peka min domän till webserver?

Permalänk
Inaktiv

peka min domän till webserver?

hur ska jag göra för att min domän "sexsson.se" ska fungera till min webserver? och hur säkert är detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon192230:

hur ska jag göra för att min domän "sexsson.se" ska fungera till min webserver? och hur säkert är detta?

Vad har du för webhotell? För t.ex mig som har Citynetwork så finns det en del som heter DNS och där kan jag välja domän och sedan peka om för subdomän etc.

I vilket fall så vid typ så ska du välja "A" och vid data är det IP för din server.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Vad har du för webhotell? För t.ex mig som har Citynetwork så finns det en del som heter DNS och där kan jag välja domän och sedan peka om för subdomän etc.

I vilket fall så vid typ så ska du välja "A" och vid data är det IP för din server.

okey, nu har jag gjort det. hur säkert är detta? jag menar kan någon hacka mig lättare eller så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon192230:

okey, nu har jag gjort det. hur säkert är detta? jag menar kan någon hacka mig lättare eller så?

Det är bara ett namn istället för ett IP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon192230:

okey, nu har jag gjort det. hur säkert är detta? jag menar kan någon hacka mig lättare eller så?

Ja lite lättare blir det väl eftersom syftet med domänen är att folk ska hitta dig enklare ?
Men tekniskt sett så påverkas "svårighetsgraden" inte av om nån går på ipnummer eller domän.
Alternativet är ju att du använder webbhotell så att du inte visar din privata adress på samma sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja lite lättare blir det väl eftersom syftet med domänen är att folk ska hitta dig enklare ?
Men tekniskt sett så påverkas "svårighetsgraden" inte av om nån går på ipnummer eller domän.
Alternativet är ju att du använder webbhotell så att du inte visar din privata adress på samma sätt.

men finns det något sett man kan sätta någon spärr eller något så man bara kan vara inne på sidan och inge mer. ungeför samma som ett webbhotel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon192230:

men finns det något sett man kan sätta någon spärr eller något så man bara kan vara inne på sidan och inge mer. ungeför samma som ett webbhotel

Ja det är en brandvägg de
Och naturligtvis så bör man ju se till att servern är så säker som möjligt, tex uppdaterade mjukvaror och alla onödvändiga tjänster avstängda och köra den både som en egen maskin och på ett eget vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du någon som helst aning om vad du håller på med?
"Pinging sexsson.se [192.168.1.7] with 32 bytes of data:" <- Du har pekat ditt domännamn på en intern ip-address.

Det kommer antagligen behövas en längre förklaring för att hjälpa dig så du får nog berätta mer om din setup (hårdvara/mjukvara)
Du behöver också känna till dit externa ip samt veta om det är dynamiskt eller statiskt.

Ren tekniskt är det ganska lätt.

1. Du har en server som du hostar själv, servern har en publik ip-adress som kan nås utifrån
2. Du har ett domännamn som du äger och ingår i ett DNS-paket hos något hostingföretag
3. Du använder hostingföretagets kontrollpanel för att skapa den DNS-poster du vill ha (i ditt fall ett A record som pekar till din ip-adress)
4. Nu behöver du bara se till att din barndvägg är öppen på port 80 samt att din router skickar all trafik över port 80 till rätt burk
5. Profit

Permalänk
Medlem

Där du har din dns så pekar du den till den adressen som servern får på http://www.whatsmyip.org/ (samma som din dator får om den sitter på samma nätverk) Sedan så gör du en portforward i routern som servern sitter på med port 80. så tex: brainstorm-labs.net:80 -> 83.255.153.102:80 -> 192.168.0.18:80

Port 80 är då den port hemsidor använder och som står dolt efter alla webbadresser du går in på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Där du har din dns så pekar du den till den adressen som servern får på http://www.whatsmyip.org/ (samma som din dator får om den sitter på samma nätverk) Sedan så gör du en portforward i routern som servern sitter på med port 80. så tex: brainstorm-labs.net:80 -> 83.255.153.102:80 -> 192.168.0.18:80

Port 80 är då den port hemsidor använder och som står dolt efter alla webbadresser du går in på.

okey, nu till portforwarding vilket program ska jag använda mig av

Permalänk
Rekordmedlem

Du använder inget program för att peka om portarna, det gör du i routerinställningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

okey, nu till portforwarding vilket program ska jag använda mig av

Du gör det i din router, oftast på 192.168.0.1

Är det inte i den adressen så kan du gå in i cmd och skriva "ipconfig" och kolla på din nätverks adapter som du använder och där kommer det att stå "Default gateway" det är den adressen du ska använda för att komma åt din router.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.