Radionomy kan ha förvärvat Winamp i hemlighet

Permalänk
Melding Plague

Radionomy kan ha förvärvat Winamp i hemlighet

Mediaspelaren Winamp med streamingtjänsten Shoutcast kan mycket väl ha hittat nya ägare. Domänen Winamp.com pekar nu till Radionomys namnservrar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara genom att peka om namnet har de ju köpt sig massa reklam, hade ingen aning om vilka de var innan.

Permalänk
Inaktiv

Jag är lycklig med foobar2000. Winamp ligger långt i det förflutna.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon185723:

Jag är lycklig med foobar2000. Winamp ligger långt i det förflutna.

För oss med en nostalgisk ådra känns det dock fint att Winamp förhoppningsvis överlever.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag är lycklig med foobar2000. Winamp ligger långt i det förflutna.

Japp.

Verkar vara en trend att ha en massa meningslöst bloat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wazzbi:

Japp.

Verkar vara en trend att ha en massa meningslöst bloat.

Hur lyckas du få Winamp att innehålla bloat?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Winamp bättre än allt annat! nice ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Japp.

Verkar vara en trend att ha en massa meningslöst bloat.

En kille med noll koll ? Vad har du installerat kan inte vara winamp iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tja

... hur långt kan man ta en programvara som från början spelade mp3 filer o sen började med video o massa online tjaffs?

Man skulle ha behållit spelaren straight, dvs audio enbart, lokala och streamade format, men enkelt och straight och inte en massa bjäffs o tjaffs. Folk som vill ha program som är som schweiziska arméknivar är en kategori användare, kanske den större och man valde således att bloata upp spelaren med stöd för allt möjligt skit och då förlorade den appeal för mig iaf.

WinAmp är död, länge leve WinAmp.

Permalänk
Medlem

Jag för min del, tycker att det är viktigare att shoutcast överlever, än winamp spelaren. Det finns redan winamp kloner som fungerar lika bra, eller bättre än winamp. Audacious och Aimp är två exempel.

Permalänk
Medlem

nice för oss som fortfarande använder winamp efter alla dessa år.

Permalänk
Avstängd

Det stora problemet med WinAmps "User interface" är att det nästan omöjligt att använda på en 42" TV om man sitter 3-4 meter från skärmen. Visserligen finns/fanns det en funktion som gjorde att hela UI:t större men det vara ändå svårt att hantera Winamp från soffan.

Vi har nu WinAmp installerad på tjejens bärbara men den datorn används inte som musikspelare men vi betalade för en licens och då tänkte vi att vi lika gärna kan ha det installerat.

Faktum är att jag inte tycker att det finns någon perfekt musikspelare alls till Windows, över huvudtaget, antingen har de någon social nätverks funktion eller saknar någon funktion eller bara knepiga att använda.

På HTPCn vi kompromissat till musikspelare Foobar2000 och MusicBee, kan inte bestämma mig för vilken som ska behållas. Innan dess var det Amarok (långsam och knepig) och Jriver MC19 (Media center program som musikspelare= fail) som prövades och avinstallerades.
HTPCn används bara för musikuppspelning om den redan är påslagen när man känner för att lyssna på några låtar

Tursamt nog finns PowerAmp till Android, eftersom det är Lenovo A10 (mig)/Note 8 (gumman) som används för att spela upp bakgrundsmusik här hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det stora problemet med WinAmps "User interface" är att det nästan omöjligt att använda på en 42" TV om man sitter 3-4 meter från skärmen. Visserligen finns/fanns det en funktion som gjorde att hela UI:t större men det vara ändå svårt att hantera Winamp från soffan.

Vi har nu WinAmp installerad på tjejens bärbara men den datorn används inte som musikspelare men vi betalade för en licens och då tänkte vi att vi lika gärna kan ha det installerat.

Faktum är att jag inte tycker att det finns någon perfekt musikspelare alls till Windows, över huvudtaget, antingen har de någon social nätverks funktion eller saknar någon funktion eller bara knepiga att använda.

På HTPCn vi kompromissat till musikspelare Foobar2000 och MusicBee, kan inte bestämma mig för vilken som ska behållas. Innan dess var det Amarok (långsam och knepig) och Jriver MC19 (Media center program som musikspelare= fail) som prövades och avinstallerades.
HTPCn används bara för musikuppspelning om den redan är påslagen när man känner för att lyssna på några låtar

Tursamt nog finns PowerAmp till Android, eftersom det är Lenovo A10 (mig)/Note 8 (gumman) som används för att spela upp bakgrundsmusik här hemma.

De flesta har nog gått över till att använda streaming tjänster som spotify. Enormt smidigt, billigt och lagligt alternativ. Om de har tid mellan allt fetstilande vill säga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nasso:

De flesta har nog gått över till att använda streaming tjänster som spotify. Enormt smidigt, billigt och lagligt alternativ. Om de har tid mellan allt fetstilande vill säga.

Vad har juridik med saken att göra? Jag har rippat alla mina skivor och det är det första jag gör när jag köper nytt. Det är väldigt ovanligt att jag lyssnar på den fysiska skivan utan allt körs från datorn för att det är smidigare. Låtarna ligger på en NAS och streamas till Winamp via nätverket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad har juridik med saken att göra? Jag har rippat alla mina skivor och det är det första jag gör när jag köper nytt. Det är väldigt ovanligt att jag lyssnar på den fysiska skivan utan allt körs från datorn för att det är smidigare. Låtarna ligger på en NAS och streamas till Winamp via nätverket.

Jag har inte köpt en fysisk CD på länge men hur är det med kopieringsskydd på dessa?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rankko:

Jag har inte köpt en fysisk CD på länge men hur är det med kopieringsskydd på dessa?

Jag har inte stött på något på CD. Tror de dog ut efter skandalen med Sony för många år sedan. Hur som helst är det inte ens tydligt att det är olagligt att kringå kopieringsskydd. Det finns undantag som säger att man får gå runt det om skydden hindrar mig från att använda skivan. Så de CD som släpptes som vägrar spelas i en dator är fortfarande fritt fram att rippa eftersom skyddet inte får stå i vägen för produkten. Exakt hur långt det skyddet sträcker sig är dock inte fastställt. Men jag har som sagt aldrig själv stött på några skyddade CD-skivor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad har juridik med saken att göra? Jag har rippat alla mina skivor och det är det första jag gör när jag köper nytt. Det är väldigt ovanligt att jag lyssnar på den fysiska skivan utan allt körs från datorn för att det är smidigare. Låtarna ligger på en NAS och streamas till Winamp via nätverket.

Det gör du säkert. Det är kanonbra för dig. För mig låter det dock sjukt osmidigt. Jag lyssnar mest på musik i mobilen och på jobbet. Spotify är riktigt smidigt för mig. Gillar framförallt radio-funktionaliteten, välja en låt eller artist man gillar och sen få låtar spelat för sig baserat på det. Jag sätter oftast igång det på morgonen och har igång det hela dagen på jobbet, pallar inte spela en skiva i taget.

Jag säger inte att du någonsin har piratkopierat men jag tror att väldigt många piratkopierade mp3-låtar när winamp hade sin storhetstid. Nu med de nya tjänsterna så tror jag säkert att piratkopieringen av mp3 är mindre än 5-10% av vad den var då. Det är dock men siffra jag drar fram ur rö**n men man hör aldrig talas om folk som "laddar ner mp3or" längre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nasso:

Det gör du säkert. Det är kanonbra för dig. För mig låter det dock sjukt osmidigt. Jag lyssnar mest på musik i mobilen och på jobbet. Spotify är riktigt smidigt för mig. Gillar framförallt radio-funktionaliteten, välja en låt eller artist man gillar och sen få låtar spelat för sig baserat på det. Jag sätter oftast igång det på morgonen och har igång det hela dagen på jobbet, pallar inte spela en skiva i taget.

Jag säger inte att du någonsin har piratkopierat men jag tror att väldigt många piratkopierade mp3-låtar när winamp hade sin storhetstid. Nu med de nya tjänsterna så tror jag säkert att piratkopieringen av mp3 är mindre än 5-10% av vad den var då. Det är dock men siffra jag drar fram ur rö**n men man hör aldrig talas om folk som "laddar ner mp3or" längre.

Testade Spotify ett tag men tröttnade på att rätt mycket musik som jag ville lyssna på saknades och det var väldigt jobbigt att hoppa mellan olika program för olika låtar. Sedan la de in funktionen att man kan slänga in egna låtar men den fungerar minst sagt dåligt. Det generella gränsnittet är fortfarande rätt tråkigt att jobba med och sökfunktionen har aldrig varit någon höjdare. Rekommenderar de fortfarande Brittney Spears som alternativ om man lyssnar på Marilyn Manson?

Jag la ner Spotify helt och gick tillbaks till Winamp. Jag lyssnar enbart i princip enbart på hela skivor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Radionomy kunde ju bara använt Icecast istället.

Aja, jag hade hoppats på att Winamp skulle bli open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

De flesta har nog gått över till att använda streaming tjänster som spotify. Enormt smidigt, billigt och lagligt alternativ. Om de har tid mellan allt fetstilande vill säga.

Problemet med Spotify är att de signerar sina låtar digitalt så man hör missljud i musiken. Vissa låtar på Itunes gör likadant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

winamp.com funkar och man kan fortfarande ladda ner från deras sida.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet med Spotify är att de signerar sina låtar digitalt så man hör missljud i musiken. Vissa låtar på Itunes gör likadant.

Ok. Visste jag inte. Har jag aldrig hört eller tänkt på. Vi kanske har olika kvalitetskrav helt enkelt, jag är långt ifrån en audiofil, jag har mest på musik i bakgrunden när jag jobbar eller på väg från/till jobbet i lurarna.

Skrivet av Zotamedu:

Testade Spotify ett tag men tröttnade på att rätt mycket musik som jag ville lyssna på saknades och det var väldigt jobbigt att hoppa mellan olika program för olika låtar. Sedan la de in funktionen att man kan slänga in egna låtar men den fungerar minst sagt dåligt. Det generella gränsnittet är fortfarande rätt tråkigt att jobba med och sökfunktionen har aldrig varit någon höjdare. Rekommenderar de fortfarande Brittney Spears som alternativ om man lyssnar på Marilyn Manson?

Jag la ner Spotify helt och gick tillbaks till Winamp. Jag lyssnar enbart i princip enbart på hela skivor.

Ok. Jag kan inte komma på en enda artist jag saknar. Men det kan säkert variera stort från genre till genre och vissa skivbolag.
Gillar både söksystemet, playlistfunktionerna och gränssnittet men det är säkert smaksaker. Har hänt rätt mycket sen det lanserades med.

Här är några av rekommendationerna för marilyn manson, inte britney spears. https://dl.dropboxusercontent.com/s/jlf07uqc3pqrhnb/2014-01-0...
Sånt blir ju fel till en början, tar ju lite tid att bygga upp en bra sådan databas. Aldrig lyssnat på marilyn manson så har ingen aning om de rekommendationerna är bra.

För mig är spotify det bästa som hänt inom musik på hur länge som helst. Cd-skivor är ett utdöende medium för musik. Hur mycket jag än tänker så kan jag inte komma på någon jag känner som jag skulle kunna tänka mig har köpt ett album på cd senaste året. Skulle vara en skiva med barnsånger till bilen i så fall...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nasso:

Ok. Visste jag inte. Har jag aldrig hört eller tänkt på. Vi kanske har olika kvalitetskrav helt enkelt, jag är långt ifrån en audiofil, jag har mest på musik i bakgrunden när jag jobbar eller på väg från/till jobbet i lurarna.

Ok. Jag kan inte komma på en enda artist jag saknar. Men det kan säkert variera stort från genre till genre och vissa skivbolag.
Gillar både söksystemet, playlistfunktionerna och gränssnittet men det är säkert smaksaker. Har hänt rätt mycket sen det lanserades med.

Här är några av rekommendationerna för marilyn manson, inte britney spears. https://dl.dropboxusercontent.com/s/jlf07uqc3pqrhnb/2014-01-0...
Sånt blir ju fel till en början, tar ju lite tid att bygga upp en bra sådan databas. Aldrig lyssnat på marilyn manson så har ingen aning om de rekommendationerna är bra.

För mig är spotify det bästa som hänt inom musik på hur länge som helst. Cd-skivor är ett utdöende medium för musik. Hur mycket jag än tänker så kan jag inte komma på någon jag känner som jag skulle kunna tänka mig har köpt ett album på cd senaste året. Skulle vara en skiva med barnsånger till bilen i så fall...

Jag pillar fortfarande med Spotify lite nu och då på fester och sökmotorn och gränssnittet är fortfarande dåligt. Att spontant bygga spellistor är jobbigt och om någon råkar dubbelklicka på en låt man letar efter på en fest försvinner hela listan och ersätts med låten man klickade på och sedan en godtycklig lista med låtar som Spotify tycker att du ska lyssna på. Ibland är det mer av samma artist och ibland får man en lista med polska covers av låten.

Jag tycker om konceptet och hade gärna gärna kört det men för mig var det för mycket av min favoritmusik som var borta och då är det inte värt det. Jag ser det mer som ett proof of concept och väntar på att de antingen ska bygga vidare på klienten eller att det kommer en konkurrent som passar mig bättre. Just nu är en NAS med FTP smidigare för mina behov. Den här typen av tjänster är framtiden för mediakonsumption. Det kommer bli samma sak med film och TV-serier också. Det som stör mest är stora mediebolag som vägrar acceptera nya affärsmodeller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Blev väldigt glad av att läsa det här. Använder gärna winamp i tio år till. Bästa spelaren någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag pillar fortfarande med Spotify lite nu och då på fester och sökmotorn och gränssnittet är fortfarande dåligt. Att spontant bygga spellistor är jobbigt och om någon råkar dubbelklicka på en låt man letar efter på en fest försvinner hela listan och ersätts med låten man klickade på och sedan en godtycklig lista med låtar som Spotify tycker att du ska lyssna på. Ibland är det mer av samma artist och ibland får man en lista med polska covers av låten.

Jag tycker om konceptet och hade gärna gärna kört det men för mig var det för mycket av min favoritmusik som var borta och då är det inte värt det. Jag ser det mer som ett proof of concept och väntar på att de antingen ska bygga vidare på klienten eller att det kommer en konkurrent som passar mig bättre. Just nu är en NAS med FTP smidigare för mina behov. Den här typen av tjänster är framtiden för mediakonsumption. Det kommer bli samma sak med film och TV-serier också. Det som stör mest är stora mediebolag som vägrar acceptera nya affärsmodeller.

Jag brukar använda queue funktionen vid sånna tillfällen då kommer låten läggas på kö att spelas oavsett vilken playlist som är aktiv. Det går att ändra nuvarande playlist utan att byta läten som spelas också. Men jag håller med dig om att det kan bli lite dumt vid fester. Så är det ju i winamp också, om man har en låt man vill lyssna på efter nuvarande och någon bara klickar på ngt helt annat så kommer ju inte den låten spelas så länge den inte var köad. Precis som i spotify.

Spotify har ju ett api. Vet inte hur många tredjeparts applikationer det finns det.

Största fördelen med spotify för mig är mobilappen. Det är smått otroligt att ha tillgång till hela världens musik (nästan...) i fickan var man än är.

Men det finns alltid saker man vill förbättra, även i ens favoritapplikationer. Det handlar, som så mycket annat, om smak och tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur lyckas du få Winamp att innehålla bloat?

Skrivet av fermia:

En kille med noll koll ? Vad har du installerat kan inte vara winamp iallafall

Hoppsan....

Var faktiskt sarkastiskt med kommentaren att det är en trend att ha Foobar (som har en massa bloat).
Winamp är inte bloatad nej...