Marknadsföring av produkt.

Permalänk
Medlem

Marknadsföring av produkt.

Jag har läst och hört en massa angående hur en produkt marknadsförs och fått uppfattningen av att det som står i annonsen är bindande för försäljaren och om jag inte är nöjd så kan jag hänvisa till annonsen för att tex. reklamera min vara.

Jag har ett exempel från en ÅF som säljer en laptop där det står :

"Den ultimata spelmaskinen
Med xxxxxx kan du vara säker på att du alltid kan spela de senaste spelen. Detta är en serie för dig som vill ha en bärbar dator som klarar allt oavsett om det gäller högupplöst gaming eller krävande arbetsuppgifter. Designen är futuristisk och stilren med genomgående hög kvalitet."

Betyder detta att jag har livstidsgaranti från säljaren att de senaste spelen ALLTID kommer att funka eller är det en gråzon? Jag vet ju att den kommer inte kunna köra alla spel i framtiden men annonsen kan ju tolkas som att den alltid kommer göra det.

(obs! ligger tråden fel får någon admin flytta den)

Visa signatur

...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av daempull:

Jag har läst och hört en massa angående hur en produkt marknadsförs och fått uppfattningen av att det som står i annonsen är bindande för försäljaren och om jag inte är nöjd så kan jag hänvisa till annonsen för att tex. reklamera min vara.

Jag har ett exempel från en ÅF som säljer en laptop där det står :

"Den ultimata spelmaskinen
Med xxxxxx kan du vara säker på att du alltid kan spela de senaste spelen. Detta är en serie för dig som vill ha en bärbar dator som klarar allt oavsett om det gäller högupplöst gaming eller krävande arbetsuppgifter. Designen är futuristisk och stilren med genomgående hög kvalitet."

Betyder detta att jag har livstidsgaranti från säljaren att de senaste spelen ALLTID kommer att funka eller är det en gråzon? Jag vet ju att den kommer inte kunna köra alla spel i framtiden men annonsen kan ju tolkas som att den alltid kommer göra det.

(obs! ligger tråden fel får någon admin flytta den)

Jag tror dom lutar sig tillbaka på att det är allmänkännedom att datorers prestanda utvecklas snabbt, och att en värstingdator är daterad redan efter ett år eller två.

Men visst låter det lite väl överambitiöst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Jag har läst och hört en massa angående hur en produkt marknadsförs och fått uppfattningen av att det som står i annonsen är bindande för försäljaren och om jag inte är nöjd så kan jag hänvisa till annonsen för att tex. reklamera min vara.

Jag har ett exempel från en ÅF som säljer en laptop där det står :

"Den ultimata spelmaskinen
Med xxxxxx kan du vara säker på att du alltid kan spela de senaste spelen. Detta är en serie för dig som vill ha en bärbar dator som klarar allt oavsett om det gäller högupplöst gaming eller krävande arbetsuppgifter. Designen är futuristisk och stilren med genomgående hög kvalitet."

Betyder detta att jag har livstidsgaranti från säljaren att de senaste spelen ALLTID kommer att funka eller är det en gråzon? Jag vet ju att den kommer inte kunna köra alla spel i framtiden men annonsen kan ju tolkas som att den alltid kommer göra det.

(obs! ligger tråden fel får någon admin flytta den)

njae, som jag tyder det (gick media med reklam och marknadsföring) så ser jag det som att de säger att du kan spela de senaste spelen(vad det är för spel nämns inte) och att det är en "serie" som klarar av detta...

på så sätt har de skyddat sig själva med att säga att du kan spela de senaste spelen som kommit (om tillverkaren anser det, dessutom vet man inte vilken upplösning/settings det ska rulla på) och att serien klarar högupplöst gaming och krävande uppgifter (återigen, tillverkaren bestämmer vad han anser högupplöst och krävande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

njae, som jag tyder det (gick media med reklam och marknadsföring) så ser jag det som att de säger att du kan spela de senaste spelen(vad det är för spel nämns inte) och att det är en "serie" som klarar av detta...

på så sätt har de skyddat sig själva med att säga att du kan spela de senaste spelen som kommit (om tillverkaren anser det, dessutom vet man inte vilken upplösning/settings det ska rulla på) och att serien klarar högupplöst gaming och krävande uppgifter (återigen, tillverkaren bestämmer vad han anser högupplöst och krävande)

Det är precis det som är irriterande för pålästa kunder som vet att de hittar på egna definitioner. Företag tappar förtroende från dessa kunder som har koll och de kommer därmed dra med sig mindre pålästa kunder som förlitar sig på de som har kunskap.

Tyvärr funkar denna strategi för gemene man, den vanliga Svensson som inte känner någon med större kunskap köper skiten ändå. Fan hade denna sortens marknadsföring inte funkat och folk hade läst på hade vi inte haft en enda fransk bil på vägarna...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det är precis det som är irriterande för pålästa kunder som vet att de hittar på egna definitioner. Företag tappar förtroende från dessa kunder som har koll och de kommer därmed dra med sig mindre pålästa kunder som förlitar sig på de som har kunskap.

Tyvärr funkar denna strategi för gemene man, den vanliga Svensson som inte känner någon med större kunskap köper skiten ändå. Fan hade denna sortens marknadsföring inte funkat och folk hade läst på hade vi inte haft en enda fransk bil på vägarna...

var detta ett sofistikerat sätt att säga att jag har fel? eller misstolkar jag dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

njae, som jag tyder det (gick media med reklam och marknadsföring) så ser jag det som att de säger att du kan spela de senaste spelen(vad det är för spel nämns inte) och att det är en "serie" som klarar av detta...

på så sätt har de skyddat sig själva med att säga att du kan spela de senaste spelen som kommit (om tillverkaren anser det, dessutom vet man inte vilken upplösning/settings det ska rulla på) och att serien klarar högupplöst gaming och krävande uppgifter (återigen, tillverkaren bestämmer vad han anser högupplöst och krävande)

Tillverkaren i detta fallet skriver "kommande år" på sin hemsida och inte "alltid kan spela de senaste spelen".

Så svaret på min fråga är då att man inte kan hänvisa att köpt en vara pga av det som stod i annonsen när man köpte det?

Visa signatur

...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av daempull:

Tillverkaren i detta fallet skriver "kommande år" på sin hemsida och inte "alltid kan spela de senaste spelen".

Så svaret på min fråga är då att man inte kan hänvisa att köpt en vara pga av det som stod i annonsen när man köpte det?

Tänk också på att de skriver "spela" spelen, dvs spelen kan starta. Står inget om själva spelbarheten.
Min 7 år gamla dator kan spela bf4 men det är inte direkt kul

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av daempull:

Tillverkaren i detta fallet skriver "kommande år" på sin hemsida och inte "alltid kan spela de senaste spelen".

Så svaret på min fråga är då att man inte kan hänvisa att köpt en vara pga av det som stod i annonsen när man köpte det?

"kommande år" låter ju som att det kan betyda vad fan som helst :S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Xubunticious:

"kommande år" låter ju som att det kan betyda vad fan som helst :S

Japp, men det hade låtit lika illa som "de närmsta åren" eller "en tid framåt". Samtidigt kan man ju inte skriva "fram till 26:e Juli 2016".
Svårt det där men ja, annonsen låter lite väl optimistisk.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Man kan väll hänvisa till falsk marknadsföring, och eventuell reklamationsrätt längre fram, det vill säga om det inte står någon annanstans på förpackningen.

Sen tänker jag så att jag som tillverkare skulle vara kapabel att säga att en dator ska kunna spela alla kommande spel på högsta nivå, hela ditt liv, med en klausul någonstans, som alltid finns i allt, att de kan inte påverka utomstående omständigheter.
vilket gör att de kan påstå att den ska klara det, men de kan inte svara för om speltillverkarna gör sina spel annorlunda med andra krav än deras specifika dator, nu är det att vrida så hårt på tolkningen att den blir löjlig, det vet jag med, men var en tanke bara.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Japp, men det hade låtit lika illa som "de närmsta åren" eller "en tid framåt". Samtidigt kan man ju inte skriva "fram till 26:e Juli 2016".
Svårt det där men ja, annonsen låter lite väl optimistisk.

Heh, de var väl taktiska och skrev "kommande år" för då kan de ju vara *det* kommande ~året~, eller faktiskt plural det närmsta två/tre/xx åren ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

"kommande år" låter ju som att det kan betyda vad fan som helst :S

Helt korrekt. Men jag tycker att kommande år har ett slut medans alltid är hela livslängden för produkten.

Tackar för svaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

"Med xxxxxx kan du vara säker på att du alltid kan spela de senaste spelen. Detta är en serie för dig som vill ha en bärbar dator som klarar allt oavsett om det gäller högupplöst gaming ..."

Visst du kan nog "spela" dem senaste spelen, men det flyter nog inte bra och du får fps drops med mera. Du kan nog också starta de flesta spelen men som sagt spelbarheten är nog inte den bästa. "Högupplöst gaming" ja men visst du kan lira Minecraft i hög grafik och bra fps men BF4 på low i 30fps... Dem skriver luddigt för att reservera sig mot allt då det kan tolkas olika och företaget har sin tolkning.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

var detta ett sofistikerat sätt att säga att jag har fel? eller misstolkar jag dig?

Tvärtom... Fast den funkar inte på pålästa.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold