalitet med prestanda, spänningsnivåer är prestanda. Konstruktionslösningar styr prestandan mer än komponentval. Konstruktionslösningen har mindre med kvalitet att göra än komponenter och byggteknik. Prestanda och kvalitet har minimal koppling.

Så länge ett nätagg följer specen så är det knappast bristfälligt...

Jag har egentligen ingen lusta att kommentera dina inlägg idag, men känner mig tyvärr tvingad, iaf den här biten.

Prestanda och kvalitet på komponenterna har stor betydelse om du tänker använda nätagget under normala driftförhållanden och mer än 6 månader. Vad har du för glädje av en utmärkt konstruktion byggt med skitkomponenter som gör att agget faller utanför spec efter ett år eller två pga åldrande komponenter?

Konstruktionen är beroende av att komponenterna håller sig inom vissa gränser, något speciellt billiga skitkondensatorer har svårt att klara under en längre tid. Att just den komponenten är drabbad beror helt enkelt på att det är enklast att fuska där och spara mycket pengar, till priset att försämrad prestanda och livslängd över tid. Det finns inte alls samma problem med motstånd och halvledare, så länge tillverkarna inte köper de delarna som pirat på ebay, och det är nog rätt ovanligt.

Har man en tight budget är det alltid bättre att köpa en enklare konstruktion med högsta komponentkvalitet än en avancerad konstruktion med skitkomponenter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Fast de pci kablarna man fick med har inte samma PINS. Man skulle kunna koppla in dem men jag vet inte vad som händer då, ska man göra ett försök? Eller går allt åt helvette då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Philip361:

Fast de pci kablarna man fick med har inte samma PINS. Man skulle kunna koppla in dem men jag vet inte vad som händer då, ska man göra ett försök? Eller går allt åt helvette då?

Vet inte vad du menar ("man fick med" (till vad?), "pci kablarna" (menar du pcie eller något annat?), "inte samma PINS" (var och exakt hur?). Lägg upp några tydliga bilder och en bättre beskrivning så ökar chansen för pålitliga svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Prestanda och kvalitet på komponenterna har stor betydelse om du tänker använda nätagget under normala driftförhållanden och mer än 6 månader. Vad har du för glädje av en utmärkt konstruktion byggt med skitkomponenter som gör att agget faller utanför spec efter ett år eller två pga åldrande komponenter?

Konstruktionen är beroende av att komponenterna håller sig inom vissa gränser, något speciellt billiga skitkondensatorer har svårt att klara under en längre tid. Att just den komponenten är drabbad beror helt enkelt på att det är enklast att fuska där och spara mycket pengar, till priset att försämrad prestanda och livslängd över tid. Det finns inte alls samma problem med motstånd och halvledare, så länge tillverkarna inte köper de delarna som pirat på ebay, och det är nog rätt ovanligt.

Ett nätagg som faller utanför spec på 1 år? Om det inte rör sig om en direkt dålig konstruktion som överhettar eller ligger väldigt på gränsen av specvärden direkt som ny så måste det ha ett åldrande som är en faktor 10x mot allt vad jag har läst om tidigare. Är säker på att det då inte rör sig om Zalmanagget som diskuteras här så det blir intressant att läsa om dem när du berättar vilka nätagg du syftar på.

Bara av ren nyfikenhet, skulle vara kul å höra vad du anser om hur lång tid det tar för ett bra agg att falla utanför spec?