Svensk Energi släpper appen Elräknaren

Permalänk
Melding Plague

Svensk Energi släpper appen Elräknaren

Branschorganisationen Svensk Energi släpper en mobilapp där användaren snabbt kan ta reda på hur mycket en dator eller annan pryl kommer att kosta i elanvändning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tror nog många som minar, uppskattar detta!

Wiho!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Härligt, skall testas!

Permalänk
Entusiast

Appen för de som tycker att multiplikation är för svårt? Har det gått så långt att folk behöver en speciell app för att klara av mellanstadiematten?

Det är ju bara att plocka fram valfri miniräknare och multiplicera effekten i kilowatt, tiden i timmar och priset i öre per kilowattimme så har man fått kostnaden för apparaten för den tiden. Vill man ha det generella så multiplicerar man effekten på apparaten med elpriset så får man priset per timme.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Appen för de som tycker att multiplikation är för svårt? Har det gått så långt att folk behöver en speciell app för att klara av mellanstadiematten?

Det är ju bara att plocka fram valfri miniräknare och multiplicera effekten i kilowatt, tiden i timmar och priset i öre per kilowattimme så har man fått kostnaden för apparaten för den tiden. Vill man ha det generella så multiplicerar man effekten på apparaten med elpriset så får man priset per timme.

Du har rätt i sak, men du glömmer att människan också ofta är den konsekvent lataste/dummaste av varelser och behöver en hjälp på vägen väldigt ofta

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Master of Overkill

Hoppas min pappa inte får tag på denna

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Appen för de som tycker att multiplikation är för svårt? Har det gått så långt att folk behöver en speciell app för att klara av mellanstadiematten?

Det är ju bara att plocka fram valfri miniräknare och multiplicera effekten i kilowatt, tiden i timmar och priset i öre per kilowattimme så har man fått kostnaden för apparaten för den tiden. Vill man ha det generella så multiplicerar man effekten på apparaten med elpriset så får man priset per timme.

Appen förenklar. Tror inte folk som köper skivat bröd glömt hur man skär i en limpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Appen för de som tycker att multiplikation är för svårt? Har det gått så långt att folk behöver en speciell app för att klara av mellanstadiematten?

Det är ju bara att plocka fram valfri miniräknare och multiplicera effekten i kilowatt, tiden i timmar och priset i öre per kilowattimme så har man fått kostnaden för apparaten för den tiden. Vill man ha det generella så multiplicerar man effekten på apparaten med elpriset så får man priset per timme.

Det handlar inte om att det var svårt innan, det handlar om att förenkla och enklare göra folk medvetna.

Skrivet av mungo_skata:

Appen förenklar. Tror inte folk som köper skivat bröd glömt hur man skär i en limpa

Utmärkt förklarat, precis min mening.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som stör sig på Android och dubbla backknappar med olika funktioner?
Jag tycker inte att appen tillförde något, GUIt var ganska dåligt så jag tycker att det går fortare med miniräknare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om man har wp8 behöver man tydligen inte denna appen...

Permalänk
Medlem

Finns det en sådan "app" för oss som inte har mer moderna telefoner och vill kolla vid datorn istället?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mungo_skata:

Appen förenklar. Tror inte folk som köper skivat bröd glömt hur man skär i en limpa

10721a;14249439]Det handlar inte om att det var svårt innan, det handlar om att förenkla och enklare göra folk medvetna.

Utmärkt förklarat, precis min mening.[/QUOTE]

Vadå förenkla? Du måste fortfarande skriva in en tid, en effekt och en kostnad, så du sparar två multiplikationstecken i inmatningen?

Angående skivat bröd har jag svårt att se att folk aktivt väljer det utan det är nog mer avsaknaden av alternativ. Lingonggrova och Raskens är färdigskivat och det går inte att välja på något annat sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zin:

Finns det en sådan "app" för oss som inte har mer moderna telefoner och vill kolla vid datorn istället?

Startmenyn > Alla Program > Tillbehör > Miniräknaren

Alternativt kan du öppna valfri webbläsare och antingen använda Google som miniräknare eller slå till på Wolfram Alpha.

Sen skulle jag gissa att även din telefon har inbyggd miniräknare, i alla fall om den är från den här sidan millennieskiftet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Om man har wp8 behöver man tydligen inte denna appen...

Av ren principsak så mailade jag webmastern malin.thorsen@svenskenergi.se och frågade just detta

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta känns son något som är värt att prova.

Är inte elen som är den dyra delen utan nätavgiften som jag får betala oavsett förbrukning.

Iof kanske får testa appen. Frågan är hur den exakt den är ändå. För att veta förbrukningen på en pryl måste den ju uppmätas.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Av ren principsak så mailade jag webmastern malin.thorsen@svenskenergi.se och frågade just detta

Om du får något svar får du gärna publicera detta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Av ren principsak så mailade jag webmastern malin.thorsen@svenskenergi.se och frågade just detta

Bra initiativ! Dela gärna med dig svaret.

Permalänk
Medlem

Varför kan man bara välja 1,5 kr eller 2 kr som elpris? vi betalar 0,48 kr per kwh timme.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Varför kan man bara välja 1,5 kr eller 2 kr som elpris? vi betalar 0,48 kr per kwh timme.

+ elskatt + elcertifikat + rörlig överföringsavgift + moms

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

+ elskatt + elcertifikat + rörlig överföringsavgift + moms

Fo3

Nu menade swehunter2000 nog "varför får jag inte välja 1,27kr/kWh under januari månad och sedan 1,54kr/kWh under februari"? Kommer säkert ändras om det inte är så att du missat att man kan fylla i ett eget pris någonstans. Inte testat appen. Will do for the lulz!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Nu menade han nog "varför får jag inte välja 1,27kr/kWh under januari månad och sedan 1,54kr/kWh under februari"? Kommer säkert ändras om det inte är så att du missat att man kan fylla i ett eget pris någonstans. Inte testat appen. Will do for the lulz!

Han angav att han bara betalar 48 öre per kWh vilket verkar lite lågt...

Jag har ingen åsikt hur appen fungerar.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tror inte att priset per kWh slutar på 0.48kr för nån. Elpriset visst men det är ju tyvärr inte bara elen som kostar, som Fo3 sa...
Det som alla teleförsäljare tjänar pengar på: "Hos oss kommer du bara betala 0.48kr för elen och nu betalar du säkert över 1kr för en kwh!"

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Vet inte om detta känns son något som är värt att prova.

Är inte elen som är den dyra delen utan nätavgiften som jag får betala oavsett förbrukning.

Iof kanske får testa appen. Frågan är hur den exakt den är ändå. För att veta förbrukningen på en pryl måste den ju uppmätas.

Mmmm. Nätavgiften är hutlös i jämförelse med förbrukningen

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

Lite lustigt att Android-appen följer iOS7s designriktlinjer istället för Holo.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Om du får något svar får du gärna publicera detta här.

Skrivet av Cable:

Bra initiativ! Dela gärna med dig svaret.

Fick svar på min fråga angående app till Windows Phone eller EN webblösning för ALLA operativsystem:

"Tack för din kommentar. Vi har dessvärre inte några planer på en windows app just nu. Får se hur det faller ut så kan det komma i steg två. Din ide om webblösning tar jag med mig och ser om vi kan lösa på ett enkelt sätt."

Kanske blir en smidig sak att fästa på startsidan inom en snar framtid ändå, då.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Testade Appen nu bara lite snabbt och lätt, tycker inte Appen var särskilt bra. Rätt messy och jag lyckades aldrig få bort vissa fönster (testade flera olika sätt, får fan inte till det) som blockerar texter o vyer, trycker i tron om att dessa fönster ska gå ner smidigt med bakåt knappen men då stängs appen ner.

Nej, finns nog enklare sätt att räkna ut förbrukningen. Har själv en elmätare att testa apparater med, sen låter man bara ta KWh x ens pris. Tanken var ju god.

Permalänk
Skrivet av zin:

Finns det en sådan "app" för oss som inte har mer moderna telefoner och vill kolla vid datorn istället?

Har du Excel eller motsvarande samt lite grundläggande kunskap kan du göra en generell ekvation för det och sedan fylla i aktuella värden, Excel är faktiskt ett mycket mer kraftfullt verktyg än vad man kan tro och duger till mer än fina diagram.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xblaze:

Tror inte att priset per kWh slutar på 0.48kr för nån. Elpriset visst men det är ju tyvärr inte bara elen som kostar, som Fo3 sa...
Det som alla teleförsäljare tjänar pengar på: "Hos oss kommer du bara betala 0.48kr för elen och nu betalar du säkert över 1kr för en kwh!"

Många som har det priset på elen, jag har själv under 40öre/kWh, dock så tillkommer ju nätavgift, skatter och andra avgifter, så till slut är man väl uppe i drygt 1kr/kWh, vilket bolag man än har.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Han angav att han bara betalar 48 öre per kWh vilket verkar lite lågt...

Jag har ingen åsikt hur appen fungerar.

Fo3

En av mina fd klasskamrater betalar det. Deras familj tecknade ett elavtal någongång för länge sedan på 41 öre/kWh (har jag för mig, men säg någonstans mellan 40-50 öre/kWh). Detta var dock på ett stort lantbruk och jag tror Vattenfall gjorde misstaget att glömma sätta in giltighetstid.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om någon nu hade tänkt till lite som gjorde appen så kunde man lagt in en faktor för restenergi. Energi som används försvinner inte, den blir värme. I det avlånga landet Sverige behöver vi värma våra hus. Därför är förbrukningen som appen räknar fram felaktig i många fall.

Sedan så behöver man inte vara raketforskare för att begripa vad som drar el. Allt hemma som låter mycket, lyser mycket eller är varmt eller kallt kostar pengar. Ju kallare eller varmare något är ju dyrare är det...