VGA ingången fungerar inte på moderkortet?

Permalänk
Medlem

VGA ingången fungerar inte på moderkortet?

Tjena,

sitter med en ny dator som jag byggde ihop i helgen, allt fungerar men det går inte att få signal på VGA och HDMI ingångarna på moderkortets i/o panel? Moderkortet är ett Asus z87 plus. Har inte hittat några drivrutiner, men det kanske är det som ger problem?

Jag är medveten om att man ska använda grafikkortets ingångar, vilket jag också gör men jag behöver ännu en.
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du ett dedikerat grafikkort i datorn så inaktiveras oftast portarna på moderkortet.
Går säkert i BIOS att göra båda aktiva men kan inte ditt moderkort och har helt ärligt aldrig brytt mig om att leta efter en sådan funktion själv
Vad har du för grafikkort och hur många skärmar behöver du ha inkopplade? Moderna kort brukar ha minst 3 utgångar (kan vara blandat DVI, HDMI, DP), många har ännu fler, vissa modeller upp till 6.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Tjena,

sitter med en ny dator som jag byggde ihop i helgen, allt fungerar men det går inte att få signal på VGA och HDMI ingångarna på moderkortets i/o panel? Moderkortet är ett Asus z87 plus. Har inte hittat några drivrutiner, men det kanske är det som ger problem?

Jag är medveten om att man ska använda grafikkortets ingångar, vilket jag också gör men jag behöver ännu en.
Tacksam för hjälp!

Det är utgångar, inte ingångar, på moderkort i stort sett alla fall.

Kolla bios då det inbygda kortet är avstängt med störst sannolikhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt ovanligt med VGA-ingångar på moderkort. Vilken typ av signal skickar du in och till vilket program?

Som vanligt vid problem, lista alltid alla komponenter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kan max ha 4 skärmar på min dator och mitt grafikkort är ett GTX 780. Jag har två dvi anslutningar och en HDMI ingång på mitt grafikkort. Men vad menas med att det bara är utgångar på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Jag kan max ha 4 skärmar på min dator och mitt grafikkort är ett GTX 780. Jag har två dvi anslutningar och en HDMI ingång på mitt grafikkort. Men vad menas med att det bara är utgångar på moderkortet?

Grafikkort och grafikkort som sitter på moderkortet (processorn) skickar ut bilden till monitorer, tv eller projektorer.

Därav utgångar....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Grafikkort och grafikkort som sitter på moderkortet (processorn) skickar ut bilden till monitorer, tv eller projektorer.

Därav utgångar....

Jaha, då förstår jag lite bättre tack. Men vad är det jag ska leta i BIOS, har redan kollat men eftersom det finns så mycket att ändra på blir det svårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bessla:

Jaha, då förstår jag lite bättre tack. Men vad är det jag ska leta i BIOS, har redan kollat men eftersom det finns så mycket att ändra på blir det svårt.

Du får läsa manualen som alla andra. Där står hur du gör (om möjligt) för att köra moderkortsgrafiken ihop med grafikkortet.

Än en gång ber jag dig lista alla komponenterna. Har din CPU inbyggd grafik?

Hur hade du tänkt använda skärmarna?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro