Intel sänker priserna på 30-tal processorer i Core- och Celeron-serierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag inte sagt emot. Men om man ska ägna sig åt seriöst skapande, vilket en viss del av befolkningen alltid kommer vilja göra, så duger inte en surfplatta.

I och för sig spelar det ingen större roll. Sålänge jag personligen kommer kunna köpa och använda en PC som jag altid har gjort så kan världen ta vägen vart den vill. Och ingen har sagt att PC-komponenter kommer sluta tillverkas bara för att användarbasen minskar.

Ja men i ditt första inlägg så skrev du folk och inte kreatörer, är väl inte många som säger att en surfplatta duger för dom. Jag ser inte heller vad det har med saken och göra, nyheten handlar ju inte om prestandasegmentet (där intel har betydligt mindre konkurrens) , det är ju mest mobila-cpuer osv som prissänkningen gäller, alltså handlar det om segment som konkurrerar mer med surfplattor osv.

Nu förstår jag även varför man inte ser några modeller med 4650u (förutom mac då), 448dollars för en dualcore... jisses, jag som hoppades på en "billig" ultrabook med den modellen, lär ju inte hända.

Permalänk
Medlem

Lite off topic kanske men det ni skriver om att folk mer och mer använder surfplattor och "konsumentdatorer" är en bihistoria i den fantastiska boken Snowcrash.
http://en.wikipedia.org/wiki/Snow_Crash

Om ni inte läst den så tycker jag absolut ni ska göra det.

Vad som händer i framtiden är att företagen lägger beslag på all utvecklingsmiljö och "datorer med tangentbord". Så folk blir tvungna att använda det som produceras.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Är ju hur enkelt som helst att ansluta ett BT-tangentbord till iPad. Har flera stycken ifrån kompakta tunna Logitech till dyra mekaniska Filco. Slår klart de flesta laptops i kvalitetskänsla och snabbhet i skrivande.

mvh,
martin

Visst går det, men hur mycket du än lägger på ett tangentbord så är problemet att ett löst tangentbord är inte lika smidigt/portabelt som en laptop + är man i så pass stort behov av ett tangentbord att man lägger extra pengar på den komponenten så väljer man nog en lite dyrare laptop.

Min kommentar var mer riktad mot varför jag tror att Chromebook-trenden kommer hålla i sig, de riktar in sig på den stora andel kunder som bara är ute efter en billig enhet som fyller basbehoven. För dessa är en Chromebook både billigare och har ett tangentbord från start jämfört med en pekplatta. Att Netbooks dog var mer en effekt av att både Microsoft och Intel aktivt motarbetade plattformen (MS fick i princip ge bort Windows och Intel ville inte att Atom skulle ta marknadsandel från Core), Google har ju absolut ingen anledning att motarbeta Chromebooks + Intel nog lärt sig läxan att om man ställer sig på tvären kommer någon annan och tar marknaden, Chromebooks fungerar ju både på ARM som x86 så här finns konkurrens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Surfplattor i all ära, men jag tror mer på Hybrider som Surface Pro. En surfplatta med prestanda som en ultrabook. Inte så dyr om man jämför priset med rätt segment, vill säga ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst går det, men hur mycket du än lägger på ett tangentbord så är problemet att ett löst tangentbord är inte lika smidigt/portabelt som en laptop + är man i så pass stort behov av ett tangentbord att man lägger extra pengar på den komponenten så väljer man nog en lite dyrare laptop.

Beror nog lite på. Att som jag köpa ett mekansikt BT-tangentbord (Filco med Cherry MX Brown) är nog lite extremt/ovanligt.

Dock så skulle jag inte säga att det varken är ovanligt eller osmidigt med separata BT-tangentbord till plattor. Känner massor av iPad-ägare som har det. Ser även en hel del sådana tangentbord på både tåg och flyg (reser en hel del). Folk använder allt ifrån helt separata tangentbord (finns massor av tunna som tar väldigt liten plats) till de som har tangentbord integrerade i locket/skyddet till platten. Tittar du runt i vanliga butiker så verkar det säljas även rätt mycket sådana tillbehör som tex tangentbord och pennor till plattor.

Skrivet av Yoshman:

Min kommentar var mer riktad mot varför jag tror att Chromebook-trenden kommer hålla i sig, de riktar in sig på den stora andel kunder som bara är ute efter en billig enhet som fyller basbehoven. För dessa är en Chromebook både billigare och har ett tangentbord från start jämfört med en pekplatta. Att Netbooks dog var mer en effekt av att både Microsoft och Intel aktivt motarbetade plattformen (MS fick i princip ge bort Windows och Intel ville inte att Atom skulle ta marknadsandel från Core), Google har ju absolut ingen anledning att motarbeta Chromebooks + Intel nog lärt sig läxan att om man ställer sig på tvären kommer någon annan och tar marknaden, Chromebooks fungerar ju både på ARM som x86 så här finns konkurrens.

Problemet med Netbook var att det var för seg och dålig prestanda vilket folk upptäckte när de första åren av "fluga" lagt sig. De allra billigaste Chromebook verkar även de tangera samma problem. OS är bara en del av kostnaden. Man kan inte spara in hur mycket som helst och välja enkla billiga komponenter utan att det märks i slutändan och får konsekvenser för användarupplevelsen.

Ett annat problem är att även om en Chromebook ser ut som en dator så kan den inte användas på samma sätt. Tycker personligen att det är ett väldigt konstigt och dunmt beslut av Google. Hade de valt att köra Android över hela linjen så hade de ju gett användarna en mycket mer konsekvent upplevelse emellam telefon, platta och "dator"/platta-med tangentbord. Då hade de ju kunnat ge en mer datorlik upplevelse och låta användarna ta del av det stora utbudet av applikationer som finns. Klar miss enligt mig.

Därav att jag ser en platta (oavsett om iOS eller Android) + tangentbord som en mer komplett ersättare till dagens Windows/Mac/Linux-miljöer än vad ChromeOS är.

Skulle inte bli förvånad om: 1. iOS och Android fortsätter att sälja mer än ChromeOS, och 2: Vi kommer snart se "netbooks" med Android som alternativ till ChromeOS.

Tycker att en platta + tangentbord idag kan vara ett bra och fullgott alternativ till vanliga bärbara idag för många som inte har så avancerade behov, men ändå behöver mer än en "dum" www-terminal.

Skrivet av Ozzed:

Det har jag inte sagt emot. Men om man ska ägna sig åt seriöst skapande, vilket en viss del av befolkningen alltid kommer vilja göra, så duger inte en surfplatta.

Visst är det så att för mycket och effektivt arbete så duger inte en platta. Varken på företag för många arbetsuppgifter eller på fritiden för de som skapar/producerar mycket.

Dock är trenden att det kommer mer och mer produktiva verktyg även till plattor. Tex så kommer en hel del appar för musikskapande och nu börjar även appar för fotoredigering dyka upp. De är inte så avancerade i dagsläget, men blir mer och mer avancerade och lika Windows/Mac-appar med tiden.

Tex så har jag några appar ifrån Native Instruments (som Traktor DJ) som är riktigt produktiva och användbara på iPad. Denna trend tror jag bara kommer att fortsätta i takt med att "platt-OS:en" får allt mer funktionalitet och att hårdvaran i plattorna blir kraftfullare.

Här är dock ett lysande exempel på var ChromeOS har stora brister och inte har en chans att hävda sig i flexibilitet och funktionalitet emot tex iOS (eller för den delen emot Googles egna Android - även om det inte är lika finslipat som iOS i dagsläget - men är påväg dit).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Problemet med Netbook var att det var för seg och dålig prestanda vilket folk upptäckte när de första åren av "fluga" lagt sig. De allra billigaste Chromebook verkar även de tangera samma problem. OS är bara en del av kostnaden. Man kan inte spara in hur mycket som helst och välja enkla billiga komponenter utan att det märks i slutändan och får konsekvenser för användarupplevelsen.

Ett annat problem är att även om en Chromebook ser ut som en dator så kan den inte användas på samma sätt. Tycker personligen att det är ett väldigt konstigt och dunmt beslut av Google. Hade de valt att köra Android över hela linjen så hade de ju gett användarna en mycket mer konsekvent upplevelse emellam telefon, platta och "dator"/platta-med tangentbord. Då hade de ju kunnat ge en mer datorlik upplevelse och låta användarna ta del av det stora utbudet av applikationer som finns. Klar miss enligt mig.

Därav att jag ser en platta (oavsett om iOS eller Android) + tangentbord som en mer komplett ersättare till dagens Windows/Mac/Linux-miljöer än vad ChromeOS är.

Skulle inte bli förvånad om: 1. iOS och Android fortsätter att sälja mer än ChromeOS, och 2: Vi kommer snart se "netbooks" med Android som alternativ till ChromeOS.

Tycker att en platta + tangentbord idag kan vara ett bra och fullgott alternativ till vanliga bärbara idag för många som inte har så avancerade behov, men ändå behöver mer än en "dum" www-terminal.

Dold text

Håller med om att Netbooks hade problem att driva runt Windows på ett vettigt sätt, men det var mer ett problem skapat av 1GB RAM + 1024x600 skärm än rå CPU-kraft. Skriver detta på en 1.5GHz Atom netbook med 2GB RAM körandes Lubuntu samt en av de få modeller med 1366x768 10" skärm och det fungerar hur bra som helst. Använder denna dator där jag reser någonstans och vill ha en enhet för lite surf, pekplattan lämnar jag hemma numera, en Chromebook eller möjligt en Win8 baserad 2-in-1 är vad jag kommer ersätta denna maskin med i framtiden, båda är för mig betydligt mycket bättre val än Android/iOS pekplattor med tangentbord.

Har däremot väldigt svårt att se hur Chromebooks skulle ha problem med prestanda med tanke på att de flesta modeller kör med Haswell baserade Celeron CPUer som är betydligt mycket snabbare än Z3770 som i sin tur är lika snabb eller snabbare än Apples A7 och det trots att Z3770 kör 32-bitars kod och A7 kör 64-bitars iOS. Även de ARM-baserade Chromebook:arna (som för mig just nu är lite meningslösa då de varken är billigare eller har bättre batteritid än x86 varianterna) är ju snabbare än 90% av alla Android tablets.

Nu har jag inte testat iPad med tangentbord (men har en iPad4), har däremot kört Android en del med tangentbord (Asus Transformer), för mig är det rätt uppenbart varför Google pushar ChromeOS på "vanliga" datorer: det märks lång väg att Android applikationer inte är designade för att kontrolleras med tangentbord och skulle gissa att iOS-applikationer har samma problem med iWork som möjligt undantag. Så jag ser ChromeOS som "netbooks done right" och inte en direkt konkurrent till Android/iOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med om att Netbooks hade problem att driva runt Windows på ett vettigt sätt, men det var mer ett problem skapat av 1GB RAM + 1024x600 skärm än rå CPU-kraft.

Ok, det kan säkert stämma. Uppgraderade faktiskt en Toshiba Netbook jag hade (NB 100) ifrån 1GB RAM till just 2GB RAM, och håller med om att det gjorde en grymt stor skillnad.

Skrivet av Yoshman:

Har däremot väldigt svårt att se hur Chromebooks skulle ha problem med prestanda med tanke på att de flesta modeller kör med Haswell baserade Celeron CPUer...

Jo, kör de på Haswell/Celeron så håller jag helt med om att prestandan inte lär vara något som helst problem.

Skrivet av Yoshman:

Nu har jag inte testat iPad med tangentbord (men har en iPad4), har däremot kört Android en del med tangentbord (Asus Transformer), för mig är det rätt uppenbart varför Google pushar ChromeOS på "vanliga" datorer: det märks lång väg att Android applikationer inte är designade för att kontrolleras med tangentbord och skulle gissa att iOS-applikationer har samma problem med iWork som möjligt undantag. Så jag ser ChromeOS som "netbooks done right" och inte en direkt konkurrent till Android/iOS.

Det finns ju ingen support för att kontrollera den grafiska miljön via tangentbordet (förutom "home"-knappar och några andra) - som tex att navigera menyer i applikationerna, men när det gäller all textinmatning så fungerar det klockrent över allt.

Skriver just detta på en iPad med ett Logitech K810 som är mitt favorittangentbord på resa (lätt, smidigt, tunnt, lika bra tangenter som på bärbara, stödjer upp till 3 olika BT-enheter samtidigt). Tycker det fungerar riktigt bra vid måttlig användning/arbete på resa.

Skall jag däremot göra lite mer avancerade saker eller arbeta en hel dag i sträck så håller jag med dig och andra om att miljön saknar en del. Då föredrar jag att slänga med en ultrabook att arbeta på.

Ser inte personligen riktigt vad en ChromeOS-enhet skulle tillföra mig. Känns som om den skulle begränsa mig mer än vad min iOS-enheter gör idag, och ändå inte kunna ersätta ett "fullt" arbetssystem som min ultrabook. Problemet med ChromeOS är att de inte verkar ha så bra utbyggt ekosystem med applikationer som kan köras lokalt på maskinen (även om det blir vanligare med WiFI på både tåg och flygplan så fungerar det inte alltid klockrent hela tiden).

Bäst skulle väl vara om Google kunde ta och slå ihop och kombinera fördelarna med ChromeOS med deras eget Android. Då tror jag att de kunde fått till ett grymt bra koncept och lite mer direkt konkurrera med både Apple och Microsoft på klientsidan.

Men håller med dig om en hel del i vad du skriver, och även jag sneglar lite på dessa 2-1-maskiner. Förutom att jag gärna skulle köpt Apples senaste 15" Haswell:are (för lite kreativt arbete i Lightroom, Ableton Live, Traktor, etc) så klurar jag också på Microsofts senaste Surface 2 Pro (gillar att de har en pen-digitizer med teknik ifrån Wacom).

Nåja, hur som helst mycket intressanta tider och bra att Intel lyckats hyfsat väl att förse alla kul nya mobila produkter med Haswell - som jag tycker fått till en ganska god balans emellan strömförbrukning och kapacitet.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Ersätter?
Jag har försökt med platta men det går bara inte, dom billiga plattorna (Android) klarar knappt ett skit, dom dugliga är för dyra för en leksak, hamnar i priser som en bärbar och då är ju valet svårt, en begränsad platta eller en bärbar?
Nej, mobilen och net/notebook är bättre än Android platta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Skulle nog aldrig få mitt jobb gjort på en surfplatta. Sitter och programmerar större delen av dagarna. Göra de på en surfplatta kanske går men det lär bli väldigt omständligt. Tror jag kör på stationär med stora feta skärmar alla dagar i veckan och måste jag vara på resandefot så blir det laptop med 3G/4G med ett laptop tangentbord med numeriskdel. Ogillar avkortade tangentbord. Sån är jag!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Skulle nog aldrig få mitt jobb gjort på en surfplatta. Sitter och programmerar större delen av dagarna. Göra de på en surfplatta kanske går men det lär bli väldigt omständligt.

Jo, håller med att för de flesta arbeten så är ett traditionell datorsystem helt klart att föredra, och i många fall fortfarande det enda realistiska alternativet.

Finns dock många hemanvändare/privatpersoner som mest surfar, skriver lite mail, kör Skype och är inne på FB/Twitter. Då fungerar en platta med tangentbord till rätt så fint för de flesta.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/