Sålde dator, köpare vill häva.

Permalänk

Sålde dator, köpare vill häva.

Hejsan!

Såldeen stationär dator häromdagen. Den har fungerat galant (hade den till LOL och att sitta i skype). Köparen har nu kontaktat mig och vill häva köpet för att nätverket inte går igång och att mikrofonen inte fungerar.

När köparen hämtade datorn satt den ikopplad och allt fungerade hade nätverk osv. Så förstår inte hur människan lyckas inte få igång sin mic medan mitt siberia headset har fungerat galant i ett års tid..

Ville bara kontrollera att jag inte har någon juridisk skyldighet att göra återköp? Köparen har hävdat att detta ska "tas vidare". Kvitto skrevs inget förövrigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

Du har ingen skyldighet att ta tillbaka datorn för att han ångrat sig och han kan nog inte bevisa att det inte är han som orsakat felet.
Antagligen beror det nog på att köparen är väldigt okunnig (vilket får mig att tro att du sålt datorn på blocket? ).

Det du kan göra är väl att försöka hjälpa köparen hitta en lösning.

Permalänk
Medlem

Jag antar att detta handlar om köp mellan privatpersoner.

Det enda situationen som gör att du skulle vara skyldig att ta tillbaka den är ifall du har ljugit för köparen. Alltså påstått att datorn innehåller något helt annat grafikkort än vad den innehåller, eller att datorn har ett fungerande nätverkskort vilket du har vetat om har varit trasigt, eller något liknande.

Men ifall datorn fugerade när de hämtade den, och de hade alla möjligheter att konstatera att så var fallet, inte en chans att du behöver ta tillbaka den.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Jag antar att detta handlar om köp mellan privatpersoner.

Det enda situationen som gör att du skulle vara skyldig att ta tillbaka den är ifall du har ljugit för köparen. Alltså påstått att datorn innehåller något helt annat grafikkort än vad den innehåller, eller att datorn har ett fungerande nätverkskort vilket du har vetat om har varit trasigt, eller något liknande.

Men ifall datorn fugerade när de hämtade den, och de hade alla möjligheter att konstatera att så var fallet, inte en chans att du behöver ta tillbaka den.

Dom testade ju inte att just nätverkskortet fungerade eller micen då. Men det gjorde dom kopplade ju ur mitt headset framför ögonen på köparen.. Så jag säger att dator var helt fungerande (vilket den är) så är det lugnt alltså.

Även om nu nätverkskortet är trasigt så kan väl inte dom bevisa att det inte pajjade efter köpet?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

De jag menar är ifall du medvetet bedrar köparen. Alltså ifall du påstår saker om produkten som du själv vet om är osanning, då kan du möjligtvis göra dig skyldig att sälja en produkt som inte är vad du utger den för att vara.

Annars så har du inga som helst skyldigheter.

Edit: §19 och 20. https://lagen.nu/1990:931#P19

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

De jag menar är ifall du medvetet bedrar köparen. Alltså ifall du påstår saker om produkten som du själv vet om är osanning, då kan du möjligtvis göra dig skyldig att sälja en produkt som inte är vad du utger den för att vara.

Annars så har du inga som helst skyldigheter.

Edit: §19 och 20. https://lagen.nu/1990:931#P19

Okey nej alltså den fungerar perfekt så jag har inget att oroa mig över Tror bara köparen behöver lära sig googla lite..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Okey nej alltså den fungerar perfekt så jag har inget att oroa mig över Tror bara köparen behöver lära sig googla lite..

Svårt att googla utan fungerande nätverkskort.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av snakedad:

Svårt att googla utan fungerande nätverkskort.

Haha.

Tydligen har köparen kontaktat säljaren och berättat så visst går det

Permalänk
Medlem

Erbjud att hjälpa köparen. Fråga vad han/hon har gjort, vad är problemet? Har sålt många datorer genom åren själv och har väldigt sällan haft problem. I dom tillfällen jag har haft problem har jeg erbjudit hjälp och då har det tydligen inte vart så viktigt ändå...

Han har oavsett ingen ångerrätt som privatperson.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Om man inte ens är medveten om att man inte kan häva ett privatköp utan väldigt bra anledning så är det rätt stor risk att man har dålig kunskap om andra saker med, t.ex datorer så troligtvis beror felen endast på att man helt enkelt inte har en aning om vad man håller på med.
Som andra tidigare sagt, du kan hjälpa dom eller be dom att fara och flyga. Du har inga skyldigheter. När man handlar en vara på plats så räknas det som att man har undersökt varan och då har man automatiskt accepterat det skick den är i. Har man då inte kontrollerat att micen eller nätverkskortet fungerar så får man helt enkelt skylla sig själv.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.