Sålde ett grafikkort det passade inte i hans dator, han vill häva köpet?

Permalänk
Medlem

Sålde ett grafikkort det passade inte i hans dator, han vill häva köpet?

Jag sålde ett grafikkort, det passade inte i hans dator (kan tillägga att grafikkortet fungerade) och han vill nu häva köpet. Vad borde jag göra?

Permalänk
Medlem

Själv så skulle jag inte ha hävt köpet, jag skulle sagt att det är hans ansvar att kolla så att han köper rätt grafikkort, du har iallafall inget krav på att häva köpet.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Köparens problem. Be han köpa större låda

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Köpekontrakt?

Annars, behandla det såsom du själv skulle vilja blivit bemöten är mitt tips, och sälj inte lös hårdvara till folk som inte vet vad de sysslar med.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Det är hans huvudvärk, inte din.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte heller hävt köpet han skulle ha tagit reda på att det passar innan köpet / alternativt om ni i förväg gjort upp att han har lov att ångra sig om det inte skulle passa men nu har ni inte det så då får han bita i det sura äpplet.

Förresten vad är det för grafikkort och varför passar det inte?:s

Permalänk
Medlem

En nära vän: Häv köpet
Har ni kontrakt: Häv köpet

Annars, vägra.

Permalänk
Medlem

Haha vad är det för ekorre, han köpte ett grafikkort och så får han inte in det i sin låda XD haha

Hans problem inte ditt. Om han inte orkar fixa så det passar i hans så får han väll sälja vidare det igen då.

Du har inga som helst skyldigheter att ta tillbaka kortet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Han hade säkert AGP moderkort...

Permalänk
Medlem

finns väl en anledning till att varje man har en dremel?

Permalänk
Medlem

Han köpte kortet, hans ansvar. Det är ju han som får kolla upp om det passar i datorn eller ej eller hur? Att kräva att häva köpet då är bara löjligt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Normalt tycker jag man ska vara sjysst i affärer. Både säljare och köpare ska bli nöjda.

Som privatperson behöver man dock inte erbjuda nån ångerrätt eller garanti. Man får väl förutsätta ärlighet och sunt förnuft dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen ångerrätt mellan privatpersoner, såvida ni inte har t.ex. skrivit något kontrakt?
Så det är upp till dig om du vill häva köpet eller inte.

Jag sålde själv ett GTX 670 till en nära vän. Det visade sig nästa dag att det inte fick plats i hans chassi, så jag frågade om han ville ha pengarna tillbaka, men det slutade med att han köpte ett nytt chassi istället. (F.D. R4 )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har han fått det han betalade för har du gjort ditt. Finns en anledning till att det är billigare att köpa privat...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Den rätten existerar inte mellan privatpersoner. Bara att ignorera - sådana saker bör köparen kontrollera innan köp, eller köpa produkten i butik.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pucko97:

Jag sålde ett grafikkort, det passade inte i hans dator (kan tillägga att grafikkortet fungerade) och han vill nu häva köpet. Vad borde jag göra?

Köplagen reglerar handel mellan privatpersoner. Så länge du inte har uppgett felaktiga uppgifter, varan är i betydligt sämre skick än man kunde förvänta eller på annat sätt lurad köparen, behöver du inte häva köpet. Antar att ni inte har nåt avtal om öppet köp.

Hur gick affären till, skickade du grafikkortet eller var det avhämtning?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle ha hävt köpet. Alla kan göra misstag. Om du skulle köpa en felaktig produkt, skulle inte du vilja kunna lämna tillbaka den?
Men som de andra i tråden redan har sagt, enligt lag får du neka en retur.

Permalänk
Medlem

Finns ju en viss risk med att häva köpet. Kortet kan ju fått en defekt under hantering eller frakten. Blir ju inte så kul om du får tillbaks ett icke fungerande kort.

Isåfall betala inte tillbaks några pengar förens kortet är testat av dig.

Hade det varit jag hade jag nog inte hävt köpet, utan köparen hade fått sälja det vidare eller köpa kompatibel hårdvara. Såvida man inte gett felaktiga uppgifter eller sagt att det ska passa.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Är han så klumpig att inte ens mäta i förväg så kan han skylla sig själv. Som att köpa däck till bilen utan att kolla måtten först..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

finns väl en anledning till att varje man har en dremel?

Jag äger ingen
(än iallafall)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte fick sensationellt bra betalt eller hade svårt att sälja kortet skulle jag tagit tillbaka det mot att köparen betalar alla omkostnader som frakt osv. samt att du ska testa kortet innan han får pengarna tillbaka. Som flera sagt här i tråden så har han inte mycket att komma med om du inte vill ta tillbaka kortet, men alla kan ju göra ett misstag. Hade du flera intresserade är det ju bara att vända sig till nästa.

Alla gånger jag sålt något på Blocket/Tradera har jag gått ut med att jag tar tillbaka varan om det är något som helst problem med de villkoren jag skrev ovan. Mest för att jag tycker att det är tråkigt om någon skulle lägga pengar på något som sedan inte går att använda som det var tänkt. Jag vill vara nöjd och jag vill att köparen ska vara nöjd. Nästa gång är det kanske du som gör ett misstag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kort och Gott: Inte ditt problem

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Inaktiv

Det är inte elakt att inte bry sig men det skulle vara väldigt schysst att häva köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Köpekontrakt?

Annars, behandla det såsom du själv skulle vilja blivit bemöten är mitt tips, och sälj inte lös hårdvara till folk som inte vet vad de sysslar med.

Så du menar att man som säljare ska ta reda på hur kunnig köparen inom området först?
Bort sett från detta håller jag med i ditt resonemang.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte hävt köpet.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pucko97:

Jag sålde ett grafikkort, det passade inte i hans dator (kan tillägga att grafikkortet fungerade) och han vill nu häva köpet. Vad borde jag göra?

Vad var det för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Är det en kompis, visst, okej. Ngn annan, köp en ny låda eller sälj vidare kortet för det är inte min huvudvärk längre.

Permalänk
Medlem

Om du vill vara schysst och kortet är lättsålt så är det ju inte värre än att han får skicka tillbaka det och du säljer det igen. Köparen får stå alla fraktkostnader givetvis. Men du har inga skyldigheter att göra detta. Köparen borde kollat upp att kortet passade innan han handlade.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Finns inget som säger att du måste gå med på att häva köpet, och skulle du ändå fundera på det så se till att testa kortet och kolla så det fortfarande fungerar som du ska innan du går med på något.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

En jobbig risk med att häva köpet på datorkomponenter är också ESD skador som kan komma långt efteråt också.

Är det en kompis, eller kanske någon annan du litar på att ha hanterat kortet rätt, så sure. Men är det någon helt främmande så är risken stor att det har felhanterats, då personen inte kontrollerat kortlängden och därför troligtvis inte varit med förr. (Kan ju bara ha missat att mäta också iofs.)

ESD skadorna kanske inte spelar dig någon roll om du säljer till nästa köpare, men det blir ju inte så kul för näste köpare istället