Tips för upphängning av datorskärm utan vesa?

Permalänk

Tips för upphängning av datorskärm utan vesa?

Jag har nyligen bytt skärm och tänkte då sätta upp min gamla skärm på väggen men den saknar helt fästanordningar över huvud taget, inget vesa, inga skruvhål, och det verkar inte som att det går att ta bort baksidan heller så man vågar ju inte göra egna hål heller.

Jag tänkte att det kanske går att fixa med en sån här typ av lösning om det är någon som vet en större typ. Det är en 24" skärm.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbeho...

Något som liksom fjädrar ihop sig och håller skärmen på plats.

Permalänk

Silvertejp

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Hur mycket väger skärmen? Skulle allvarligt kolla om det går att använda heavy duty kardborreband och ett väggfäste.
Annars tror jag att M3 ska ha någon dubbelhäftande tejp som håller sjukt jävla bra.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Ja kardborreband fungerar bra givet att väggen och baksidan av skärmen är parallella.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ikea tavel/bok stöd/hållare/hylla. 2 skruvar iväggen sen sätter du skärmen på den. Så har jag min ipad på väggen. Bara att sätta skruv efter tyngd

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Japp, 3M har GALET starka dubbelhäftande tejper. Kan kanske gå att tejpa fast ett vesafäste på skärmen. Men då ska det vara rätt tejp för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Japp, 3M har GALET starka dubbelhäftande tejper. Kan kanske gå att tejpa fast ett vesafäste på skärmen. Men då ska det vara rätt tejp för ändamålet.

Säkrare med mekanisk infästning som ett hyllplan på vägg fast finns ett tejp som är 3 mm tjock , märke Tesa den kan man tejpa speglar mm med. Mycket starkt Men det förutsätter att väggen yta klarar av tyngden samt är ren så tejpen får fäste

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hittade denna efter lite googlande, värd att kolla upp
http://www.esiergo.com/products/monitorsolutions/ENCLOZE.asp

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Hittade denna efter lite googlande, värd att kolla upp
http://www.esiergo.com/products/monitorsolutions/ENCLOZE.asp

Helt ok pris måste jag säga!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Säkrare med mekanisk infästning som ett hyllplan på vägg fast finns ett tejp som är 3 mm tjock , märke Tesa den kan man tejpa speglar mm med. Mycket starkt Men det förutsätter att väggen yta klarar av tyngden samt är ren så tejpen får fäste

Ja, det fattar jag med. Den 3M tejpen jag hänvisar till är ungefär samma som Tesa (har provat båda), typ 3mm och lite fjädrande. Man sätter naturligtvis inte tejpen mot väggen. Man sätter tjepen mellan fästet och skärmen. Jag har själv monterat lite speciella prylar på detta vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Ja, det fattar jag med. Den 3M tejpen jag hänvisar till är ungefär samma som Tesa (har provat båda), typ 3mm och lite fjädrande. Man sätter naturligtvis inte tejpen mot väggen. Man sätter tjepen mellan fästet och skärmen. Jag har själv monterat lite speciella prylar på detta vis.

Fast nu har ju skärmen vi diskuterar inte någon plats för fäste så man måste ju tejpa direkt på skärmen.

Permalänk
Avstängd

Köp en annan skärm att hänga upp. En skärm utan VESA-fäste är förmodligen helt kass i övrigt också ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fast nu har ju skärmen vi diskuterar inte någon plats för fäste så man måste ju tejpa direkt på skärmen.

Ja, och vad skrev jag? "mellan fästet och skärmen" d.v.s tejpen sitter på skärmen.. Jag har gjort liknande montage förr.

Tejpen jag pratar om: http://www.youtube.com/watch?v=7OtrDvDvF5I
Kolla från 1:14 typ. Man kan tejpa upp det mesta med denna.

Permalänk
Skrivet av hoski:

Köp en annan skärm att hänga upp. En skärm utan VESA-fäste är förmodligen helt kass i övrigt också ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har precis köpt en ny bra gaming skärm och då fick jag min gamla 24" över så därför tänkte jag att man kunde få den till användning på nåt sätt.